FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Contract internet provider ontbinden vanwege wanprestatie
JohnKimbledonderdag 28 februari 2019 @ 00:09
Ik heb de fout gemaakt om met een prutsbedrijf in zee te gaan. Ik wist af van de slechte recensies op het internet, maar dacht dat ik ermee weg kon komen zolang ik nooit met de klantenservice te maken zou hebben. Helaas dus niet.

Internetaansluiting zou ingaan op 19 feb. Is niet doorgegaan, nadat ik meer dan 40 min in de wacht stond werd mij verteld dat het 26 feb zou ingaan. Nog steeds werkt het niet. De modem hebben zij 2x (!) verzonden. Telefonisch slecht te bereiken.

Het ziet er naar uit dat deze prutsers niet kunnen waarmaken wat was beloofd (al 2x) en de recensies op internet bevestigd dit. Dus ik ga niet langer wachten.

• Wat kan ik doen, ik wil mijn contract ontbinden vanwege wanprestatie. Kunnen jullie adviseren hoe sterk ik in mijn schoenen sta? En hoe ik dit het beste kan pakken?
• Alternatief: kan ik probleemloos de incasso's blokkeren? Dan zullen zij wel een incassobureau inschakelen, maar deze zal ik dan negeren. Ik denk niet dat zij over zullen gaan tot een rechtszaak of een deurwaarder gaan inschakelen. Of zit ik fout?

[ Bericht 7% gewijzigd door Armani XL op 28-02-2019 06:39:12 (Naam is niet nodig ;)) ]
#ANONIEMdonderdag 28 februari 2019 @ 00:21
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2019 00:09 schreef JohnKimble het volgende:

• Alternatief: kan ik probleemloos de incasso's blokkeren? Dan zullen zij wel een incassobureau inschakelen, maar deze zal ik dan negeren. Ik denk niet dat zij over zullen gaan tot een rechtszaak of een deurwaarder gaan inschakelen. Of zit ik fout?
Zolang je contract actief is dit iets wat je niet moet doen.

Heb je een rechtsbijstandverzekering?

[ Bericht 0% gewijzigd door Armani XL op 28-02-2019 06:39:27 ]
Xa1ptdonderdag 28 februari 2019 @ 00:22
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2019 00:09 schreef JohnKimble het volgende:
• Alternatief: kan ik probleemloos de incasso's blokkeren? Dan zullen zij wel een incassobureau inschakelen, maar deze zal ik dan negeren. Ik denk niet dat zij over zullen gaan tot een rechtszaak of een deurwaarder gaan inschakelen. Of zit ik fout?
Waarom zouden ze dat niet doen?

[ Bericht 0% gewijzigd door Armani XL op 28-02-2019 06:39:38 ]
JohnKimbledonderdag 28 februari 2019 @ 00:23
quote:
1s.gif Op donderdag 28 februari 2019 00:21 schreef Linkse_krijger het volgende:

[..]

Zolang je contract actief is dit iets wat je niet moet doen.

Heb je een rechtsbijstandverzekering?
Heb helaas geen rechtsbijstandverzekering. Maar ik lees weleens dat je incassobureaus vaak kunt negeren en niet ervan moet schrikken. Wat zij doen kan niet, dus naar mijn mening zou ik grond moeten hebben om niet te betalen. Maar ik weet niet hoe dit in de praktijk uitwerkt en of zij een deurwaarder wel/niet zullen inschakelen.

Bovendien vind ik het belachelijk dat 14 bedenktijd ingaan op het moment dat je bestelling plaatst, en niet vanaf het moment dat levering plaats zou vinden. Eigenlijk nutteloos
JohnKimbledonderdag 28 februari 2019 @ 00:24
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2019 00:22 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Waarom zouden ze dat niet doen?
Wegen de baten op tegen de kosten? Het is een contract van 30 euro per maand, 360 euro per jaar. Zullen de kosten hiervan niet hoger zijn, of hebben zij schaalvoordelen?
Xa1ptdonderdag 28 februari 2019 @ 00:28
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2019 00:24 schreef JohnKimble het volgende:

[..]

Wegen de baten op tegen de kosten? Het is contract van 30 euro per maand. 360 euro per jaar. Zullen de kosten hiervan niet hoger zijn, of hebben zij schaalvoordelen
Als ze in slechts 15% van de gevallen niet op hun geld kunnen rekenen nemen ze dat risico wel. En juist omdat het niet zo'n hoog bedrag is is het ook weer wat makkelijker incasseren.

Je bent een contract aangegaan en daar zitten verplichtingen aan vast. Veel mooier wordt het niet.
JohnKimbledonderdag 28 februari 2019 @ 00:31
quote:
1s.gif Op donderdag 28 februari 2019 00:28 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Als ze in slechts 15% van de gevallen niet op hun geld kunnen rekenen nemen ze dat risico wel. En juist omdat het niet zo'n hoog bedrag is is het ook weer wat makkelijker incasseren.

Je bent een contract aangegaan en daar zitten verplichtingen aan vast. Veel mooier wordt het niet.
Oke, dan moet ik gebruik maken van mijn recht op het ontbinden van contract vanwege wanprestatie. Want zij houden zich ook niet aan het contract. Denken jullie dat ik voldoende grond heb om hiervan gebruik te maken, of moet ik nog langer wachten? Op internet lees ik iets over binnen 30 dagen leveren.
investeerdertjedonderdag 28 februari 2019 @ 00:50
Heb je ze überhaupt al eens een ingebrekestelling gedaan
baskickdonderdag 28 februari 2019 @ 01:57
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2019 00:24 schreef JohnKimble het volgende:

[..]

Wegen de baten op tegen de kosten? Het is een contract van 30 euro per maand, 360 euro per jaar. Zullen de kosten hiervan niet hoger zijn, of hebben zij schaalvoordelen?
Zolang jij het contract niet beëindigt en alleen de incasso's blokkeert (of telkens storneert) lopen de kosten verder op.
snabbidonderdag 28 februari 2019 @ 06:30
In aansluiting op van de voorgangers zeggen:
Op basis van je verhaal begrijp ik dat ze tot op heden sowieso nog geen internetdienst bij jou hebben kunnen leveren. Het feit dat je hierdoor tot op heden geen kosten hoeft te betalen, lijkt me een sterke casus. Je moet ze daarvoor wel in gebreke stellen (dus informeren dat zij niet leveren en daardoor weigert te betalen en dat zij voor een oplossing moeten zorgen). De andere users reageren vooral op het feit dat je niet een actie van blokkeren of storneren moet toepassen zonder daarvoor een duidelijk standpunt bij de provider neer te leggen. Ik zou zeggen doe dat schriftelijk.

Jij moet de andere partij een redelijke termijn geven om de problemen te herstellen, alleen wat zo'n redelijke termijn is natuurlijk iets waar je over mening van kunt verschillen. Mij lijkt het dat je pas onder het contract uit kan komen, wanneer je laat zien wat jij een redelijke termijn vindt en blijkt dat zij daaraan niet kunnen voldoen. In hoeverre je huidige casus al sterk genoeg is, of dat dit pas iets is voor de volgende keer dat men niet aan de afspraak kan voldoen, kan ik niet beoordelen.
Armani XLdonderdag 28 februari 2019 @ 06:41
Ik heb de naam van de provider verwijderd uit de OP en de reacties. Naming & Shaming doen we niet aan en is ook niet van invloed op de vraagstelling :)
Friday12donderdag 28 februari 2019 @ 06:43
quote:
3s.gif Op donderdag 28 februari 2019 06:41 schreef Armani XL het volgende:
[modbreak]Ik heb de naam van de provider verwijderd uit de OP en de reacties. Naming & Shaming doen we niet aan en is ook niet van invloed op de vraagstelling :)[/modbreak]
Is het juist niet handig dat mensen dit weten?
Armani XLdonderdag 28 februari 2019 @ 06:45
quote:
6s.gif Op donderdag 28 februari 2019 06:43 schreef Friday12 het volgende:

[..]

Is het juist niet handig dat mensen dit weten?
TS heeft zelf al slechte reviews gelezen op internet over de provider en het hield hem ook niet tegen...

Maar N&S doen we gewoon niet.
Martijn137donderdag 28 februari 2019 @ 08:45
ik zou alsnog proberen te beroepen op bedenk termijn.
en op die manier van het contract af te komen als je ze echt niet meer wilt.

info:https://www.beste-interne(...)-internet-abonnement

quote:
De handhaving van deze nieuwe wet is verschillend bij ADSL en kabel providers. Bij de internet providers Ziggo en UPC gaat de bedenktijd in na het ontvangen van het product, dus na het ontvangen van de router. Dit betekend dat de bedenktijd feitelijk langer is bij deze providers. De bedenktijd bij de ADSL providers gaat in na het ontvangen van de schriftelijke bevestiging. Het ontvangen van deze bevestiging varieert van twee tot zeven dagen. Dit verschil tussen de internet providers is te verklaren omdat internet via de kabel sneller geleverd kan worden. De gemiddelde levertijd voor ADSL is vier weken.
ik snap niet waarom er verschil moet zijn...
ik dacht dat sowieso de bedenktijd pas in ging na ontvangst van de spullen..... blijkbaar niet.

mocht je toch internet van ze af willen nemen / ze een kans geven:
brief / email sturen en ze in gebreken stellen. zoals al eerder werd aangeraden.

niet niks doen en de betalingen storneren, zelfde als dat jij een dienst levert en de klant niet betaald en niks laat weten, maar die ondertussen ontevreden is zonder dat jij het weet.
daar is niet op te reageren. ;-)
hugecoolldonderdag 28 februari 2019 @ 08:50
Zelf positieve ervaringen met deze provider die niet genoemd mag worden btw
trein2000donderdag 28 februari 2019 @ 09:07
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2019 00:21 schreef Linkse_krijger het volgende:

[..]

Zolang je contract actief is dit iets wat je niet moet doen.

Heb je een rechtsbijstandverzekering?
Oh? Je kunt sowieso opschorten. En waarschijnlijk ook wel weigeren te betalen
Martijn137donderdag 28 februari 2019 @ 09:11
nog wat leesvoer gevonden.
https://forum.telfort.nl/(...)as-na-levering-40055
ik weet niet of dat dit over dezelfde provider gaat (aangezien de naam er al uit was voordat ik dit topic las) het is dus niet mijn bedoeling om te namen en shamen.
anders hoor ik het graag ;)


maar er schijnt een uitspraak te zijn van een kanton rechter over de bedenktijd
quote:
ECLI:NL:RBHAA:2010:BO9358

Deeplink
Instantie
Rechtbank Haarlem
Datum uitspraak
11-11-2010
Datum publicatie
30-12-2010
Zaaknummer
470270-CV EXPL 10-7693
Rechtsgebieden
Civiel recht
Bijzondere kenmerken
Eerste aanleg - enkelvoudig
Inhoudsindicatie
Bedenktijd bij een overeenkomst op afstand tot het verrichten van televisie-, internet-, en telefoniediensten.
Bedenktijd gaat pas in nadat de aanbieder van de diensten de benodigde apparatuur heeft geleverd en toegang heeft verleend op haar netwerk.
Vindplaatsen
Rechtspraak.nl
Uitspraak
RECHTBANK HAARLEM
Sector kanton

Locatie Haarlem

zaak/rolnr.: 470270/ CV EXPL 10-7693
datum uitspraak: 11 november 2010

VONNIS VAN DE KANTONRECHTER
Basp1donderdag 28 februari 2019 @ 09:11
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2019 09:07 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Oh? Je kunt sowieso opschorten. En waarschijnlijk ook wel weigeren te betalen
Heeft hij al een factuur gehad dan voor diensten die niet geleverd worden?
trein2000donderdag 28 februari 2019 @ 09:12
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2019 09:11 schreef Martijn137 het volgende:
nog wat leesvoer gevonden.
https://forum.telfort.nl/(...)as-na-levering-40055
ik weet niet of dat dit over dezelfde provider gaat (aangezien de naam er al uit was voordat ik dit topic las) het is dus niet mijn bedoeling om te namen en shamen.
anders hoor ik het graag ;)


maar er schijnt een rechtelijke uitspraak te zijn over de bedenktijd

[..]

Een uitspraak van een of andere kantonrechter, pas daar mee op hoor.
Martijn137donderdag 28 februari 2019 @ 09:13
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2019 09:12 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Een uitspraak van een of andere kantonrechter, pas daar mee op hoor.
oh goed dat je het zegt, zal het er even bij zetten ^O^
trein2000donderdag 28 februari 2019 @ 09:13
quote:
1s.gif Op donderdag 28 februari 2019 09:11 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Heeft hij al een factuur gehad dan voor diensten die niet geleverd worden?
Geen idee, maakt het uit.
Basp1donderdag 28 februari 2019 @ 09:23
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2019 09:13 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Geen idee, maakt het uit.
Dat lijkt me juist evident in deze zaak dat deze details iets uit maken. _O-
trein2000donderdag 28 februari 2019 @ 09:26
quote:
1s.gif Op donderdag 28 februari 2019 09:23 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dat lijkt me juist evident in deze zaak dat deze details iets uit maken. _O-
?
Als er niks geïncasseerd wordt hoef je ook niks tegen te houden
RobertNLdonderdag 28 februari 2019 @ 10:28
quote:
1s.gif Op donderdag 28 februari 2019 09:11 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Heeft hij al een factuur gehad dan voor diensten die niet geleverd worden?
Eerste maand wordt bij provider in kwestie vooruitgefactureerd (kan wel gokken welke provider dit is, heeft momenteel veel problemen ivm overgang nieuw systeem waardoor veel orders niet bij kpn zijn doorgekomen).
Termijn loopt pas vanaf moment van aansluiten van het modem.
JohnKimbledonderdag 28 februari 2019 @ 22:01
quote:
1s.gif Op donderdag 28 februari 2019 10:28 schreef RobertNL het volgende:

[..]

Eerste maand wordt bij provider in kwestie vooruitgefactureerd (kan wel gokken welke provider dit is, heeft momenteel veel problemen ivm overgang nieuw systeem waardoor veel orders niet bij kpn zijn doorgekomen).
Termijn loopt pas vanaf moment van aansluiten van het modem.
Het is idd die prutsbedrijf. 1e maand is idd vooruit gefactureerd. Nu hoor ik verschillende dingen. Weet je zeker dat de bedenktijd termijn bij deze provider op moment van aansluiten gaat?
JohnKimbledonderdag 28 februari 2019 @ 22:05
Verder dankjewel allemaal voor de reacties. Ik heb eergisteren al een mail verstuurd dat ik het contract zal ontbinden per 2 maart, mocht het voor die tijd nog steeds niet werken.

Dit het brief. Ik ben helaas geen jurist, dus verwoording kan beter. Maar zou dit in principe voldoende moeten zijn? Zie hieronder. Nu ik terugkijk, had ik eigenlijk geen bevestiging moeten opvragen, want het is mijn recht. Moet ik nog iets verduidelijken of zou het zo voldoende zijn?

quote:
Geachte heer, mevrouw,

Bij deze wil ik jullie schriftelijk mededelen dat ik mijn contract vanwege wanprestatie zal ontbinden per 2 maart 2019, mocht mijn internetverbinding (+tv) voor die tijd nog steeds niet werken. Mijn internet zou op 19 februari 2019 ingaan. Dat was uiteindelijk niet het geval. Nadat ik vervolgens meer dan 40 minuten in de wachtrij stond bij jullie klantenservice, werd mij vorige week verteld dat jullie mij te laat hebben gefactureerd en daardoor mijn internetaansluiting een week naar voren is verschoven, naar 26 februari. Helaas moest ik het op deze manier achter komen, jullie hebben mij niet tijdig geïnformeerd.

Er werd mij vervolgens beloofd dat de internet “echt” per 26 februari zou werken en actief zou worden. Dat is dus flauwekul, want het werkt nog steeds niet. Ik ben afhankelijk van internet voor mijn werk, en omdat jullie voor de 2e keer niet kunnen leveren wat was beloofd, en de recensies op het internet mijn beeld bevestigen dat jullie niet presteren, wil mijn contract ontbinden per 2 maart, mocht mijn verbinding voor die tijd nog steeds niet werken.

Bij de ontbinding verwacht ik dat jullie het volledige afgeschreven bedrag terugstorten. Graag wil ik jullie bevestiging voor deze schriftelijke mededeling.

Afwachtend op uw bevestiging,
baskickvrijdag 1 maart 2019 @ 07:57
Dat is een termijn van 7 dagen. Aan de korte kant, als je 't mij vraagt. Los daarvan is je aansluiting naar achteren verplaatst, niet naar voren. Hij is vooruit geschoven, dat dan weer wel.
RobertNLvrijdag 1 maart 2019 @ 08:10
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2019 22:01 schreef JohnKimble het volgende:

[..]

Het is idd die prutsbedrijf. 1e maand is idd vooruit gefactureerd. Nu hoor ik verschillende dingen. Weet je zeker dat de bedenktijd termijn bij deze provider op moment van aansluiten gaat?
De bedenktijd is vanaf bestellen helaas. Het abonnementsgeld gaat wel pas lopen vanaf het moment van aansluiten van het modem.
Delenlillvrijdag 1 maart 2019 @ 19:24
Waarom werkt het nog niet? Is het een administratief of technisch probleem? Wanneer het veroorzaakt wordt door iets waar de provider niks aan kan doen zullen zij het op overmacht gooien. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer het probleem zich in de wijkkast van KPN bevindt. Of wanneer er in jouw huis geen ISRA-punt is.

Tevens zou ik dit soort dingen altijd via de post doen (aangetekend). Bij het versturen van een ingebrekestelling is dit verplicht. Geen idee of dat met dit ook zo is.

Blijf in elk geval betalen tot het contract ontbonden is. Of tot jij opschorting van de betalingen hebt geëist. Zelfs voor 10 euro zullen zij incassomaatregelen nemen en eventueel de deurwaarder inschakelen. Dit doet hun systeem automatisch. Komt geen mens aan te pas.

[ Bericht 0% gewijzigd door Delenlill op 01-03-2019 20:33:16 ]
JohnKimblezaterdag 2 maart 2019 @ 17:50
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 19:24 schreef Delenlill het volgende:
Waarom werkt het nog niet? Is het een administratief of technisch probleem? Wanneer het veroorzaakt wordt door iets waar de provider niks aan kan doen zullen zij het op overmacht gooien. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer het probleem zich in de wijkkast van KPN bevindt. Of wanneer er in jouw huis geen ISRA-punt is.

Tevens zou ik dit soort dingen altijd via de post doen (aangetekend). Bij het versturen van een ingebrekestelling is dit verplicht. Geen idee of dat met dit ook zo is.

Blijf in elk geval betalen tot het contract ontbonden is. Of tot jij opschorting van de betalingen hebt geëist. Zelfs voor 10 euro zullen zij incassomaatregelen nemen en eventueel de deurwaarder inschakelen. Dit doet hun systeem automatisch. Komt geen mens aan te pas.
Het werkt niet door incompetentie van deze provider. Zij zijn overgegaan naar een nieuw systeem en klanten hebben massaal problemen.

Die klootzakken hebben niet eens op mijn mail gereageerd. Heb per vandaag opgezegd en incasso's geblokkeerd. Mocht het nodig, dan zal ik een advocaat inschakelen. Wat een een teringbende
snabbizaterdag 2 maart 2019 @ 18:03
Er zijn heel wat meer bedrijven die niet in 1 werkdag op een mail reageren hoor. Mocht het daadwerkelijk tot juridische stappen komen, wordt zo'n mogelijkheid voor een onderneming om zaken te herstellen echt wel meegewogen.
JohnKimblezaterdag 2 maart 2019 @ 18:07
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 18:03 schreef snabbi het volgende:
Er zijn heel wat meer bedrijven die niet in 1 werkdag op een mail reageren hoor. Mocht het daadwerkelijk tot juridische stappen komen, wordt zo'n mogelijkheid voor een onderneming om zaken te herstellen echt wel meegewogen.
Mijn mail had ik op 24 februari verstuurd. Op zijn minst kan je een automatische bevestigingsmail o.i.d. opsturen.

Maar deze partij is zo slecht, ik zou echt verbaasd zijn als een rechter nog met hun zal meegaan.
19 februari was de afspraak om het te leveren. Vervolgens met een bullshit smoes zou het per 26 februari ingaan. Zij sturen mij de modem 2x op. Klantenservice slecht te bereiken, en heel veel slechte reviews online.

En dit afgezien van het feit of de 14 dagen bedenk ingaan op moment dat verbinding actief, of moment van afsluiten contract.
Peejturzaterdag 2 maart 2019 @ 18:17
Ik heb nog gezien over welke provider het ging en wij hebben daar juist erg goede ervaringen mee. Maar wellicht heeft dat ermee te maken dat we er druk op gelegd hebben dat we het internet echt nodig hebben ivm een eigen bedrijf.