eindigt je contract op 1 april of op 1 maart?quote:Op dinsdag 26 februari 2019 00:34 schreef VersKers het volgende:
Vorige week heb ik te horen gekregen dat mijn contract niet verlengd zal worden.
In het afgelopen jaar geen beoordeling en functioneringsgesprek gehad. Terwijl ik dit wel een aantal keer heb aangevraagd.
Tijdens de wat minder officiële gesprekken, is tevredenheid geuit.
In mijn contract staat vermeld, dat bij goed functioneren, mijn contract voor onbepaalde tijd verlengd zal worden.
Mijn contract eindigt volgende maand, dus ze zijn precies op tijd.
Kan ik hier nog iets mee? Of helemaal niks?
Dat staat toch in de meeste contracten dat bij goed functioneren er de mogelijkheid is daarna over te gaan naar een vast contract. Een regel die niets waard is maar op een of andere manier voor werknemers toch een geruststellende strohalm is.quote:Op dinsdag 26 februari 2019 06:37 schreef Delenlill het volgende:
Op zich heeft TS wel een punt.
Hij is overeengekomen met zijn werkgever dat zijn contract op een bepaald moment afloopt. Maar ook dat bij goed functioneren hij recht heeft op een vast contract. Het lijkt me dat het tweede zwaarder weegt dan het eerste.
Er is een groot verschil tussen "mogelijk een vast contract krijgen" en "een vast contract krijgen".quote:Op dinsdag 26 februari 2019 06:43 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat staat toch in de meeste contracten dat bij goed functioneren er de mogelijkheid is daarna over te gaan naar een vast contract. Een regel die niets waard is maar op een of andere manier voor werknemers toch een geruststellende strohalm is.
Ik ken de contracten niet waarin expliciet een gegarandeerd vast contract bij normaal functioneren wordt beschreven.quote:Op dinsdag 26 februari 2019 06:50 schreef Delenlill het volgende:
[..]
Er is een groot verschil tussen "mogelijk een vast contract krijgen" en "een vast contract krijgen".
meer dan 3 contracten, of langer dan 2 jaar. Al kunnen in bepaalde gevallen (onder andere in de CAO) hiervan afgeweken worden.quote:Op dinsdag 26 februari 2019 06:48 schreef kree het volgende:
ze mogen 3 keer verlengen tot vast contract. Als ze die niet geven dan is het einde verhaal op je laatste verlenging helaas
Ik ook niet. Maar het zou een (dure) fout van de werkgever kunnen zijn.quote:Op dinsdag 26 februari 2019 06:55 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik ken de contracten niet waarin expliciet een gegarandeerd vast contract bij normaal functioneren wordt beschreven.
na ik heb er ervaring mee 2 jaar gewerkt en ok allemaal tevreden en toen moesten ze natuurlijk vast aanbieden maar wilde ze niet. En tja dan is het einde baantje gewoon. Einde contract en geen poot om op te staanquote:Op dinsdag 26 februari 2019 06:55 schreef Delenlill het volgende:
[..]
meer dan 3 contracten, of langer dan 2 jaar. Al kunnen in bepaalde gevallen (onder andere in de CAO) hiervan afgeweken worden.
Contractbreuk plegen is namelijk altijd een goed idee.quote:Op dinsdag 26 februari 2019 06:56 schreef Innisdemon het volgende:
Onmiddelijk stoppen met werken daar dus.
Geen seconde meer aan besteden.
En dan je laatste maandsalaris vaarwel zeggen?quote:Op dinsdag 26 februari 2019 06:56 schreef Innisdemon het volgende:
Dit. In de regel staat dit erin als intentie, niet als garantie.quote:Op dinsdag 26 februari 2019 06:43 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat staat toch in de meeste contracten dat bij goed functioneren er de mogelijkheid is daarna over te gaan naar een vast contract. Een regel die niets waard is maar op een of andere manier voor werknemers toch een geruststellende strohalm is.
De aanzegging moet schriftelijk medegedeeld worden. Als 'te horen gekregen' letterlijk bedoeld is, dan uitkijken naar iets nieuws en na einde dienstverband de aanzegvergoeding opeisen.quote:Op dinsdag 26 februari 2019 00:34 schreef VersKers het volgende:
Vorige week heb ik te horen gekregen dat mijn contract niet verlengd zal worden.
[...]
Mijn contract eindigt volgende maand, dus ze zijn precies op tijd.
Kan ik hier nog iets mee? Of helemaal niks?
Heeft op Facebook gestaan dat dit kan en mag?quote:Op dinsdag 26 februari 2019 06:56 schreef Innisdemon het volgende:
Ik quote deze nog een keer, om TS er op te wijzen.quote:Op dinsdag 26 februari 2019 08:02 schreef baskick het volgende:
[..]
De aanzegging moet schriftelijk medegedeeld worden. Als 'te horen gekregen' letterlijk bedoeld is, dan uitkijken naar iets nieuws en na einde dienstverband de aanzegvergoeding opeisen.
Dat is werkweigering. Grond voor ontslag op staande voet en een mogelijke schadevergoeding voor de werkgever.quote:Op dinsdag 26 februari 2019 06:56 schreef Innisdemon het volgende:
Ergens is het natuurlijk wel een beetje slecht werkgeverschap, als je iemand die prima functioneert geen functioneringsgesprek aanbiedt en geen beoordelingsgesprek, en dan zo maar even het contract niet verlengt. Mits er geen andere redenen zijn om het contract van TS niet te verlengen.quote:Op dinsdag 26 februari 2019 06:52 schreef kree het volgende:
Ik ben het onwijs niet eens met de regels. Maar om antwoord te geven op je vraag.
Ja als je geen vast contract hebt dan mogen ze dit gewoon doen als werkgever.
En los daarvan is het ook nogal puberaal. Een positief getuigschrift kan je vergeten en de welwillendheid tot een referentie ook.quote:Op dinsdag 26 februari 2019 12:09 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Dat is werkweigering. Grond voor ontslag op staande voet en een mogelijke schadevergoeding voor de werkgever.
Want contractbreuk lijkt me altijd de juiste weg om te gaan......quote:Op dinsdag 26 februari 2019 06:56 schreef Innisdemon het volgende:
tja einde contract is einde contract helaas. Het enige waar je iets mee kunt halen is als je vast hebt?quote:Op dinsdag 26 februari 2019 19:52 schreef VersKers het volgende:
Bedankt allemaal voor de informatie.
Graag wil ik 2 dingen verduidelijken. In het contract ging het niet om een intentie en
ik heb ook niet de intentie om met modder te gooien.
Dus ik blijf gewoon werken totdat mijn contract is afgelopen
sowieso maar toch aantal keer meegemaakt wel zelfquote:Op dinsdag 26 februari 2019 13:22 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Ergens is het natuurlijk wel een beetje slecht werkgeverschap, als je iemand die prima functioneert geen functioneringsgesprek aanbiedt en geen beoordelingsgesprek, en dan zo maar even het contract niet verlengt. Mits er geen andere redenen zijn om het contract van TS niet te verlengen.
Het kan natuurlijk zijn dat je gewoon er uit bezuinigd bent.
Hoe staat het er dan letterlijk?quote:Op dinsdag 26 februari 2019 19:52 schreef VersKers het volgende:
Graag wil ik 2 dingen verduidelijken. In het contract ging het niet om een intentie en
Dit lijkt me ook precies wat je contractueel bent overeengekomenquote:Op dinsdag 26 februari 2019 19:52 schreef VersKers het volgende:
Wat schiet je daar mee op dan?quote:Op woensdag 27 februari 2019 10:55 schreef Mrmime het volgende:
zou ik nog wel even fijntjes verwijzen naar de regel in je contract
Bewustwording bij werkgever dat dit niet handig is.quote:
Tja leuk, maar je baan hou je er niet mee natuurlijkquote:Op woensdag 27 februari 2019 18:02 schreef Mrmime het volgende:
[..]
Bewustwording bij werkgever dat dit niet handig is.
Maar nogmaals, ligt aan de letterlijke tekst in de aovk.
Dat zou juist een goed voorbeeld zijn voor zo'n werkgever dat zo'n loze belofte wel handig is.quote:Op woensdag 27 februari 2019 18:02 schreef Mrmime het volgende:
[..]
Bewustwording bij werkgever dat dit niet handig is.
Maar nogmaals, ligt aan de letterlijke tekst in de aovk.
Dan is het meestal gewoon om economische redenen, niet omdat je slecht hebt gewerkt.quote:Op dinsdag 26 februari 2019 20:10 schreef kree het volgende:
[..]
sowieso maar toch aantal keer meegemaakt wel zelf
ja iig bij mij wel, kreeg nog een maandje half vrij enzo en verder is alles netjes betaald incl vakantiegeld etc. Dus niks mis gedaan van hun kant.quote:Op donderdag 28 februari 2019 13:41 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Dan is het meestal gewoon om economische redenen, niet omdat je slecht hebt gewerkt.
Heeft de werkgever zich wel gehouden aan de schriftelijke aanzegtermijn van een maand?
Zelfs goed functioneren is geen garantie voor een contractverlenging. Het kan ook zijn dat directie/aandeelhouders/geldschieters hebben besloten dat er geen contracten verlengd mogen worden, om maar een voorbeeld te geven. Dan kun je nog zo goed beoordeeld worden, een nieuw contract krijg je niet.quote:Op woensdag 27 februari 2019 18:21 schreef mrPanerai het volgende:
Ik zou mijn werkgever toch wel even aanspreken en zeggen dat je het jammer vindt omdat je toch wel goed functioneerde.
Kan best maar dan nog is een motivatie en of wat feedback toch wel het minste.quote:Op zaterdag 2 maart 2019 02:06 schreef Light het volgende:
[..]
Zelfs goed functioneren is geen garantie voor een contractverlenging. Het kan ook zijn dat directie/aandeelhouders/geldschieters hebben besloten dat er geen contracten verlengd mogen worden, om maar een voorbeeld te geven. Dan kun je nog zo goed beoordeeld worden, een nieuw contract krijg je niet.
quote:Op vrijdag 1 maart 2019 23:08 schreef Werkperd het volgende:
Rechten heb je niet. Heb je wel maar weet je niet. Vervolgens zeggen ze simpel ja moet je maar naar een advocaat en rechter gaan. Natuurlijk is alles zo makkelijk he..
Er is al gezegd dat de werkgever in zijn recht staat. De rechtsbijstand zegt het nu ook. Wat gaat je volgende stap worden? Een advocaat?quote:Op zondag 3 maart 2019 23:06 schreef VersKers het volgende:
Een volgende kwestie wat aan de orde is, is de irritatatie die bij mij ontstaat bij mijn rechtsbijstandverzekeraar. Krijg je een adviseur aan de telefoon die er (letterlijk!) net 3 maanden werkt. Die totaal niet buiten de comfortzone wilt denken en hamert op wat de wet voorschrijft.
Terwijl ik op mijn beurt de adviseur wijs op de regel in mijn contract.
Er blijft gezegd worden dat het contract via "rechtswegen" eindigt, wanneer de contractdatum is verstreken.
Die zijn er wel.quote:Op dinsdag 26 februari 2019 06:55 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik ken de contracten niet waarin expliciet een gegarandeerd vast contract bij normaal functioneren wordt beschreven.
Komen we terug bij mijn eerdere post:quote:Op zondag 3 maart 2019 23:06 schreef VersKers het volgende:
Een volgende kwestie wat aan de orde is, is de irritatatie die bij mij ontstaat bij mijn rechtsbijstandverzekeraar. Krijg je een adviseur aan de telefoon die er (letterlijk!) net 3 maanden werkt. Die totaal niet buiten de comfortzone wilt denken en hamert op wat de wet voorschrijft.
Er blijft gezegd worden dat het contract via "rechtswegen" eindigt, wanneer de contractdatum is verstreken.
Je werkgever heeft kennelijk schriftelijk een vast contract toegezegd, maar hier wel voorwaarden aan verbonden.quote:Op woensdag 27 februari 2019 02:31 schreef baskick het volgende:
[..]
Hoe staat het er dan letterlijk?
Je werkgever geeft aan niet te verlengen/niet om te zetten naar onbepaalde tijd. Jij wilt 'm houden aan een deel van de overkomst. Wie eist, bewijst. Hoe denk jij aan te tonen dat je goed hebt gefunctioneerd?
Raar dat hij hamert op wat de wet voorschrijft?quote:Op zondag 3 maart 2019 23:06 schreef VersKers het volgende:
Joh...quote:Op zondag 3 maart 2019 23:06 schreef VersKers het volgende:
Krijg je een adviseur aan de telefoon . Die totaal niet buiten de comfortzone wilt denken en hamert op wat de wet voorschrijft.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |