abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_185227042
Het is in 2019 mogelijk om ¤102.010,- geschonken te krijgen zonder daar belasting over te betalen.
Dit geld moet gebruikt worden voor het kopen van een eigen huis.

Is het vervolgens mogelijk om dit huis te verkopen en de ton vrij te besteden?
  maandag 25 februari 2019 @ 00:56:27 #2
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_185227372
Lijkt me niet. Ik denk dat als de belastingdienstje truckje doorheeft je er alsnog over mag betalen. En evt. een boete.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 25 februari 2019 @ 01:03:19 #3
408813 crew  trein2000
pi_185227410
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2019 00:56 schreef kanovinnie het volgende:
Lijkt me niet. Ik denk dat als de belastingdienstje truckje doorheeft je er alsnog over mag betalen. En evt. een boete.
Maar dan zou je je huis nooit meer mogen verkopen?
zie email 27 oktober
  maandag 25 februari 2019 @ 01:06:05 #4
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_185227425
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2019 01:03 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Maar dan zou je je huis nooit meer mogen verkopen?
Ik gok dat als je het op (zeer) korte termijn verkoopt je er wel wat over mag uitleggen.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  maandag 25 februari 2019 @ 01:10:44 #5
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_185227460
Ik denk dat de belastingdienst daar niks van vindt.
quote:
Dit zijn de voorwaarden:

U gebruikt het geld voor de aankoop of verbouwing van uw eigen huis. Of voor de aflossing van uw hypotheek of restschuld. Of u koopt er erfpacht-, opstal- of beklemmingsrechten mee af.
U of uw partner is tussen de 18 en 40 jaar. De dag van de 40e verjaardag telt nog mee.
U gebruikt het geld uiterlijk in 2021.
U hebt niet eerder een 'verhoogde vrijstelling' gebruikt. Dat is een belastingvrije schenking voor uw eigen woning of een dure studie, of een belastingvrije schenking die u vrij mag besteden.
U kunt schriftelijk aantonen dat de schenking is betaald, en dat u de schenking hebt gebruikt voor uw eigen woning.
Hebt u de schenking in een overeenkomst vastgelegd? Dan mogen daarin geen voorwaarden voor de schenking staan. Behalve dat de schenking op tijd voor de eigen woning moet worden gebruikt.
Als u deze vrijstelling gebruikt, mag u niet ook nog eens kiezen voor de vrij te besteden schenkingsvrijstelling of de vrijstelling voor een dure studie. U mag namelijk één keer in uw leven 1 van deze vrijstellingen gebruiken.
https://www.belastingdien(...)schenkbelasting-2019
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 25 februari 2019 @ 01:30:06 #6
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_185227580
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2019 01:06 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Ik gok dat als je het op (zeer) korte termijn verkoopt je er wel wat over mag uitleggen.
Dat lijkt mij ook
  maandag 25 februari 2019 @ 01:32:07 #7
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_185227597
Kosten voor de koop en verkoop van een huis zijn ook behoorlijk.
Als je van een vreemde geschonken krijgt zal dat idd minder zijn dan de schenkbelasting, maar als je vam je ouders geschonken krijgt wordt het al lastig.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 25 februari 2019 @ 06:11:27 #8
408813 crew  trein2000
pi_185228136
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2019 01:06 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Ja dat lijkt mij ook. Maar wat is dan de grens? Ik zie het nergens staan. En dan is de logische conclusie dat die er niet is.
zie email 27 oktober
pi_185228156
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2019 06:11 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Ja dat lijkt mij ook. Maar wat is dan de grens? Ik zie het nergens staan. En dan is de logische conclusie dat die er niet is.
Eigenlijk nog niet eens zo onlogisch. Ik weet niet of dit verboden is, maar het lijkt mij een redelijk niet bestaand probleem.

Te betalen schenkbelasting¤ 9.658

Bij een huis van een ton scheelt het "maar" 7000¤. Gelet op de hoeveelheid mensen die dit waarschijnlijk kunnen doen (weinig) is het volgens mij een niet bestaand issue.
  maandag 25 februari 2019 @ 08:03:45 #10
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_185228706
Je zou je kunnen voorstellen dat er een voorwaarde zou kunnen bestaan als ‘bij verkoop van de betreffende woning binnen een jaar na aankoop vervalt de vrijstelling van schenkbelasting’. Zo’n voorwaarde zou dan toch zeker vindbaar moeten zijn op de site van de belastingdienst. Is ie niet, dus de belastingdienst vindt er niks van.
  maandag 25 februari 2019 @ 08:18:41 #11
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_185228841
quote:
1s.gif Op maandag 25 februari 2019 08:03 schreef Lienekien het volgende:
Je zou je kunnen voorstellen dat er een voorwaarde zou kunnen bestaan als ‘bij verkoop van de betreffende woning binnen een jaar na aankoop vervalt de vrijstelling van schenkbelasting’. Zo’n voorwaarde zou dan toch zeker vindbaar moeten zijn op de site van de belastingdienst. Is ie niet, dus de belastingdienst vindt er niks van.
Dat zou nog alleen maar van toepassing zijn op mensen die geen ander huis kopen.
Dan zijn de opties gaan huren of weer bij moeders gaan wonen, en over het algemeen zijn er weinig die daar voor zullen kiezen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_185228900
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2019 01:32 schreef Leandra het volgende:
Als je van een vreemde geschonken krijgt zal dat idd minder zijn dan de schenkbelasting, maar als je vam je ouders geschonken krijgt wordt het al lastig.
Dit inderdaad. Een berekening leert dat over een ton in 2018 zo'n 7500 euro schenkbelasting moet worden betaald als je gebruik maakt van de 25k belastingvrije voet en jij de schenking ontvangt van je ouders.

Nou hoeft het kopen en verkopen van een huis geen 7500 euro te kosten, maar heel veel zal je er ook niet aan overhouden.
pi_185228929
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2019 00:28 schreef NietDeKoning het volgende:
Het is in 2019 mogelijk om ¤102.010,- geschonken te krijgen zonder daar belasting over te betalen.

Het geld hoeft niet perse gebruikt te worden voor het kopen van een huis. Het moet besteed worden aan de eigen woning. Dit betekent dat aflossen op een bestaande hypotheek bijvoorbeeld ook mag, net als bijvoorbeeld woningverbetering en onderhoud. En het hoeft niet om een huis te gaan; eigen woning is breder dan dat. Zie https://wetten.overheid.n(...)7-01-01&g=2017-01-01.

Zie ook artikel 5 Uitvoeringsregeling schenk- en erfbelasting, https://wetten.overheid.n(...)7-01-01&g=2017-01-01.

Hou er rekening mee dat je overwaarde wellicht niet zomaar contant kunt maken.

[ Bericht 4% gewijzigd door baskick op 25-02-2019 08:38:36 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  maandag 25 februari 2019 @ 09:15:02 #14
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_185229366
quote:
1s.gif Op maandag 25 februari 2019 08:03 schreef Lienekien het volgende:
Zoiets zou best onder fraus legis kunnen vallen, afhankelijk van hoe een en ander geïnterpreteerd wordt
pi_185229462
quote:
1s.gif Op maandag 25 februari 2019 09:15 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Zoiets zou best onder fraus legis kunnen vallen, afhankelijk van hoe een en ander geïnterpreteerd wordt
Ja lijkt mij ook. Dus dan zou het teruggedraaid worden. Maar lijkt me sterk dat er een haan naar kraait bij de belastingdienst.
pi_185229581
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2019 00:28 schreef NietDeKoning het volgende:

ja hoor, maar reken even goed door of het de kosten waard is. Laat je rekensommetje hier maar zien
  maandag 25 februari 2019 @ 10:09:47 #17
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_185230304
quote:
1s.gif Op maandag 25 februari 2019 09:15 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Wacht even, dan google ik even. :?

Ok. Nee, vrij oninteressant.
pi_185233577
quote:
1s.gif Op maandag 25 februari 2019 10:09 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Wacht even, dan google ik even. :?

Ok. Nee, vrij oninteressant.
:')
pi_185234681
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2019 01:32 schreef Leandra het volgende:
Ouders of een vreemde maakt in deze niets uit toch?
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_185234867
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2019 13:46 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Ouders of een vreemde maakt in deze niets uit toch?
wel als je de kosten tegen elkaar afzet. Bij een schenking van vreemden betaal je meer schenkbelasting en zou het misschien wel eerder lonen om het op de manier te doen die TS voorstelt.

Maar laat TS maar eens met rekensommetjes komen
pi_185234927
quote:
1s.gif Op maandag 25 februari 2019 13:52 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

wel als je de kosten tegen elkaar afzet. Bij een schenking van vreemden betaal je meer schenkbelasting en zou het misschien wel eerder lonen om het op de manier te doen die TS voorstelt.

Maar laat TS maar eens met rekensommetjes komen
Die (jubel) ton mag je ook aan vreemden schenken onder dezelfde voorwaarden als het goed is.

Mensen ruilen die zelfs met elkaar uit. ''Schenk jij mijn kind een ton dan schenk ik jouw kind ook een ton''
pi_185235461
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2019 13:54 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Die (jubel) ton mag je ook aan vreemden schenken onder dezelfde voorwaarden als het goed is.

Mensen ruilen die zelfs met elkaar uit. ''Schenk jij mijn kind een ton dan schenk ik jouw kind ook een ton''
ja, dat schenken voor een huis wel, dat is ook wat TS beoogt. Maar TS moet eerst goed doorrekenen of de kosten die gemoeid zijn met het aan- en snel weer verkopen van een huis wel opwegen tegen eventueel te betalen schenkbelasting als hij die ton zonder die voorwaarde gewoon los geschonken zou krijgen. En dan maakt het voor het rekensommetje wel uit welk bedrag hij aan schenkbelasting zou moeten betalen en dat bedrag verschilt nogal.

Wat levert trouwens dat ruilen van die schenkingen aan voordelen op? Ik zie het niet.
pi_185235674
quote:
1s.gif Op maandag 25 februari 2019 14:15 schreef Doedezemaar het volgende:

Wat levert trouwens dat ruilen van die schenkingen aan voordelen op? Ik zie het niet.
Dat is voor als je meer wil schenken dan een ton, dat kun je dan op die manier doen.

Stond laatst een oproepje voor in een of andere krant dat gaf ook weer enige ophef, maar vond het wel slim :')
  Moderator maandag 25 februari 2019 @ 14:32:49 #24
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_185235784
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2019 14:25 schreef AQuila360 het volgende:
Dat is voor als je meer wil schenken dan een ton, dat kun je dan op die manier doen.

Stond laatst een oproepje voor in een of andere krant dat gaf ook weer enige ophef, maar vond het wel slim :')
Je komt toch maar één keer in aanmerking voor verhoogde vrijstelling? Dat slaat volgens mij op de ontvangende partij.

Wat ik niet begrijp is de leeftijdsgrens van 40 jaar. Als 42 jarige vind ik dat leeftijdsdiscriminatie. :{w
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_185235968
quote:
14s.gif Op maandag 25 februari 2019 14:32 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Je komt toch maar één keer in aanmerking voor verhoogde vrijstelling? Dat slaat volgens mij op de ontvangende partij.

Wat ik niet begrijp is de leeftijdsgrens van 40 jaar. Als 42 jarige vind ik dat leeftijdsdiscriminatie. :{w

De ontvanger van de schenking moet tussen de 18 en 40 jaar oud zijn. Er zijn geen voorwaarden gesteld aan de relatie tussen de schenker en de ontvanger. Een schenking van ouder aan kind kan onder de vrijstelling, maar deze familierelatie is vanaf 2017 geen voorwaarde meer.

Elke willekeurige schenker kan vanaf die datum dan ook schenken aan elke willekeurige ontvanger. Een ontvanger kan daarom van meerdere schenkers een schenking ontvangen en hierbij ook meerdere keren gebruik maken van de schenkingsvrijstelling.

Dat van die leeftijd is ergens wel raar ja.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')