Maar dan zou je je huis nooit meer mogen verkopen?quote:Op maandag 25 februari 2019 00:56 schreef kanovinnie het volgende:
Lijkt me niet. Ik denk dat als de belastingdienstje truckje doorheeft je er alsnog over mag betalen. En evt. een boete.
Ik gok dat als je het op (zeer) korte termijn verkoopt je er wel wat over mag uitleggen.quote:Op maandag 25 februari 2019 01:03 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar dan zou je je huis nooit meer mogen verkopen?
https://www.belastingdien(...)schenkbelasting-2019quote:Dit zijn de voorwaarden:
U gebruikt het geld voor de aankoop of verbouwing van uw eigen huis. Of voor de aflossing van uw hypotheek of restschuld. Of u koopt er erfpacht-, opstal- of beklemmingsrechten mee af.
U of uw partner is tussen de 18 en 40 jaar. De dag van de 40e verjaardag telt nog mee.
U gebruikt het geld uiterlijk in 2021.
U hebt niet eerder een 'verhoogde vrijstelling' gebruikt. Dat is een belastingvrije schenking voor uw eigen woning of een dure studie, of een belastingvrije schenking die u vrij mag besteden.
U kunt schriftelijk aantonen dat de schenking is betaald, en dat u de schenking hebt gebruikt voor uw eigen woning.
Hebt u de schenking in een overeenkomst vastgelegd? Dan mogen daarin geen voorwaarden voor de schenking staan. Behalve dat de schenking op tijd voor de eigen woning moet worden gebruikt.
Als u deze vrijstelling gebruikt, mag u niet ook nog eens kiezen voor de vrij te besteden schenkingsvrijstelling of de vrijstelling voor een dure studie. U mag namelijk één keer in uw leven 1 van deze vrijstellingen gebruiken.
Dat lijkt mij ookquote:Op maandag 25 februari 2019 01:06 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik gok dat als je het op (zeer) korte termijn verkoopt je er wel wat over mag uitleggen.
Ja dat lijkt mij ook. Maar wat is dan de grens? Ik zie het nergens staan. En dan is de logische conclusie dat die er niet is.quote:Op maandag 25 februari 2019 01:06 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik gok dat als je het op (zeer) korte termijn verkoopt je er wel wat over mag uitleggen.
Eigenlijk nog niet eens zo onlogisch. Ik weet niet of dit verboden is, maar het lijkt mij een redelijk niet bestaand probleem.quote:Op maandag 25 februari 2019 06:11 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ja dat lijkt mij ook. Maar wat is dan de grens? Ik zie het nergens staan. En dan is de logische conclusie dat die er niet is.
Dat zou nog alleen maar van toepassing zijn op mensen die geen ander huis kopen.quote:Op maandag 25 februari 2019 08:03 schreef Lienekien het volgende:
Je zou je kunnen voorstellen dat er een voorwaarde zou kunnen bestaan als ‘bij verkoop van de betreffende woning binnen een jaar na aankoop vervalt de vrijstelling van schenkbelasting’. Zo’n voorwaarde zou dan toch zeker vindbaar moeten zijn op de site van de belastingdienst. Is ie niet, dus de belastingdienst vindt er niks van.
Dit inderdaad. Een berekening leert dat over een ton in 2018 zo'n 7500 euro schenkbelasting moet worden betaald als je gebruik maakt van de 25k belastingvrije voet en jij de schenking ontvangt van je ouders.quote:Op maandag 25 februari 2019 01:32 schreef Leandra het volgende:
Kosten voor de koop en verkoop van een huis zijn ook behoorlijk.
Als je van een vreemde geschonken krijgt zal dat idd minder zijn dan de schenkbelasting, maar als je vam je ouders geschonken krijgt wordt het al lastig.
Het geld hoeft niet perse gebruikt te worden voor het kopen van een huis. Het moet besteed worden aan de eigen woning. Dit betekent dat aflossen op een bestaande hypotheek bijvoorbeeld ook mag, net als bijvoorbeeld woningverbetering en onderhoud. En het hoeft niet om een huis te gaan; eigen woning is breder dan dat. Zie https://wetten.overheid.n(...)7-01-01&g=2017-01-01.quote:Op maandag 25 februari 2019 00:28 schreef NietDeKoning het volgende:
Het is in 2019 mogelijk om ¤102.010,- geschonken te krijgen zonder daar belasting over te betalen.
Dit geld moet gebruikt worden voor het kopen van een eigen huis.
Is het vervolgens mogelijk om dit huis te verkopen en de ton vrij te besteden?
Zoiets zou best onder fraus legis kunnen vallen, afhankelijk van hoe een en ander geïnterpreteerd wordtquote:Op maandag 25 februari 2019 08:03 schreef Lienekien het volgende:
Je zou je kunnen voorstellen dat er een voorwaarde zou kunnen bestaan als ‘bij verkoop van de betreffende woning binnen een jaar na aankoop vervalt de vrijstelling van schenkbelasting’. Zo’n voorwaarde zou dan toch zeker vindbaar moeten zijn op de site van de belastingdienst. Is ie niet, dus de belastingdienst vindt er niks van.
Ja lijkt mij ook. Dus dan zou het teruggedraaid worden. Maar lijkt me sterk dat er een haan naar kraait bij de belastingdienst.quote:Op maandag 25 februari 2019 09:15 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Zoiets zou best onder fraus legis kunnen vallen, afhankelijk van hoe een en ander geïnterpreteerd wordt
ja hoor, maar reken even goed door of het de kosten waard is. Laat je rekensommetje hier maar zienquote:Op maandag 25 februari 2019 00:28 schreef NietDeKoning het volgende:
Het is in 2019 mogelijk om ¤102.010,- geschonken te krijgen zonder daar belasting over te betalen.
Dit geld moet gebruikt worden voor het kopen van een eigen huis.
Is het vervolgens mogelijk om dit huis te verkopen en de ton vrij te besteden?
Wacht even, dan google ik even.quote:Op maandag 25 februari 2019 09:15 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Zoiets zou best onder fraus legis kunnen vallen, afhankelijk van hoe een en ander geïnterpreteerd wordt
quote:Op maandag 25 februari 2019 10:09 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Wacht even, dan google ik even.
Ok. Nee, vrij oninteressant.
Ouders of een vreemde maakt in deze niets uit toch?quote:Op maandag 25 februari 2019 01:32 schreef Leandra het volgende:
Kosten voor de koop en verkoop van een huis zijn ook behoorlijk.
Als je van een vreemde geschonken krijgt zal dat idd minder zijn dan de schenkbelasting, maar als je vam je ouders geschonken krijgt wordt het al lastig.
wel als je de kosten tegen elkaar afzet. Bij een schenking van vreemden betaal je meer schenkbelasting en zou het misschien wel eerder lonen om het op de manier te doen die TS voorstelt.quote:Op maandag 25 februari 2019 13:46 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Ouders of een vreemde maakt in deze niets uit toch?
Die (jubel) ton mag je ook aan vreemden schenken onder dezelfde voorwaarden als het goed is.quote:Op maandag 25 februari 2019 13:52 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
wel als je de kosten tegen elkaar afzet. Bij een schenking van vreemden betaal je meer schenkbelasting en zou het misschien wel eerder lonen om het op de manier te doen die TS voorstelt.
Maar laat TS maar eens met rekensommetjes komen
ja, dat schenken voor een huis wel, dat is ook wat TS beoogt. Maar TS moet eerst goed doorrekenen of de kosten die gemoeid zijn met het aan- en snel weer verkopen van een huis wel opwegen tegen eventueel te betalen schenkbelasting als hij die ton zonder die voorwaarde gewoon los geschonken zou krijgen. En dan maakt het voor het rekensommetje wel uit welk bedrag hij aan schenkbelasting zou moeten betalen en dat bedrag verschilt nogal.quote:Op maandag 25 februari 2019 13:54 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Die (jubel) ton mag je ook aan vreemden schenken onder dezelfde voorwaarden als het goed is.
Mensen ruilen die zelfs met elkaar uit. ''Schenk jij mijn kind een ton dan schenk ik jouw kind ook een ton''
Dat is voor als je meer wil schenken dan een ton, dat kun je dan op die manier doen.quote:Op maandag 25 februari 2019 14:15 schreef Doedezemaar het volgende:
Wat levert trouwens dat ruilen van die schenkingen aan voordelen op? Ik zie het niet.
Je komt toch maar één keer in aanmerking voor verhoogde vrijstelling? Dat slaat volgens mij op de ontvangende partij.quote:Op maandag 25 februari 2019 14:25 schreef AQuila360 het volgende:
Dat is voor als je meer wil schenken dan een ton, dat kun je dan op die manier doen.
Stond laatst een oproepje voor in een of andere krant dat gaf ook weer enige ophef, maar vond het wel slim
De ontvanger van de schenking moet tussen de 18 en 40 jaar oud zijn. Er zijn geen voorwaarden gesteld aan de relatie tussen de schenker en de ontvanger. Een schenking van ouder aan kind kan onder de vrijstelling, maar deze familierelatie is vanaf 2017 geen voorwaarde meer.quote:Op maandag 25 februari 2019 14:32 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Je komt toch maar één keer in aanmerking voor verhoogde vrijstelling? Dat slaat volgens mij op de ontvangende partij.
Wat ik niet begrijp is de leeftijdsgrens van 40 jaar. Als 42 jarige vind ik dat leeftijdsdiscriminatie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |