abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_185225913
Ik heb vorig jaar bij mijn uitdiensttreding een afkoopboete van 7000,- euro betaald aan mijn werkgever voor het voortijdig inleveren van mijn leaseauto. Nu heb ik begrepen dat boetes aan werkgevers als negatief loon opgevoerd kunnen worden binnen de aangifte IB. Weet iemand toevallig hoe ik dit moet doen. en welk bedrag ik moet ingeven aangezien ik een netto boete heb betaald.
pi_185226420
Weet je het zeker? Ik zou eerder zeggen dat de boete in mindering kan worden gebracht op de bijtelling.
  maandag 25 februari 2019 @ 00:28:46 #3
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_185227037
Ik ben ook benieuwd.
pi_185228132
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2019 23:49 schreef Queller het volgende:
Weet je het zeker? Ik zou eerder zeggen dat de boete in mindering kan worden gebracht op de bijtelling.
En de bijtelling is toegenomen "loon".

https://www.vzr.nl/nieuws(...)ng_gewoon_aftrekbaar
pi_185228204
Je mag de boete in mindering brengen op het gedeelte van de bijtelling in je loon tot maximaal nihil. Dus als je 1 maand hebt gewerkt voor die werkgever, dan betaal je nog belasting over het loon van die ene maand. Je betaalt dan in zn geheel geen loonheffing over de bijtelling van die maand.

Overigens moet je goed informeren hoe het bedrijf deze leaseconstructie is aangegaan en doorbelast. Het is zeker geen 123tje.
pi_185228804
quote:
1s.gif Op maandag 25 februari 2019 06:08 schreef investeerdertje het volgende:
En de bijtelling is toegenomen "loon".

https://www.vzr.nl/nieuws(...)ng_gewoon_aftrekbaar
True, maar negatief loon gaat een stuk verder. Toch?!

Edit: ow, zie snabbi :')
pi_185231672
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2019 08:14 schreef Queller het volgende:

[..]

True, maar negatief loon gaat een stuk verder. Toch?!

Edit: ow, zie snabbi :')
Stond inderdaad ook in de link die ik er bij poste ;-)

Maar klopt, negatief loon gaat iets verder :p
pi_185240610
De boete is al verrekend met de bijtelling over de 3 maanden dat ik nog in dienst was. Echter het boetebedrag is hoger dan 3 maanden bijtelling. Het restant kan ik volgens de salarisadministrateur van vorige werkgever opvoeren als negatief loon. Dit schijnt toegestaan te worden door de belastingdienst, alleen ik zou niet weten hoe dit te doen. Ik zie in de aangifte geen mogelijkheid om dit op te geven.
pi_185242181
Op zich zou het programma van de belastingdienst ook negatieve inkomens moeten accepteren (zit/zat geen regel op om alleen getallen >0 goed te keuren).

Ik zou zelf even zoeken op de regels en niet alleen blind op de salarisadministratie afgaan. Jij hebt zelf de plicht juist aangifte te doen. Los van dat de belastingdienst gewoon duidelijke omschrijving heeft, is het ook logisch. Bijtelling is de belasting over loon in natura. Dat is natuurlijk niet negatief. want dan is er geen sprake van loon.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 8% gewijzigd door snabbi op 25-02-2019 20:49:43 ]
pi_185242714
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2019 20:41 schreef snabbi het volgende:
Ik zou zelf even zoeken op de regels en niet alleen blind op de salarisadministratie afgaan. Jij hebt zelf de plicht juist aangifte te doen. Los van dat de belastingdienst gewoon duidelijke omschrijving heeft, is het ook logisch. Bijtelling is de belasting over loon in natura. Dat is natuurlijk niet negatief. want dan is er geen sprake van loon.

Zeg je nu dat je denkt dat de salarisadministratie ernaast zit (dat denk ik in elk geval).
pi_185243943
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2019 20:59 schreef Queller het volgende:

[..]

Zeg je nu dat je denkt dat de salarisadministratie ernaast zit (dat denk ik in elk geval).
Ja absoluut. Volgens mij is het heel simpel. Je moet de constructie eerst zo opzetten dat die boete van vroegtijdige afkoop gezien wordt als een eigen bijdrage privegebruik. Daarna kan je met die eigen bijdrage de bijtelling naar nihil terugbrengen.

Er staat heel duidelijk in de beschrijving dat die bijtelling met eigen bijdrage nooit negatief kan zijn, dus ik zou graag van die salarisadministratie horen welke constructie ze bedenken om verdere loonheffing te ontlopen.
pi_185245293
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2019 21:53 schreef snabbi het volgende:
Ja absoluut.
Dan zijn we het eens. Zuur voor TS want als je ervan uitgaat dat je nog een aanzienlijk deel terugkrijgt, dan is dat ff slikken.

Heel benieuwd hoe het afloopt!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')