Klopt die heb ik ook al gehad dus ik weet precies wat ik kan lenen. Maar die hypotheekadviseur heeft me niet echt duidelijk kunnen maken of ik de hypotheek kan krijgen wanneer vaststaat dat er heel duur onderhoud moet gebeuren op termijn.quote:Op zaterdag 23 februari 2019 16:41 schreef Chinless het volgende:
Je eerste gesprek is in het algemeen gratis.. dan weet je exact wat je kan lenen en bij wie.
Vraag een gesprek aan bij een andere adviseur en schrijf daarbij vragen op welke je erbij gekregen hebt bij het gesprek met de eerste.quote:Op zaterdag 23 februari 2019 16:52 schreef Onderdeurtje het volgende:
[..]
Klopt die heb ik ook al gehad dus ik weet precies wat ik kan lenen. Maar die hypotheekadviseur heeft me niet echt duidelijk kunnen maken of ik de hypotheek kan krijgen wanneer vaststaat dat er heel duur onderhoud moet gebeuren op termijn.
Hoe weet je dat bedrag? Zou gewoon bij een drietal bank een hypotheekofferte aanvragen als het koopcontract is gesloten. Dat laatste met ontbindende voorwaarden etc.quote:Op zaterdag 23 februari 2019 15:19 schreef Onderdeurtje het volgende:
Helaas gaat het hier dan wel meteen om een bedrag van tussen de 50.000 en 100.000 euro.
Dat bedrag weet ik omdat het in deze gevallen over de fundering gaat en dat gaat 10 duizenden euro`s kosten om te herstellen. Is een hypotheekofferte op laten maken gratis of geldt dit alleen voor het allereerste gesprek? Sowieso ga ik nog een andere hypotheekadviseur zoeken voor een gesprek die mij hopelijk meer duidelijkheid kan geven.quote:Op zaterdag 23 februari 2019 17:04 schreef blomke het volgende:
[..]
Hoe weet je dat bedrag? Zou gewoon bij een drietal bank een hypotheekofferte aanvragen als het koopcontract is gesloten. Dat laatste met ontbindende voorwaarden etc.
De banken kan je in principe zelf benaderen. De taxatie is in de huidige staat, er zal enkel sprake zijn van toekomstige staat als je je verbouwplannen er bij aan geeft. Je moet eerder jezelf afvragen of je deze verplichting dan aan wilt gaan.quote:Op zondag 24 februari 2019 10:00 schreef Onderdeurtje het volgende:
[..]
Dat bedrag weet ik omdat het in deze gevallen over de fundering gaat en dat gaat 10 duizenden euro`s kosten om te herstellen. Is een hypotheekofferte op laten maken gratis of geldt dit alleen voor het allereerste gesprek? Sowieso ga ik nog een andere hypotheekadviseur zoeken voor een gesprek die mij hopelijk meer duidelijkheid kan geven.
Geldverstrekkers willen een rapport conform het NRVT model. Als de fundering vervangen moet worden en dat 50 a 100k gaat kosten is de taxateur verplicht dat aan te geven in zijn rapport (zowel bij de funderingsvraag, de vraag of er op korte termijn aanzienlijk onderhoud nodig is als bij de vraag wat de onderhoudstoestand is). Vrijwel alle geldverstrekkers zullen vervolgens een bouwkundig rapport opvragen en aanvullende vragen aan TS stellen - zoals "hoe ga je dat betalen".quote:Op zondag 24 februari 2019 10:13 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
De banken kan je in principe zelf benaderen. De taxatie is in de huidige staat, er zal enkel sprake zijn van toekomstige staat als je je verbouwplannen er bij aan geeft.
Als de taxateur dat al ziet 😂quote:Op zondag 24 februari 2019 12:57 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Geldverstrekkers willen een rapport conform het NRVT model. Als de fundering vervangen moet worden en dat 50 a 100k gaat kosten is de taxateur verplicht dat aan te geven in zijn rapport (zowel bij de vraag of er op korte termijn aanzienlijk onderhoud nodig is als bij de vraag wat de onderhoudstoestand is). Vrijwel alle geldverstrekkers zullen vervolgens een bouwkundig rapport opvragen en aanvullende vragen aan TS stellen - zoals "hoe ga je dat betalen".
In mijn ervaring bestaat zo'n taxatie uit niet veel meer dan wat vergelijkbare woningen selecteren bij het kadaster, gevolgd door een snel rondje door het huis.quote:Op zondag 24 februari 2019 12:57 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Geldverstrekkers willen een rapport conform het NRVT model. Als de fundering vervangen moet worden en dat 50 a 100k gaat kosten is de taxateur verplicht dat aan te geven in zijn rapport (zowel bij de funderingsvraag, de vraag of er op korte termijn aanzienlijk onderhoud nodig is als bij de vraag wat de onderhoudstoestand is). Vrijwel alle geldverstrekkers zullen vervolgens een bouwkundig rapport opvragen en aanvullende vragen aan TS stellen - zoals "hoe ga je dat betalen".
Eeehm, niet helemaal. Je krijgt wel een hypotheek van 150.000 - maar de bank gaat je verplichten om 40.000 daarvan te gebruiken voor de verbouwing/het herstel. De rest van het geld dat je nodig hebt moet je zelf regelen.quote:Op woensdag 27 februari 2019 19:59 schreef Onderdeurtje het volgende:
Op jullie advies vandaag voor de 2e keer een afspraak gemaakt bij een andere hypotheekadviseur. Deze gaf aan dat de kosten voor het herstel van mijn hypotheek worden afgetrokken, dus als ik een hypotheek van stel 150.000 euro kan krijgen en het herstel gaat 40.000 euro kosten kan ik maar een hypotheek van 110.000 euro krijgen. En het lijkt me dat de hypotheekadviseur het wel bij het rechte eind heeft dus dat betekent dat ik dit idee moet laten varen helaas.
Dit. Hypotheek van 110.000 en daarnaast een bouwdepot van 40.000. Heel gebruikelijk hoor een bouwdepot. Als je maar aan kunt open dat het waardevermeerderend is.quote:Op woensdag 27 februari 2019 20:10 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Eeehm, niet helemaal. Je krijgt wel een hypotheek van 150.000 - maar de bank gaat je verplichten om 40.000 daarvan te gebruiken voor de verbouwing/het herstel. De rest van het geld dat je nodig hebt moet je zelf regelen.
Nee je leent alsnog 150K bij de bank, waarvan je 40K moet gebruiken om de fundering te vernieuwen en dus in een bouwdepot moet zetten (zodat je die 40K alleen voor de verbouwing kan gebruiken)quote:Op donderdag 7 maart 2019 15:37 schreef Onderdeurtje het volgende:
Over een bouwdepot heb ik ook het een en ander gelezen maar ik zou graag even een uitleg in Jip en Janneke taal willen hebben.
Stel: vraagprijs huis 150.000 euro (k.k. even buiten beschouwing gelaten om het zo simpel mogelijk te houden)
Bouwdepot fundering 40.000 euro
Resultaat: ik kan een hypotheek van 110.000 euro krijgen
Dan kom ik nog steeds die 40.000 tekort als ik het goed begrijp?
Dat bouwdepot is dus helaas geen optie want een verhoogde hypotheek afsluiten is voor mij niet mogelijk. De gemeente biedt inderdaad leningen voor funderingsherstel aan en daar zat ik ook als eerste naar te kijken. Maar ik kan dat natuurlijk niet aanvragen voordat ik daadwerkelijk het huis in bezit heb. En de bank heeft garantie nodig dat die lening niet afgewezen wordt dus ik verwacht niet dat ze mee gaan werken aan die constructie.quote:Op zondag 24 februari 2019 15:05 schreef Heph844 het volgende:
[..]
In mijn ervaring bestaat zo'n taxatie uit niet veel meer dan wat vergelijkbare woningen selecteren bij het kadaster, gevolgd door een snel rondje door het huis.
Maar de vraag 'hoe ga je dat betalen' lijkt me wel vrij essentieel ja. Hoe wil je dat gaan doen TS? Is een bouwdepot een optie? Sommige gemeenten bieden ook gunstige leningen aan voor funderingsherstel
Als een taxateur nou een rapport opstelt waarin de verbeteringen worden beschreven en de woningwaarde zowel vóór als na de fundatie/renovatie wordt getaxeerd, misschien wil een hypotheeknemer dan wel het verschil als bouwdepot verstrekken en kom je een heel eind??quote:Op zaterdag 9 maart 2019 13:18 schreef Onderdeurtje het volgende:
Bedankt voor de uitleg 111210, nu is het helemaal duidelijk geworden. Hoe je het ook wendt of keert ik blijf die 40.000 euro dus tekort komen.[..]
Zou je een voorbeeld kunnen posten van hoe dat zou kunnen werken? De bank verstrekt een hypotheek van 100% van de taxatiewaarde dus hoe lager dat is des te lagere lagere hypotheek heb ik nodig. Maar aangezien het hypotheekbedrag + het bedrag voor het bouwdepot samen niet de vraagprijs kunnen vormen zie ik nog niet in hoe ik dan aan de vraagprijs kan voldoen.quote:Op zaterdag 9 maart 2019 18:08 schreef blomke het volgende:
[..]
Als een taxateur nou een rapport opstelt waarin de verbeteringen worden beschreven en de woningwaarde zowel vóór als na de fundatie/renovatie wordt getaxeerd, misschien wil een hypotheeknemer dan wel het verschil als bouwdepot verstrekken en kom je een heel eind??
In grote lijnen wordt de maximale hoogte van je hypotheek door twee dingen bepaald:quote:Op zaterdag 9 maart 2019 19:44 schreef Onderdeurtje het volgende:
[..]
Zou je een voorbeeld kunnen posten van hoe dat zou kunnen werken? De bank verstrekt een hypotheek van 100% van de taxatiewaarde dus hoe lager dat is des te lagere lagere hypotheek heb ik nodig. Maar aangezien het hypotheekbedrag + het bedrag voor het bouwdepot samen niet de vraagprijs kunnen vormen zie ik nog niet in hoe ik dan aan de vraagprijs kan voldoen.
Met andere woorden als het huis voor herstel wordt getaxeerd op 110.000 euro dan kan ik voor dat bedrag een hypotheek krijgen en dan voor 40.000 een bouwdepot afsluiten wat samen de vraagprijs vormt van 150.000 euro. Maar zoals 111210 heeft uitgelegd werkt het niet op die manier want ik moet er hoe dan ook alsnog 40.000 bovenop zien te krijgen om aan de vraagprijs te voldoen.
Ik waardeer het meedenken in ieder geval!
zo:quote:Op zaterdag 9 maart 2019 19:44 schreef Onderdeurtje het volgende:
Zou je een voorbeeld kunnen posten van hoe dat zou kunnen werken?
quote:Op zaterdag 9 maart 2019 21:35 schreef Heph844 het volgende:
Stel dat je een huis van 150.000 euro koopt en na de verbouwing wordt dit 190.000 euro, dan is het in theorie mogelijk om 150.000 + 40.000 bouwdepot te lenen.
Juist en als uit punt 1 al duidelijk is dat ik als maximale hypotheeksom 150.000 euro kan lenen dan kan ik daar dus geen bouwdepot bovenop afsluiten.quote:Op zaterdag 9 maart 2019 21:35 schreef Heph844 het volgende:
Stel dat je een huis van 150.000 euro koopt en na de verbouwing wordt dit 190.000 euro, dan is het in theorie mogelijk om 150.000 + 40.000 bouwdepot te lenen. Maar je zal nooit meer kunnen lenen dan wat uit punt 1 hierboven komt
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |