Mooi om iedereen in dit subforum te zien hyperen zo in het uur naar de bekendmaking. Komt mijn 2 cent:
Nederland. Het is alweer even geleden dat we meededen om de prijzen. Corry Brokken in '57, Scholten in '59, Lenny K (met 3 andere landen) in '69 (hehe) en tot slot Teach-In-1975. Het laatste dieptepunt dateert uit 2011, toen de

3JS

laatste werden in de halve finale en ons land in diepe schaamte achterlieten.
In 2000 deden we wel mee, maar omdat mijn geweldige stad toen in een oorlogsgebied veranderde wegens een vuurwerkincidentje, werd de uitzending geschrapt.
De AVROTROS zegt over de AVROTROS het volgende: De Nederlandse inzending van het Songfestival heeft de afgelopen jaren een absolute kwaliteitsslag gemaakt. Met Duncan Laurence zet AVROTROS deze lijn voort. Algemeen directeur AVROTROS en lid van de selectiecommissie Eric van Stade: “We werden van onze stoel geblazen door deze song. Het is zo krachtig dat we unaniem hebben besloten dat Duncan onze man is.”
Ik heb sinds ik deze taak op me heb genomen, maandenlang diepgravend onderzoek gedaan naar Duncan Laurence en ik ben tot de schokkende conclusie gekomen dat hij vermoedelijk niet naar de Donut keten uit de v.s. vernoemd is.
Dit is Duncan:
"Mijn deelname bewijst dat je zomaar de kans kunt krijgen om op zo’n groot platform te laten zien wat je waard bent." Wie kent em niet. Die enkele ziel die nog nooit van de wereldberoemdheid heeft gehoord kan ik vertellen dat hij 24 is en uit Spijkenisse komt. Hij is ongelooflijk beroemd geworden met zijn deelname aan Holland got Talent, wie is de mol, The voice of Wedden dat. Ik weet het niet precies. Duncan's wikipediapagina is exact 3 regels lang. Ik weet wel dat hij ondanks zijn mega-talent die show niet heeft weten te winnen, dus dat belooft wel wat goeds.
Oftewel. De grote onbekende. Gekozen door de geleerden vanwege het lied, niet vanwege de persoon. Dus dan moet het lied wel erg erg erg goed zijn! En geloof me, dit kan winnen hoor. Dat heeft verder niets met Duncan te maken, maar alles met de concurrentie. Het is alsof je als Ajax (Duncan) samen met Barcelona (Griekenland) tegen het G elftal van Glanerbrug (de overige landen) moet spelen, waarbij FC Glanerbrug geblinddoekt is en met de benen aan elkaar gebonden. Op het forum werd het ESF zojuist vergeleken met de champions league. Deels klopt dat dus wel.
Vol spanning zat ik zojuist DwDd te kijken. Iets dat ik ook al jaren niet meer doe omdat mijn tv elke keer van het tafeltje glijdt als Matthijs zichzelf voor de camera aan het opgeilen is en zijn voorvocht door de gaatjes van de speaker sijpelt. Wat een klapmongool is dat toch.
Ergerlijk dat de familie de Mol eerst even mag praten ook. Duncan is nerveus, maar lijkt me wel een aardige knul.
Dan het nummer. Live is het net als de afgelopen nummers niet, dus dat is wederom vervelend. Het heeft wel wat leuke elementen met de muziek en intro. Qua tekst is het ook iets beter dan de meuk vd afgelopen weken. Maar... ons Dunc mag live wel écht een paar tandjes harder gaan en wat emotie in de microfoon zingen, want dit is wat mij betreft gewoon te slap.
Het doet me niks. Ik had geen verwachtingen, want who gives a shit, maar het wekt geen enkele emotie op. 'oh, dit is wel ok. Hiermee falen we niet keihard.'
Het zal ongetwijfeld rete-populair zijn bij de ESF fans omdat het niet slecht is, maar je hebt wel wat meer nodig dan een teder stemmetje om een voldoende te krijgen, laat staan om te winnen.
Hij heeft z'n onschuldigheid wel mee, maar het is maar de vraag hoeveel dat op internationaal niveau op gaat leveren. Ik vind het ESF waardig en het is ook wel redelijk modern.
Al met al kan ik met mijn jarenlange professionele ervaring wel concluderen dat we niet gaan winnen. Je verslaat met dit lied gewoon bijvoorbeeld Griekenland, België of Denemarken niet. We gaan wel in de top 10 eindigen.
Eindconclusie: niet slecht, wel te lief en daardoor niet krachtig genoeg. Beetje saai.
5/10
Groetjes,