De essentie is dus verkoop van de huidige woning gevolgd door een nieuwe hypotheek op jouw volgende woning?quote:Op woensdag 20 februari 2019 16:02 schreef fokkeranoniem het volgende:
Bestaande hyp (incl NHG): 300.000
Spaarhyp: 60%
Aflosvrij: 40%
Opgebouwd kapitaal: 25.000
resterende rvp: 2,5 jaar
huidige rente: 4,1%
Lening auto: 10.500
Spaargeld: circa 8.500
Verwachte woningwaarde (conservatief): 300.000
Nu willen we omwille van de kinderen graag dat er iemand in de bestaande woning blijft wonen. gezien het inkomen is het niet reëel dat mijn vrouw dit zal zijn. Verder wil ik graag nu schoon schip maken en niet in allerlei toekomstige afspraken blijven hangen. daarnaast wil ik een ook na de scheding een gezonde financiele huishouding. Het aanhouden van de huidige woning icm de extra lening, alimentatie enz vind ik financieel niet verantwoord.
De TT en de info in de OP doen mij vermoeden dat TS de huidige hypotheek op de huidige echtelijke woning wil aflossen met een nieuwe hypotheek (alleen) op diezelfde woning.quote:Op woensdag 20 februari 2019 16:13 schreef blomke het volgende:
[..]
De essentie is dus verkoop van de huidige woning gevolgd door een nieuwe hypotheek op jouw volgende woning?
Essentie is dat we graag willen dat ik in de huidige woning blijf wonen. In alles financieel goed recht te trekken en er beide financieel gezond goed voor te staan, wil ik het opgebouwde deel uit de spaarhypotheek liquide maken. Hiermee lossen we de bestaande autolening af. Daarnaast wil ik er evt het pensioendeel mee af betalen richting mijn partner. Daarnaast wil ik nog een klein buffertje hebben aangezien sparen lastiger zal worden door de partneralimentatie, het wegvallen van een inkomen en nog steeds grotendeels dezelfde lasten hebben.quote:Op woensdag 20 februari 2019 16:13 schreef blomke het volgende:
[..]
De essentie is dus verkoop van de huidige woning gevolgd door een nieuwe hypotheek op jouw volgende woning?
Punt is, even aangenomen dat de boedel verdeeld wordt, dat die opgebouwde kapitaalverzekering ook verdeeld moet worden, net als de auto en het beetje spaargeld.
In principe kan je voorwaarden van de oude hypotheek meenemen naar de volgende woning. Ik vraag me twee dingen af:
1) Hoeveel jaar heb je al premie betaald en hoelang was de laatste rvp?
2) Hoeveel premie heb je betaald
Ten slotte: veel, heel erg veel sterkte!! Denk dat het een emotioneel heftig jaar gaat worden. Schroom niet om professionele hulp in te roepen.
Exactquote:Op woensdag 20 februari 2019 16:26 schreef baskick het volgende:
[..]
De TT en de info in de OP doen mij vermoeden dat TS de huidige hypotheek op de huidige echtelijke woning wil aflossen met een nieuwe hypotheek (alleen) op diezelfde woning.
Ik denk dat je je (veel te) rijk rekent. Als je bijv. al 10 jaar pensioenopbouw hebt, gaat dat bedrag die opgebouwde kapitaalverzekering ver te boven.quote:Op woensdag 20 februari 2019 17:29 schreef fokkeranoniem het volgende:
Hiermee lossen we de bestaande autolening af. Daarnaast wil ik er evt het pensioendeel mee af betalen richting mijn partner. Daarnaast wil ik nog een klein buffertje hebben aangezien sparen lastiger zal worden door de partneralimentatie, het wegvallen van een inkomen en nog steeds grotendeels dezelfde lasten hebben.
Dat overzicht heb ik al gemaakt. Juist daarom heb ik duidelijke grenzen bepaald wat ik nog acceptabel vind qua lasten (maw hoeveel hou ik over ter vrije besteding). Pensioenopbouw is op basis van 'mijnpensioenoverzich'. Ik ben daar uit gegaan van het kapitaal wat ik tot nu heb opgebouwd. Dat is op dit moment 10.000 euro (5000 dus voor mijn vrouw). Doe ik dat verkeerd? Stel ik hou de bestaande hypotheek aan dan ga ik per saldo, met een rente van 2%, ongeveer 140 euro netto minder betalen. Effect op spaarhypotheek is nagenoeg nihil. Voordeel zit hem vrijwel geheel in aflossingsvrij leuk deel.quote:Op woensdag 20 februari 2019 17:38 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik denk dat je je (veel te) rijk rekent. Als je bijv. al 10 jaar pensioenopbouw hebt, gaat dat bedrag die opgebouwde kapitaalverzekering ver te boven.
Denk dat je eerst een compleet overzicht van de pensioenopbouw, de alimentatie en ten slotte de woonlasten (te dragen op 1 inkomen?) moet maken. Wat dat laatste betreft: na afloop van de RVP (of bij een nieuwe hypotheek), zal de rente plm. halveren; dat heeft helaas dramatische gevolgen voor de hoogte van de premie.
Dit betwijfel ik ten zeerste. Zie o.a. https://www.rabobank.nl/p(...)singsvrije-hypotheek. Hypotheekrenteaftrek is niet van toepassing.quote:Op donderdag 21 februari 2019 07:17 schreef Jaarsma93 het volgende:
Nieuwe aflossing vrije hypotheken worden niet meer uitgegeven. Geen idee of ze dat wel nog doen voor mensen in situaties zoals jij. Daarnaast zal er een toets plaatsvinden of jij met jouw inkomen (zonder partner) wel een hypotheek van 300k zou kunnen betalen.
Ik dacht trouwens dat bij woningen van meer dan 250k geen NHG mogelijk was?
Dat was vorig jaar, m.i.v. 2019 is het 290k¤, dus idd wel iets om in de gaten te houdenquote:Op donderdag 21 februari 2019 07:17 schreef Jaarsma93 het volgende:
Is dat het opgebouwde kapitaal, of wat je aan pensioenrecht hebt opgebouwd? Als je nl. al 10 jaar werkt, is 10k¤ kapitaalopbouw wel erg weinig..quote:Op woensdag 20 februari 2019 18:03 schreef fokkeranoniem het volgende:
Pensioenopbouw is op basis van 'mijnpensioenoverzich'. Ik ben daar uit gegaan van het kapitaal wat ik tot nu heb opgebouwd. Dat is op dit moment 10.000 euro (5000 dus voor mijn vrouw). Doe ik dat verkeerd?
Als jij al voor een bepaalde datum (1-1-2014?) een aflossingsvrije hypotheek had, dan kun je gewoon een nieuwe aflossingsvrije hypotheek krijgen. Of de regels moeten de afgelopen anderhalf jaar gewijzigd zijn. Wij konden gewoon 100.000 euro aflossingsvrij nemen anderhalf jaar geledne. Maar ja, we hebben dan ook wel al een hypotheek sinds 1998quote:Op donderdag 21 februari 2019 07:17 schreef Jaarsma93 het volgende:
Nieuwe aflossing vrije hypotheken worden niet meer uitgegeven. Geen idee of ze dat wel nog doen voor mensen in situaties zoals jij. Daarnaast zal er een toets plaatsvinden of jij met jouw inkomen (zonder partner) wel een hypotheek van 300k zou kunnen betalen.
Is het niet zelfs andersom tegenwoordig.quote:Op donderdag 21 februari 2019 09:27 schreef Gijsbertus het volgende:
Uit eigen ervaring weet ik dat met een NHG hypotheek meer mogelijk dan een 'gewone' hypotheek.
Je krijgt, zoals eerder hier vermeld, een inkomenstoets waaruit moet blijken dat jij voldoende inkomsten genereert om de hypotheek te betalen.
Je hebt gelijk. Heb nu via mijn pensioenfonds ingelogd en zie dat ik bijna 140.000 heb opgebouwd.... Is nog al een verschil ja....geen idee waar de bedragen 'mijnpensioenoverzicht.nl' dan vandaan komen.quote:Op donderdag 21 februari 2019 08:11 schreef blomke het volgende:
[..]
Is dat het opgebouwde kapitaal, of wat je aan pensioenrecht hebt opgebouwd? Als je nl. al 10 jaar werkt, is 10k¤ kapitaalopbouw wel erg weinig..
Dat overzicht toont wellicht het jaarlijks uit te keren bedrag. Dat is uiteraard lager dan het totale opgebouwde kapitaal. Gemiddeld ontvangen mensen langer dan 1 jaar pensioen.quote:Op vrijdag 22 februari 2019 15:41 schreef fokkeranoniem het volgende:
[..]
Je hebt gelijk. Heb nu via mijn pensioenfonds ingelogd en zie dat ik bijna 140.000 heb opgebouwd.... Is nog al een verschil ja....geen idee waar de bedragen 'mijnpensioenoverzicht.nl' dan vandaan komen.
Je hebt het er over dat je woning nu evenveel waard is als je hypotheek. Welke overwaarde? Je kapitaalverzekering is geen overwaarde. Het lijkt nu alsof je het aan jezelf wilt verkopen en ik vermoed dat de bijbehorende kosten daarvoor veel hoger zijn dan de normale constructies voor het overnemen van de hypotheek en uitkopen.quote:Op woensdag 20 februari 2019 16:02 schreef fokkeranoniem het volgende:
Mijn idee was om de bestaande hypotheek vervroegd af te lossen en op eigen naam een nieuwe hypotheek af te sluiten. Hierbij wil ik eigenlijk de 'overwaarde' die er nu is, liquide maken. Op basis van mijn eigen inkomen zou dit moeten lukken. Ik wil dan een nieuwe hyp afsluiten voor opnieuw 30 jaar (ben nu 35 jaar dus wmb geen probleem) voor een bedrag van 300.000. Hiermee wil ik de bestaande hyp en de andere lening aflossen.
Nou eigenlijk is een spaarhypotheek ook gewoon een aflossingsvrije lening. Voor dat spaardeel heb je een aparte polis. Je hebt wel gelijk dat je slechts 50% van de oude regeling behoud. In dit geval zou je dus 150k aflossingsvrij kunnen maken en 150k moet via een aflossingvariant (annuitair)..quote:- wat zijn de richtlijnen voor het gebruik maken van de oude fiscale regels? Mag ik in de nieuwe situatie max 50% van (aflossingsvrij) 140.000) en 50% van 160.000 (spaarhyp) en de rest onder de niieuwe regels? Of mag hier ook een andere verdeling in gemaakt worden? Bv: tot 150.000 onder de oude regels en de rest onder de nieuwe?
Er zitten vast constructies in de voorwaarden dat dit beeindigd kan worden. Professioneel advies lijkt me hierin het beste.quote:- is er een andere optie om het geld in de spaarhypotheek liquide te maken zonder dat ik het huis hoef te verkopen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |