abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_185123485
quote:
Sinds dit weekend is de eerste veganistische studentenvereniging van ons land een feit: de Vegan Student Association. Veertig studenten uit Groningen die er allemaal een veganistische levensstijl op na houden, hebben zich verenigd. Hun doel? Meer aandacht voor veganisme en de studentenkantines veganistischer krijgen.

Geen dierlijke producten en alleen maar bier en wijn als deze vegan zijn. Een veganistische levensstijl past misschien niet direct in het clichébeeld van de student die doorgaans voor de diepvriespizza’s, kiloknallers en goedkope blikken bier gaat. Toch ziet de Vegan Student Association (VSA) in Groningen, die afgelopen zaterdag hun oprichting vierde met een borrel, hun ledenaantal ‘hard omhoog’ gaan.

Documentaires over de bio-industrie
"We hebben nu veertig leden en op Facebook worden we nu al door meer dan 300 mensen gevolgd", zegt Oskar Bakker, één van de oprichters van de VSA tegen EditieNL. "We hebben deze vereniging opgericht omdat er vrij veel veganisten onder de Groningse studenten zijn. Onze activiteiten zijn veelal op eten gebaseerd. Zo gaan we bijvoorbeeld documentaires bekijken over het klimaat en de bio-industrie en koken we samen vegan maaltijden."

Maar de vereniging heeft naast een gemeenschappelijke interesse ook een maatschappelijk doel, zegt vice-president Bakker. "We bestaan ook om het veganisme meer onder de aandacht van andere studenten te krijgen. Bovendien willen we met de Rijksuniversiteit Groningen in gesprek om de maaltijden in de kantines veganistischer te krijgen. Er moet meer keuze komen voor een betere prijs."

Miljoenen dieren vermoord
De Nederlandse Vereniging voor Veganisme (NVV) was betrokken bij de oprichting van de veganistische studentenvereniging. "De VSA is niet door ons bedacht, maar ik denk dat het goed is dat er nu één is. Je ziet nu al dat er steeds meer veganisten bij komen, maar daar zit nog zeker rek in. Het is ook nog steeds echt nodig dat het aantal vegans groeit: iedere dag worden er nog 1,7 tot 1,8 miljoen dieren vermoord in ons land", zegt Debby van Velzen van de NVV tegen EditieNL.

Maar waarom moeten veganistische studenten zich verenigen? Zouden ze niet juist andere studenten beïnvloeden als ze samen met niet-vega(n)s bij een vereniging zitten? Volgens Van Velzen, die verwacht dat meerdere universiteiten en hogescholen het Groningse voorbeeld gaan volgen, sluit het een het ander niet uit. "Een vegan vereniging kan heel goed naast een traditionele studentenvereniging bestaan. Je kan als veganistische student nog steeds lid worden van een andere club. Maar de VSA is een mooie plek om met elkaar vegan-activiteiten te doen."

Veganistisch bier
Eén van die activiteiten is ook bier drinken, zegt vice-president Bakker. "Het drinken van bier en wijn hoort natuurlijk ook bij onze vereniging. Gelukkig zijn de meeste bieren helemaal vegan, en vegan-wijnen zijn tegenwoordig ook niet meer zo moeilijk te vinden."

Bron: https://www.rtlnieuws.nl/(...)ub-op-veganisme-moet
De redactie van RTL kan denken dat vega en studenten niet bij elkaar horen, maar dit verbaasd mij totaal niet. Vega past perfect in het hipster beeld van studenten tegenwoordig. Zal niet lang meer duren voordat de grote brouwerijen hun assortiment qua vegan bier gaan uitbreiden.
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_185123517
quote:
3s.gif Op woensdag 20 februari 2019 12:20 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

De redactie van RTL kan denken dat vega en studenten niet bij elkaar horen, maar dit verbaasd mij totaal niet. Vega past perfect in het hipster beeld van studenten tegenwoordig. Zal niet lang meer duren voordat de grote brouwerijen hun assortiment qua vegan bier gaan uitbreiden.
totdat een vegan een levensreddende medische handeling of geneesmiddel weigert neem ik ze niet serieus.
pi_185123554
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 12:22 schreef tupper het volgende:

[..]

totdat een vegan een levensreddende medische handeling of geneesmiddel weigert neem ik ze niet serieus.
Totdat of zolang?
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
  woensdag 20 februari 2019 @ 12:25:15 #4
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_185123565
Vind studentenvereniging wel een stretch hoor. Klinkt meer als een clubje studenten met een agenda (kantines vleesvrij etc). Met z'n allen vega-bier drinken maakt je nog geen studentenvereniging.
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
  woensdag 20 februari 2019 @ 12:25:18 #5
468509 _--_
In varietate concordia
pi_185123567
Veganisme is best ongezond eigenlijk.
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
pi_185123701
quote:
3s.gif Op woensdag 20 februari 2019 12:20 schreef naatje_1 het volgende:
Zal niet lang meer duren voordat de grote brouwerijen hun assortiment qua vegan bier gaan uitbreiden.
Wat is er precies dierlijk aan bier?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bier
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_185123739
quote:
1s.gif Op woensdag 20 februari 2019 12:25 schreef _--_ het volgende:
Veganisme is best ongezond eigenlijk.
Zie hier:

https://www.msn.com/en-us(...)ifference/ss-BBNillp
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_185123768
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 12:32 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Wat is er precies dierlijk aan bier?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bier
Weet je hoe hard de gist moet werken?? Dierenmishandeling!
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  woensdag 20 februari 2019 @ 12:36:15 #9
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_185123792
Ik wens ze veel succes, wat mij betreft mag iedereen een eigen vereniging oprichten en moeten er zeker geen verplichte quota's komen. Vrij land en alles.

Het is altijd goed om gekken te verzamelen, op die manier verzieken ze tenminste niet de sfeer bij normale verenigingen.
  woensdag 20 februari 2019 @ 12:37:17 #10
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_185123812
quote:
Zo, die is erop vooruitgegaan!
pi_185123815
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 12:35 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Weet je hoe hard de gist moet werken?? Dierenmishandeling!
_O- Godverdomme, het zou me niet eens verbazen als dat idd is wat ze bedoelen :')
Ik zat eerder te denken aan gebruikte meststoffen voor de granen enzo/
pi_185123852
quote:
2s.gif Op woensdag 20 februari 2019 12:37 schreef ToT het volgende:

[..]

_O- Godverdomme, het zou me niet eens verbazen als dat idd is wat ze bedoelen :')
Ik zat eerder te denken aan gebruikte meststoffen voor de granen enzo/
Als het dat laatste is, kunnen ze letterlijk niks meer eten en drinken, want voor alles dat je in de supermarkt koopt, is ergens in het productieproces wel iets dierlijks gebruikt.
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  woensdag 20 februari 2019 @ 12:40:16 #13
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_185123865
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 12:39 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Als het dat laatste is, kunnen ze letterlijk niks meer eten en drinken, want voor alles dat je in de supermarkt koopt, is ergens in het productieproces wel iets dierlijks gebruikt.
Je hoeft je eten niet uitsluitend in de supermarkt te kopen natuurlijk.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_185123895
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 12:40 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Je hoeft je eten niet uitsluitend in de supermarkt te kopen natuurlijk.
Ook als je een eigen tuintje hebt en geen mest gebruikt, zal je niet van je opbrengst kunnen leven.
pi_185123918
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 12:39 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Gewoon lekker alles op schrale, uitgeputte grond telen! ^O^
Of milieu-onvriendelijk kunstmest gebruiken om de arme diertjes te ontzien! *O*
Bij het oogsten natuurlijk wel oppassen dat je geen zielige wormpjes of insecten doodmaakt he! :P
Levend er uit halen en in de vrije natuur weer loslaten! :Y
pi_185123941
quote:
2s.gif Op woensdag 20 februari 2019 12:42 schreef ToT het volgende:
Gewoon lekker alles op schrale, uitgeputte grond telen! ^O^
In Ethiopië kunnen ze het ook! Oh wacht...
pi_185123952
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 12:44 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

In Ethiopië kunnen ze het ook! Oh wacht...
_O-
pi_185123995
Ach, lijkt me verder wel een gezellige club hoor; lekker je samen moreel verheven voelen boven de grote meute die dierlijke karkassen vreet en dierenleed in stand houdt door geld aan de bio-industrie te geven.
Lekker gallen op kiloknallers, pretentieus roepen dat je een deel van de oplossing bent en niet het probleem. Dat je door geen vlees te eten een dikke Hummer kunt rijden en nog steeds beter voor het milieu bent dan een vleeseter die met de fiets naar het werk gaat enz.

*O* De pH-waarde van die club zal lager zijn dan van koningswater! :Y

Hoewel....misschien huren ze deze man wel in voor muziek daar:

Komt er ook een studentenclub voor ex-rokers? :P
pi_185124061
Oh, ze moeten vooral doen wat ze niet laten kunnen.
En ik vind het prima om een veganistische optie te hebben in een kantine, maar er moet ook een optie zijn mét dierlijke producten. Ik hoef niet zo nodig een bord met alleen biologische sla te moeten eten als ik daar geen zin in heb.
pi_185124090
quote:
2s.gif Op woensdag 20 februari 2019 12:47 schreef ToT het volgende:
Komt er ook een studentenclub voor ex-rokers? :P
En eentje voor darters, waar gezamenlijk documentaires over darten worden bekeken, met pullen bier en bitterballen, en die in overleg met de Universiteit Groningen wil over het plaatsen van een dartbord in de kantine.
Ik zie mogelijkheden.
  woensdag 20 februari 2019 @ 12:54:04 #21
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_185124101
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 12:53 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

En eentje voor darters, waar gezamenlijk documentaires over darten worden bekeken, met pullen bier en bitterballen, en die in overleg met de Universiteit Groningen wil over het plaatsen van een dartbord in de kantine.
Ik zie mogelijkheden.
En eentje voor mensen die dankzij bidden zijn ''genezen'' van homoseksualiteit... dan flipt de media pas echt. _O-
  woensdag 20 februari 2019 @ 12:54:36 #22
468509 _--_
In varietate concordia
pi_185124114
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 12:53 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Ik zie mogelijkheden.
Rijksuniversiteit Groningen.
pi_185124123
quote:
8s.gif Op woensdag 20 februari 2019 12:54 schreef _--_ het volgende:

[..]

Rijksuniversiteit Groningen.
Je kan me rug op.
Pun intended.
  woensdag 20 februari 2019 @ 12:55:47 #24
468509 _--_
In varietate concordia
pi_185124145
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 12:55 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Je kan me rug op.
Pun intended.
:'(
pi_185124168
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 12:54 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

En eentje voor mensen die dankzij bidden zijn ''genezen'' van homoseksualiteit... dan flipt de media pas echt. _O-
Ik vind al dat soort clubs prima eigenlijk, zolang ze er maar geen rechten aan gaan ontlenen: "Wij zijn <club x> dus wij hebben het recht op <whateverthefuck>".
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')