abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_185108176
Mijn ouders zijn beide vennoot in de horecagelegenheid die zij samen runnen.

De voormalige eigenaar van het pand waarin de desbetreffende gelegenheid is gevestigd bood een jaar of tien terug het pand te koop aan voor een aantrekkelijke prijs aan m'n vader omdat ie het geld nodig had voor een investering die hij wilde doen.

Mijn vader had op dat moment echter niet voldoende liquide middelen tot zijn beschikking om het pand te kopen. Een vriend van hem had echter nog wat spaargeld dat stof lag te happen dus besloten ze om samen het pand te kopen waardoor ze ieder voor 50% eigenaar werden.

De horecagelegenheid waar m'n ouders dus ieder 50% eigenaar van zijn mag echter geen huur betalen aan m'n vader als privépersoon. Hierdoor is de winst op papier significant gestegen terwijl dat niet helemaal overeenkomt met de realiteit. Realiteit of niet, er moet nu wel belasting betaald worden over de op papier hogere winst. Bovendien komt er ook best wel wat kijken bij het zijn van eigenaar van een horecapand in een historische binnenstad.

Door dit alles zou m'n vader het pand graag aan mij willen verkopen. Ik heb de liquide middelen om het pand te kopen op dit moment niet tot m'n beschikking maar dat is op zich geen probleem aangezien m'n vader het niet direct nodig heeft.

Een familiehypotheek lijkt me in deze situatie interessant maar er zijn een aantal verschillen t.o.v. een reguliere familiehypotheek.

Ik krijg geen geldbedrag te leen voor de aanschaf van een eigen woning maar ik koop de helft van het horecapand waar m'n vader nu eigenaar van is en ik betaal het geld niet direct maar los iedere maand een bepaald bedrag af en betaal daarnaast een marktconforme rente.

Mijn vraag aan jullie is of er dingen zijn die wellicht over het hoofd gezien worden en of er betere/goedkopere/eenvoudigere manieren zijn om hiermee om te gaan.
pi_185108320
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 17:17 schreef Bella.ciao het volgende:
mag echter geen huur betalen aan m'n vader als privépersoon
waarom niet?
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_185108540
quote:
99s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 17:24 schreef bijdehand het volgende:

[..]

waarom niet?
Dat heeft de wetgever verzonnen en de Belastingdienst handhaaft het.
pi_185108558
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 17:35 schreef Bella.ciao het volgende:

[..]

je mag je eigen pand niet zakelijk huren? is dat wat je zegt?
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_185108686
Geen idee maar props voor de duidelijke uiteenzetting ^O^
Somebody that I used to know
pi_185108759
Wanneer je het pand koopt met behulp van geleend geld, zal je het pand in box 3 moeten opgeven en de schuld ook. De rente kan je niets mee, de huuropbrengsten zijn ook onbelast.

Ik vraag me echter wel af waarom je vader geen huur mag betalen.
pi_185108777
quote:
99s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 17:36 schreef bijdehand het volgende:

[..]

je mag je eigen pand niet zakelijk huren? is dat wat je zegt?
Is wellicht iets te kort door de bocht omdat er hier ook allerlei eigendomsverhoudingen meespelen maar daar komt het vgm wel min of meer op neer. Klopt dat niet dan?
pi_185108805
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 17:49 schreef Bella.ciao het volgende:

[..]

Is wellicht iets te kort door de bocht omdat er hier ook allerlei eigendomsverhoudingen meespelen maar daar komt het wel min of meer op neer. Klopt dat niet dan?
Volgens mij valt deze situatie onder terbeschikkingstelling en zal je vader daarover wel wat belasting moeten betalen.
pi_185108825
Maar even voor de duidelijkheid; is dit huiswerk? Want anders kan hij het beste contact opnemen met een belastingadviseur die ook eventuele fouten kan herstellen.
pi_185108947
quote:
99s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 17:51 schreef bijdehand het volgende:
Maar even voor de duidelijkheid; is dit huiswerk? Want anders kan hij het beste contact opnemen met een belastingadviseur die ook eventuele fouten kan herstellen.
Nee, dit speelt echt. Ik vraag me echter af of de juiste persoon om dit aan voor te leggen een belastingadviseur is of een bankier gezien het financieringsvraagstuk in deze casus.
pi_185108962
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 17:57 schreef Bella.ciao het volgende:

[..]

Nee, dit speelt echt. Ik vraag me echter af of de juiste persoon om dit aan voor te leggen een belastingadviseur is of een bankier gezien het financieringsvraagstuk in deze casus.
Eerst een belastingadviseur zou ik zeggen. Die kan ook helpen met de te hoog opgegeven winst.
pi_185109156
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 17:35 schreef Bella.ciao het volgende:

[..]

Deze regel geldt niet voor Italiaanse restaurants.
pi_185109173
Dit is geen hobbymateriaal. Belastingadviseur idd.
zie email 27 oktober
pi_185109179
Dus je pa (samen met ma) is als privépersoon voor 50% eigenaar en mag zichzelf daarom geen huur ontvangen? En omdat hij zichzelf geen huur mag betalen maakt hij meer winst (immers, geen huur + extra opbrengsten en verrekening van huur aan 50% vennoot)? En nu lijkt het erop dat het voordeel van privé-eigendom (geen belastingafdracht over waardestijging van vastgoed) niet meer opweegt tegen dit nadeel en hij wil het aan hierom eventueel aan jou overdoen en terug huren? Lijkt mij dat dat beter in een BV geregeld kan worden...
pi_185109183
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 18:08 schreef djh77 het volgende:

[..]

Deze regel geldt niet voor Italiaanse restaurants.
Bron? Want die regel zal niet ergens in een wet staan
zie email 27 oktober
pi_185109645
Hoe zit het met die huur? Krijgt de vriend van je vader een vergoeding voor het gebruik of wordt daar ook niets aan betaald (voor het gebruik van het pand)?

Daarnaast zou ik inderdaad een fiscalist benaderen. Ook is van belang of je alleen het deel van je vader overneemt of ook het deel van de vriend van je vader. Mocht je alleen het deel van je vader overnemen dan moet je oppassen dat het niet als schenking gezien gaat worden.
pi_185111037
Je kan gewoon huur aan jezelf als privé persoon betalen. Er wordt toch ook huur aan de vriend betaald die 50% eigenaar is?
pi_185111546
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 18:09 schreef Itam het volgende:
Dus je pa (samen met ma) is als privépersoon voor 50% eigenaar en mag daarom geen huur ontvangen? En omdat hij zichzelf geen huur mag betalen maakt hij meer winst (immers, geen huur + extra opbrengsten en verrekening van huur aan 50% vennoot)? En nu lijkt het erop dat het voordeel van privé-eigendom (geen belastingafdracht over waardestijging van vastgoed) niet meer opweegt tegen dit nadeel en hij wil het aan hierom eventueel aan jou overdoen en terug huren? Lijkt mij dat dat beter in een BV geregeld kan worden...
  dinsdag 19 februari 2019 @ 20:28:56 #19
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_185111792
Een horecapand in de binnenstad, met kroeg of restaurant erin? Is het vrij van brouwerijcontract is dan de hamvraag.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_185112531
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 19:57 schreef kareldekikker455 het volgende:
Je kan gewoon huur aan jezelf als privé persoon betalen. Er wordt toch ook huur aan de vriend betaald die 50% eigenaar is?
Die vriend is geen vennoot in het horecabedrijf dat gehuisvest is in het pand.
pi_185112564
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 20:28 schreef Pietverdriet het volgende:
Een horecapand in de binnenstad, met kroeg of restaurant erin? Is het vrij van brouwerijcontract is dan de hamvraag.
Restaurant. Vrij van brouwerijcontract. Is dat echter relevant in deze casus?
pi_185113925
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 18:37 schreef Jaarsma93 het volgende:
Hoe zit het met die huur? Krijgt de vriend van je vader een vergoeding voor het gebruik of wordt daar ook niets aan betaald (voor het gebruik van het pand)?

Daarnaast zou ik inderdaad een fiscalist benaderen. Ook is van belang of je alleen het deel van je vader overneemt of ook het deel van de vriend van je vader. Mocht je alleen het deel van je vader overnemen dan moet je oppassen dat het niet als schenking gezien gaat worden.
Die vriend ontvangt gewoon huur. Omdat hij voor 50% eigenaar is van het pand ontvangt hij 50% van het bedrag dat we voorheen aan huur betaalde aan de persoon die volledig eigenaar was van het pand.

Ik wil derhalve louter het deel van m'n vader kopen. Zijn er vaste regels hieromtrent waar je rekening mee moet houden om te voorkomen dat het als schenking word gezien?

Ik ga uiteraard nog met een fiscalist om de tafel zitten maar wil voor ik aan zo'n gesprek begin mezelf zo goed mogelijk ingelezen hebben.
pi_185114107
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 18:09 schreef Itam het volgende:
Dus je pa (samen met ma) is als privépersoon voor 50% eigenaar en mag zichzelf daarom geen huur ontvangen? En omdat hij zichzelf geen huur mag betalen maakt hij meer winst (immers, geen huur + extra opbrengsten en verrekening van huur aan 50% vennoot)? En nu lijkt het erop dat het voordeel van privé-eigendom (geen belastingafdracht over waardestijging van vastgoed) niet meer opweegt tegen dit nadeel en hij wil het aan hierom eventueel aan jou overdoen en terug huren? Lijkt mij dat dat beter in een BV geregeld kan worden...
Restaurant:
Vader 50% eigenaar
Moeder 50% eigenaar

Pand:
Vader 50% eigenaar
Vriend van vader 50% eigenaar

Het klopt dat doordat m'n vader voor 50% eigenaar is van het restaurant het restaurant geen huur mag betalen over de 50% van het pand waarvan hij de eigenaar is. Hierdoor is de winst op papier gestegen waar dus belasting over betaalt moet worden en bovendien moet zo'n pand uiteraard onderhouden worden. Het lijkt me dus een beter idee om dit pand aan mij te verkopen en het dus in de familie te houden.

Wat zou precies beter in een BV geregeld kunnen worden en waarom/hoe?
  dinsdag 19 februari 2019 @ 21:52:38 #24
386879 Sheffield
Weet het ook niet
pi_185114275
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 21:46 schreef Bella.ciao het volgende:

[..]

Pand:
Vader 50% eigenaar
Vriend van vader 50% eigenaar

Wat zou precies beter in een BV geregeld kunnen worden en waarom/hoe?
Vastgoed BV waarin je de 50% van je vader in onderbrengt. Dan kan Restaurant BV huur betalen aan Vastgoed BV
pi_185114632
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 21:52 schreef Sheffield het volgende:

[..]

Vastgoed BV waarin je de 50% van je vader in onderbrengt. Dan kan Restaurant BV huur betalen aan Vastgoed BV
Het restaurant is een v.o.f. maar wellicht nog van groter belang: er zal in die situatie over de huuropbrengsten en eventuele waardestijging van de 50% van het pand waar m'n vader eigenaar van is belasting betaald moeten worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')