waarom niet?quote:Op dinsdag 19 februari 2019 17:17 schreef Bella.ciao het volgende:
mag echter geen huur betalen aan m'n vader als privépersoon
je mag je eigen pand niet zakelijk huren? is dat wat je zegt?quote:Op dinsdag 19 februari 2019 17:35 schreef Bella.ciao het volgende:
[..]
Dat heeft de wetgever verzonnen en de Belastingdienst handhaaft het.
Is wellicht iets te kort door de bocht omdat er hier ook allerlei eigendomsverhoudingen meespelen maar daar komt het vgm wel min of meer op neer. Klopt dat niet dan?quote:Op dinsdag 19 februari 2019 17:36 schreef bijdehand het volgende:
[..]
je mag je eigen pand niet zakelijk huren? is dat wat je zegt?
Volgens mij valt deze situatie onder terbeschikkingstelling en zal je vader daarover wel wat belasting moeten betalen.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 17:49 schreef Bella.ciao het volgende:
[..]
Is wellicht iets te kort door de bocht omdat er hier ook allerlei eigendomsverhoudingen meespelen maar daar komt het wel min of meer op neer. Klopt dat niet dan?
Nee, dit speelt echt. Ik vraag me echter af of de juiste persoon om dit aan voor te leggen een belastingadviseur is of een bankier gezien het financieringsvraagstuk in deze casus.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 17:51 schreef bijdehand het volgende:
Maar even voor de duidelijkheid; is dit huiswerk? Want anders kan hij het beste contact opnemen met een belastingadviseur die ook eventuele fouten kan herstellen.
Eerst een belastingadviseur zou ik zeggen. Die kan ook helpen met de te hoog opgegeven winst.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 17:57 schreef Bella.ciao het volgende:
[..]
Nee, dit speelt echt. Ik vraag me echter af of de juiste persoon om dit aan voor te leggen een belastingadviseur is of een bankier gezien het financieringsvraagstuk in deze casus.
Deze regel geldt niet voor Italiaanse restaurants.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 17:35 schreef Bella.ciao het volgende:
[..]
Dat heeft de wetgever verzonnen en de Belastingdienst handhaaft het.
Bron? Want die regel zal niet ergens in een wet staanquote:Op dinsdag 19 februari 2019 18:08 schreef djh77 het volgende:
[..]
Deze regel geldt niet voor Italiaanse restaurants.
quote:Op dinsdag 19 februari 2019 18:09 schreef Itam het volgende:
Dus je pa (samen met ma) is als privépersoon voor 50% eigenaar en mag daarom geen huur ontvangen? En omdat hij zichzelf geen huur mag betalen maakt hij meer winst (immers, geen huur + extra opbrengsten en verrekening van huur aan 50% vennoot)? En nu lijkt het erop dat het voordeel van privé-eigendom (geen belastingafdracht over waardestijging van vastgoed) niet meer opweegt tegen dit nadeel en hij wil het aan hierom eventueel aan jou overdoen en terug huren? Lijkt mij dat dat beter in een BV geregeld kan worden...
Die vriend is geen vennoot in het horecabedrijf dat gehuisvest is in het pand.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 19:57 schreef kareldekikker455 het volgende:
Je kan gewoon huur aan jezelf als privé persoon betalen. Er wordt toch ook huur aan de vriend betaald die 50% eigenaar is?
Restaurant. Vrij van brouwerijcontract. Is dat echter relevant in deze casus?quote:Op dinsdag 19 februari 2019 20:28 schreef Pietverdriet het volgende:
Een horecapand in de binnenstad, met kroeg of restaurant erin? Is het vrij van brouwerijcontract is dan de hamvraag.
Die vriend ontvangt gewoon huur. Omdat hij voor 50% eigenaar is van het pand ontvangt hij 50% van het bedrag dat we voorheen aan huur betaalde aan de persoon die volledig eigenaar was van het pand.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 18:37 schreef Jaarsma93 het volgende:
Hoe zit het met die huur? Krijgt de vriend van je vader een vergoeding voor het gebruik of wordt daar ook niets aan betaald (voor het gebruik van het pand)?
Daarnaast zou ik inderdaad een fiscalist benaderen. Ook is van belang of je alleen het deel van je vader overneemt of ook het deel van de vriend van je vader. Mocht je alleen het deel van je vader overnemen dan moet je oppassen dat het niet als schenking gezien gaat worden.
Restaurant:quote:Op dinsdag 19 februari 2019 18:09 schreef Itam het volgende:
Dus je pa (samen met ma) is als privépersoon voor 50% eigenaar en mag zichzelf daarom geen huur ontvangen? En omdat hij zichzelf geen huur mag betalen maakt hij meer winst (immers, geen huur + extra opbrengsten en verrekening van huur aan 50% vennoot)? En nu lijkt het erop dat het voordeel van privé-eigendom (geen belastingafdracht over waardestijging van vastgoed) niet meer opweegt tegen dit nadeel en hij wil het aan hierom eventueel aan jou overdoen en terug huren? Lijkt mij dat dat beter in een BV geregeld kan worden...
Vastgoed BV waarin je de 50% van je vader in onderbrengt. Dan kan Restaurant BV huur betalen aan Vastgoed BVquote:Op dinsdag 19 februari 2019 21:46 schreef Bella.ciao het volgende:
[..]
Pand:
Vader 50% eigenaar
Vriend van vader 50% eigenaar
Wat zou precies beter in een BV geregeld kunnen worden en waarom/hoe?
Het restaurant is een v.o.f. maar wellicht nog van groter belang: er zal in die situatie over de huuropbrengsten en eventuele waardestijging van de 50% van het pand waar m'n vader eigenaar van is belasting betaald moeten worden.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 21:52 schreef Sheffield het volgende:
[..]
Vastgoed BV waarin je de 50% van je vader in onderbrengt. Dan kan Restaurant BV huur betalen aan Vastgoed BV
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |