Dat snap ik, dat moest ook niet de kern van het betoog worden. Maar als ik de periodieken volg zal ik over 5 jaar niet hetzelfde verdienen als collega's die nu 5 jaar meer ervaring hebben, ook niet als ik alleen maar goede scores haal. En in mijn werk toon ik genoeg progressie om op minstens hetzelfde niveau te zitten binnen die tijd.quote:Op donderdag 14 februari 2019 22:30 schreef CoolGuy het volgende:
Of collega's over je te spreken zijn is niet heel relevant. Wat je wil is dat je nu al acteert op het niveau dat nodig is voor het niveau waar je heen wil.
Gewoon zeggen dat je het te weinig vindt en dat je collega's over je te spreken zijn is geen sterk verhaal.
Ik denk dat het hele 'ik haal dat nooit meer in' verhaal erg zwak is. Dat je wil groeien, sure, maar dat afzetten tegen de anderen opde manier die jij hier roept, ik denk niet dat dat handig is.quote:Op donderdag 14 februari 2019 22:40 schreef MadsMikkelsen het volgende:
[..]
Dat snap ik, dat moest ook niet de kern van het betoog worden. Maar als ik de periodieken volg zal ik over 5 jaar niet hetzelfde verdienen als collega's die nu 5 jaar meer ervaring hebben, ook niet als ik alleen maar goede scores haal. Ik wil dat verschil inhalen. En ik heb het idee dat ik daarvoor genoeg progressie toon sinds ik er werk.
Oké. Wat zou jij doen? Anders aanvliegen, tijdje wachten, helemaal niet aan beginnen?quote:Op donderdag 14 februari 2019 22:43 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik denk dat het hele 'ik haal dat nooit meer in' verhaal erg zwak is. Dat je wil groeien, sure, maar dat afzetten tegen de anderen opde manier die jij hier roept, ik denk niet dat dat handig is.
Anders aanvliegen, maar mag ik daar morgen uitgebreider op reageren? Ik val om van de slaapquote:Op donderdag 14 februari 2019 22:45 schreef MadsMikkelsen het volgende:
[..]
Oké. Wat zou jij doen? Anders aanvliegen, tijdje wachten, helemaal niet aan beginnen?
En dit is natuurlijk de manier om snel stappen te maken.quote:Op donderdag 14 februari 2019 22:42 schreef Roces18 het volgende:
Intern grote salarisstappen maken is best lastig. Juist met jobhoppen zul je dit verschil snel inhalen.
quote:Op donderdag 14 februari 2019 22:55 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Anders aanvliegen, maar mag ik daar morgen uitgebreider op reageren? Ik val om van de slaap
En je krijgt een vast contract, dat is een prima ontwikkeling. Maar als je manager een beetje van de oude stempel is, dan zal hij hiermee denken dat hij een mooie handreiking heeft gedaan. Dat is geen goeie uitgangspositie. Alleen een moderne werkgever beschouwt dit als wel het minste dat hij kan doen om talent aan boord te houden, en die zal wel open staan voor een goed gesprek.quote:Op donderdag 14 februari 2019 23:00 schreef MadsMikkelsen het volgende:
[..]Welterusten.
@:seven. Bedankt voor je reactie, kan ik wat mee! Mbt jobhoppen; ik weet het, maar ik zit hier wel prettig verder en wil ook niet zo snel weer weg. Werk er net een jaar.
Wat een rare wereld als ik sommige reacties lees. Zo erg vreemd voor mij. Werken maar schijnbaar elke minuut denken aan je salarisonderhandelingspositie en hoe je je het beste kunt inlikken. Psychologie toepassen op je baas. Zijn jullie een bepaald slag mens?quote:Op donderdag 14 februari 2019 23:02 schreef Seven. het volgende:
Niet over je achterstand tov collega's beginnen. Dat is geen onderhandelingspositie, je stelt jezelf alleen maar als slachtoffer op. Bovendien.. een beetje slimme manager implementeert dan een paar regeltjes dat je elkaars salaris niet mag bespreken onderling (dan kan het nooit als machtsmiddel ingezet worden).
TS vraagt hoe hij zijn onderhandelingen in goede banen kan leiden. Als manager en als ervaringsdeskundige, geef ik hem advies.quote:Op vrijdag 15 februari 2019 00:50 schreef Zomaar-een-Chinees het volgende:
[..]
Wat een rare wereld als ik sommige reacties lees. Zo erg vreemd voor mij. Werken maar schijnbaar elke minuut denken aan je salarisonderhandelingspositie en hoe je je het beste kunt inlikken. Psychologie toepassen op je baas. Zijn jullie een bepaald slag mens?
Dat het een mooie stap is klopt, maar ik zie het ook andersom. Mijn werkgever wil mij houden, dus doe ik mijn werkgever ook een plezier als ik dat contract teken. Dat klinkt natuurlijk te pretentieus om zo te zeggen, maar ik zie het als een wederzijdse handreiking (ook met inachtneming van de economie van dit moment). Hoe mijn werkgever dit ziet is me niet geheel duidelijk, ik heb wel het idee dat salarisverhoging buiten CAO niet gangbaar is (maar waar wel?).quote:Op donderdag 14 februari 2019 23:04 schreef Seven. het volgende:
[..]
En je krijgt een vast contract, dat is een prima ontwikkeling. Maar als je manager een beetje van de oude stempel is, dan zal hij hiermee denken dat hij een mooie handreiking heeft gedaan. Dat is geen goeie uitgangspositie. Alleen een moderne werkgever beschouwt dit als wel het minste dat hij kan doen om talent aan boord te houden, en die zal wel open staan voor een goed gesprek.
Hoe pak jij het dan aan als je een salarisverhoging wil die boven de reguliere periodieken uitkomt?quote:Op vrijdag 15 februari 2019 00:50 schreef Zomaar-een-Chinees het volgende:
[..]
Wat een rare wereld als ik sommige reacties lees. Zo erg vreemd voor mij. Werken maar schijnbaar elke minuut denken aan je salarisonderhandelingspositie en hoe je je het beste kunt inlikken. Psychologie toepassen op je baas. Zijn jullie een bepaald slag mens?
Niet om te katten, maar Schenkstroop heeft nog nooit een serieuze baan gehad, dus een hele discussie met hem daarover beginnen is redelijk zinloos.quote:Op vrijdag 15 februari 2019 12:21 schreef ender_xenocide het volgende:
[..]
Hoe pak jij het dan aan als je een salarisverhoging wil die boven de reguliere periodieken uitkomt?
Word je nou betaald naar een aanloopschaal? En je manager had verwacht dat je daarop ondergemiddeld zou scoren?quote:Op donderdag 14 februari 2019 22:25 schreef MadsMikkelsen het volgende:
Goedenavond,
Ik ben werkzaam in een leuke functie bij een prima bedrijf. Pas mijn beoordelingsgesprek gehad, hierin werd aangegeven dat ik beoordeeld werd langs de referentiefunctie en omdat ik er pas relatief kort werk en dus ervaring mis kreeg ik een gemiddelde beoordeling. Mijn leidinggevende gaf hierbij aan dat ik wel boven zijn verwachtingen presteerde. Ik heb aangegeven dat ik de manier van beoordelen wat jammer vond. Enfin.
Nee, ik zit in de schaal maar wel onderaan. Dus werd ik beoordeeld naar de referentiefunctie behorend bij de schaal.quote:Op vrijdag 15 februari 2019 12:52 schreef baskick het volgende:
[..]
Word je nou betaald naar een aanloopschaal? En je manager had verwacht dat je daarop ondergemiddeld zou scoren?
Ik geef je deze hint in de hoop dat jij na gaat denken over de vraag hoe jouw werkgever daar in staat. Als jouw werkgever waarschijnlijk van mening is dat een vast contract een mooi zoethoudertje is voor je, dan moet je daar rekening mee houden om je kansen te vergroten. Dus even de directe aanpak: hoe jij dat ziet en voelt is niet zo relevant als je dit niet met feiten en cijfers kunt onderbouwen.quote:Op vrijdag 15 februari 2019 11:57 schreef MadsMikkelsen het volgende:
[..]
Dat het een mooie stap is klopt, maar ik zie het ook andersom. Mijn werkgever wil mij houden, dus doe ik mijn werkgever ook een plezier als ik dat contract teken. Dat klinkt natuurlijk te pretentieus om zo te zeggen, maar ik zie het als een wederzijdse handreiking (ook met inachtneming van de economie van dit moment). Hoe mijn werkgever dit ziet is me niet geheel duidelijk, ik heb wel het idee dat salarisverhoging buiten CAO niet gangbaar is (maar waar wel?).
Oké. Mijn gedachte was dat een nieuw contract een mogelijke opening kan vormen voor een nieuw gesprek. Maar jij zegt dus wachten op het nieuwe contract en daarna pas vragen, afhankelijk van hoe de werkgever het vaste contract ziet. Ik weet alleen niet hoe die het ziet en hoe ik daar achter kom. Er is ook wat voor te zeggen om mezelf eerst wat meer te bewijzen, maar als dat erkent wordt zal er nog steeds in eerste instantie gewezen worden naar salarisstijging volgens CAO. Hoe kies ik dan het moment?quote:Op vrijdag 15 februari 2019 14:28 schreef Seven. het volgende:
[..]
Zorg voor een goeie timing, als jij denkt dat je manager je vaste contract als een mooi zoethoudertje ziet, wacht dan tot een paar maanden na ondertekenen. Anders loop je het risico dat je manager je als een ondankbare hond beschouwt, en dat gaat niet in je voordeel werken.
Dus 'referentiefunctie' is gewoon de juiste functieschaal. Ontbrekende ervaring zorgt voor een lage inschaling, dat is logisch. Dat je wordt beoordeeld naar de schaal waarin je bent ingedeeld is ook normaal. Tot zover niets geks.quote:Op vrijdag 15 februari 2019 13:25 schreef MadsMikkelsen het volgende:
[..]
Nee, ik zit in de schaal maar wel onderaan. Dus werd ik beoordeeld naar de referentiefunctie behorend bij de schaal.
Hoe oud is je baas en wat is zijn managementstijl? Dit is mogelijk een indicatie, is je leidinggevende: 1. Iemand die vooral bezig is met het welzijn van het team? Wil hij zeker weten dat iedereen het naar zijn zin heeft?quote:Op vrijdag 15 februari 2019 18:39 schreef MadsMikkelsen het volgende:
[..]
Oké. Mijn gedachte was dat een nieuw contract een mogelijke opening kan vormen voor een nieuw gesprek. Maar jij zegt dus wachten op het nieuwe contract en daarna pas vragen, afhankelijk van hoe de werkgever het vaste contract ziet. Ik weet alleen niet hoe die het ziet en hoe ik daar achter kom.
Wanneer eindigt jullie budgetjaar? En jezelf wat meer bewijzen.. tja, als je slim bent, leg je bij je baas een voorstel neer. Ik wil elk jaar 5% stijging, meetbare doelen en voor jaar 1 denk ik dat het bij de toekomstvisie past als ik voor 1 maart 2020 ervoor dat *formuleer een meetbaar doel dat past in de strategie van je werkgever*quote:Er is ook wat voor te zeggen om mezelf eerst wat meer te bewijzen, maar als dat erkent wordt zal er nog steeds in eerste instantie gewezen worden naar salarisstijging volgens CAO. Hoe kies ik dan het moment?
Met de manager zit het op zich wel goed. Rond de 40, veel bezig met communicatie en teamdenken en handelt daar ook naar.quote:Op zaterdag 16 februari 2019 01:16 schreef Seven. het volgende:
[..]
Hoe oud is je baas en wat is zijn managementstijl? Dit is mogelijk een indicatie, is je leidinggevende: 1. Iemand die vooral bezig is met het welzijn van het team? Wil hij zeker weten dat iedereen het naar zijn zin heeft?
Of is hij 2. vooral bezig met de vraag welke resultaten er bereikt zijn, en maakt iedereen netjes zijn 40+ uur?
Hou oud is je manager? 30, 40, 60? Millenial of babyboomer?
[..]
Wanneer eindigt jullie budgetjaar? En jezelf wat meer bewijzen.. tja, als je slim bent, leg je bij je baas een voorstel neer. Ik wil elk jaar 5% stijging, meetbare doelen en voor jaar 1 denk ik dat het bij de toekomstvisie past als ik voor 1 maart 2020 ervoor dat *formuleer een meetbaar doel dat past in de strategie van je werkgever*
Oftewel, denk na over wat zij zouden steunen zonder er al te lang over na te denken. Doorgaans dingen die relevant zijn, die geen investering vereisen en die je zonder buy-in en hulp van anderen kunt bewerkstelligen. Kleine initiatieven kun je ook wel oppakken zonder extra salaris.
Wat is je functie? En wat vindt iedereen dat er nog aan ontbreekt? Wat gaat vaak mis, wat kan beter voor de afdeling?quote:Op zaterdag 16 februari 2019 18:17 schreef MadsMikkelsen het volgende:
[..]
Met de manager zit het op zich wel goed. Rond de 40, veel bezig met communicatie en teamdenken en handelt daar ook naar.
Ik weet niet wanneer het budgettaire jaar eindigt, dat zou ik nog even kunnen uitvinden. Dat voorstel van jou is dan denk ik iets voor het functioneringsgesprek. Moet ik wel even gaan bedenken waarmee ik voldoende indruk zou maken.
Ik werk op een stafafdeling van een levensmiddelenbedrijf (als je preciezere info behoeft moet dat ff in dm). Er zijn wel wat dingen die beter kunnen, daar zit de manager echter al behoorlijk op. Een deel van de projecten ligt bij mij of ben ik bij betrokken, dus ik kan op dat vlak mijn waarde laten zien.quote:Op zaterdag 16 februari 2019 21:56 schreef Seven. het volgende:
[..]
Wat is je functie? En wat vindt iedereen dat er nog aan ontbreekt? Wat gaat vaak mis, wat kan beter voor de afdeling?
Lokquote.quote:Op donderdag 14 februari 2019 22:55 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Anders aanvliegen, maar mag ik daar morgen uitgebreider op reageren? Ik val om van de slaap
Ho, excuseer! helemaal vergeten! Ik heb het topic verder niet meer gelezen, maar jij wil een hoger salaris, en je vraag was hoe ik dat zou aanpakken toch?quote:
Geen probleemquote:Op zondag 17 februari 2019 14:34 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ho, excuseer! helemaal vergeten! Ik heb het topic verder niet meer gelezen, maar jij wil een hoger salaris, en je vraag was hoe ik dat zou aanpakken toch?
Zoals ik al aangaf zou ik zeker niet beginnen over 'ik verdien weinig in vergelijking met de rest' of 'dat krijg ik in X tijd nooit meer opgehaald'. Het is namelijk niet het probleem van het bedrijf (in eerste instantie) dat jij niet geweldig hebt onderhandeld.
Dan de vraag waar het eigenlijk om draait; hoe ga je het aanvliegen dat je meer gaat verdienen? Wat iemand opperde, namelijk naar een andere werkgever gaan en daardoor stappen kunnen maken (als je jezelf goed verkoopt) is een mogelijkheid, maar volgens mij gaf je ergens aan dat je hier toch wel graag wil blijven werken.
Welnu, dan moet je je gaan focussen op wat je moet hebben/kunnen/doen om naar het volgende niveau te kunnen gaan (promotie maken, dan wel gewoon salaris stappen dus), en zorgen dat je nu al op dat niveau acteert, in je huidige functie. Mocht je idee zijn dat ik met iets zou komen waarbij je met een vingerknip ineens meer erbij kreeg in 2 minuten, dan moet ik je teleurstellen![]()
Dit is dus iets wat wat meer tijd gaat kosten. Waarom zou je werkgever namelijk hoger waarderen dan ze nu doen, terwijl jij hun niet 'meer' geeft? Dat is in principe gewoon binnen komen en dan ineens zeggen 'ik wil meer geld' bij gelijkblijvende prestaties, daar gaat niemand in mee natuurlijk.
Dus, kijk naar het niveau boven jou, wat moet je daar voor hebben/kunnen wat je nu nog niet hebt, en steek effort in op dat niveau te komen, om dan vervolgens daadwerkelijk aantoonbaar te kunnen zeggen van 'ik ben dat waard want kijk...A B en C'.
Wat je kúnt doen is blufpoker spelen, en zeggen dat je ergens anders een beter aanbod hebt maar je eigenlijk loyaal bent aan je werkgever maar toch eens wil kijken wat er mogelijk is, maar het nadeel daarvan is als je werkgever zegt 'naja, dan scheiden onze wegen' en jij hebt geen alternatief, dan sta je te koekeloeren.
Als je doel is om NU geld erbij te krijgen omdat je er achter bent gekomen dat je geen geweldige deal hebt gemaakt in vergelijking met je collega's, ja, dat gaat 'm niet worden ben ik bang.
Dit dus..quote:Op vrijdag 15 februari 2019 20:17 schreef Fer het volgende:
Volgens mij is de enige referentie, hoe snel kun je een vervanger regelen, als jij weggaat. Hij schaarser vervanging is, hoe meer kans op verhoging.
eigenlijk was juist het beoordelingsgesprek een goed moment om aan te geven dat je eigenlijk meer salariswensen hebt en dat te pogen te onderbuwen.quote:Op donderdag 14 februari 2019 22:25 schreef MadsMikkelsen het volgende:
Is het raar om dan het gesprek te openen over mijn salaris
Mijn doelen zijn in de regel ontzettend meetbaar in de vorm van voortgang, en voelbaar op de werkvloer. Mijn manager bepaalt de grote lijnen en ik vul de acties in.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 12:45 schreef Landgeld het volgende:
Verder vind ik die tussentijdse doelen voor staffuncties binnen kantoorbanen mbt salaris altijd zo. Alsof je een robot bent en het resultaat meetbaar is.
Dat is zo ongelooflijk subjectief. Juist dan is resultaat, en met name de kwaliteit daarvan, lastig meetbaar, in ieder geval wel fakebaar.
Heel leuk allemaal maar in mijn ogen mega subjectief. Ik snap dat het houvast biedt voor periodieke verhoging binnen grote organisaties maar ik vind het pure window dressing en altijd discutabel.quote:Op woensdag 20 februari 2019 00:28 schreef Seven. het volgende:
[..]
Mijn doelen zijn in de regel ontzettend meetbaar in de vorm van voortgang, en voelbaar op de werkvloer. Mijn manager bepaalt de grote lijnen en ik vul de acties in.
Misschien moet ik eerst uitleggen
hoe ik samenwerk met mijn manager. Ik weet niet hoe dit voor andere managers werkt. Zij is wel de baas maar eigenlijk zijn we meer een team. Inhoudelijk doen we verschillende dingen, zij is supply chain manager in Zweden, en ik ben operations manager voor het distributiecentrum in Nederland. Ze vertrouwt erop dat ik zelf in de bestuurdersstoel ga zitten voor alles aangaande logistiek en magazijn. Zij hoort het als eerste van mij als er dingen misgaan. Wezenlijk onderdeel van het vertrouwen is dat zij nooit voor onaangename verrassingen komt te staan. En zo nu en dan roep ik haar hulp in. We spreken elkaar dagelijks via Skype/chat, we zien elkaar bijna elke maand.
Ik vul zelf eigenlijk de doelen in. Een voorbeeld is Compliance (grote lijn) en ik vul in wat we dan moeten verbeteren. Bijvoorbeeld master data, dus laten inventariseren van harmonisatiecode en country of origin voor alle 30000 onderdelen die we op voorraad hebben in Nederland en Zweden. Hele meetbare vooruitgang. We kunnen afspreken dat x % afgerond is voor x deadline. Deze gegevens zijn nodig voor douane procedures, die allemaal vastgelegd moeten worden. En daar zijn we bij het volgende meetbare doel. Breng de exportprocessen in kaart (weer deadline aan de voortgang verbinden). Breng de import processen in kaart. Nog een leuke: laat alle afmetingen en gewichten van de voorradige onderdelen inventariseren. X voortgang tegen x tijd. Als we de afmetingen en gewichten hebben, dan kunnen we werk maken van voorspellen van transportkosten. Als we dat voor elkaar hebben, dan kunnen we een ander factureringsmodel voor transportkosten implementeren. Ik kan mezelf nog wel 5 jaar bezighouden. Het werkt alleen als je de voortgang meet en er een tijdsplan aan hangt.
Haal je de doelen niet, dan staat er dus ook geen salarisverhoging tegenover. Mijn manager en ik spreken zelfs af wat er gebeurt als ik de doelen deels of niet haal (bijv 80% vh doel gehaald is 2% salarisverhoging, 85% gehaald is 2,5% verhoging, 90% = +3, 95% = +4).
Ik denk dat ik volgende maand alvast een voorstel maak voor mijn doelen voor aankomend fiscaal jaar, dan hoeft zij alleen maar bij te stellen. Maar ik check wel eventjes hoe zij daarover denkt.
Dergelijke meetbare afspraken maak ik trouwens zelf ook met mijn 'direct reports' (jeukterm vind ik dat). Bij de een werkt het heel goed en motiverend. Bij de ander werkt het minder motiverend (hoewel het haalbare en meetbare doelen zijn). Regelmatig afspreken en voortgang bespreken en kijken hoe je kunt helpen als manager (1x per maand hou ik zelf aan).
Een belangrijk deel van je performance is natuurlijk dat je als manager zelf haalbare doelen stelt, en vervolgens de processen dusdanig inricht, dat je ze haalt ook als de druk oploopt. Als er toch onvoorziene zaken zijn waardoor de haalbaarheid in het geding komt, dan ga je toch direct in overleg om de doelen bij te stellen? Een goede manager ziet 9 van de 10 problemen al maanden van tevoren aankomen. De voortgang van mijn projecten is gewoon te meten dus daar is niets subjectiefs aan. En voortgang zegt ook heel wat over je effectiviteit als manager. Je kunt nog zulke fantastische ideeën hebben maar als je ze niet waarmaakt doordat je je teams niet goed aanstuurt, dan ben je geen effectieve manager.quote:Op dinsdag 26 februari 2019 07:04 schreef Landgeld het volgende:
[..]
Heel leuk allemaal maar in mijn ogen mega subjectief. Ik snap dat het houvast biedt voor periodieke verhoging binnen grote organisaties maar ik vind het pure window dressing en altijd discutabel.
Overigens is het meer een periodiek dan echte salarisverhoging die je uit onderhandeld. De meeste grote bedrijven werken zoals jij het schetst en is opzich normaal.
Alleen geloof ik er niet in.
Het zegt ten eerste niets over de kwaliteit waarmee je iets oplevert. Daarnaast ga je focussen op de output en zou je bijvoorbeeld andere zaken kunnen verwaarlozen. Verdien je dan salarisverhoging?
Verder kan je gewoon nooit inschatten hoe je de tijd verdeelt, misschien zijn er nog 50 andere belangrijkere taken waardoor je bovenstaande doelen niet realiseert. Verdien je dan geen salarisverhoging?
Tot slot zegt het niets over je performance.
Mijn punt is dat je veel doelen in mijn ogen gewoon schijnperformance is. Het totaalplaatje van prestatie is zoveel meer dan dat.quote:Op dinsdag 26 februari 2019 16:52 schreef Seven. het volgende:
[..]
Een belangrijk deel van je performance is natuurlijk dat je als manager zelf haalbare doelen stelt, en vervolgens de processen dusdanig inricht, dat je ze haalt ook als de druk oploopt.
Goed gedaan, ik herinner me jouw topic hierover nog wel.quote:Op donderdag 14 februari 2019 22:56 schreef Seven. het volgende:
Kan zijn dat je een lange adem nodig hebt ivm budgetten etc. Hoe lang werk je er nu?
Ik heb met mijn manager afgesproken dat ik de komende 2 jaar elke 6 maanden met 5% omhoog ga, daarvoor moet ik wel bepaalde doelen halen die we elke keer weer samen vaststellen. Ik verwacht tijd-gefaseerde doelen, dus einddoel is dit voor het eind van het jaar en na 6 maanden moet je al x % afgerond hebben. Ik krijg ook 10% jaarlijkse bonus als ik mijn doelen haal.
Ik ben mezelf te stom af geweest, mij werd een jaar geleden gevraagd of ik naast mijn taken als logistiek manager ook het warehouse aan wilde sturen + budgetverantwoordelijkheid van meer dan 10 miljoen. Ik heb ja gezegd en afgesproken dat we na mijn vakantie zouden onderhandelen. In mijn vakantie kreeg ik een brief, gefeliciteerd, je krijgt er 3% bij.
Nou ja, die fout maak je maar 1 keer. Eerst onderhandelen dus! Hoe dan ook, in mijn nieuwe functie verdiende ik bijna 1000 euro bruto te weinig. Ik bleef het zo nu en dan aankaarten, en na 6 maanden kwam er een mooie handreiking van 350 bruto erbij. Uiteraard aangegeven dat ik er blij mee was maar dat het wat mij betreft een vloeibaar en doorlopend gesprek is. En uiteindelijk kwam daar dit mooie aanbod uit, waarvan het eindresultaat een paar honderd euro hoger ligt dat wat ik verwachtte.
Dus.. benader je leidinggevende, kaart het aan en overleg over welke doelen je moet behalen om x % te groeien. En sta erop dat je meetbare doelen meekrijgt, geen bs die niet objectief te meten valt. Als jouw leidinggevende wegvalt, dan moet jij bij de vervanging aan kunnen tonen dat je een afspraak hebt gemaakt en dat jij je afspraken nagekomen bent.
Thanks! Ik ben blij dat ik ben gebleven, ik wil alleen niet 1000 euro per maand te weinig accepteren.quote:Op dinsdag 5 maart 2019 20:59 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Goed gedaan, ik herinner me jouw topic hierover nog wel.
Zoals we toen al bespraken met een paar anderen, het kan prima,mits je het een beetje handig aanpakt. Is je duidelijk gelukt. Leuk om te lezen.quote:Op dinsdag 5 maart 2019 21:06 schreef Seven. het volgende:
[..]
Thanks! Ik ben blij dat ik ben gebleven, ik wil alleen niet 1000 euro per maand te weinig accepteren.
Werk jij alleen maar voor een salaris verhoging? Die doelen die je noemt vallen toch gewoon onder je verantwoordelijkheid en dus hoeft er toch niet per se een verhoging aan vast te zitten?quote:Op woensdag 20 februari 2019 00:28 schreef Seven. het volgende:
[..]
Mijn doelen zijn in de regel ontzettend meetbaar in de vorm van voortgang, en voelbaar op de werkvloer. Mijn manager bepaalt de grote lijnen en ik vul de acties in.
hoe ik samenwerk met mijn manager. Ik weet niet hoe dit voor andere managers werkt. Zij is wel de baas maar eigenlijk zijn we meer een team. Inhoudelijk doen we verschillende dingen, zij is supply chain manager in Zweden, en ik ben operations manager voor het distributiecentrum in Nederland. Ze vertrouwt erop dat ik zelf in de bestuurdersstoel ga zitten voor alles aangaande logistiek en magazijn. Zij hoort het als eerste van mij als er dingen misgaan. Wezenlijk onderdeel van het vertrouwen is dat zij nooit voor onaangename verrassingen komt te staan. En zo nu en dan roep ik haar hulp in. We spreken elkaar dagelijks via Skype/chat, we zien elkaar bijna elke maand.
Ik vul zelf eigenlijk de doelen in. Een voorbeeld is Compliance (grote lijn) en ik vul in wat we dan moeten verbeteren. Bijvoorbeeld master data, dus laten inventariseren van harmonisatiecode en country of origin voor alle 30000 onderdelen die we op voorraad hebben in Nederland en Zweden. Hele meetbare vooruitgang. We kunnen afspreken dat x % afgerond is voor x deadline. Deze gegevens zijn nodig voor douane procedures, die allemaal vastgelegd moeten worden. En daar zijn we bij het volgende meetbare doel. Breng de exportprocessen in kaart (weer deadline aan de voortgang verbinden). Breng de import processen in kaart. Nog een leuke: laat alle afmetingen en gewichten van de voorradige onderdelen inventariseren. X voortgang tegen x tijd. Als we de afmetingen en gewichten hebben, dan kunnen we werk maken van voorspellen van transportkosten. Als we dat voor elkaar hebben, dan kunnen we een ander factureringsmodel voor transportkosten implementeren. Ik kan mezelf nog wel 5 jaar bezighouden. Het werkt alleen als je de voortgang meet en er een tijdsplan aan hangt.
Haal je de doelen niet, dan staat er dus ook geen salarisverhoging tegenover. Mijn manager en ik spreken zelfs af wat er gebeurt als ik de doelen deels of niet haal (bijv 80% vh doel gehaald is 2% salarisverhoging, 85% gehaald is 2,5% verhoging, 90% = +3, 95% = +4).
Ik denk dat ik volgende maand alvast een voorstel maak voor mijn doelen voor aankomend fiscaal jaar, dan hoeft zij alleen maar bij te stellen. Maar ik check wel eventjes hoe zij daarover denkt.
Dergelijke meetbare afspraken maak ik trouwens zelf ook met mijn 'direct reports' (jeukterm vind ik dat). Bij de een werkt het heel goed en motiverend. Bij de ander werkt het minder motiverend (hoewel het haalbare en meetbare doelen zijn). Regelmatig afspreken en voortgang bespreken en kijken hoe je kunt helpen als manager (1x per maand hou ik zelf aan).
Maar niet zonder risico. Als je plezier hebt waar je nu zit; even tijd nemen daar een stapje te maken. Dan is een eventuele stap buiten de deur veel groter.quote:Op donderdag 14 februari 2019 22:57 schreef Seven. het volgende:
[..]
En dit is natuurlijk de manier om snel stappen te maken.
Ik ook, maar ik hoef daarom bog niet vies te zijn van wat extra geld? Al dat soort extras zorgen straks voor een paar jaar eerder oensioen als ik dat zou willen.quote:Op donderdag 7 maart 2019 23:49 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Werk jij alleen maar voor een salaris verhoging? Die doelen die je noemt vallen toch gewoon onder je verantwoordelijkheid en dus hoeft er toch niet per se een verhoging aan vast te zitten?
Ik haal mijn motivatie niet (meer) uit een salaris verhoging, maar uit interessante projecten.
Ik snap niet waarom je dat denkt. Er staat in de post die je quote een waslijst aan interessante projecten die ik allemaal op mag gaan pakken wanneer mij dat uitkomt.quote:Op donderdag 7 maart 2019 23:49 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Werk jij alleen maar voor een salaris verhoging? Die doelen die je noemt vallen toch gewoon onder je verantwoordelijkheid en dus hoeft er toch niet per se een verhoging aan vast te zitten?
Ik haal mijn motivatie niet (meer) uit een salaris verhoging, maar uit interessante projecten.
Ik ben niet vies van een beetje extra cash, maar ik let er wel op dat ik niet zwaar overbetaald word.quote:Op vrijdag 8 maart 2019 07:40 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ik ook, maar ik hoef daarom bog niet vies te zijn van wat extra geld? Al dat soort extras zorgen straks voor een paar jaar eerder oensioen als ik dat zou willen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resistance is futile.
quote:Op vrijdag 8 maart 2019 18:02 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik ben niet vies van een beetje extra cash, maar ik let er wel op dat ik niet zwaar overbetaald word.De basis van een baan ligt hem in het capabel genoeg zijn en er enige lol in kunnen hebben. Maar daarnaast wil je je wel zo goed mogelijk laten betalen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Overigens; kan jij die teamleider niet naar een moment coachen waarop hij niet huilend in jouw kantoor hoeft te zitten?Whatever...
quote:Op vrijdag 8 maart 2019 18:34 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
[quote]
De basis van een baan ligt hem in het capabel genoeg zijn en er enige lol in kunnen hebben. Maar daarnaast wil je je wel zo goed mogelijk laten betalen.
Overigens; kan jij die teamleider niet naar een moment coachen waarop hij niet huilend in jouw kantoor hoeft te zitten?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resistance is futile.
Extra geld is altijd welkom. Maar op een bepaald (salaris) niveau maakt voor mij die 2 of 3% verhoging niet zoveel meer uit, alle extra's gaan toch naar de spaarrekening of wordt belegd. En ik hoef niet eerder met pensioen, het lijkt me juist mooi om mijn ervaring straks door te geven aan volgende generaties, zoals ik ook veel heb geleerd van inmiddels gepensioneerden!quote:Op vrijdag 8 maart 2019 07:40 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ik ook, maar ik hoef daarom bog niet vies te zijn van wat extra geld? Al dat soort extras zorgen straks voor een paar jaar eerder oensioen als ik dat zou willen.
Ik ging er vanuit dat je al rond de 4500+ zou zitten, gezien je beschrijving.quote:Op vrijdag 8 maart 2019 17:46 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik snap niet waarom je dat denkt. Er staat in de post die je quote een waslijst aan interessante projecten die ik allemaal op mag gaan pakken wanneer mij dat uitkomt.
Alleen ik kreeg nog steeds het salaris van een logistiek manager (3350 euro bruto + V40 met tankkaart). Al die projecten + leidinggeven aan een magazijnmanager en zijn team van pakweg 12 man, gaat inhoudelijk héél wat verder dan quarterly performance reviews met je logistieke dienstverleners en jaarlijkse onderhandelingen. Dus het zijn allang geen doelen meer die bij mijn vorige salaris passen.Bij de inhoud van mijn functie past een salaris van 4200-4500 bruto en dan word je redelijk gemiddeld betaald. Over 2 jaar zit ik ruim boven de 4500 euro, als ik de doelen haal. En dat is, gezien de zwaarte van mijn functie en de financiële impact die ik nu heb voor het bedrijf, 100% terecht.
Dus nee, ik werk niet alleen voor een salarisverhoging. Maar ik wil wel een eerlijk salaris. Als mijn werkgever hier niet mee op de proppen was gekomen, dan was ik overigens rond deze tijd actief gaan solliciteren.
Het gaat hard als je wat verder hogerop zit. Bonussen zijn flink hoger en vergeet niet dat 4% van 120k.... bijna 5k jaarlijks is.quote:Op vrijdag 8 maart 2019 21:34 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Extra geld is altijd welkom. Maar op een bepaald (salaris) niveau maakt voor mij die 2 of 3% verhoging niet zoveel meer uit, alle extra's gaan toch naar de spaarrekening of wordt belegd. En ik hoef niet eerder met pensioen, het lijkt me juist mooi om mijn ervaring straks door te geven aan volgende generaties, zoals ik ook veel heb geleerd van inmiddels gepensioneerden!
Inhoud van het werk daarentegen vind ik veel belangrijker, dat moet voor mij uitdagend en leuk zijn. Anders duurt die 36 urige werkweek veel te lang
.
Ik vind dit wel een heel mooie tactiek, maar wat doe je dan als er gezegd wordt dat er geen budget voor is? Of dat er statutair bepaald is dat er maar x seniors op de afdeling mogen zijn en er voor jou daarom geen plek meer is? Heb je dit soort tegenargumenten gekregen en hoe heb je ze gepareerd? Mijn managers hebben vaak genoeg een bovengemiddelde beoordeling voor m'n functioneren gegeven maar gaven dit steevast als reden op om niet meer verhoging te geven dan de normale periodiek/CAO-verhoging. Ik heb zelfs brieven liggen waar in staat dat ze voor mijn hogere beoordelingen niet de gangbare 1,5 periodiek mochten geven, maar slechts 1 i.v.m. een of andere reorganisatie.quote:Op woensdag 20 februari 2019 00:28 schreef Seven. het volgende:
[..]
Als je iets afspreekt dan moet je natuurlijk ook de middelen krijgen. Liefst is dat onderdeel van de afspraak. Zo hebben mijn programmamanagers niet alleen hun eigen doelen en plannen gemaakt, maar heb ik resources in mensen en geld afgetekend zodat ze ook kunnen leveren. Moeten we bezuinigen, dan halen we ook doelen uit de plannen.quote:Op zaterdag 9 maart 2019 11:08 schreef Daboman het volgende:
[..]
Ik vind dit wel een heel mooie tactiek, maar wat doe je dan als er gezegd wordt dat er geen budget voor is? Of dat er statutair bepaald is dat er maar x seniors op de afdeling mogen zijn en er voor jou daarom geen plek meer is? Heb je dit soort tegenargumenten gekregen en hoe heb je ze gepareerd? Mijn managers hebben vaak genoeg een bovengemiddelde beoordeling voor m'n functioneren gegeven maar gaven dit steevast als reden op om niet meer verhoging te geven dan de normale periodiek/CAO-verhoging. Ik heb zelfs brieven liggen waar in staat dat ze voor mijn hogere beoordelingen niet de gangbare 1,5 periodiek mochten geven, maar slechts 1 i.v.m. een of andere reorganisatie.
En ik heb juist sprongen gemaakt door ondanks dat toch steevast aan m'n eigen marktwaarde te blijven werken door veel te netwerken, cursussen te doen en taken te blijven oppakken die in lijn waren met mijn eigen visie van waar ik over 5 jaar wilde staan. Altijd met de insteek dat er een dag gaat komen dat dit zich linksom of rechtsom wel moet verzilveren, want het is iets dat doorgaans gewaardeerd wordt. Mijn eigen verhaal wordt daardoor steeds sterker en argumenten zoals te weinig budget wordt meer en meer onverkoopbaar.
Dat leidde niet direct tot resultaat, maar bij mijn laatste baanwissel als gevolg van een gedwongen ontslag sprong ik wel van 2700,- (5x8 uur) naar 3100,- (4x9 uur) Maar ik zit geloof ik nog lang niet op m'n maximale verdienpotentieel binnen de branche.
Dat is dus ook waar ik intern steeds tegenop liep, dat de middelen er niet zijn. En tegen de tijd dat er wel wat draagvlak begon te komen om in ieder geval eens afspraken erover te maken (voor mij meestal na 2-3 jaar) stond er vaak alweer een reorganisatie op de planning en zat ik ineens op de schopstoel. Dan ben je ineens over heel andere dingen aan het praten met je leidinggevende.quote:Op zaterdag 9 maart 2019 13:10 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Als je iets afspreekt dan moet je natuurlijk ook de middelen krijgen. Liefst is dat onderdeel van de afspraak. Zo hebben mijn programmamanagers niet alleen hun eigen doelen en plannen gemaakt, maar heb ik resources in mensen en geld afgetekend zodat ze ook kunnen leveren. Moeten we bezuinigen, dan halen we ook doelen uit de plannen.
Statutaire bureaucratie is bullshit. Als je iets wilt bereiken dan heb je middelen nodig omdat re doen. Ofwel door met dezelfde mensen slimmer te werken, wat uiteraard de bedoeling is, of door meer mensen in te zetten. De argumenten die jij noemt zijn tekenend voor bullshitbanen. Als het niet belangrijk genoeg is om geld en mensen aan te besteden moet je er morgen helemaal mee stoppen.
Overigens denk ik dat voor jezelf een korte termijn salarisverhoging goed te realiseren is met wat Seven zegt, op termijn moet je goede resultaten inderdaad aanvullen met groei in diepte en breedte. Eigenlijk moet je jezelf overbodig maken, daarmee lat je zien dat je toe bent aan een volgend niveau. Natuurlijk we alleen doen als je weet dat jouw management jou daarvoor beloont. Als dat niet zo is; andere werkgever zoeken.
Ikzelf besteed ruwweg 4 dagen aan mijn eigen taken, zorg dat die goed en solide worden uitgevoerd. een extra dag speel ik vrij voor diepte, nieuwe plannen en gave ideeen. Het heeft mij altijd promotie opgeleverd. Maar tegelijk maak ik ook altijd concrete meetbare afspraken en zet daar beloning tegenover. zodat je iig blijft groeien tussen de promoties door.
Inmiddels kan ik niet zo ver meer groeien, nog 1 stap en ik zit in de directie van een middelgrote multinational, de vraag is of dat ooit gaat gebeuren. Die plekken zijn enorm schaars en de skillset is volledig anders dan senior leadership waar ik nu zit. Je gaat dan ineens besturen. Toch weer anders.
Ik ben in januari al begonnen, regelmatig een signaal geven dat ik niet tevreden ben en dat ik echt wel weet dat ik tussen 4200-4500 zou moeten verdienen. In oktober volgde een handreiking van +350 euro bruto. Daarna aangegeven dat ik heel blij was met het mooie gebaar maar dat we er nog niet zijn. En op dat moment ook besloten dat als het niet meegenomen zou worden in de volgende budgetronde, dat ik dan verder zou kijken (zonder dit uit te spreken)quote:Op zaterdag 9 maart 2019 11:08 schreef Daboman het volgende:
[..]
Ik vind dit wel een heel mooie tactiek, maar wat doe je dan als er gezegd wordt dat er geen budget voor is? Of dat er statutair bepaald is dat er maar x seniors op de afdeling mogen zijn en er voor jou daarom geen plek meer is? Heb je dit soort tegenargumenten gekregen en hoe heb je ze gepareerd?
Voor meer geld moet je ook extra verantwoordelijkheden willen accepteren. Als je meer geld vraagt voor dezelfde functie, dan kan ik me voorstellen dat de onderhandeling vastloopt. Ik ben inhoudelijk een veel zwaardere functie gaan doen, dat maakt natuurlijk een enorm verschil.quote:Mijn managers hebben vaak genoeg een bovengemiddelde beoordeling voor m'n functioneren gegeven maar gaven dit steevast als reden op om niet meer verhoging te geven dan de normale periodiek/CAO-verhoging. Ik heb zelfs brieven liggen waar in staat dat ze voor mijn hogere beoordelingen niet de gangbare 1,5 periodiek mochten geven, maar slechts 1 i.v.m. een of andere reorganisatie.
Mooie sprong gemaakt! Hoe oud ben je?quote:En ik heb juist sprongen gemaakt door ondanks dat toch steevast aan m'n eigen marktwaarde te blijven werken door veel te netwerken, cursussen te doen en taken te blijven oppakken die in lijn waren met mijn eigen visie van waar ik over 5 jaar wilde staan. Altijd met de insteek dat er een dag gaat komen dat dit zich linksom of rechtsom wel moet verzilveren, want het is iets dat doorgaans gewaardeerd wordt. Mijn eigen verhaal wordt daardoor steeds sterker en argumenten zoals te weinig budget wordt meer en meer onverkoopbaar.
Dat leidde niet direct tot resultaat, maar bij mijn laatste baanwissel als gevolg van een gedwongen ontslag sprong ik wel van 2700,- (5x8 uur) naar 3100,- (4x9 uur) Maar ik zit geloof ik nog lang niet op m'n maximale verdienpotentieel binnen de branche.
Oeh, dat zijn wel mooie stappen. Het probleem met directie van een middelgrote multinational is dat je echt bijzonder brede kennis moet hebben en letterlijk van alle markten thuis moet zijn. Als CFO moet je ook inhoudelijk mee kunnen praten over sales, productie, producten en IT, service en marketing.quote:Op zaterdag 9 maart 2019 13:10 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Inmiddels kan ik niet zo ver meer groeien, nog 1 stap en ik zit in de directie van een middelgrote multinational, de vraag is of dat ooit gaat gebeuren. Die plekken zijn enorm schaars en de skillset is volledig anders dan senior leadership waar ik nu zit. Je gaat dan ineens besturen. Toch weer anders.
Ah ja. Een beetje lef is dus ook wel vereist, je moet dus wel je ontevredenheid durven uitspreken. Op een politieke manier uiteraard.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 09:54 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik ben in januari al begonnen, regelmatig een signaal geven dat ik niet tevreden ben en dat ik echt wel weet dat ik tussen 4200-4500 zou moeten verdienen. In oktober volgde een handreiking van +350 euro bruto. Daarna aangegeven dat ik heel blij was met het mooie gebaar maar dat we er nog niet zijn. En op dat moment ook besloten dat als het niet meegenomen zou worden in de volgende budgetronde, dat ik dan verder zou kijken (zonder dit uit te spreken)
Daar heb ik wel steken laten vallen denk ik, ik heb te makkelijk meer verantwoordelijkheden geaccepteerd zonder er iets voor terug te vragen. In alle functies die ik langer dan een jaar heb gehad zijn op enig moment mijn verantwoordelijkheden uitgebreid, meestal beetje bij beetje steeds meer. Maar goed, ik heb ook bijna m'n hele werkleven op tijdelijke contracten gewerkt. Als je dan tegengas geeft is er ook meer risico om je baan te verliezen.quote:Voor meer geld moet je ook extra verantwoordelijkheden willen accepteren. Als je meer geld vraagt voor dezelfde functie, dan kan ik me voorstellen dat de onderhandeling vastloopt. Ik ben inhoudelijk een veel zwaardere functie gaan doen, dat maakt natuurlijk een enorm verschil.
33quote:Mooie sprong gemaakt! Hoe oud ben je?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |