Wegdraaien en liegen. Zo kennen we je weer.quote:Op donderdag 28 februari 2019 12:51 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Gelijkenis precies. Het slaat op het geheel, niet dat die beste man ergens een pijniging ondergaat.
Ik ontken helemaal niets. Ik zeg dat de gedachte dat er een daadwerkelijke hel zou zijn niet in de Bijbel voorkomt. Er is geen hel volgens de Bijbel.
Faal nummer zoveel van jou inderdaad. Je laat weer zien dat je niet begrijpend kunt lezen en de Bijbel niet kent.
Ik draai nergens weg? En ik lieg nergens?quote:Op vrijdag 1 maart 2019 10:33 schreef hoatzin het volgende:
Wegdraaien en liegen. Zo kennen we je weer.
Ik geloof net zoveel van mijn hiernamaals dan mijn hiervoormaals.quote:Op vrijdag 22 februari 2019 18:52 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Ok, hier mijn reactie:
Ik ben niet zeker van een hiernamaals en ik denk dat niemand dat kan zijn.
Ik denk wel dat het er is en ja ik ben daar bang voor.
Misschien zitten we al in ons hiernamaals maar beseffen we het nog niet.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 23:52 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik geloof net zoveel van mijn hiernamaals dan mijn hiervoormaals.
ok een argument.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 21:58 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ik draai nergens weg? En ik lieg nergens?
Met geen enkel argument kunnen komen. Zo kennen we de tegenstanders weer.
En zoals gewoonlijk maak je weer niets duidelijk waarom wat ik zeg niet zou kloppen.quote:Op maandag 4 maart 2019 11:06 schreef hoatzin het volgende:
ok een argument.
Een gelijkenis is altijd een herkenbare afspiegeling van de werkelijkheid. Het feit dat Jezus een beeld gebruikt waar iemand in het dodenrijk pijn lijdt in vlammen was toen blijkbaar herkenbaar. De discipelen waren niet verbaasd, noch vroegen zij naar details over dat dodenrijk. Ergo: het beeld (de gedachte dus) bestond wel degelijk, anders had Jezus dat niet gebruikt.
Nergens is ergens.quote:Op dinsdag 5 maart 2019 21:37 schreef bianconeri het volgende:
[..]
leerde al dat de doden nergens zijn.
Maar wat bedoelt Jezus dan met die gelijkenis? De boodschap lijkt te zijn: als je wilt worden opgenomen bij je stamvader Abraham, houd je dan aan de wetten van Mozes en de profeten; negeer ze en er ligt na je dood een plaats op je te wachten waar je gepijnigd zult worden. Dat komt toch zo ongeveer overeen met wat wij onder "hel" verstaan?quote:Op dinsdag 5 maart 2019 21:37 schreef bianconeri het volgende:
[..]
En zoals gewoonlijk maak je weer niets duidelijk waarom wat ik zeg niet zou kloppen.
In de hele Bijbel komt het woord hel niet voor. Alleen woorden voor het graf.
Waarom ze er niet over hebben? Wat een flut excuus sowieso al, dan kun je zoveel standpunten gaan innemen. De Bijbel spreekt sowieso niet over alles.
Maar waarom zouden ze er over spreken omdat ze weten dat het niet stond voor een vurige hel, want dat heeft Jezus nog nooit geleerd. Heeft nog nooit ergens gestaan.
De geschriften zoals de joden die al kenden leerde al dat de doden nergens zijn.
Dus ze wisten dat wat Jezus zei niet iets letterlijks was.
Maar waarom leert de hele Bijbel dan nergens iets van een hel?quote:Op dinsdag 5 maart 2019 22:10 schreef Iblardi het volgende:
Maar wat bedoelt Jezus dan met die gelijkenis? De boodschap lijkt te zijn: als je wilt worden opgenomen bij je stamvader Abraham, houd je dan aan de wetten van Mozes en de profeten; negeer ze en er ligt na je dood een plaats op je te wachten waar je gepijnigd zult worden. Dat komt toch zo ongeveer overeen met wat wij onder "hel" verstaan?
Niet echt.quote:
Rare redenering; dan zou Abraham dus al afvallen want er was geen Mozaïsche wet waar hij zich aan zou hebben kunnen houden. Idem voor Adam, Abel en Noahquote:Op dinsdag 5 maart 2019 22:10 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Maar wat bedoelt Jezus dan met die gelijkenis? De boodschap lijkt te zijn: als je wilt worden opgenomen bij je stamvader Abraham, houd je dan aan de wetten van Mozes en de profeten; negeer ze en er ligt na je dood een plaats op je te wachten waar je gepijnigd zult worden. Dat komt toch zo ongeveer overeen met wat wij onder "hel" verstaan?
Zegt Jezus dit dan tegen Abraham, Adam, Abel en Noach?quote:Op woensdag 6 maart 2019 02:30 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Rare redenering; dan zou Abraham dus al afvallen want er was geen Mozaïsche wet waar hij zich aan zou hebben kunnen houden. Idem voor Adam, Abel en Noah
Omdat jij ontkende dat zelfs de gedachte eraan niet in de Bijbel stat. Ik toon het tegendeel aan. Jezus verzint niet zo maar niets, nee hij gebruikt beelden die bij zijn luisteraars bekend zijn.quote:Op dinsdag 5 maart 2019 21:37 schreef bianconeri het volgende:
[..]
En zoals gewoonlijk maak je weer niets duidelijk waarom wat ik zeg niet zou kloppen.
Nee, hehe het woord hel is Nederlands, de Bijbel is geschreven in ander talen.quote:In de hele Bijbel komt het woord hel niet voor. Alleen woorden voor het graf.
Jawel, hij hanteert het in een gelijkenis. Het woord gelijk zegt het al. Het oude verhaaltje van wraak voor de ongerechtigheid die na de dood moet worden vereffend. Komt in veel religies voor en dat is wel begrijpelijk.quote:Waarom ze er niet over hebben? Wat een flut excuus sowieso al, dan kun je zoveel standpunten gaan innemen. De Bijbel spreekt sowieso niet over alles.
Maar waarom zouden ze er over spreken omdat ze weten dat het niet stond voor een vurige hel, want dat heeft Jezus nog nooit geleerd. Heeft nog nooit ergens gestaan.
Dat hangt sterk van de joodse stroming af. De meeste Joden geloven net als christenen dat een rechtvaardige ziel naar de Hemel gaat. (bron Wiki)quote:De geschriften zoals de joden die al kenden leerde al dat de doden nergens zijn.
Ja dan kun je wel doorgaan, hoe wist Noach welke dieren rein of onrein waren? Dat werd pas eeuwen later door Mozes opgetekend...(volgens het verhaal)quote:Op woensdag 6 maart 2019 02:30 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Rare redenering; dan zou Abraham dus al afvallen want er was geen Mozaïsche wet waar hij zich aan zou hebben kunnen houden. Idem voor Adam, Abel en Noah
dan moet je lezen waardoor zij gerechtvaardigd worden voor Godquote:Op woensdag 6 maart 2019 07:09 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Zegt Jezus dit dan tegen Abraham, Adam, Abel en Noach?
Wat is er gebeurd met de jota en de titel?quote:Op woensdag 6 maart 2019 13:29 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
dan moet je lezen waardoor zij gerechtvaardigd worden voor God
9 Daarom worden zij die uit het geloof zijn, gezegend samen met de gelovige Abraham.
10 Want allen die uit de werken van de wet zijn, zijn onder de vloek. Er staat immers geschreven: Vervloekt is ieder die niet blijft bij alles wat geschreven staat in het boek van de wet, om dat te doen.
11 En dat door de wet niemand gerechtvaardigd wordt voor God, is duidelijk, want de rechtvaardige zal uit het geloof leven.
lees anders ook even hebreeën 11
Om te lezen waardoor men gerechtvaardigd werd voor God.
https://herzienestatenvertaling.nl/teksten/hebreeen/11/
Jezus heeft de wet voor ons vervuld, en door het geloof zal God uiteindelijk Jezus door ons heen zien. Als we het zelf zouden moeten doen, komt er niks terecht, omdat als wij mensen iets goeds willen doen, het slechte altijd dichtbij op de loer ligt.quote:Op woensdag 6 maart 2019 15:08 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Wat is er gebeurd met de jota en de titel?
Ja, de wetten vormen altijd een heikel punt. Welke bedoelen we: alle wetten inclusief de voedseltaboes, of alleen de Tien Geboden, of alle wetten waarvan een deel dan soteriologisch en niet letterlijk geïnterpreteerd moet worden, etc. Het is mij niet altijd duidelijk en veel gelovigen waarschijnlijk ook niet.
Jezus was zelf een jood en kind van zijn tijd. Die wetten ( en niet enkel de 10 geboden ) diende nageleefd te worden volgens Jezus :quote:Op woensdag 6 maart 2019 15:51 schreef sjoemie1985 het volgende:
wij kunnen de wet niet houden, maar dat impliceert dus niet dat er geen wet is, dat zegt Jezus zelf ook Hij is gekomen de wet te vervullen niet af te schaffen.
Jezus doelde denk ik alleen op de 10 geboden. De rest van de wetten waren voor de Israëlieten zelf in die tijd.
En waar hij op doelde wat ging geschieden is mislukt. En je weet best wat ik hiermee bedoel.quote:Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen.
Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.
Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen.
Ik denk het niet.Verschillende strekkingen in het jodendom houden er heel andere denkbeelden op na over het leven na de dood. Het jodendom is in de eerste plaats een religie van het leven. Joden zijn veel meer bezig met het leven hier en nu, met het onderhouden van de Wet, dan met het speculeren over wat er na de dood kom. De meeste joden geloven wel in het voortbestaan van een unieke ziel na de dood en in de lichamelijke opstanding van de doden op het einde der tijden. Omwille van dit geloof in de lichamelijke opstanding is crematie voor joden niet toegelaten. Bovendien verbant crematie de dood te snel uit het leven, terwijl graven mensen bewust maken van de vergankelijkheid van het leven.quote:Op woensdag 6 maart 2019 13:26 schreef hoatzin het volgende:
De meeste Joden geloven net als christenen dat een rechtvaardige ziel naar de Hemel gaat. (bron Wiki)
Hier heb je helemaal gelijk. Dat is ook wat mij aanspreekt in het jodendom; de nadruk ligt daar veel meer op de praktijk, en wel in het hier en nu. Dat verklaart ook waarom er geen zendingsdrang is: er hoeft nergens voor gewaarschuwd te worden.quote:Op woensdag 6 maart 2019 16:18 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik denk het niet.Verschillende strekkingen in het jodendom houden er heel andere denkbeelden op na over het leven na de dood. Het jodendom is in de eerste plaats een religie van het leven. Joden zijn veel meer bezig met het leven hier en nu, met het onderhouden van de Wet, dan met het speculeren over wat er na de dood kom. De meeste joden geloven wel in het voortbestaan van een unieke ziel na de dood en in de lichamelijke opstanding van de doden op het einde der tijden. Omwille van dit geloof in de lichamelijke opstanding is crematie voor joden niet toegelaten. Bovendien verbant crematie de dood te snel uit het leven, terwijl graven mensen bewust maken van de vergankelijkheid van het leven.
( bron : K.U.L. )
Dat geldt voor de rechtvaardigen, zoals ik al zei. Ik zeg niet dat ze geloven dat ze floep naar de hemel gaan zoals christenen menen.quote:Op woensdag 6 maart 2019 16:18 schreef ATON het volgende:
De meeste joden geloven wel in het voortbestaan van een unieke ziel na de dood en in de lichamelijke opstanding van de doden op het einde der tijden.
Lichamelijke opstanding. Hoe je dan dat zitten met een hemel ?quote:Op woensdag 6 maart 2019 16:56 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat geldt voor de rechtvaardigen, zoals ik al zei. Ik zeg niet dat ze geloven dat ze floep naar de hemel gaan zoals christenen menen.
Ja en jij weet ook best wat ik met mijn teksten bedoel.quote:Op woensdag 6 maart 2019 16:11 schreef ATON het volgende:
[..]
Jezus was zelf een jood en kind van zijn tijd. Die wetten ( en niet enkel de 10 geboden ) diende nageleefd te worden volgens Jezus :[..]
En waar hij op doelde wat ging geschieden is mislukt. En je weet best wat ik hiermee bedoel.
Neen, dat kan ik niet weten wat je ermee bedoeld. Ik wacht nog steeds op een antwoord wat de reden van die doop was.quote:Op donderdag 7 maart 2019 15:17 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Ja en jij weet ook best wat ik met mijn teksten bedoel.
Dat het allemaal realistischer is dan je denkt.
Dat zie ik helemaal niet zitten.quote:Op woensdag 6 maart 2019 17:11 schreef ATON het volgende:
[..]
Lichamelijke opstanding. Hoe je dan dat zitten met een hemel ?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |