Deel 4. Bali: Ubud en Nusa LembonganGoed, ik liet jullie dus achter met de vlucht terug van Flores naar Bali. Deze kregen we van de oom en tante van mijn vrouw.
Dag 21 van onze huwelijksreis!Bij aankomst op Bali werden we weer opgewacht door onze vaste chauffeur Nyoman. Overigens is Nyoman een veelvoorkomende naam op Bali. Het staat voor zoon nummer 3. Met Wayan / Gede voor zoon nummer 1, Made / Kadek voor zoon nummer 2 en Ketut voor zoon nummer 4 vind je verder maar weinig variatie in naamgeving op Bali. Bij de vijfde zoon beginnen ze namelijk weer opnieuw met Wayan / Gede. Maar goed, onze Nyoman stond dus weer keurig op ons te wachten en was blij ons weer te zien.
Op Bali waren de voorbereidingen voor Kerst in ieder geval al begonnen:

Terug in Ubud gingen we weer naar onze vaste verblijfsteeg, maar deze keer probeerden we een andere guesthouse waar we goede recensies over gelezen hadden: Indraprastha 2 Bungalow. Geen teleurstelling:

Ons appartement op de bovenverdieping met uitzicht over de rijstvelden.

Happy Honeymoon Mr UIO_AMS!

… and wife.

Onderweg naar Ubud hebben we ook net te horen gekregen dat mijn getuige eindelijk vader is geworden en dat moeder en kind het goed maken. Dat vieren we met goede (m/c)ocktails en lekker eten bij Gedong Sis iWarung, de buren van het Oops Restaurant waar we in deel 1 al gingen eten:

Nasi Campur voor mij (een soort nasi compleet) en Pepes Ikan (in bananenblad gestoomde vis) voor mijn vrouw.

.
Dag 22 van onze huwelijksreis!De volgende morgen hebben de roomboys nog een verrassing voor ons in petto:

Wat een monnikenwerk ook. Ik wilde net gaan vragen waar het ontbijt, dat ik een uurtje eerder besteld had, bleef. :’). En dan ook nog bloemen erbij.

Vandaag gaan we dan eindelijk de fietstocht doen die
@MissBliss en
@Re ons aangeboden hebben. Die duurt tien minuten:

Stortbui en spekgladde wegen. Dus besluiten we het cadeau van Re en MissBliss maar om te zetten in taartjes bij Casa Luna:

Een Paris Match voor mij en een
Apple Crumble voor mijn vrouw.

Na de taartjes is het toch weer droog geworden en dus maken we maar een wandeling door de rijstvelden van Ubud

Kleine en grote vogels.

Werkende vrouwen.

Werkende eenden.

En zowaar een werkende man, waa ze zelf ook om kunnen lachen.
De wandeling eindigt bij Nyoman (zoon nummer 3) en Nyoman (zoon nummer 3) The Coconut Man.

Verse kokosnoten zijn niet te versmaden. Terug in ons steegje gaan we nog maar weer eens op visite bij onze oude vriendin die daar al jaren woont.
Aangezien mijn vrouw een dansliefhebster is, bezoeken we ’s avonds nog een Legong-dansvoorstelling in het paleis van Ubud:

Eigenlijk moet je voor de betere dansvoorstellingen niet meer in Ubud zijn, maar in één van de naburige dorpen. De toeristen komen toch wel naar de bekende plekken in Ubud, dus de kwaliteit neemt af. Jong talent krijgt nauwelijks een kans, maar in de dorpen net buiten heb je een concurrentiestrijd waar dus de betere dansers komen bovendrijven.
Dag 23 van onze huwelijksreis!Op dag 23 wilden we eens iets anders doen. Het internet biedt dan natuurlijk uitkomst en zo hadden we opeens online kaartjes geboekt voor het Bali Bird Park. Een spontane actie. Zo spontaan zelfs, dat we onze vaste chauffeur Nyoman (zoon nummer 3) niet konden krijgen. Gelukkig zit je in Ubud nooit lang verlegen om een taxi en vonden we al gauw een Wayan (zoon nummer 1) bereid om ons naar het Bali Bird Park te brengen voor een redelijke prijs. In het bird park waren we net op tijd voor het voederen van de Lori’s:

En niet veel later werd mijn vrouw verliefd op een neushoornvogel:

Tja, wat doe je er aan? Kijken naar de andere vogels dan maar:

Een paartje Balinese spreeuwen. We zijn daarna nog op zoek gegaan naar een houten Balinese spreeuw als een soort souvenir, maar ondanks een enorme hoeveelheid souvenir shit die verkrijgbaar is in allerlei vormen, is een houten Balinese spreeuw onvindbaar. Gat in de markt.
Voor de komodovaraan hoef je trouwens niet eens naar de Komodo-eilanden. Die hebben ze hier ook:

In heel Indonesië vind je vele soorten mooie bloemen. Deze waren we nog niet eerder tegengekomen:

Voor een Toraja-huis hoef je ook niet naar Sulawesi:

In het Bali Bird Park is dat de plek waar je de uilen kan vinden. Daar zijn we op internetfora dol op, dus hier een uil voor mijn topic:

De mooiste vogels ter wereld kun je in het park vinden, waaronder meerdere soorten paradijsvogels. Dit is er één van:

En nog een groene duif:
Dag 24 van onze huwelijksreis!De vorige keer dat we op Bali waren, brachten we een bezoek aan Gunung Kawi. Dat vond ik destijds één van de meest mystieke plekken waar ik ooit geweest was, maar daarna heb ik er altijd van gebaald dat we niet alles hebben kunnen bekijken. Vandaag gaan we in de herkansing.

Vaste chauffeur en zoon nummer 3 Nyoman was weer beschikbaar en met hem spraken we af na het ontbijt

En kijk eens hoe blij ik daarmee ben! Zoals gebruikelijk moet je wel een sarong of shawl om je middel (kun je gewoon lenen na de ingang dus niet kopen in één van de honderden winkeltjes voor je bij de kassa bent).
Even na dit uitzichtpunt heb je een pad rechtsaf dat we de vorige keer niet genomen hebben. Dit pad langs de rijstvelden dus:

Dat leidt naar een kleine tempel:

Met daarbij een paar grotwoningen:

En een apart liggende tombe

Het is onbekend waarom deze tombe apart van de overige negen ligt. Daarna gingen we eerst langs de tombes van de 4 bijvrouwen:

Die tegenover de tombes van de koning en zijn 4 echte vrouwen liggen:

Imposant wel als je je realiseert dat dit complex uit de elfde eeuw stamt:

Vervolgens nam een lokaal mannetje ons mee naar een afgelegen tempel met nog wat andere grotwoningen:

En waar we een veel te dure kokosnoot dronken, maar ja, groot kapmes en zo:

Met Nyoman hadden we afgesproken dat we bij Ibu Oka zouden gaan eten:

Eindelijk weer de fameuze Babi Guling van Ibu Oka (o.a. Obama en Anthony Bourdain gingen ons voor).
Een mooie afsluiter van ons bezoek aan Ubud. Nu op naar Nusa Lembongan. Een tropisch eilandje vlak voor de kust van Bali voor wat laatste dagen huwelijksreis op het strand.
Dag 25 van onze huwelijksreis!Op dag 25 van onze huwelijksreis verlieten we ons steegje in Ubud:

En pakten we één van de fastboats van Sanur naar Nusa Lembongan:

Waar dit het uitzicht was van ons huisje van Naturale Villas op Mushroom Bay:

Het huisje was verder erg donker en plakkerig en onze buitentoilet grensde aan het restaurant. Lekker rustgevend naar de wc gaan als daar hele families zitten te eten. :’). We hebben voor 2 nachten geboekt, maar de volgende twee nachten brengen we wel elders door op Lembongan.
Dag 26 van onze huwelijksreis!Op dag 26 van onze huwelijksreis gingen we nog maar weer eens snorkelen. Deze keer met een opgefokte oude visser. Desalniettemin werd het een mooi tochtje rond de Nusa’s:

De eerste stop is Mangrove Point aan de noordwest kant van Nusa Lembongan. Vele visjes is vele kleuren, recht voor je neus:

Hier kreeg ik al ruzie met de oude visser over het kwijt raken vaneen snorkel. Kan gebeuren. :’). 100.000 IDR extra en verder gaan. Langs rustige baaitjes zoals Gamat Bay met helder water en vele visjes:

Waaronder een agressieve triggerfish:

Mooi, maar ontzettende etters.
En minder rustige baaitjes (Crystal Bay) met helder water en vele visjes (waaronder een mooie kleine murene) en mooi koraal:

Vervolgens maakten we het rondje om Nusa Ceningan en Nusa Lembongan compleet en eindigden we weer op Mushroom Bay (maar niet voor ik weer een ruzie had met de oude visser over een sigaret die ik niet aan kreeg. :’). Kan gebeuren.
De rest van de dag brengen we door met het verkennen van andere overnachtingsopties rond Mushroom Bay en een drankje aan het strand:

En met de voetjes in het zand ’s avonds een visje van de bbq:

Morgen naar een andere accommodatie.
Dag 27 van onze huwelijksreis!Zoals gezegd waren we toch niet zo tevreden over het eerste huisje en de faciliteiten (alles rook muf en plakte), dus verkasten we naar dit huisje van Sanghyang Bay Villas:

Met een schitterend zwembad voor de deur:

En obligate zwaantjes op het bed:

En met een fijne buitendouche en –toilet onder een frangipani-boom en niet naast een restaurant.

.

Foto speciaal voor
@yvonne en
@Cat-astrophe .Wat is immers een reisverslag zonder badkamer-foto's?

De rest van de dag lagen we lekker in het zwembad en trokken we er alleen nog op uit om:
Wat te drinken aan het strand en gelijk plaatjes te schieten van de Chinese dagjesmensen die af en aan werden gebracht:

En van de zonsondergang over Bali.

En het eten van een lekker kreeftje.

Zo kom je de dagen wel door.

.
Dag 28 van onze huwelijksreis!Op dag 28 deden we eigenlijk niet veel anders. Behalve dat we op zoek gingen naar Secret Beach:

Gevonden!

Dit is alleen niet de toegang.

Aan de andere kant dit wel.

.

Op Secret Beach kun je dus heerlijk in alle rust dobberen.

Waarvan acte.

Om niet weer in de herhaling te vallen, liepen we ’s avonds naar de Sandy Bay Beach Club, wat een veel te hippe tent is:

Maar waar je dus wel de beste zonsondergang hebt met een iets te dure Bintang.

In de schemering liepen we vervolgens nog door naar Devil’s Tear:

Dat is dus net even te donker. Beter ga je daar heen voor de zon onder is.

.
Dag 29 van onze huwelijksreis!Vandaag gaan we met de fastboat terug naar Bali voor een laatste nacht in Sanur en dan vliegen we morgen alweer terug naar Nederland.
Zoals wij gekomen zijn, zo komt de bintang ook op Nusa Lembongan:

Verder dronk mijn vrouw nog een jonge kokosnoot op Nusa Lembongan voor vertrek met de fastboat naar Bali. Een laatste overnachting in Sanur waar we eigenlijk niet meer naar toe wilden, maar wat wel verdomd handig is als laatste locatie voor de vlucht terug en in ieder geval stukken beter dan Kuta of Seminyak.
In Sanur maakten we nog een wandeling langs het strand en aten we een uitstekende ramen-soep bij Minami Japanese Kitchen. ’s Avonds liepen we nog door de hoofdstraat van Sanur, kochten een baby-outfit voor de pasgeboren baby van mijn getuige bij Hardy’s Sanur en aten we bij Café BatuJimbar een rijsttafel en een stuk taart toe. Café Batu Jimbar was 4 jaar geleden de eerste plek waar we samen dineerden op onze eerste Indonesische reis en dat vonden we nu wel een goede afsluiter.
Dag 30 van onze huwelijksreis!En op dag 30 vlogen we met extra veel beenruimte (bedankt zus en familie) terug naar Amsterdam. Onderweg werden we nog getrakteerd op een mooie zonsopgang. Op 5 december waren we weer terug op Nederlandse bodem.
En zo eindigde onze huwelijksreis. Velen hebben we al bedankt voor een specifiek onderdeel van onze huwelijksreis via facebook of andere sociale media, maar nog meer mensen (onze ouders, ooms en tantes, neven en nichten, vrienden en vriendinnen) droegen in algemene zin bij aan onze huwelijksreis. Die hebben we natuurlijk ook nog bedankt.
Nou, dat was het qua reisverslag. Zal me binnenkort eens buigen over een top 5 van deze reis. Dat hoort natuurlijk ook in een reisverslag-topic.
AccommodatiesHer en der op internetsites laat ik meestal wel een recensie achter. Dit is wat ik schreef over de accommodaties van dit deel van de reis, of wat ik nu aanvul:
Ubud: Indraprastha2 Bungalowquote:
“Schoon, rustig en vriendelijk in centrum Ubud”
+ Ontzettend schone kamers in Ubud. Wij zijn meerdere keren in Ubud geweest en hebben op vele locaties overnacht, ook bij anderen in dit steegje (steegje heet Gang Beji aan de Jalan Monkey Forest) naast het voetbalveld van Ubud zoals Swan Inn, Gayatri en Alit's Warung& Bungalows en geen komt qua hygiëne ook maar in de buurt van de kamer die wij hadden bij Indraprastha 2 (de luxe kamer met balkon en airco). Verder is het ontzettend stil op deze locatie, ondanks dat je in het centrum van Ubud zit. Het personeel is ontzettend vriendelijk en dan niet op een geforceerde manier en de roomboys hadden extra hun best gedaan op het ontbijt en de kamer voor ons omdat het onze huwelijksreis is.
- Niets. Er is weliswaar geen zwembad bij deze accommodatie, maar tegen betaling kun je vast wel gebruik maken van het zwembad van buurman Gayatri (een duurder guesthouse met mooi zwembad, maar minder mooie kamers).
Score: 9,6/10
Prijs: 315.000 IDR per nacht
Nusa Lembongan: Naturale Villa’squote:
“Tja.”
+ Goede locatie.
- Een donkere en plakkerige villa waar we een ingesloten gevoel hadden. Niet bijster pro-actief personeel. Muffe geur. Kapotte toiletpot. Buitentoilet direct naast restaurant.
Score: 5,0/10
Prijs: 700.000 IDR per nacht
Nusa Lembongan: Sanghyang Bay Villasquote:
“Top.”
+ Mooie, schone en lichte villa. Schitterend zwembad. Vriendelijk personeel. Goed ontbijt. We verbleven bij Mushroom Bay eerst bij Naturale Villa's in een donkere en plakkerige villa en waar we een ingesloten gevoel hadden. Sanghyang Bay Villa's is ruimer qua opzet.
- Weinig. Als ik echt iets moet zeggen, is het wel dat je voor het ontbijt naar het restaurant van dezelfde eigenaar op het strand moet. Maar dat is slechts een minuutje lopen van de ingang van het kleinschalige resort.
Score: 9,6/10
Prijs: 1.020.000 IDR per nacht
Sanur: Puri Kelapa Garden Cottagesquote:
“Goed voor een nachtje voor je vertrekt vanaf Bali.”
+ Vriendelijke mensen, leuk zwembad.
- Het doet allemaal wat verouderd aan. Waarom je het dubbele moet betalen van wat je in Ubud aan soortgelijke accommodaties kwijt bent, is mij een raadsel.
Score: 8,3/10
Prijs: 780.000 IDR per nacht

.
[ Bericht 0% gewijzigd door UIO_AMS op 18-11-2019 13:22:37 ]