abonnement Unibet Coolblue
pi_184970904
Ik zie in supermarkten al heel lang geen witte balsamico azijn meer dus gebruik ik witte wijnazijn en rode balsamico. Ik gebruik het niet heel vaak maar vraag me toch af wat nou eigenlijk het verschil is tussen witte balsamico en witte wijnazijn? En waarom is witte balsamico niet meer te vinden in de supermarkt?
pi_184971077
Witte balsamico-azijn is eigenlijk een witte wijnazijn, waar druivenmost aan toegevoegd is. Het is een variant op de balsamico-azijn zoals je ‘m kent: de donkere, stroperige azijn die veelal over salades wordt gedaan. Witte balsamico-azijn is juist zachter van smaak.

Net als bij gewone balsamico-azijn, begint ook de witte met een witte druif.
Bij witte balsamico-azijn wordt de most juist onder druk gekookt, om te voorkomen dat het bruin wordt. In tegenstelling tot de gewone versie, rijpt witte balsamico maar voor korte tijd.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_184971171
Ik vraag me af of je witte balsamicoazijn zo mag noemen. Het is een beetje een flauwekulproduct.

Echte balsamicoazijn wordt, zoals golfer zegt, immers van witte druiven gemaakt.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  dinsdag 12 februari 2019 @ 13:18:49 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_184971633
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 12:42 schreef Jordy-B het volgende:
Ik vraag me af of je witte balsamicoazijn zo mag noemen. Het is een beetje een flauwekulproduct.

Echte balsamicoazijn wordt, zoals golfer zegt, immers van witte druiven gemaakt.
Witte balsamicoazijn wordt ook van witte druiven gemaakt.
The love you take is equal to the love you make.
pi_184971957
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 13:18 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Witte balsamicoazijn wordt ook van witte druiven gemaakt.
Het punt is meer dat balsamicoazijn geen "rode" azijn is, zoals je rode en witte wijnazijn hebt. Balsamico is überhaupt geen wijnazijn, omdat het wordt gemaakt van wittedruivenmost (dat zijn geperste witte druiven die nog niet vergist zijn), en niet van witte wijn (reeds vergist druivensap). Balsamicoazijn is dus al "witte" azijn.

"Witte balsamicoazijn" is witte wijnazijn met toegevoegde most. Dat is dus een compleet ander product en daar moet je daar mijns inziens niet de naam balsamico aan hangen, omdat dat toevallig populair en luxe lijkt. Het is net zo'n onzinproduct als zalmhaasjes.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_184973668
Bedankt voor jullie reacties. Dat wat golfer postte had ik zelf ook al gevonden maar wat is behalve die most het verschil precies? Qua smaak en gebruik zeg maar en waarom hebben supermarkten het niet meer?
pi_184974405
Albert Heijn heeft het nog wel: https://www.ah.nl/zoeken?query=balsamico

Ik heb ook witte balsamicoazijn in huis. Het is wat milder van smaak dan de klassieke en ook milder dan witte wijnazijn. En soms wil ik niet dat de kleur van een gerecht beïnvloed wordt door de azijn.
Op zich zou ik het ook wel overleven zonder witte balsamicoazijn.
Spoilers!
  dinsdag 12 februari 2019 @ 16:12:53 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_184974498
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 13:47 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Het punt is meer dat balsamicoazijn geen "rode" azijn is, zoals je rode en witte wijnazijn hebt. Balsamico is überhaupt geen wijnazijn, omdat het wordt gemaakt van wittedruivenmost (dat zijn geperste witte druiven die nog niet vergist zijn), en niet van witte wijn (reeds vergist druivensap). Balsamicoazijn is dus al "witte" azijn.

"Witte balsamicoazijn" is witte wijnazijn met toegevoegde most. Dat is dus een compleet ander product en daar moet je daar mijns inziens niet de naam balsamico aan hangen, omdat dat toevallig populair en luxe lijkt. Het is net zo'n onzinproduct als zalmhaasjes.
https://www.culy.nl/inspiratie/witte-balsamico-azijn/

Zoals ik bovenstaande bron lees, beginnen gewone en witte balsamicoazijn precies hetzelfde en gaan de processen verschillen vanaf de most.

Dus ik vraag me af of jouw bewering, dat witte balsamico witte wijazijn plus most is, wel klopt.
The love you take is equal to the love you make.
pi_184974889
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 16:12 schreef Lienekien het volgende:

[..]

https://www.culy.nl/inspiratie/witte-balsamico-azijn/

Zoals ik bovenstaande bron lees, beginnen gewone en witte balsamicoazijn precies hetzelfde en gaan de processen verschillen vanaf de most.

Dus ik vraag me af of jouw bewering, dat witte balsamico witte wijazijn plus most is, wel klopt.
Misschien moet je je bron nog even aandachtig doorlezen, want dat is letterlijk wat in de eerste zin onder Wat is witte balsamico-azijn? vermeld staat.
"Witte balsamico-azijn is eigenlijk een witte wijnazijn, waar druivenmost aan toegevoegd is.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_184982063
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 16:07 schreef Lucky_Strike het volgende:
Albert Heijn heeft het nog wel: https://www.ah.nl/zoeken?query=balsamico

Ik heb ook witte balsamicoazijn in huis. Het is wat milder van smaak dan de klassieke en ook milder dan witte wijnazijn. En soms wil ik niet dat de kleur van een gerecht beïnvloed wordt door de azijn.
Op zich zou ik het ook wel overleven zonder witte balsamicoazijn.
Ja, inderdaad. Ik zal nog eens heel goed kijken want heb het in de winkel echt niet zien staan. En de witte van AH huismerk bestaat al lang niet meer, vreemd. Ben toch heel benieuwd geworden naar het smaakverschil en ga er even achteraan nu.Thanks :)
pi_184998142
Ik heb het vorige week bij de Jumbo gekocht. Bij HelloFresh had ik het steeds nodig maar kon eerst alleen maar witte wijnazijn vinden.
pi_185002437
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2019 19:39 schreef itchycoo het volgende:
Ik heb het vorige week bij de Jumbo gekocht. Bij HelloFresh had ik het steeds nodig maar kon eerst alleen maar witte wijnazijn vinden.
Bij de Jumbo had ik nog niet gekeken volgens mij. Bedankt voor de tip!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')