abonnement Unibet Coolblue
pi_184927353
Ik ben niet helemaal tevreden met mijn desktop PC waarvan sommige onderdelen, zoals mijn CPU, al bijna tien jaar oud zijn.

Intel core i7 920 d0 op stock
12 gb ram ddr3
Asus P6T SE
GTX 970
Dell 2k IPS monitor
1TB SSD EVO

Ik zou graag meer FPS willen met gaming op 2k resolutie. Maar ik lees en zie enorm veel tegenstrijdige informatie. Benchmarks zijn alles behalve valide en lopen sterk uiteen.

Wat zou helpen? Een snellere CPU of een dikke GPU? Uiteraard zou beide helpen, daar ben ik mij van bewust. Maar ik zie ook dat mijn i7 inmiddels ingehaald is door de laatste generatie i3’s. Ergens toch wel indrukwekkend.

Als ik dan een dikke GPU haal; is mijn oude i7 dan geen bottleneck? Heeft OC’en nog zin? Wat zou jij doen?

[ Bericht 13% gewijzigd door RoW_0 op 09-02-2019 23:43:14 ]
pi_184927446
GPU geeft de meeste impact bij gaming-performance.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_184927599
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 23:08 schreef Jordy-B het volgende:
GPU geeft de meeste impact bij gaming-performance.
Dat zou je dus denken, maar de benchmarks vertellen dat dus niet. Dat is het vreemde eraan. Daarom twijfel ik ook zo.

Als ik mijn CPU overclock naar 4Ghz; dan drukt hij er zo tientallen meer FPS uit. Ik denk ergens toch dat mijn CPU echt de bottleneck is.

Maar aan de andere kant, de 3,5gb aan vram op de GTX970 schiet ook niet veel op met gamen op 2K.

Gemiddeld 10fps winst
Bijna 30fps winst

[ Bericht 22% gewijzigd door RoW_0 op 09-02-2019 23:21:04 ]
pi_184927988
tja ram is ook 2x sneller he. de ene game leunt meer op de cpu dan de andere.
als je met regelmaat gamed kan je de boel wel een keer vervangen ja
:]
pi_184928146
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 23:15 schreef RoW_0 het volgende:

[..]

Dat zou je dus denken, maar de benchmarks vertellen dat dus niet. Dat is het vreemde eraan. Daarom twijfel ik ook zo.
Het is ook zo, het probleem is alleen dat je pc enorm oud is en dan is het alsof je een Ferrarimotor in een deux chevaux lepelt.

Persoonlijk zou ik een nieuw systeem aanschaffen, maar dat was je vraag niet.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_184928606
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 23:44 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Het is ook zo, het probleem is alleen dat je pc enorm oud is en dan is het alsof je een Ferrarimotor in een deux chevaux lepelt.

Persoonlijk zou ik een nieuw systeem aanschaffen, maar dat was je vraag niet.
lol. Ik speel de meeste spellen redelijk vloeiend op ultra settings @ 2k reso. Full-HD is al helemaal een eitje. Het valt allemaal wel mee hoor.

Maar tot nu toe komt het aardig op neer dat je geen verstand hebt van computers.😘 geeft ook niet hoor
pi_184928792
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 23:36 schreef wootahH het volgende:
tja ram is ook 2x sneller he. de ene game leunt meer op de cpu dan de andere.
als je met regelmaat gamed kan je de boel wel een keer vervangen ja
De snelheid van ram, wat hooguit 2-5 fps meer perst, is écht allesbehalve een standpunt. De snelheid van ram is meer van belang bij virtuele machines en coding.
pi_184928837
Een 920, dat was wel een mooi dingetje toen die uit kwam.
En zo te lezen weet je het zelf toch beter, dus succes
pi_184928987
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2019 00:15 schreef Adames het volgende:
Een 920, dat was wel een mooi dingetje toen die uit kwam.
En zo te lezen weet je het zelf toch beter, dus succes
Mijn vraag is: welke component zou jij vervangen.

Nu hoor ik twee keer: koop een nieuwe PC. Daar heb ik inderdaad niet zo veel aan; topic kan inderdaad dicht.
pi_184930232
quote:
1s.gif Op zondag 10 februari 2019 00:21 schreef RoW_0 het volgende:

[..]

Mijn vraag is: welke component zou jij vervangen.

Nu hoor ik twee keer: koop een nieuwe PC. Daar heb ik inderdaad niet zo veel aan; topic kan inderdaad dicht.
Moederbord, CPU, memory en videokaart.
Waarschijnlijk dan ook je voeding.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_184930774
quote:
1s.gif Op zondag 10 februari 2019 01:32 schreef Chinless het volgende:

[..]

Moederbord, CPU, memory en videokaart.
Waarschijnlijk dan ook je voeding.
ergo: koop een nieuwe pc? :+

1 van de 2 upgraden heeft weinig zin (maar niet volledig zinloos hoor) aangezien je dan nog steeds met verouderde component werkt en je werkt ook niet op spectaculaire hoge resoluties waar je snel verschil merkt, dus is het allemaal meh.

een degelijke videokaart upgrade (naar een 2070/2080) zorgt ervoor dat je cpu gaat bottlenecken, pak je alleen je cpu is je videokaart het probleem.

helaas is er niet 1 hardwareoplossing voor jouw probleem

jouw gpu benchmark loopt een beetje krom: de opvolger van de 970 is de 1070 en die is inmiddels alweer opgevolgd door de 2070

dat je weinig extra performance hebt is logisch als je een "mindere" kaart gaat vergelijken.
ontwikkeling van videokaarten is dramatisch langzaam gegaan de afgelopen jaren.
pi_184931688
Met dat moederbord is de snelheid van je ram ook wel beperkt.
Ondersteunt geen 2133 of hoger.

En dat merk je dus echt wel.
pi_184931756
quote:
1s.gif Op zondag 10 februari 2019 00:04 schreef RoW_0 het volgende:

[..]

lol. Ik speel de meeste spellen redelijk vloeiend op ultra settings @ 2k reso. Full-HD is al helemaal een eitje. Het valt allemaal wel mee hoor.

Maar tot nu toe komt het aardig op neer dat je geen verstand hebt van computers.😘 geeft ook niet hoor
Waarom dan upgraden?

Een nieuwere grafische kaart wordt gehinderd door de rest van het systeem, een geheugen-update wordt gehinderd door je processor en mobo, etc.
En als je èn je gpu, mobo, geheugen en processor vervangt, zit je praktisch aan een nieuw systeem.
Doe dan een nieuw systeem.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jordy-B op 10-02-2019 10:35:52 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_184932011
quote:
1s.gif Op zondag 10 februari 2019 08:41 schreef Jordy-B het volgende:

Doe dan een nieuw systeem.
Hij kan de kast, de SSD en misschien de voeding behouden. :D
pi_184932768
quote:
1s.gif Op zondag 10 februari 2019 09:13 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Hij kan de kast, de SSD en misschien de voeding behouden. :D
Tien jaar oud. Zou er USB 3 op de kast zitten?
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  zondag 10 februari 2019 @ 10:19:44 #16
131603 Afwazig
Serious business
pi_184932812
quote:
1s.gif Op zondag 10 februari 2019 00:21 schreef RoW_0 het volgende:

[..]

Mijn vraag is: welke component zou jij vervangen.

Nu hoor ik twee keer: koop een nieuwe PC. Daar heb ik inderdaad niet zo veel aan; topic kan inderdaad dicht.
Het enige juiste antwoord is dan ook gegeven. Dat het niet het antwoord is wat jij wil horen is wat anders. Je processor, RAM en moederbord zijn de bottleneck. Met andere woorden; koop een nieuwe pc.
pi_184932849
quote:
1s.gif Op zondag 10 februari 2019 10:14 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Tien jaar oud. Zou er USB 3 op de kast zitten?
Dat zit toch wel op een nieuw moederbord, extra kabeltje met USB hub erbij dan. :P
pi_184933101
quote:
1s.gif Op zondag 10 februari 2019 09:13 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Hij kan de kast, de SSD en misschien de voeding behouden. :D
als jij lang met je nieuwe spullen wilt doen vervang je die 10 jaar oude voeding ook; Als die de geest geeft kan hij zomaar andere componenten (zoals mobo) meenemen
pi_184933143
quote:
1s.gif Op zondag 10 februari 2019 10:23 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dat zit toch wel op een nieuw moederbord, extra kabeltje met USB hub erbij dan. :P
Dat heeft veelal geen nut als het moederbord die snelheden niet aan kan, dan word het alsnog vertraagd alsof het 2.0 is.
pi_184933525
quote:
1s.gif Op zondag 10 februari 2019 10:23 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dat zit toch wel op een nieuw moederbord, extra kabeltje met USB hub erbij dan. :P
Nee dat heeft niet zoveel zin, haha. Maar ik gebruik ook nauwelijks mijn USB poorten hoor. Wat dat betreft doe ik alles met data met mijn macbook en dropbox :)

Helemaal vergeten dat we weer de blauwe USB poortjes hadden inderdaad :) of komt er al weer overal USB C aan?
pi_184933633
quote:
1s.gif Op zondag 10 februari 2019 02:47 schreef mschol het volgende:

[..]

ergo: koop een nieuwe pc? :+
dat je weinig extra performance hebt is logisch als je een "mindere" kaart gaat vergelijken.
ontwikkeling van videokaarten is dramatisch langzaam gegaan de afgelopen jaren.
:+
Ja, dat is mij inderaad ook opgevallen. Daarom klopt de eerste post dat een “GPU vervangen altijd gunstiger is voor gaming” bij voorbaat al niet klopt.

Ik ga het denk ik anders doen. Mijn kast rammelt een beetje en heeft te weinig airflow. Ik dauw er gewoon een Lian Li O11-dynamic wit in gepaard met een corsair all in one 150i rgb watercooling; clock ‘m gewoon naar 4,2Ghz 😄
pi_184933647
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2019 10:48 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Dat heeft veelal geen nut als het moederbord die snelheden niet aan kan, dan word het alsnog vertraagd alsof het 2.0 is.
Ik mag toch aannemen dat juist een nieuw moederbord wel usb3.0 snelheden aan kan en de hub de boel dan vertraagt?
pi_184934526
quote:
1s.gif Op zondag 10 februari 2019 11:30 schreef RoW_0 het volgende:

[..]

:+
Ja, dat is mij inderaad ook opgevallen. Daarom klopt de eerste post dat een “GPU vervangen altijd gunstiger is voor gaming” bij voorbaat al niet klopt.
Lees hem nog een keer, met aandacht. :{w
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_184937395
Op zich, afhankelijk van het geheel, merk je inderdaad het meeste verschil met een betere/snellere videokaart.

Maar dat is dus wel afhankelijk van het moederbord, geheugen max. snelheid qua mhz, cpu snelheid en cache en, vaak het vergeten kindje, de hardeschijf. (SSD en HDD maakt echt wel verschil uit)

ik heb zelf ook een i7 920 gehad (5 jaar geleden alweer), op zich niks mis mee, maar kan het niet bijbenen met huidige cpu's en die zijn vaak benodigd.

Het gaat dan ook niet zozeer om de snelheid maar wat het allemaal aan kan qua verwerken, aantal cores, cache etc.

Kun je nu wel waterkoeling tegenaan gaan gooien en het super overclocken.. dat ding zal na 10 jaar daarmee alleen nog sneller compleet opbranden.
Het gaat nou eenmaal niet eeuwig mee.
pi_184937635
-

[ Bericht 99% gewijzigd door #ANONIEM op 10-02-2019 15:44:21 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')