Inmiddels alles voldoende beluisterd om tot een complete lijst te komen. Beoordelingen op basis van studioversies, cijfers tussen haakjes. Definitieve lijst pas ik nog aan na de tv-uitzendingen.
1. Nederland: Dit jaar moet het gebeuren. Dit is hem. Ik heb de rest zo objectief mogelijk geprobeerd te luisteren, maar ze komen écht niet in de buurt. Wat zou het mooi zijn… (9)
2. Italië: Die maffe Italianen kunnen bijna alles mooi laten klinken. Het is toch wel een zegen bij het ESF als je van nature zo’n prachtige taal spreekt. Verder is het heel apart, maar toch ook weer catchy. Zou kunnen leven met winst van Italië. (8+)
3. Slovenië: Heerlijk dromerig en, op een positieve manier, kabbelend. Erg sterk, en ik ben positief verrast dat het grote publiek het ook enigszins kan waarderen. (8)
4. België: In het begin vond ik hem een beetje vergeetbaar, maar inmiddels begint hij wel serieus op me te groeien. Heel sterk refrein. Live-versie zal het nummer maken of breken. (8)
5. Hongarije: Dit decennium stond Hongarije al 5 keer eerder bij mij in de top 5, en daarmee is het veruit mijn meest favoriete Songfestivalland. Ook dit jaar zou dat zomaar weer kunnen lukken. Prachtige taal, prima uitvoering, solide vocalen. Minpuntje: mist nog net een soort climax op het eind. En het is geen AWS. Man wat was dat geniaal. (8)
6. Rusland: You Are The Only One vond ik niet zo spannend van Lazarev, maar deze is wél prima in orde. Zou ook geen onaardige winnaar zijn, als niet Nederland of Italië. Niet dat ik het Rusland zo gun, maar het wordt wel weer hoog tijd voor een echt goed nummer als winnaar. (8)
7. Finland: De teneur onder ESF-kenners lijkt te zijn dat dit troep is, ik ben het er niet mee eens. Dit nummer is misschien geen instantklassieker als Sandstorm, maar het is wel een degelijke dancetrack. (8)
8. IJsland: Heel moeilijk te beoordelen. Ik houd wel van metal, al is dit niet eens echt metal – meer een allegaartje van diverse stijlen met een scream/grunt er overheen. De vocalen zijn net niet helemaal gelukt naar mijn mening, maar de melodie in het refrein is wel weer fijn. (7,5)
9. Servië: Staat ten onrechte bijna onderaan bij de bookmakers. Prima vocalen (deels in de eigen taal, had helemaal mogen zijn), fijne Balkan-invloeden en wat mild gitaarwerk in verwerkt, solide opbouw. (7+)
10. Tsjechië: In Tsjechië hebben ze inmiddels aardig de weg omhoog gevonden. Toch is dit een beetje een gemiste kans, het begint ijzersterk maar het refrein is een beetje kitsch en niet op zijn plaats. Vooral die vreemde vrouwenstem ineens tussendoor klopt niet voor mijn gevoel. Had een mijn favorieten kunnen zijn met een beter refrein, nu een subtopper. (7+)
11. Spanje: Heel typisch Spaans, niet helemaal mijn smaak maar wel gewoon in orde. (7)
12. Malta: Best een fijn deuntje, heel vrolijk. Geen potentiële winnaar maar prima luisterbaar. (7)
13. Israël: Een verademing na die oortering van vorig jaar, lekker rustig. (7-)
14. Azerbeidzjan: Goed, maar net iets te dertien-in-een-dozijn voor de top 10. (7-)
15. Estland: Idem dito. (7-)
16. Cyprus: Degelijk uitgaansnummer, ongecompliceerd en poppy. (6,5)
17. Wit-Rusland: Idem dito. (6,5)
18. Armenië: Wel aardig, maar raakt me niet echt. (6,5)
19. Albanië: Idem dito. (6,5)
20. Kroatië: Zelfde laken een pak. (6,5)
21. Litouwen: Gaat wel. (6+)
22. Ierland: Oerdegelijk, beetje saai. (6+)
23. Zwitserland: Ernstig overrated. (6)
24. Zweden: Gelikt en niet erg authentiek, Europa trapt er elk jaar weer in bij die Zweden. (6)
25. Frankrijk: Irritant omdat het tweetalig is, maar hun Engels klinkt door het accent als Frans. (6)
26. Georgië: Zit misschien wel iets episch en diepzinnigs in, maar werkt niet echt in deze uitvoering. (6)
27. Letland: Prima vocalen, maar erg langdradig. (6)
28. Polen: Vond ik op het eerste gehoor echt afschuwelijk, maar begint zowaar een klein beetje te wennen. Geen idee hoe dat nou weer kan. Echt goed is nog steeds anders. (6-)
29. UK: Slaapverwekkend. (5,5)
30. Noord-Macedonië: Is al een miljoen keer vaker gedaan. (5,5)
31. Roemenië: Idem dito. (5,5)
32. Duitsland: Pretentieus en nep. (5+)
33. Griekenland: Nasale zang, onnodig bombastische muzikale begeleiding, vage zooi. (5)
34. Moldavië: Tenenkrommend slechte tekst en minstens zo tenenkrommende modulatie. (5-)
35. San Marino: Jongens, stop hier toch mee. Jullie hebben geen goede zangers wonen in jullie land, en eentje importeren faalt ook keer op keer. Met fatsoenlijke zang zou dit nog wel een leuk en catchy liedje zijn, nu is het net niks. (4,5)
36. Oostenrijk: Probeert een soort Kate Bush-achtige sfeer te creëren en faalt daar jammerlijk in. Ontaardt in gekweel. (4,5)
37. Denemarken: Die melodie op de achtergrond is toch gewoon gejat van Lemon Tree? Het origineel vind ik al niet heel bijzonder, dit is bepaald niet beter. Ook niet met dat stukje excuus-Frans erbij. Als je niets kan verzinnen, doe dan niet mee. (4)
38. Noorwegen: Heel wazig. Moet ineens denken aan Tarzan & Jane van Toy-Box door die orang-oetan-achtige stem in het refrein, alleen is het daar ludiek en hier volkomen misplaatst. Werkt op de lachspieren, vooral in de bridge. (4-)
39. Montenegro: Wel knap, een nummer schrijven dat tegelijk saai en chaotisch is. Best begrijpelijk dat dit stijf onderaan staat bij de bookmakers, ik kan er in ieder geval geen enkele vorm van logica in ontdekken. (4-)
40. Portugal: Wanstaltig met die rare koeienbelletjes. Wat hebben ze gedacht, vorig jaar een kip en nu een koe? Doet wel Mediterraans aan, maar niet op de goede manier. Wat we hier nu weer mee moeten is me een groot raadsel. (3,5)
41. Australië: Dat refrein is echt zeldzaam tenenkrommend en verpest het hele nummer. Ergens heel knap dat je op basis van twee woorden ‘rock bottom’ weet te raken. (3,5)