abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_184881606
Een dikke twee week geleden maakte ik een rollade, waaraan ik een klein cul-topicje opdroeg: CUL / Mijn eerste eigengemaakte rollade

Daarin kwam iemand met de verder volstrekt ongerelateerde tip om ook eens een lamsbout in zoutkorst te maken:
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 21:06 schreef -Chakotay- het volgende:

[..]

Je zou eens lamsbout in zoutkorst moeten maken. Als je dat eet word je zeer vrolijk
Met die suggestie kon ik die dag verder niet zoveel.
quote:
7s.gif Op zondag 20 januari 2019 21:19 schreef sigme het volgende:

[..]

Nou, we hebben deze herfst twee varkens geslacht, en 7 ramlammeren. Ik heb nog wat bout liggen, stukjes van een kleine kilo. Maar dat heeft weinig te maken met rollade.
Maar goed, ik had dus nog wat lamsboutjes liggen, we kregen gasten die wel van lam houden, dus ach.. laat ik het eens proberen!

Een mooi boutje van een kleine kilo heb ik rustig laten ontdooien. Daar heb ik stukjes knoflook, naaldjes rozemarijn en tijmblaadjes ingeprikt. Het recept schreef voor dat de lamsbout eerst even aangebraden moest worden. Aldus geschiedde.


Die moest afkoelen, en ik had genoeg te doen, dus die heeft een uurtje of twee afgekoeld (en de smaak van de ingestoken knof/rozemarijn/tijm lekker opgenomen).
Dan het zoutkorstdeeg, Half zout, half bloem, en wat water.


Ok, mogelijk had ik wat ruim deeg voor de bout.


Niet getreurd, bout ingepakt en overtollig vel afgesneden. Ik had denk ik de helft van het deeg nodig. Deegje ingekwast met een losgeklopt eitje en voor de sier wat groen erover.


In de schaal alvorens in de oven te gaan:


In de schaal na de oventijd (kwartier 200o, anderhalf uur 180o):


En, last but not least: geopend!


Daarna hebben we met het bezoek gezellig gegeten, dus geen foto's. De bout was prachtig gaar, sammig en mals. En een tikje zout. Geserveerd met geroosterde spruitjes en pompoenpuree :Y).

Dank voor de tip! Nieuwe tips, op- en aanmerkingen zijn welkom!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 7 februari 2019 @ 19:40:35 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_184881760
Klinkt goed Sigme. Wat is het voordeel van het garen in zoutdeeg in plaats van bijvoorbeeld in zilverpapier?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  donderdag 7 februari 2019 @ 19:43:32 #3
469863 RobjeGeus
Hier word ik vrolijk van!!
pi_184881830
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 19:40 schreef LXIV het volgende:
Klinkt goed Sigme. Wat is het voordeel van het garen in zoutdeeg in plaats van bijvoorbeeld in zilverpapier?
Dit vraag ik mij ook af... en moet je nog kruiden of juist niet ?
pi_184881843
Ja, ben ik ook benieuwd naar! Want eet je die korst ook op of is het puur voor garing?
-
  donderdag 7 februari 2019 @ 19:44:40 #5
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_184881861
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 19:43 schreef Anneloos het volgende:
Ja, ben ik ook benieuwd naar! Want eet je die korst ook op of is het puur voor garing?
Met een half deel zout denk ik niet dat je het kunt eten!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_184881888
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 19:44 schreef LXIV het volgende:

[..]

Met een half deel zout denk ik niet dat je het kunt eten!
Waarom dat deeg nog garneren dan.. :@ als je de lambsbout er dan uithaalt
-
  donderdag 7 februari 2019 @ 19:48:41 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_184881976
quote:
1s.gif Op donderdag 7 februari 2019 19:45 schreef Anneloos het volgende:

[..]

Waarom dat deeg nog garneren dan.. :@ als je de lambsbout er dan uithaalt
sier
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_184882125
Heerlijk! Ziet er lekker uit! :7
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_184882300
Mooi! Leuk om zo te doen.
Whatever...
pi_184882406
quote:
6s.gif Op donderdag 7 februari 2019 19:36 schreef sigme het volgende:
Nieuwe tips, op- en aanmerkingen zijn welkom!
Colakip :7
Somebody that I used to know
  donderdag 7 februari 2019 @ 20:27:13 #11
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_184882958
Goed voor de nieren al dat zout. ^O^
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_184883023
quote:
1s.gif Op donderdag 7 februari 2019 19:45 schreef Anneloos het volgende:

[..]

Waarom dat deeg nog garneren dan.. :@ als je de lambsbout er dan uithaalt
Enkel en alleen voor de sier. Ik vind het ook wat mal, maar ik heb geprobeerd om me braaf aan het recept te houden (niet mijn sterkste punt :D).

Het deeg is totaal oneetbaar. Ik gooi zelden eten weg (honden, kippen, varken), maar dit heb ik echt in de grijze container gegooid, zelfs niet geschikt voor de compostbult.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_184883098
quote:
1s.gif Op donderdag 7 februari 2019 20:02 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Colakip :7
Ik heb wel zo'n bakblik waar je een kip rechtop op kan zetten, met een reservoir waar een biertje oid in kan. Maar momenteel heb ik geen plannen om kippen te slachten, we hebben wel (véél te veel) kippen (en hanen oO< ), maar die gaan we proberen voor 't leven te verkopen.
Misschien schiet er wel een haan over. Dan zal ik die kipcola eens opzoeken.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 7 februari 2019 @ 20:41:22 #14
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_184883380
quote:
14s.gif Op donderdag 7 februari 2019 20:29 schreef sigme het volgende:

[..]

Enkel en alleen voor de sier. Ik vind het ook wat mal, maar ik heb geprobeerd om me braaf aan het recept te houden (niet mijn sterkste punt :D).

Het deeg is totaal oneetbaar. Ik gooi zelden eten weg (honden, kippen, varken), maar dit heb ik echt in de grijze container gegooid, zelfs niet geschikt voor de compostbult.
Vroeger werd soortgelijk deeg gebruikt als een soort knutseldeeg (net als klei). Dat werd dan in de vorm van poppetjes gekneed of muurversiering, gebakken en opgehangen. Bleef ook eeuwig goed.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_184883791
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 20:41 schreef LXIV het volgende:

[..]

Vroeger werd soortgelijk deeg gebruikt als een soort knutseldeeg (net als klei). Dat werd dan in de vorm van poppetjes gekneed of muurversiering, gebakken en opgehangen. Bleef ook eeuwig goed.
Dat herinner ik mij. Als kind likte ik daar dan stiekem aan.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_184884347
Ziet er heerlijk uit, mooie foto's. ^O^
I don’t have “trust issues” I have “I’ve seen this before and I know how it ends” issues.
pi_184884519
Ziet er mooi uit. B-)
  donderdag 7 februari 2019 @ 21:23:45 #18
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_184884640
quote:
7s.gif Op donderdag 7 februari 2019 20:55 schreef sigme het volgende:

[..]

Dat herinner ik mij. Als kind likte ik daar dan stiekem aan.
haha. Ik ook!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  vrijdag 8 februari 2019 @ 07:24:43 #19
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_184890282
quote:
2s.gif Op donderdag 7 februari 2019 20:32 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik heb wel zo'n bakblik waar je een kip rechtop op kan zetten, met een reservoir waar een biertje oid in kan. Maar momenteel heb ik geen plannen om kippen te slachten, we hebben wel (véél te veel) kippen (en hanen oO< ), maar die gaan we proberen voor 't leven te verkopen.
Misschien schiet er wel een haan over. Dan zal ik die kipcola eens opzoeken.
Taddaaa
Uit het FOK! kookboek

Cola kip
Pien85

Ingrediënten:
1 blikje cola (geen light!)
2 eetlepels suiker
1 eetlepel mosterd
2 eetlepels ketchup
Genoeg kip voor 2 personen, dit kunnen pootjes zijn, of vleugeltjes of blokjes, het is maar net waar je zin in hebt.
Eventueel een beetje allesbinder.

Bereidingswijze:
Die de cola in een grote schaal, groot genoeg om zeker 2 liter in kwijt te kunnen.
Doe hier de suiker bij (let op, dit gaat gigantisch schuimen! Vandaar ook die grote schaal), daarna de mosterd en de ketchup, roer dit met een garde tot er bijna geen stukjes meer in zitten.
Doe de kip in een pan en bak dit net zo lang tot de buitenkant van de kip gaar is.
Doe dan het cola mengsel in de pan en laat dit 20 minuten op een laag vuurtje sudderen.
Eventueel hierna nog wat allesbinder er bij als de saus te dun is.
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_184890653
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 19:40 schreef LXIV het volgende:
Klinkt goed Sigme. Wat is het voordeel van het garen in zoutdeeg in plaats van bijvoorbeeld in zilverpapier?
Heb je al antwoord gehad op je vraag?
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_184893406
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 19:40 schreef LXIV het volgende:
Klinkt goed Sigme. Wat is het voordeel van het garen in zoutdeeg in plaats van bijvoorbeeld in zilverpapier?
Ik zou het niet weten eigenlijk. Het is in elk geval mooier dan zilverpapier.
Misschien is het wel traditioneel, stammende uit tijden dat er nog geen aluminiumfolie bestond en echt zilverpapier enkel was weggelegd voor koningen?
En folie maakt de bout niet zout, dat is in elk geval een flink verschil.

Dank aan Chinless voor de reminder ;)

Misschien weten beter ingevoerde cullers het antwoord?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 8 februari 2019 @ 15:24:36 #22
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_184896833
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 19:40 schreef LXIV het volgende:
Klinkt goed Sigme. Wat is het voordeel van het garen in zoutdeeg in plaats van bijvoorbeeld in zilverpapier?
Spektakel. Meer niet.
Een zoutkorst sluit het ingrediënt helemaal af, waardoor alle smaken erin blijven zitten. De zout trekt niet in het ingrediënt, hooguit is de buitenste rand ietsjes zouter.
Voor sommigen een belangrijkere reden om dit gerecht aan gasten te presenteren is dat het er spectaculair uit ziet als het op tafel komt. Met een hard voorwerp word je dan geacht de hard geworden korst kapot te slaan.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')