abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_7701398
Ik zit met het volgende, ik en mijn vriendin hebben een huis gekocht in leidschenveen. Verder dan de voorlopige koop overeen komst zijn we nog niet.

Dit omdat Bouwfonds zich het recht behoud om de bouw op te schorten als bijvoorbeeld de vergunningen mislopen of zoals waarvan wij last hebben niet tenminste 60% verkocht is.

Nu is de verkoop al 3x uitgesteld en is er een kans dat 15 januari de boel afgeblazen word.

Nu vraag ik me af wat mijn rechten zijn als de (nieuw)bouw afgeblazen word?

Ik heb bijvoorbeeld al kosten gemaakt aan een taxatie rapport 650 euro door te veel verbouweningen. Het verlengen van de hypotheek offerte kost ook 927 euro per 3 maanden. De offerte is inmiddels 3x verlengd...

zaterdag 4 januari 2003 @ 11:08:43 #2
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_7701420
quote:
Op zaterdag 4 januari 2003 11:03 schreef TazDevl het volgende:
Ik zit met het volgende, ik en mijn vriendin hebben een huis gekocht in leidschenveen. Verder dan de voorlopige koop overeen komst zijn we nog niet.

Dit omdat Bouwfonds zich het recht behoud om de bouw op te schorten als bijvoorbeeld de vergunningen mislopen of zoals waarvan wij last hebben niet tenminste 60% verkocht is.

Nu is de verkoop al 3x uitgesteld en is er een kans dat 15 januari de boel afgeblazen word.

Nu vraag ik me af wat mijn rechten zijn als de (nieuw)bouw afgeblazen word?

Ik heb bijvoorbeeld al kosten gemaakt aan een taxatie rapport 650 euro door te veel verbouweningen. Het verlengen van de hypotheek offerte kost ook 927 euro per 3 maanden. De offerte is inmiddels 3x verlengd...

Ik zou even langs de rechtswinkel lopen of (als je een rechtsbijstandsverzekering hebt) daar even contact mee opnemen. Dit is een te ingewikkeld probleem (aansprakelijkheid en zo) om hier even antwoord op te geven, denk ik
Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
pi_7701427
Volgens mij heb je niet echt veel rechten in dit geval....

Wat betreft de kosten die je gemaakt hebt... Bij nieuwbouw hoef je in principe nooit een taxatie te laten maken. De bouwer geeft een bepaalde waarde op, en een taxateur kan hier weinig tegen in brengen. Het verlengen van je hypotheek offerte is een ander verhaal. Dat is een keuze die je zelf maakt, en Bouwfonds is daar dus niet verantwoordelijk voor. Daarnaast is het in het huidige economische klimaar geen goed idee om die offerte te laten verlengen. Je betaald dan geld waar je niets voor terug krijgt. Verlengen is alleen gunstig als je verwacht dat de rente gaat stijgen, en dat gaat ie zeker niet doen de komende tijd.....

zaterdag 4 januari 2003 @ 11:26:55 #4
32266 thetruth
juvat inconcessa voluptas
pi_7701551
Ik zou gewoon met die bouwgroep gaan overleggen over het wat als en wanneer dan.
pi_7701615
quote:
Op zaterdag 4 januari 2003 11:03 schreef TazDevl het volgende:
Ik zit met het volgende, ..... Verder dan de voorlopige koop overeen komst zijn we nog niet.
Hoe voorlopig is een voorlopig koopcontract??? Hebben jullie dat wel al ondertekend dan?

Ik heb mij altijd laten vertellen dat een koopcontract nooit voorlopig kan zijn. Het is altijd een geldig contract, waar blijkbaar enkele ontbindende mogelijkheden in vermeld staan. En een van de ontbindende voorwaarden is dat er min.60% verkocht moet zijn voordat het project doorgaat. Ik geef je eigenlijk dus weinig kans, tenzij het % van 60% alsnog gehaald wordt, of tenzij het Bouwfonds dit accepteerd en toch gaat bouwen. Dwingen kun je ze echter niet, want het is een vooraf beschreven risico in de getekende overeenkomst.

Heel veel succes en wie weet binnenkort welkom in Leidschenveen!

[Dit bericht is gewijzigd door Essebes op 04-01-2003 12:07]

De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_7701863
Het contract is voorlopig omdat we nog niet langs de notaris geweest zijn.

Over onze hypotheek maak ik me geen zorgen, deze zakt wel mee maar stijgt niet mee bij rente wisselingen. Rente komt pas "vast" te staan als we langs de notaris gaan.

Het taxatie verhaal komt doordat we uitbouwen. De hypotheek verstrekker eist dat als je meer dan een bepaald percentage over de oorspronkelijke aankoop som heen gaat. Nu hoorde ik laatst dat vereniging eigen huis voor leden gratis taxaties maakt. Dus... de taxatie is voor een deel trouwens aftrekbaar van de belasting maar toch.

zaterdag 4 januari 2003 @ 12:14:03 #7
26928 Aequitas
Boondock Saint
pi_7701934
quote:
als dit duidelijk overeen gekomen is moet je natuurlijk niet zeuren, ik bedoel rot voor je centen die je kwijt bent maar dat was nou eenmaal de overeenkomst, niet?
Catch You On The Flip Side
pi_7702168
quote:
Op zaterdag 4 januari 2003 12:08 schreef TazDevl het volgende:
Het contract is voorlopig omdat we nog niet langs de notaris geweest zijn.

Nu hoorde ik laatst dat vereniging eigen huis voor leden gratis taxaties maakt. Dus... de taxatie is voor een deel trouwens aftrekbaar van de belasting maar toch.

Het is een misvatting dat een koopcontract pas definitief is als je bij de notaris bent geweest! Het koopcontract is bij jullie definitief, echter Bouwfonds kan nog een beroep doen op de ontbindende voorwaarde in jullie contract (de 60%norm).

het woord "ontbindende voorwaarde" zegt eigenlijk al genoeg!

Verder kan een lidmaatschap van Ver.Eigen Huis zinvol zijn, zeker nu in jullie situatie. Echter ik kan me niet voorstellen dat je een gratis taxatie krijgt, voor niets gaat de zon op.

De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_7702210
Over die taxaties hebben ze laatst op de radio spotjes over gedraaid... Je moet wel lid zijn als je er gebruik van wilt maken
pi_7702881
Zat nog even op de site van die gasten te kijken... tis inderdaad niet gratis maar wel goedkoper dan bij via de notaris
pi_7704096
Je kan het koopcontract voor een huis gewoon op de achterkant van een bierviltje schrijven hoor, als je het dan ook nog allebei ondertekent zit je goed.
Je kan alleen het huis slechts rechtsgeldig leveren als de overdracht bij de notaris plaatsvindt.
pi_7722261
Ik heb wel het gevoel dat het goed gaat komen maar toch heb ik zo'n kriebel van wie gaat straks die kosten betalen als het misloopt.

Denk dat ik maandag toch even opzoek ga naar iemand bij de klant waar ik nu gedetacheerd zit die me kan helpen. Bij de Hoge raad moet er vast een advocaat of rechter zijn die weet hoe het zit.

pi_7722358
zijn ze inmiddels al begonnen met bouwen?

bij mij was 't ook 't verhaal dat als een target niet gehaald zou worden, zou 't ook niet verkocht worden..
maar toch is 't doorgegaan inmiddels is zo'n 70% verkocht(ypenburg)

pi_7764615
quote:
Op zondag 5 januari 2003 17:42 schreef TazDevl het volgende:
Ik heb wel het gevoel dat het goed gaat komen maar toch heb ik zo'n kriebel van wie gaat straks die kosten betalen als het misloopt.
ALS het niet doorgaat heb je volgens mij geen verhaalsmogelijkheid voor de reeds gemaakte kosten. Je wist immers van te voren waar je aan toe was.

Ik weet neit precies in welk project je nu hebt ingeschreven, maar ik weet dat er begin december een ander project in Leidschenveen geheel/definitief afgelast (ze zeggen "uitgesteld") is. Misschien zijn er mensen die dan overstappen naar een van de andere projecten, zodat jullie project toch kan doorgaan

(Roos Vonk)
pi_7764799
Je hebt recht op een schadevergoeding voor de gemaakte kosten en ook vaak een flinke extra premie( door extra moeten wachten, opnieuw zoeken etc). Ik heb dit net op school behandeld(rechten) en ik kan zo 123 niet het artikel uit me hoofd erbij halen, maar je hebt gewoon recht op een vergoeding. Zij komen hun plicht niet na, je contract is met hen en de het notariële contract is alleen nodig indien je het huis al in bezit hebt en je dan problemen hebt. Zij zijn in gebreke dan en je hebt zeker recht op schade vergoeding.

Mits je niet een contract hebt getekend dat onder de voorwaarde van minder dan 60 % verkocht is je niet recht op schadevergoeding hebt. Staat dit er niet in, dan heb je er dus wel recht op.

succes

pi_7935087
De bouw is dus afgeblazen...

Weet even niet wat ik er van moet zeggen...

pi_7935850
He wat jammer voor je zeg
Niet alleen vanwege het geld maar nu moet je ook weer op zoek naar een ander huis terwijl je hier al je zinnen op gezet hebt.

Ben je er al achter of je de kosten ergens kan verhalen?

pi_7937416
Mijn financiel adviseur zei van middag al dat omdat Bouwfonds de boel stop de kosten voor offerte verlenging vervallen. De kosten voor de taxatie word een ander verhaal, deze kunnen we misschien op Bouwfonds verhalen.

Kzal het morgen even bij de klant checken, ben gedetacheerd bij de Hogeraad der Nederlanden

Bij Bouwfonds gaan ze het projectplan aanpassen, ze komen met andere in de zelfde stijl woningen. Wij krijgen eventueel voorrang in de loting. Klinkt leuk maar heb toch zoiets van, je mag niet mee naar de efteling maar als je lief bent mag je wel een snoepje uitzoeken

pi_7955867
Tjeetje jammer

Toch staan er nu meerdere projecten in de verkoop in leidschenveen momenteel. Misschien kan het Bouwfonds jullie bemiddelen bij bouwprojecten van andere bouwers!

(Roos Vonk)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')