abonnement Unibet Coolblue
pi_184827746
Als ik een 2e baan neem, minimumloon a 9,33 per uur, zonder loonheffingskorting, klopt het dan dat ik voor een werkdag van 8 uur x 9,33 euro, met aftrek van de eerste belastingschijf van 36%, slechts 47 euro netto overhoudt aan deze dag?

8 uur x 9,33 bruttoloon = ¤74,64
daar 36% vanaf, blijft over: ongeveer ¤47 netto? (¤6 netto per uur?)

That's it voor 8 uur werk? Nergens recht op verder?

(Ik pas de loonheffingskorting toe bij de werkgever waar ik het meest verdien).
pi_184827915
Wat verdien je over het hele jaar?

Als je teveel hebt betaald, krijg je dat bij je aangifte weer terug.
pi_184827946
Laten we ¤12000 aanhouden. In mijn geval krijg ik niets terug, want ik heb een belastingschuld. Het bedrag wordt dus verrekend met de openstaande schuld, bij mij.

quote:
Als je teveel hebt betaald, krijg je dat bij je aangifte weer terug.
Maar wat precies ontvangt men normaal terug? Er bestaat bij een 2e baan geen recht op heffingskortingen, dus hoe zou men dan teveel kunnen betalen? Ik kan me wel voorstellen dat er andere posten in mindering worden gebracht op het te betalen bedrag in de aangifte, zoals wat reiskosten, ziektekosten en andere posten in de aangifte. Maar teveel betalen? Hoe?
pi_184828428
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 01:13 schreef Kantoorwerk het volgende:
Laten we ¤12000 aanhouden. In mijn geval krijg ik niets terug, want ik heb een belastingschuld. Het bedrag wordt dus verrekend met de openstaande schuld, bij mij.
Dat is ook een vorm van terugkrijgen, lijkt me. Verder is die verrekening tijdelijk, eenmaal afgelost, komt een teveel betaald bedrag weer op jouw rekening terug.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_184828685
Dat is akkoord, maar hoe precies, kan ik teveel belasting hebben betaald, als er helemaal geen heffingskortingen zijn toegepast?

quote:
Als je teveel hebt betaald, krijg je dat bij je aangifte weer terug.
pi_184828826
Mocht je gebruikmaken van toeslagen, vergeet dan niet je bruto jaarinkomen te wijzigen bij de Belastingdienst.
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 5 februari 2019 @ 06:28:48 #7
408813 crew  trein2000
pi_184828883
Elke verdiende euro wordt hetzelfde belast, eventuele verschillen worden bij de aangifte rechtgetrokken.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_184829633
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 00:51 schreef Kantoorwerk het volgende:
... klopt het dan dat ik voor een werkdag van 8 uur x 9,33 euro, met aftrek van de eerste belastingschijf van 36%, slechts 47 euro netto overhoudt aan deze dag?
Nee dat klopt niet. Het is ik overhoud en niet ik overhoudt.
pi_184829795
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 05:44 schreef Kantoorwerk het volgende:
Dat is akkoord, maar hoe precies, kan ik teveel belasting hebben betaald, als er helemaal geen heffingskortingen zijn toegepast?

[..]

Als je bijvoorbeeld onder de 6k per jaar blijft met beide salarissen. Maar hoe dan ook, het maakt aan het einde geen reet uit of je 1 baan hebt die 30k per jaar oplevert of 2 banen van ieder 15k. Gooi beide bruto salarissen op een hoop en reken dan uit hoeveel er overblijft.
pi_184830135
Wat Linkse_krijger zegt ;)

quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 01:13 schreef Kantoorwerk het volgende:

Maar wat precies ontvangt men normaal terug? Er bestaat bij een 2e baan geen recht op heffingskortingen, dus hoe zou men dan teveel kunnen betalen? Ik kan me wel voorstellen dat er andere posten in mindering worden gebracht op het te betalen bedrag in de aangifte, zoals wat reiskosten, ziektekosten en andere posten in de aangifte. Maar teveel betalen? Hoe?
Het maakt per saldo aan het einde van het jaar (bij je aangifte) niet uit of je je inkomen bij 1 of bij 7 werkgevers hebt verdiend; wat je af moet dragen, wordt berekend over het totaal van je inkomen. Maar slechts 1 werkgever mag lopende het jaar al rekening houden met de heffingskorting. Logisch, want anders wordt het een chaos.
pi_184833713
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 09:20 schreef Queller het volgende:
Wat Linkse_krijger zegt ;)

[..]

Het maakt per saldo aan het einde van het jaar (bij je aangifte) niet uit of je je inkomen bij 1 of bij 7 werkgevers hebt verdiend; wat je af moet dragen, wordt berekend over het totaal van je inkomen. Maar slechts 1 werkgever mag lopende het jaar al rekening houden met de heffingskorting. Logisch, want anders wordt het een chaos.
Wat wordt daar chaos aan dan? Ook dan kunnen ze toch alles op 1 hoop gooien en berekenen wat je had moeten betalen? Want de kans is aanzienlijk dat je dan te weinig hebt betaald.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  dinsdag 5 februari 2019 @ 13:25:02 #12
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_184834200
Blijft me verbazen dat dit soort vragen nog altijd op blijven komen net als uren uit laten betalen enzo.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_184834893
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 06:16 schreef potjecreme het volgende:
Mocht je gebruikmaken van toeslagen, vergeet dan niet je bruto jaarinkomen te wijzigen bij de Belastingdienst.
Dank je wel. Dit is een hele goede, belangrijke tip.
pi_184834979
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 08:43 schreef Linkse_krijger het volgende:

[..]

Als je bijvoorbeeld onder de 6k per jaar blijft met beide salarissen. Maar hoe dan ook, het maakt aan het einde geen reet uit of je 1 baan hebt die 30k per jaar oplevert of 2 banen van ieder 15k. Gooi beide bruto salarissen op een hoop en reken dan uit hoeveel er overblijft.
Ja ja, dus zo werkt het. Beide jaarinkomens in de aangifte vermelden. De heffingskortingen worden middels de jaaraangifte over het totale jaarinkomen berekend, dus daar kan een bedrag uitrollen wat je terugkrijgt. Dus op maandbasis worden de heffingskortingen niet toegepast, maar wel bij de jaaraangifte, alsnog.
pi_184834991
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 09:20 schreef Queller het volgende:
Wat Linkse_krijger zegt ;)

[..]

Het maakt per saldo aan het einde van het jaar (bij je aangifte) niet uit of je je inkomen bij 1 of bij 7 werkgevers hebt verdiend; wat je af moet dragen, wordt berekend over het totaal van je inkomen. Maar slechts 1 werkgever mag lopende het jaar al rekening houden met de heffingskorting. Logisch, want anders wordt het een chaos.
Hartstikke bedankt; nu is het helemaal duidelijk! *O*
pi_184835052
Overigens lijkt me er dan bij de meeste mensen een grote misvatting te leven, een kortzichtige blik, als van "maar als ik een 2e baan neem, betaal ik veel belasting, dus dat heeft geen zin'. Deze gedachtegang is dan niet per definitie juist. Het is wat je maandelijks terugziet op het loonstrookje waar men deze gedachtegang op baseert. Terwijl men zich zou moeten concentreren op de uiteindelijke jaaraangifte.
pi_184835226
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 14:11 schreef Kantoorwerk het volgende:
Overigens lijkt me er dan bij de meeste mensen een grote misvatting te leven, een kortzichtige blik, als van "maar als ik een 2e baan neem, betaal ik veel belasting, dus dat heeft geen zin'. Deze gedachtegang is dan niet per definitie juist. Het is wat je maandelijks terugziet op het loonstrookje waar men deze gedachtegang op baseert. Terwijl men zich zou moeten concentreren op de uiteindelijke jaaraangifte.
Volgens mij is dit zelfs per definitie niet juist.

Meer werken leidt per definitie tot meer salaris, zowel bruto als netto. Maar meer inkomen kan wel leiden tot minder toeslagen, waardoor het totaal te besteden bedrag af kan nemen.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_184835371
quote:
Meer werken leidt per definitie tot meer salaris, zowel bruto als netto
Alsjeblieft, leg uit hoe. Op maandbasis bedoel je bijvoorbeeld? Dus zoals in het minimumloon voorbeeld in de openingspost:

- Bij loonheffingskorting houd ik 70 euro over per dag;
- Zonder loonheffingskorting 47 euro per dag;

Bij meer uren (meer werken), houd ik in deze situatie dus niet meer over. Maar als je het op maandbasis bekijkt, dan had ik, die 47 euro niet verdiend, als ik helemaal niet zou hebben gewerkt. Bedoel je dit met "Meer werken leidt per definitie tot meer salaris, zowel bruto als netto"?
pi_184836046
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 14:28 schreef Kantoorwerk het volgende:

[..]

Alsjeblieft, leg uit hoe. Op maandbasis bedoel je bijvoorbeeld? Dus zoals in het minimumloon voorbeeld in de openingspost:
Als je bij 1 werkgever (met loonheffingskorting) 70 verdient, is dat toch minder dan als je bij 1 werkgever (met loonheffingskorting) 70 verdient en bij een tweede 47 (zonder loonheffingskorting? In het tweede geval verdien je 117.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_184837040
Correct!! Zo kan je het bekijken. Je verdient bij de tweede werkgever dan wel 6 euro netto per uur. Maar die 6 euro zou je niet gehad hebben met kontkrabben.

Je ontvangt mogelijk bij de eerstvolgende jaaraangifte alsnog belasting terug, waardoor als je het zo bekijkt, het nettoloon van 6 euro wel hoger zal liggen.

Er zijn verschillende zienswijzen mogelijk.
pi_184841366
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 09:20 schreef Queller het volgende:
Wat Linkse_krijger zegt ;)

[..]

Het maakt per saldo aan het einde van het jaar (bij je aangifte) niet uit of je je inkomen bij 1 of bij 7 werkgevers hebt verdiend; wat je af moet dragen, wordt berekend over het totaal van je inkomen. Maar slechts 1 werkgever mag lopende het jaar al rekening houden met de heffingskorting. Logisch, want anders wordt het een chaos.
dat het op meerdere banen mag zou werelds zijn iedereen weer van de bank :)
pi_184846173
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 12:58 schreef baskick het volgende:
Wat wordt daar chaos aan dan? Ook dan kunnen ze toch alles op 1 hoop gooien en berekenen wat je had moeten betalen? Want de kans is aanzienlijk dat je dan te weinig hebt betaald.
Je kan het echt zelf niet bedenken? :D

Stel, je hebt 3 werkgevers. Alle 3 passen LH-korting toe. Einde van het jaar blijkt dat je daardoor veel te weinig belasting hebt betaald en na je aangifte mag je gaan lappen. Daar had driekwart geen rekening mee gehouden, dus schulden en narigheid (die chaos bedoel ik).
pi_184846204
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 14:08 schreef Kantoorwerk het volgende:
Hartstikke bedankt; nu is het helemaal duidelijk! *O*
Fijn. Gewoon lekker gaan werken, aanvankelijk iets minder overhouden bij je tweede werkgever, maar toch lekker wat meer te besteden hebben. Ow, en kontkrabben is inderdaad nog nooit een goedbetaalde baan geweest ;)
  dinsdag 5 februari 2019 @ 23:12:00 #24
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_184846288
Een heffingskorting is ook maar een voorschot op de uiteindelijke verrekening. Per saldo maakt het niets uit of je 1 baan of 2 banen hebt. Het enige wat telt is je belastbaar inkomen over een heel jaar.
2000 light years from home
  dinsdag 5 februari 2019 @ 23:13:49 #25
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_184846332
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 12:58 schreef baskick het volgende:

[..]

Wat wordt daar chaos aan dan? Ook dan kunnen ze toch alles op 1 hoop gooien en berekenen wat je had moeten betalen? Want de kans is aanzienlijk dat je dan te weinig hebt betaald.
De werkgever past loonheffingskorting toe. De werkgever heeft geen weet van andere werkgevers (en heeft daar denk ik ook geen zin om zich daar mee bezig te houden).
2000 light years from home
pi_184849192
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 23:06 schreef Queller het volgende:

[..]

Je kan het echt zelf niet bedenken? :D

Stel, je hebt 3 werkgevers. Alle 3 passen LH-korting toe. Einde van het jaar blijkt dat je daardoor veel te weinig belasting hebt betaald en na je aangifte mag je gaan lappen. Daar had driekwart geen rekening mee gehouden, dus schulden en narigheid (die chaos bedoel ik).
Oké, administratief dus hetzelfde, met als verschil dat het volk te dom is om de onterecht te weinig afgedragen belasting te reserveren voor het voldoen van de definitieve aanslag.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_184849410
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 07:34 schreef baskick het volgende:
Oké, administratief dus hetzelfde, met als verschil dat het volk te dom is om de onterecht te weinig afgedragen belasting te reserveren voor het voldoen van de definitieve aanslag.
Dat zijn jouw woorden. Ik zou het niet 'te dom' noemen. Ik weet niet wat het allemaal wel is, maar ik zou er mijn geld op durven inzetten dat we ineens heel veel mensen hebben die in de problemen komen omdat ze de aanslag niet kunnen voldoen ;)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')