quote:
Denemarken (Deens: Danmark), is een land in Scandinavië, in het noorden van Europa. Denemarken vormt samen met Groenland en de Faeröer het Koninkrijk Denemarken (Deens: Kongeriget Danmark). Het is het meest zuidelijk gelegen land van de Noordse landen en ligt ten zuiden van Noorwegen en ten zuidwesten van Zweden, waarmee het door een brug verbonden is. Ten zuiden van de enige landgrens die het land rijk is, ligt Duitsland. Het land grenst daarnaast aan de Oostzee en Noordzee. De hoofdstad van Denemarken is Kopenhagen (Deens: København).
Denemarken
Basisgegevens
Officiële landstaal
Deens
Hoofdstad
Kopenhagen
Regeringsvorm
Constitutionele monarchie
Staatsvorm
Gedecentraliseerde eenheidsstaat
Staatshoofd
Koningin Margrethe II
Regeringsleider
Lars Løkke Rasmussen
Religie
Lutheranisme 80,9% (1 januari 2010)
Islam 3,7%
Oppervlakte
43.094 km² [1] (1,6% water)
Inwoners
5.605.948 (2017)[3] (130,1/km² (2017))
Overige
Volkslied
Burgerlijk: Der er et yndigt land
Koninklijk: Kong Christian stod ved højen mast
Munteenheid
Deense kroon (DKK)
UTC
+1 (zomer +2)
Nationale feestdag
5 juni
quote:Op zaterdag 2 februari 2019 23:11 schreef TallMan het volgende:
Klinkt leuk, maar volgens mij ook een bak werk om allemaal bij te houden. Maar als het je hobby is zal het allemaal wel meevallen. Ik houd het voorlopig bij mijn simpele typehus dat ik hier in 2009 heb gebouwd. 1000m2 grond is wel genoeg voor me. Rustige straat dus mooi voor de kinderen.
Als ik naar NL ga of terug rijd ik bij voorkeur op een zondag. Dan is er toch duidelijk minder vrachtverkeer in Duitsland wat het wat relaxter maakt op de weg. Als ik dan ook nog de Nederlandse caravans kan vermijden is dat mooi meegenomen.
Als ik naar NL ga, op bezoek bij mijn ouders heb ik 7 uur te rijden, met het vliegtuig, bus of trein maakt het niet makkelijker of goedkoper. Gewoon de kinderen in de auto en rijden maar.
Ja veel werk, maar hier in Rotterdam een bak werk aan het opzetten, bijhouden en coördineren van het buitenspelen van kinderen in de wijk. Daarnaast druk met ouderen en buren en dus sociaal veel te actief.quote:
maar daar ben ik helemaal niet bang voor. Ze zijn slim en vinden het enorm grappig dat er andere talen zijn.quote:Op zaterdag 2 februari 2019 23:41 schreef TallMan het volgende:
Heb zelf een zoon van 8, die zit nu in de tweede klas. Dochter van 4 zit nog op het kinderdagverblijft. Ze gaan hier wat later naar school ja. Die gaat volgend jaar augustus pas naar school.
Ikzelf ken hier in de buurt vrij weinig nederlands sprekende mensen. Maar ik denk dat het allemaal vrij snel wordt opgepikt.
We hebben ook ergens omgeving Haderslev-Kolding een snakelady wonen die ook met haar kinderen naar DK is gekomen. Ik weet niet of ze nog actief is op fok, anders kan ze misschien goede raad geven mbt. de taal en de kinderen.
Værsgo...quote:Op zaterdag 2 februari 2019 23:23 schreef ootjekatootje het volgende:
Iemand een paar mooie foto’s voor de op? Een mooie vlag?
Ik raad via Groningen rijden aan, is allemaal relaxter mbt verkeer. En inderdaad voor 6 uur smorgens bij de Hamburg tunnel zijn.quote:
Hangt er nogal af van waar je in NL moet zijn he. Is voor mij zo'n 70km extraquote:Op zondag 3 februari 2019 09:04 schreef cempexo het volgende:
[..]
Ik raad via Groningen rijden aan, is allemaal relaxter mbt verkeer. En inderdaad voor 6 uur smorgens bij de Hamburg tunnel zijn.
Douane ambtenaren zijn enkele jaren geleden ingewisseld voor militairen.quote:Op zaterdag 9 februari 2019 06:23 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik weet niet of het douanebeambten waren, ik zag politie en mensen in leger kleding. Vond het vrij imposant
Ah ok.quote:Op zaterdag 9 februari 2019 07:52 schreef cempexo het volgende:
[..]
Douane ambtenaren zijn enkele jaren geleden ingewisseld voor militairen.
De Deen leeft in een cultuurrijk land. Eén van die bevestigingen zie ik in de blijdschap om een ander mens te kunnen bedienen. Als je wat meer concreet gevraagd had om de tas in te pakken, dan had ze dat gedaan.quote:Op zaterdag 9 februari 2019 09:09 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ah ok.
Ik hoorde trouwens in de winkel dat het gisteren de eerste dag in DK is dat je moet betalen voor je plastic tas. Ik had een superleuke (en redelijk prijzig!) schooltas voor mijn dochter gekocht met daarbij een bidon welke mij geadviseerd werd door de verkoopster. Omdat ik had gezegd dat het een cadeau was en ik dacht dat het normaal ingepakt zou worden, had ik gezegd dat ik geen tasje nodig had. Krijg de spullen mee in een dun wit velletje wat zo breektVond ik eigenlijk wel slecht. 65 euro uitgegeven en het niet eens normaal kunnen inpakken. Winkel heet Neye geloof ik.
Ik had gezegd dat het een 'present'was. Nou ja, ik heb er een leuke stoffen tas bijgekocht ergens anders.quote:Op zaterdag 9 februari 2019 10:01 schreef cempexo het volgende:
[..]
De Deen leeft in een cultuurrijk land. Eén van die bevestigingen zie ik in de blijdschap om een ander mens te kunnen bedienen. Als je wat meer concreet gevraagd had om de tas in te pakken, dan had ze dat gedaan.
Ik heb voor het eerst in mijn leven een vervelende kiespijn. Bij de apotek geweest en eea uitgelegd. Ongevraagd gaf ze mij informatie over die medicijnen en hoe daar mee om te gaan.
Volgende keer: det er en gave (til en andet menneske)quote:Op zaterdag 9 februari 2019 11:17 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik had gezegd dat het een 'present'was. Nou ja, ik heb er een leuke stoffen tas bijgekocht ergens anders.
Kiespijn is niet leuk! Succes!
Vergeet niet dat alle consumentenwaren ook 30-40% (of meer) duurder zijn netto. Dus qua (binnenlandse) koopkracht zit er niet veel verschil in.quote:Op zondag 10 februari 2019 10:13 schreef cempexo het volgende:
Hoe hou je netto 30-40% meer NETTO inkomen over tov je huidige baan in Nederland en woon je in een vrijstaand dubbel zo groot woonhuis op 1500-3000 grond dat 50% lager is als aankoopprijs. Met een hypotheek rondom de 0 -nul- procent of nog lager.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/3133303/de-denen-komen-ons-halen
Auto is inderdaad rustig 100% extra, matig land voor de autoliefhebber.quote:Op maandag 11 februari 2019 18:08 schreef TallMan het volgende:
En je auto is wel meer dan 30 tot 40% duurder.
Maar jij leeft dus ook nog Sejt, lang niet gezien
Hele mooie foto's. Als kind kwam ik al in Denemarken, toen er nog nauwelijks toeristen waren.quote:Op zondag 3 februari 2019 08:50 schreef cempexo het volgende:
[..]
Værsgo...
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Tuurlijk zijn het maar mensen, maar de mentaliteit is daar heel anders als hier. Hier is het vaak ieder voor zich.quote:Op dinsdag 12 februari 2019 20:35 schreef Polenbatser het volgende:
Sommigen hier zijn wel heel lyrisch over de Denen, blijdschap een ander te kunnen bedienen, nou nou... een natie van butlers en lakeien zeker? Ik ken hele andere Denen dan. De meesten zijn hardstikke leuk, maar de chagrijnige caissière die geen zin heeft in haar werk bestaat óók in Denemarken. Zijn net mensen wat dat betreft.
Ligt er ook aan waar je woont in het land.quote:Op dinsdag 12 februari 2019 20:35 schreef Polenbatser het volgende:
Sommigen hier zijn wel heel lyrisch over de Denen, blijdschap een ander te kunnen bedienen, nou nou... een natie van butlers en lakeien zeker? Ik ken hele andere Denen dan. De meesten zijn hardstikke leuk, maar de chagrijnige caissière die geen zin heeft in haar werk bestaat óók in Denemarken. Zijn net mensen wat dat betreft.
Vind je? Ligt er misschien ook aan waar je vandaan komt. Tussen de randstad en Twente bestaat ook een mentaliteitsverschil, toch zijn beiden Nederlanders. Ik kom dus uit Twente en mijn man uit een dorp in Midden-Jutland en ik vind de mentaliteit dus echt niet zo anders. Tuurlijk zijn er verschillen, maar dat is eerder in gebruiken dan mentaliteit.quote:Op woensdag 13 februari 2019 10:05 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Tuurlijk zijn het maar mensen, maar de mentaliteit is daar heel anders als hier. Hier is het vaak ieder voor zich.
Zo kun je niet op basis van micro economie redeneren, het gaat om het totaal pakket van inkomsten en bestedingen, macro economie dus. Vakantiegeld in DK is bv 12%.quote:Op maandag 11 februari 2019 11:55 schreef Sejt het volgende:
[..]
Vergeet niet dat alle consumentenwaren ook 30-40% (of meer) duurder zijn netto. Dus qua (binnenlandse) koopkracht zit er niet veel verschil in.
Is betrekkelijk dat van die auto, de inruil gaat ponds-ponds gewijs mee. Overigens is de benzine in DK 25 eurocent per liter goedkoper tov NLquote:Op maandag 11 februari 2019 18:08 schreef TallMan het volgende:
En je auto is wel meer dan 30 tot 40% duurder.
Maar jij leeft dus ook nog Sejt, lang niet gezien
Ik woon nu 10 jaar in DK en woon in V-Jylland, ik ben lyrisch. Sterker nog, mijn zakelijke afspraken in NL maak ik op de NL vliegvelden. Privé ga ik een maal per jaar mijn ding doen. Na 3 dagen hou ik het voor gezien, langer hou ik het niet -meer- vol.quote:Op dinsdag 12 februari 2019 20:35 schreef Polenbatser het volgende:
Ja, maar niet als je betaalde vakantiedagen krijgt. Dan krijg je 1%quote:
Kun je eens uitleggen wat hiermee bedoelt wordt.quote:Op donderdag 14 februari 2019 17:07 schreef TallMan het volgende:
[..]
Ja, maar niet als je betaalde vakantiedagen krijgt. Dan krijg je 1%
Van https://www.dataloen.dk/loen/feriepenge-eller-ferie-med-loenquote:Op donderdag 14 februari 2019 20:52 schreef cempexo het volgende:
[..]
Kun je eens uitleggen wat hiermee bedoelt wordt.
Dus of je krijgt 12,5% vakantiegeld, maar je krijgt geen betaalde vakantie. Of je krijgt betaald vakantie en 1% vakantiegeld.quote:Alle lønmodtagere (direktører undtaget) skal optjene ret til betalt ferie. Hvorvidt betalingen skal bestå af en feriepengeopsparing på 12,5 % eller af ferie med løn inkl. et ferietillæg på 1 %, bestemmes af ferielovens regler, og er således ikke helt valgfrit.
Is dat dan na 2013 verandert ?quote:Op donderdag 14 februari 2019 23:03 schreef TallMan het volgende:
[..]
Van https://www.dataloen.dk/loen/feriepenge-eller-ferie-med-loen
[..]
Dus of je krijgt 12,5% vakantiegeld, maar je krijgt geen betaalde vakantie. Of je krijgt betaald vakantie en 1% vakantiegeld.
Dus als je op je gewone vaste baan je 25 vakantiedagen per jaar krijgt krijg je niet ook 12,5% vakantiegeld, dan krijg je gewoon 1%.
Ik heb dat laatste inderdaad ook nooit begrepen. Lijkt me toch ook dat je recht hebt op vakantie, maar in principe heb je geen vakantie in het eerste jaar van een nieuwe baan, tenzij je het zelf betaalt. (en dat kan lang niet iedereen)quote:Op vrijdag 15 februari 2019 17:00 schreef TallMan het volgende:
Ik heb sinds 2007 toch gewoon 1% gehad. Uit jouw link haal ik niet specifiek dat je 12,5% vakantiegeld krijgt. Bij uit dienst treden moet je ex werkgever zorgen dat het gereserveerde geld beschikbaar staat om je vakantiedagen te betalen. Dit vanwege de ronduit debiele manier waarop je vakantiedagen opbouwt hier.
Tussen 1-1 en 31-12 bouw je 2,08 dagen per maand op. Die je het jaar erop tussen 1-5 en 30-4 van het jaar daar weer op kunt opnemen. Dus tussen 1-1-2019 en 31-12-2019 bouw je je vakantiedagen op voor 1-5-2020 en 30-4-2021. Met die opbouw ga je nauurlijk altijd scheef met baan wisselen. Opgebouwde tegoeden moeten dus op een vakantierekening apart worden gezet om de opgenomen vakantiedagen (die je nieuwe werkgever dus niet betaalt) van te betalen.
Opbouw en gebruik in dezelfde periode zoals in Nederland zal wel te eenvoudig geweest zijn
ADAC raad het af om in weekend in Duitsland te rijden, mn vrijdag. Normaal gesproken kun je gewoon doorrijden in Duitsland, behalve dan bij bouwwerkzaamheden. Na de tunnel in Hamburg is het vrij rustig rijden.quote:Op vrijdag 15 februari 2019 18:40 schreef J.Caesar het volgende:
Ik rij maandag vanuit Maastricht voor een presentatie naar Midden-Jutland.
Ik had het idee dat het verkeer wel mee zou vallen richting het noorden. Hier lees ik echter andere dingen?
Is het zo druk om via Duitsland te rijden?
Ik rij maandag dus dat zal dan wel ok zijn. Ik rij overigens 3-4 keer week naar Düsseldorf, dus de Autobahn met bijbehorende zaken (positief en negatief) zijn me (helaas) bekend.quote:Op vrijdag 15 februari 2019 19:52 schreef cempexo het volgende:
[..]
ADAC raad het af om in weekend in Duitsland te rijden, mn vrijdag. Normaal gesproken kun je gewoon doorrijden in Duitsland, behalve dan bij bouwwerkzaamheden. Na de tunnel in Hamburg is het vrij rustig rijden.
Ik vond het rond Hamburg vorig jaar chaos. Heenweg naar DK ging nog wel, maar de terugweg .. pfoe.quote:Op vrijdag 15 februari 2019 20:02 schreef J.Caesar het volgende:
[..]
Ik rij maandag dus dat zal dan wel ok zijn. Ik rij overigens 3-4 keer week naar Düsseldorf, dus de Autobahn met bijbehorende zaken (positief en negatief) zijn me (helaas) bekend.
Toen ik hier kwam wonen wilde ik met de poten in de modder kennis maken met de leef en werkcultuur van DK. Dus heb ik gekozen om te werken. Ik heb iets van 3-4 jaar bij Arla gewerkt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik thans mij niet meer kan herinneren hoe dat zat met het vakantiegeld op jaarbasis. Ik herinner me wel toen ik daar stopte met werken een eindafrekening van het vakantiegeld kreeg rondom de 23.000 kr. nettoquote:Op vrijdag 15 februari 2019 17:00 schreef TallMan het volgende:
Ik heb sinds 2007 toch gewoon 1% gehad. Uit jouw link haal ik niet specifiek dat je 12,5% vakantiegeld krijgt. Bij uit dienst treden moet je ex werkgever zorgen dat het gereserveerde geld beschikbaar staat om je vakantiedagen te betalen. Dit vanwege de ronduit debiele manier waarop je vakantiedagen opbouwt hier.
Tussen 1-1 en 31-12 bouw je 2,08 dagen per maand op. Die je het jaar erop tussen 1-5 en 30-4 van het jaar daar weer op kunt opnemen. Dus tussen 1-1-2019 en 31-12-2019 bouw je je vakantiedagen op voor 1-5-2020 en 30-4-2021. Met die opbouw ga je nauurlijk altijd scheef met baan wisselen. Opgebouwde tegoeden moeten dus op een vakantierekening apart worden gezet om de opgenomen vakantiedagen (die je nieuwe werkgever dus niet betaalt) van te betalen.
Opbouw en gebruik in dezelfde periode zoals in Nederland zal wel te eenvoudig geweest zijn
Ze waren aan het bouwen ten noorden van Hamburg, ik weet niet hoe het nu isquote:Op vrijdag 15 februari 2019 20:08 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik vond het rond Hamburg vorig jaar chaos. Heenweg naar DK ging nog wel, maar de terugweg .. pfoe.
Er waren/zijn wegwerkzaamheden aan de gang tot 2020 dacht ik.quote:Op vrijdag 15 februari 2019 20:14 schreef cempexo het volgende:
[..]
Ze waren aan het bouwen ten noorden van Hamburg, ik weet niet hoe het nu is
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |