abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 2 februari 2019 @ 20:00:37 #1
62913 Blik
The one and Only!
pi_184778740
Vraag voor een vriendin (ik ben zelf in loondienst ;) )

Een vriendin van mij heeft een vof, verdeling is 50/50 (ook zo vermeld in o.a. Jaarrekening). Ze denken eraan de vof te liquideren omdat het niet zo lekker loopt qua omzet. Op zich geen probleem, ware het niet dat in het verleden persoon A meer prive heeft opgenomen dan persoon B. De balans is nu zo dat persoon A op ¤-15k staat en persoon B op ¤+25k. Er zijn geen schulden bij derden, maar deze schuld kan ook niet direct vanuit de vof afbetaald worden.

Indien ze gaan liquideren. Klopt het dat er bij liquidatie van de vof dat deze balans tussen de beide vennoten verrekend moet worden? Dus het verschil in deze is -40k, dat moet persoon A dan ophoesten naar de vof om de balans tussen beide partijen weer recht te trekken? Hoe werkt het dan vervolgens?

Indien ze niet gaan liquideren, mag persoon B rente vragen aan persoon A gedurende de tijd dat de schuld bestaat? En mag persoon B eisen dat persoon A ook haar prive-vermogen aanspreekt om de schuld versneld af te lossen, binnen een bepaalde periode?

Uiteraard wordt de accountant ook nog ingeschakeld hiervoor, en indien nodig een advocaat. Maar ze wilde toch alvast wat advies inwinnen om te weten waar ze aan toe zijn.
pi_184779180
A moet 15k storten
B moet 25k opnemen
verschil van 10k, wat wellicht door de opheffing kan worden betaald (of er moet nog geld op de bank staan)

Wanneer er geen opheffing plaatsvindt dan zal er wellicht iets over staan in de overeenkomst tussen A en B, maar dat is niet te bepalen hier.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  zaterdag 2 februari 2019 @ 20:32:42 #3
62913 Blik
The one and Only!
pi_184779635
Ok, dus de schuld is dus in feite geen 40k, maar eigenlijk maar 15k.
pi_184779770
De ene heeft een schuld, de andere heeft een vordering. Het verschil is 40k, maar dat wil niet zeggen dat A dat moet overmaken aan B.

De accountant zal ook wel de overeenkomst willen zien die A en B met elkaar hebben.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  zaterdag 2 februari 2019 @ 21:26:52 #5
62913 Blik
The one and Only!
pi_184781305
quote:
99s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 20:36 schreef bijdehand het volgende:
De ene heeft een schuld, de andere heeft een vordering. Het verschil is 40k, maar dat wil niet zeggen dat A dat moet overmaken aan B.

De accountant zal ook wel de overeenkomst willen zien die A en B met elkaar hebben.
Duidelijk, ik betwijfel of er een overeenkomst is verder tussen de 2.
Enig idee of persoon B een soort van aflossing danwel rente mag vragen?
pi_184781593
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 21:26 schreef Blik het volgende:

[..]

Duidelijk, ik betwijfel of er een overeenkomst is verder tussen de 2.
Enig idee of persoon B een soort van aflossing danwel rente mag vragen?
De accountant zal wel berekenen wat de schuld van A aan B is. Iets als een VOF zonder schriftelijke overeenkomst is niet bijzonder slim.
A en B kunnen afspreken dat het een rentedragende lening is ja.

Heeft de VOF nog geld op de rekening staan?
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_184781929
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 20:00 schreef Blik het volgende:
Vraag voor een vriendin (ik ben zelf in loondienst ;) )

Een vriendin van mij heeft een vof, verdeling is 50/50 (ook zo vermeld in o.a. Jaarrekening). Ze denken eraan de vof te liquideren omdat het niet zo lekker loopt qua omzet. Op zich geen probleem, ware het niet dat in het verleden persoon A meer prive heeft opgenomen dan persoon B. De balans is nu zo dat persoon A op ¤-15k staat en persoon B op ¤+25k. Er zijn geen schulden bij derden, maar deze schuld kan ook niet direct vanuit de vof afbetaald worden.

Indien ze gaan liquideren. Klopt het dat er bij liquidatie van de vof dat deze balans tussen de beide vennoten verrekend moet worden? Dus het verschil in deze is -40k, dat moet persoon A dan ophoesten naar de vof om de balans tussen beide partijen weer recht te trekken? Hoe werkt het dan vervolgens?

Indien ze niet gaan liquideren, mag persoon B rente vragen aan persoon A gedurende de tijd dat de schuld bestaat? En mag persoon B eisen dat persoon A ook haar prive-vermogen aanspreekt om de schuld versneld af te lossen, binnen een bepaalde periode?

Uiteraard wordt de accountant ook nog ingeschakeld hiervoor, en indien nodig een advocaat. Maar ze wilde toch alvast wat advies inwinnen om te weten waar ze aan toe zijn.
als de een op -15 staat en de ander op +25 dan zijn er blijkbaar per saldo nog overige bezittingen van de vof. Die moeten nog overgedragen worden aan privé of verkocht worden.

Daaruit krijg je dan dus een eindafrekening waaruit blijkt hoeveel de een nog schuldig is aan de ander.
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
pi_184782019
quote:
99s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 20:18 schreef bijdehand het volgende:
A moet 15k storten
B moet 25k opnemen
verschil van 10k, wat wellicht door de opheffing kan worden betaald (of er moet nog geld op de bank staan)

10K verschil, dat is wel bijzonder beredeneerd.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_184782116
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 21:48 schreef Sometimes het volgende:

[..]

10K verschil, dat is wel bijzonder beredeneerd.
a betaalt 15 k, b neemt die meteen op. Blijft 10 over. Wellicht wat ongelukkig geformuleerd.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_184785799
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 20:00 schreef Blik het volgende:
Vraag voor een vriendin (ik ben zelf in loondienst ;) )

Een vriendin van mij heeft een vof, verdeling is 50/50 (ook zo vermeld in o.a. Jaarrekening).
Als het alleen zo in een jaarrekening staat, dan zegt dat 0,0 niks. Ik ben benieuwd of er een contract is opgesteld bij het opzetten van de vof constructie? En wat bedoel je met o.a.? Waaruit zou nog meer de verdeling moeten blijken?
  zondag 3 februari 2019 @ 09:25:04 #11
62913 Blik
The one and Only!
pi_184788639
quote:
1s.gif Op zondag 3 februari 2019 00:36 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]

Als het alleen zo in een jaarrekening staat, dan zegt dat 0,0 niks. Ik ben benieuwd of er een contract is opgesteld bij het opzetten van de vof constructie? En wat bedoel je met o.a.? Waaruit zou nog meer de verdeling moeten blijken?
Ben slechts zijdelings betrokken, dus de details weet ik niet. Volgens mij is er geen contract maar wel mail-correspondentie danwel mondelinge akkoorden.

Maar wil je zeggen dat als er geen contract is er de kans is dat de schuld helemaal niet afgelost hoeft te worden bij liquidatie?
pi_184794367
quote:
1s.gif Op zondag 3 februari 2019 09:25 schreef Blik het volgende:

[..]

Ben slechts zijdelings betrokken, dus de details weet ik niet. Volgens mij is er geen contract maar wel mail-correspondentie danwel mondelinge akkoorden.

Maar wil je zeggen dat als er geen contract is er de kans is dat de schuld helemaal niet afgelost hoeft te worden bij liquidatie?
Nee dat wil ik niet zeggen. Was er in voorgaande boekjaren ook een schuld van een van de vennoten en is daar in de jaarrekening van dat boekjaar voor getekend bijvoorbeeld? Het hangt van zoveel factoren af. Wie heeft de jaarrekeningen in het berleden opgesteld? De boekhouder wellicht? Dan lijkt het mij het slimste om je tot die persoon te wenden met alle vragen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')