abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_184774712
Dag FOK!ers,

Ik overweeg om mijn werkgever 200k te lenen om te kunnen investeren in zijn eigen bedrijf.
Voordat ik mijn besluit neem of ik dit wel of niet wil doen, wil ik onderzoeken wat de opties zijn zodat ik meer zekerheid heb dat deze 200k ook bij mij terugkomen.

Risico's:

Het bedrijf (een BV) gaat failliet: Mijn werkgever moet persoonlijk garant staan. Hij is hoog opgeleid en loopt zelf geen risico om persoonlijk failliet te gaan. Ik verwacht daarom dat hij het bedrag ook kan terugbetalen als het bedrijf niet meer bestaat. Immers, als hij in loondienst gaat, kan hij mij gemakkelijk terugbetalen.

Mijn werkgever gaat dood: Dit zal leiden tot het faillissement van het bedrijf en werkgever is dan dus ook niet meer in staat om de lening terug te betalen. Een overlijdensrisicoverzekering kan een oplossing bieden.

Mijn werkgever raakt arbeidsongeschikt: Dit zal leiden tot het faillissement van het bedrijf. Aan de persoonlijke aansprakelijkheid van werkgever heb ik niet zo veel aangezien hij ook niet meer ergens in loondienst kan. Een overlijdensrisicoverzekering biedt geen oplossing want werkgever is niet dood. Hoe kan ik dit risico wegnemen?

Zouden jullie met mij mee willen denken? Wat voor risico's zijn er bv. nog meer?
pi_184774762
Kredietrisicotechnisch is het niet slim om één partij een volledige lening aan te bieden.
pi_184774811
Vraag een financieel adviseur. Wie weet dit nou.
pi_184774831
Ik zou als de sodemieter ander werk zoeken. Die toko staat kennelijk op om kiepen en dan durft die baas ook nog aan zn werknemer 2 ton te vragen. Het moet niet gekker worden 8)7
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_184774872
quote:
3s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 16:13 schreef vosss het volgende:
Ik zou als de sodemieter ander werk zoeken. Die toko staat kennelijk op om kiepen en dan durft die baas ook nog aan zn werknemer 2 ton te vragen. Het moet niet gekker worden 8)7
Als het bedrijf op aan het starten is of bepaalde investeringen nodig heeft dan hoeft dat toch niet zo te zijn.
pi_184774884
Iets meer achtergrond kan dit topic wel gebruiken TS.. :+
pi_184774904
quote:
3s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 16:13 schreef vosss het volgende:
Ik zou als de sodemieter ander werk zoeken. Die toko staat kennelijk op om kiepen en dan durft die baas ook nog aan zn werknemer 2 ton te vragen. Het moet niet gekker worden 8)7
Ik zit zelf in het managementteam en heb inzicht in de cijfers etc.
pi_184774911
Ik denk dat je een beetje onderschat hoe 'makkelijk' (en vooral; hoe lang het duurt) je een lening terugbetaalt vanuit loondienst, zelfs met een goede baan.

Als hij na aftrek van al z'n verder lasten en verplichtingen 2000 euro per maand terugbetaalt, wat écht veel is, ben je nog ruim 8 jaar zoet voor je het terug hebt, en dan heb je nog geen cent rente
  zaterdag 2 februari 2019 @ 16:17:06 #9
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_184774943
Paar jaar werken en je hebt dat bedrag al terugverdiend! Win-win dit.
pi_184774951
Wat zit er in voor jou (rente)? Hoe en wanneer ga je terugbetaald worden.

Als je zomaar 200k uit kan lenen zul je daar ook wel over nadacht hebben.
pi_184774954
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 16:16 schreef Cyanide- het volgende:
Ik denk dat je een beetje onderschat hoe 'makkelijk' (en vooral; hoe lang het duurt) je een lening terugbetaalt vanuit loondienst, zelfs met een goede baan.

Als hij na aftrek van al z'n verder lasten en verplichtingen 2000 euro per maand terugbetaalt, wat écht veel is, ben je nog ruim 8 jaar zoet voor je het terug hebt, en dan heb je nog geen cent rente
Ik zou de looptijd van de geldlening ook op 15 jaar zetten. Al doet hij er 30 jaar over. Ik heb de tijd.
pi_184775003
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 16:17 schreef Citizen.Erased het volgende:
Wat zit er in voor jou (rente)? Hoe en wanneer ga je terugbetaald worden.

Als je zomaar 200k uit kan lenen zul je daar ook wel over nadacht hebben.
Ik zou zelf meer aandelen in het bedrijf willen en neem daarom genoegen met een relatief lage rente van 4%. Terugbetaling twijfel ik nog over. Wellicht in eerste instantie aflossingsvrij.
pi_184775116
Ooooh Shark Tank!

200.000 euro lenen voor 25% van het bedrijf, tot de lening terugbetaald is. Dan hou je 10% van het bedrijf.

Of 200.000 euro lenen voor 5% van het bedrijf en 10 cent royalty van elke pen die verkocht wordt tot in den eeuwigheid.
pi_184775455
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 16:17 schreef Beatific het volgende:

[..]

Ik zou de looptijd van de geldlening ook op 15 jaar zetten. Al doet hij er 30 jaar over. Ik heb de tijd.
Pas op voor de WSNP. Dan kan je fluiten naar je geld. Heeft de ondernemer misschien een eigen woning of een eigen bedrijfspand. Dan zou je een (2e) hypotheek kunnen vestigen op het woonhuis of bedrijfspand. Dit geeft veel meer zekerheid dan een borgstelling.

[ Bericht 0% gewijzigd door djh77 op 02-02-2019 18:01:17 ]
  zaterdag 2 februari 2019 @ 16:54:14 #15
378682 JohnBercow
Division! Clear the lobby!
pi_184775544
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 16:25 schreef Delenlill het volgende:
Ooooh Shark Tank!

200.000 euro lenen voor 25% van het bedrijf, tot de lening terugbetaald is. Dan hou je 10% van het bedrijf.

Of 200.000 euro lenen voor 5% van het bedrijf en 10 cent royalty van elke pen die verkocht wordt tot in den eeuwigheid.
Klinkt als een deal waar Mr. Wonderful mee akkoord zou gaan.
Order! Ordeeeeeeeeer!
pi_184775611
Waarom zou je niet gewoon direct investeren in het bedrijf? Dus jezelf inkomen en xx% van de aandelen krijgen? Dan kan je zelf ook profiteren als het goed gaat. Natuurlijk loop je risico dat geld kwijt te raken als het niets wordt met het bedrijf, maar ik zou liever zo'n risico lopen dan het uitlenen aan een privé persoon die het zelf gaat investeren in een bedrijf.
pi_184775872
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 16:08 schreef Beatific het volgende:
Dag FOK!ers,

Risico's:

Mijn werkgever gaat dood: Dit zal leiden tot het faillissement van het bedrijf

Mijn werkgever raakt arbeidsongeschikt: Dit zal leiden tot het faillissement van het bedrijf.

Dus het bedrijf staat of valt met de eigenaar? Dat is niet goed. Jij zit dus in het management team en er is 0,0 succession planning? Oeps.
Waarom wil je werkgevergeld lenen bij jou en niet van de bank?
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_184775964
En nog een reden om dit niet te doen:

quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 16:08 schreef Beatific het volgende:

Risico's:

Het bedrijf (een BV) gaat failliet: TS verliest zijn baan.

Mijn werkgever gaat dood: Dit zal leiden tot het faillissement van het bedrijf, TS verliest zijn baan.

Mijn werkgever raakt arbeidsongeschikt: Dit zal leiden tot het faillissement van het bedrijf. TS verliest zijn baan.

Dont put all your eggs in one basket.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_184776178
Punt 2 en 3 zijn contractueel wel op te lossen imo
pi_184776270
Ben je bereid beslag te leggen op zijn inkomen en bezittingen mocht het misgaan? Heb je überhaupt inzicht in zijn privésituatie? De boeiendste vraag vind ik eigenlijk: waarom niet bij de bank?
pi_184776273
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 17:13 schreef miro86 het volgende:

[..]

Dus het bedrijf staat of valt met de eigenaar? Dat is niet goed. Jij zit dus in het management team en er is 0,0 succession planning? Oeps.
Waarom wil je werkgevergeld lenen bij jou en niet van de bank?
Op dit moment staat of valt het bedrijf met de eigenaar. Maar door een investering van 200k kunnen we het bedrijf zelfstandig maken. Een lening bij de bank is waarschijnlijk niet mogelijk. Het is ook niet dat hij per se deze lening wilt. Het is dat ik het hem wil aanbieden.

Ik bezit ook al aandelen in het bedrijf en ik wil er ook meer verkrijgen als voorwaarde voor de lening.
pi_184776555
Volgens mij kleven hier behoorlijk grote risico's aan. Als je niet behoort tot de eerste groep schuldeisers (bank, belastingdienst etc.) dan is het lastig om je geld ooit nog terug te krijgen.

Je moet zorgen dat je zekerheid hebt qua onderpand, zoals hierboven ook gemeld is: verstrek dan een 2e hypotheek op onroerend goed. Maar ook dat is niet zonder risico's, als andere schuldeisers voorrang op jou hebben en er blijkt niet genoeg totaalkapitaal aanwezig te zijn.

Als je toch besluit om een lening te verstrekken zou ik een goede accountant en jurist om advies vragen en hen een overeenkomst laten opstellen. Een 'overeenkomst van geldlening'. Ik verstrek ook regelmatig leningen en hypotheken aan mensen (zowel zakelijk als particulier) maar er zijn voorwaarden opgenomen o.a. over de opeisbaarheid. Zaken als WSNP worden daar bijv. ook in genoemd.
Je moet de boel dus wel dicht zien te timmeren.

Aandelen zijn ook waardeloos als het bedrijf failliet gaat. Ik zou dus uitkijken waar ik instap, als ik jou was.
pi_184776564
Stel dat bedrijf failliet gaat. Dan moet eigenaar een baan zoeken in loondienst. Laten we zeggen in slechtste geval verdient hij misschien 2500 bruto. Houdt hij niet veel over om 200k terug te betalen.

Het is niet altijd rozengeur en maneschijn.
pi_184776684
Je ouders gaan sowieso nooit akkoord met dit plan van jou
Edensnator over 'n out
pi_184777074
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 17:41 schreef Beatific het volgende:

[..]

Op dit moment staat of valt het bedrijf met de eigenaar. :R
Maar door een investering van 200k kunnen we het bedrijf zelfstandig maken. :s)
Een lening bij de bank is waarschijnlijk niet mogelijk. :R
Het is ook niet dat hij per se deze lening wilt. :R Het is dat ik het hem wil aanbieden. :G
Er zijn al erg veel dingen die niet goed klinken,
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')