abonnement Unibet Coolblue
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie dinsdag 29 januari 2019 @ 15:56:13 #1
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_184694318
Hoi! Ik ben bang dat ik pech heb, maar toch:

Mijn, zoals door Apple genoemd, vintage 15-inch MacBook Pro (Retina, medio 2012) doet moeilijk. Blijkt de GPU te zijn. Nu blijkt echter dat dit een erkend probleem is bij deze reeks MacBooks en dat deze in elk geval voor mijn model t/m mei 2017 gratis vervangen konden worden (zoals ik begrijp/kan vinden). Nu heb ik dit toentertijd niet gezien, geweten, gehoord, etc. en had er toen ook nog geen last van.

Maar nu, nu heb ik er wel last van. Apple heeft het probleem toentertijd blijkbaar erkend maar omdat ik nu 'te laat' ben heb ik pech. Daarnaast is mijn ding 'vintage', hoewel Apple eind 2018 een pilot is gestart met o.a. mijn model om ook service te bieden op deze apparaten. Nu staan deze dingen los van elkaar maar ik vond het misschien goed om te vermelden.

Afhankelijk van bij welke zaak je informeert kost een nieuwe GPU mij variërend van 600/700 tot iets meer dan 300.

Apple zelf zegt uiteraard 'pech, te laat'. Maar kan dat zomaar? Het probleem is erkend (volgens mij na een rechtszaak) en dat zij eigenlijk het 'reparatieprogramma' niet meer uitvoeren neemt niet weg dat er een probleem is (was) met de GPU-chips.
I guess words are a motherfucker.
I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
  dinsdag 29 januari 2019 @ 16:14:53 #2
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_184694730
Check Rossmann repair in New York eens. :)
pi_184695401
Het probleem zit hem in de soldering die van de EU niet meer met lood uitgevoerd mag worden. Er zijn veel problemen met solderingen daarna ontstaan. Niet alleen bij Apple. Repareren is eigenlijk niet mogelijk aangezien alle AMD GPU uit die tijd er last van hebben. 100% van de Apple laptops uit die tijd hebben er last van vroeg of laat.
En nu krijg je het belangrijkste; wat is de levensduur van een laptop. Belastingdienst vind 3-5 jaar maar ik denk dat de meeste van 6-7 misschien 8 jaar uitgaan.
Stel dat je nu een rechtszaak begint kun je misschien als je veel mazzel hebt 1/8ste van je laptop terug krijgen.
Ik ben bang voor de leeftijd van de laptop en geschatte levensduur dat je pech hebt.
  dinsdag 29 januari 2019 @ 16:53:45 #4
195276 S95Sedan
No, not really...
pi_184695501
Ja dat kunnen ze zomaar.

Hoeft niet perse de GPU te zijn, ook vrij nutteloos om die te vervangen aangezien goede lastig/niet te krijgen zijn, apple levert ze niet uit en met degene uit china is het maar afwachten of het gaat werken.

Van wat ik kan vinden is het niet de gpu maar de U8900 chip op dit/je model;
En inderdaad voor info Rossmann repair.
pi_184695628
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 16:48 schreef Pendora het volgende:
Het probleem zit hem in de soldering die van de EU niet meer met lood uitgevoerd mag worden. Er zijn veel problemen met solderingen daarna ontstaan. Niet alleen bij Apple. Repareren is eigenlijk niet mogelijk aangezien alle AMD GPU uit die tijd er last van hebben. 100% van de Apple laptops uit die tijd hebben er last van vroeg of laat.
En nu krijg je het belangrijkste; wat is de levensduur van een laptop. Belastingdienst vind 3-5 jaar maar ik denk dat de meeste van 6-7 misschien 8 jaar uitgaan.
Stel dat je nu een rechtszaak begint kun je misschien als je veel mazzel hebt 1/8ste van je laptop terug krijgen.
Ik ben bang voor de leeftijd van de laptop en geschatte levensduur dat je pech hebt.
8 jaar is wel heel lang.
5 jaar een nieuwe of na 3 jaar upgraden.
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie dinsdag 29 januari 2019 @ 18:17:48 #6
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_184696925
Hmm, was er al bang voor. Thanks anyway en ik zal nog even de Rossmann repair checken, :).
I guess words are a motherfucker.
I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie dinsdag 29 januari 2019 @ 18:25:07 #7
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_184697044
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 16:48 schreef Pendora het volgende:
Het probleem zit hem in de soldering die van de EU niet meer met lood uitgevoerd mag worden. Er zijn veel problemen met solderingen daarna ontstaan. Niet alleen bij Apple. Repareren is eigenlijk niet mogelijk aangezien alle AMD GPU uit die tijd er last van hebben. 100% van de Apple laptops uit die tijd hebben er last van vroeg of laat.
En nu krijg je het belangrijkste; wat is de levensduur van een laptop. Belastingdienst vind 3-5 jaar maar ik denk dat de meeste van 6-7 misschien 8 jaar uitgaan.
Stel dat je nu een rechtszaak begint kun je misschien als je veel mazzel hebt 1/8ste van je laptop terug krijgen.
Ik ben bang voor de leeftijd van de laptop en geschatte levensduur dat je pech hebt.
Toch nog even; wat heeft dit 'nieuwe' EU-beleid dan (nog) als gevolg voor Apple laptops die tegenwoordig geproduceerd worden? Krijg je dan niet weer hetzelfde probleem?

quote:
6s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 16:53 schreef S95Sedan het volgende:
Ja dat kunnen ze zomaar.

Hoeft niet perse de GPU te zijn, ook vrij nutteloos om die te vervangen aangezien goede lastig/niet te krijgen zijn, apple levert ze niet uit en met degene uit china is het maar afwachten of het gaat werken.

Van wat ik kan vinden is het niet de gpu maar de U8900 chip op dit/je model;
En inderdaad voor info Rossmann repair.
Probleem is dat ik aan het sparen ben voor een reis en ik niet zomaar weer 3300 kan missen, :'). Zo'n repareerzaak wil er wel eentje inzetten voor 325. Als ik los zo'n ding wil bestellen zit ik ongeveer op hetzelfde. Het gaat inderdaad om zo'n chip erop (waarschijnlijk - zaak gaf enkel de GPU aan). ' t Ding start wel op (ik hoor de chime en het toetsenbord ligt op) maar ik krijg 0 beeld. Als ik soms willekeurig op toetsen druk dan hoor ik zo'n 'blok'geluid. Beetje op de gok aan en uit doen, want aan het scherm kan ik het niet zien, ;(.
I guess words are a motherfucker.
I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
pi_184706973
quote:
17s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 18:25 schreef ChipsZak. het volgende:

[..]

Toch nog even; wat heeft dit 'nieuwe' EU-beleid dan (nog) als gevolg voor Apple laptops die tegenwoordig geproduceerd worden? Krijg je dan niet weer hetzelfde probleem?

[..]

Door meer ervaring is het probleem tegenwoordig wel minder. Het basis probleem zit hem in dat met lood de temperatuur van het solderen lager is waardoor schade op andere onderdelen lager is. Nu is de temperatuur van solderen bijna gelijk aan de smelt temperatuur van andere onderdelen. Door dat de soldeer apparatuur tegenwoordig beter is, ontstaat dit probleem minder.
pi_184707007
Als het een probleem met de soldering is, zou je op zoek kunnen gaan naar een bedrijf dat kan "reballen" of een nieuwe chip er op solderen:


Maar in de comments lees ik dat een nieuwe chip ook weer stuk zal gaan... tsja...
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie woensdag 30 januari 2019 @ 10:14:33 #10
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_184707199
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 09:57 schreef Pendora het volgende:

[..]

Door meer ervaring is het probleem tegenwoordig wel minder. Het basis probleem zit hem in dat met lood de temperatuur van het solderen lager is waardoor schade op andere onderdelen lager is. Nu is de temperatuur van solderen bijna gelijk aan de smelt temperatuur van andere onderdelen. Door dat de soldeer apparatuur tegenwoordig beter is, ontstaat dit probleem minder.
Hmm, dat is soort van goed nieuws, :+.
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 10:00 schreef MaGNeT het volgende:
Als het een probleem met de soldering is, zou je op zoek kunnen gaan naar een bedrijf dat kan "reballen" of een nieuwe chip er op solderen:


Maar in de comments lees ik dat een nieuwe chip ook weer stuk zal gaan... tsja...
Hmm. Nouja, de zaak die de GPU wil vervangen voor 325 geeft er nog wel 6 maand garantie op, :'). Maarja. Ik verwacht ook niet dat ik er nog 5 jaar uitsleep ofzo. Maar ik ga eind dit jaar voor langere tijd op reis dus om nu een nieuwe te kopen (te duur ook nu) en die vervolgens thuis te laten liggen voor weet ik hoe lang vind ik ook geen optie.
I guess words are a motherfucker.
I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
  woensdag 30 januari 2019 @ 11:23:46 #11
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_184708177
6 jaar oud ... afhankelijk van wat je ermee doet is hij of toch al niet meer geschikt of zou je met wat deze kost om te fiksen een hartstikke mooie nieuwe windows laptop van 500, - oid kunnen kopen ...
Dum de dum
pi_184709562
oh, Ik heb ook zo'n Mid 2012 model. Is dat al vintage? Hier geen problemen met het Retina scherm, wel met de accu.

Maar verder draait ie nog steeds als een tierelier en is ie een stuk sneller als een 2019 windows laptop.

Hoop dat ie het nog wel wat jaartjes vol blijft houden.
  woensdag 30 januari 2019 @ 13:15:52 #13
195276 S95Sedan
No, not really...
pi_184710087
quote:
17s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 18:25 schreef ChipsZak. het volgende:

[..]

Probleem is dat ik aan het sparen ben voor een reis en ik niet zomaar weer 3300 kan missen, :'). Zo'n repareerzaak wil er wel eentje inzetten voor 325. Als ik los zo'n ding wil bestellen zit ik ongeveer op hetzelfde. Het gaat inderdaad om zo'n chip erop (waarschijnlijk - zaak gaf enkel de GPU aan). ' t Ding start wel op (ik hoor de chime en het toetsenbord ligt op) maar ik krijg 0 beeld. Als ik soms willekeurig op toetsen druk dan hoor ik zo'n 'blok'geluid. Beetje op de gok aan en uit doen, want aan het scherm kan ik het niet zien, ;(.
Die U8900 chip solderen is de moeite niet hoor, dat hoeft niet zoveel te kosten. Lastigste zal zijn om iemand te vinden die weet waar die mee bezig is en niet meer sloopt dan er 'kapot' is.

Vraag zal ook vooral zijn of het het waard is voor een laptop met die leeftijd.
  Moderator woensdag 30 januari 2019 @ 18:12:10 #14
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_184715403
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 11:23 schreef Fe2O3 het volgende:
6 jaar oud ... afhankelijk van wat je ermee doet is hij of toch al niet meer geschikt of zou je met wat deze kost om te fiksen een hartstikke mooie nieuwe windows laptop van 500, - oid kunnen kopen ...
Poteto potato.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  woensdag 30 januari 2019 @ 18:18:09 #15
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_184715472
In de oven stoppen geen optie? :?
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  woensdag 30 januari 2019 @ 18:24:33 #16
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184715552
Mooi voorbeeld van goed geld achter slecht geld aangooien
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie woensdag 30 januari 2019 @ 18:55:29 #17
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_184715920
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 12:47 schreef Glider76 het volgende:
oh, Ik heb ook zo'n Mid 2012 model. Is dat al vintage? Hier geen problemen met het Retina scherm, wel met de accu.

Maar verder draait ie nog steeds als een tierelier en is ie een stuk sneller als een 2019 windows laptop.

Hoop dat ie het nog wel wat jaartjes vol blijft houden.
Dit had ik dus ook. Hij was nog mega snel en deed het helemaal perfect. Op dit dus nu na.
I guess words are a motherfucker.
I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
pi_184718170
quote:
11s.gif Op woensdag 30 januari 2019 18:55 schreef ChipsZak. het volgende:

[..]

Dit had ik dus ook. Hij was nog mega snel en deed het helemaal perfect. Op dit dus nu na.
Ja dat is flink balen van zo'n dure laptop. Voor die prijs mag je er toch vanuit gaan dat ie het iets langer dan 7 jaar volhoudt.

kwa snelheid en beeldkwaliteit hier nog niks te klagen en kan nog gewoon mee concurreren met 2019 modellen, maar er is wel een accu probleem.

Mijn zus heeft er 1 uit 2009 en draait ook nog steeds. Wel wat trager.
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie woensdag 30 januari 2019 @ 20:37:42 #19
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_184718389
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 20:30 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Ja dat is flink balen van zo'n dure laptop. Voor die prijs mag je er toch vanuit gaan dat ie het iets langer dan 7 jaar volhoudt.

kwa snelheid en beeldkwaliteit hier nog niks te klagen en kan nog gewoon mee concurreren met 2019 modellen, maar er is wel een accu probleem.

Mijn zus heeft er 1 uit 2009 en draait ook nog steeds. Wel wat trager.
Ja, ik vind ze verder ook echt helemaal top meedraaien hoor. Kunnen wdb zeker nog concurreren met 2019 modellen. Ken genoeg Windowsgebruikers die er echt vele malen sneller (en meer) problemen mee hebben. Prees mezelf gelukkig met mijn MB, :+. Komt vanzelf een nieuwe.
I guess words are a motherfucker.
I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
  donderdag 31 januari 2019 @ 00:04:40 #20
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_184723623
quote:
6s.gif Op woensdag 30 januari 2019 18:12 schreef Renesite het volgende:

[..]

Poteto potato.
Maar die nieuwe zou wel werken, en weer 2 jaar garantie hebben.
Dum de dum
pi_184777217
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 17:02 schreef tupper het volgende:

[..]

8 jaar is wel heel lang.
5 jaar een nieuwe of na 3 jaar upgraden.
Mijn MacBook Pro uit 2014 werkt nog steeds sneller dan de meeste nieuwe huidige modellen, is wel het topmodel met i7 CPU en extra GPU, maar voor bijna alle werkzaamheden kan je zo'n ding makkelijk tien jaar blijven gebruiken. 99% van de keren dat iets niet meer voldoet komt het door de accu of door software (bijvoorbeeld een Apple die weigert om nog een veiige macOS voor je apparaat uit te brengen). En die accu is ook al niet nodig als je 'm aan de kabel laat hangen. Overigens nog in zeer goede staat na 4,5 jaar dagelijks gebruik.

quote:
Ligt eraan wat je vergelijkt. Mijn laptop uit 2014 met een quad core i7 is gewoon sneller dan een nieuwe Apple machine van dezelfde prijs met een dual core i5. Kan z'n hitte ook beter kwijt, dunner is niet altijd beter.

[ Bericht 10% gewijzigd door Nizno op 02-02-2019 18:58:56 ]
  zondag 3 februari 2019 @ 11:38:48 #22
286575 Roces18
Chef de party
pi_184790277
quote:
1s.gif Op woensdag 30 januari 2019 18:24 schreef Pietverdriet het volgende:
Mooi voorbeeld van goed geld achter slecht geld aangooien
precies
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_184792053
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 18:40 schreef Henno het volgende:

[..]

Mijn MacBook Pro uit 2014 werkt nog steeds sneller dan de meeste nieuwe huidige modellen, is wel het topmodel met i7 CPU en extra GPU, maar voor bijna alle werkzaamheden kan je zo'n ding makkelijk tien jaar blijven gebruiken. 99% van de keren dat iets niet meer voldoet komt het door de accu of door software (bijvoorbeeld een Apple die weigert om nog een veiige macOS voor je apparaat uit te brengen). En die accu is ook al niet nodig als je 'm aan de kabel laat hangen. Overigens nog in zeer goede staat na 4,5 jaar dagelijks gebruik.

[..]

Ligt eraan wat je vergelijkt. Mijn laptop uit 2014 met een quad core i7 is gewoon sneller dan een nieuwe Apple machine van dezelfde prijs met een dual core i5. Kan z'n hitte ook beter kwijt, dunner is niet altijd beter.
ik had een macbook air uit 2012. tot jaar geleden was die ook nog perfect totdat er een glas water overheen ging....

Heb toen gekeken naar een nieuwe maar vond de prijs absurd hoog geworden.
En daarnaast vind ik een beetje gamen wel weer leuk en dan is een windows based pc toch beter :p
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')