super goed idee! Ik doe alles met ymvk kabel dus dat komt goed. Zodra eea klaar is komt er foto in jouw meterkast topicquote:Op dinsdag 29 januari 2019 15:59 schreef Vonkenboer het volgende:
Word de installatie uitgevoerd in grijze slagvaste buis met daarin ymvk kabel? Dan kun je kruisen door alleen de kabel over de kruising te laten lopen zonder buis.
Wordt het uitgevoerd in gewoon installatie draad in buis dan zul je buizen moeten buigen en verzetjes moeten buigen met behulp van een buigveer.
Je moet die kabel zelfs aanleggen met minstens 4mm2.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 19:44 schreef Makrolon het volgende:
Ik zou die 5x2,5 binnenkomend in ieder geval upgraden naar minimaal 4mm2
quote:Op dinsdag 29 januari 2019 18:13 schreef exlurker het volgende:
Is je 5 x 2,5mm² voeding met 25 A niet een beetje te zwaar belast?
Sorry verkeerd getekend. Natuurlijk is dit een 5x4mm kabel gezien het vermogen.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 19:44 schreef Makrolon het volgende:
Ik zou die 5x2,5 binnenkomend in ieder geval upgraden naar minimaal 4mm2
Dit is de uitdaging, het type kast heeft maar plek voor één set railklemmen en die heb ik al nodig voor F1, F2, F3 en Nul om de verdelen over de krachtgroep en de eindgroepen.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 18:36 schreef XanderH het volgende:
Probeer toch zo veel mogelijk kruisingen te vermijden. Als je het spul van te voren uittekent en er even goed bij nadenkt moet dat prima kunnen.
Zo bijvoorbeeld:
[ afbeelding ]
Je hebt nog vrije ruimte in de kast. Als je daar een railklem zet mag je lassen in de kast (zal moeten voor de schakeldraad?). Fase / nul / aarde kun je waarschijnlijk gewoon dubbel aansluiten.
Dit is toch geen probleem:quote:Op dinsdag 29 januari 2019 22:25 schreef jasperve het volgende:
Hoe sluit je de meterkast in de garage aan op de hoofdaansluiting? Mag je wel direct op de 3x25A aansluiten?
9 meterquote:Op woensdag 30 januari 2019 14:40 schreef Vonkenboer het volgende:
Wat is de lengte van de kabel van de grootte verdeelkast naar de verdeler in de schuur ?
Zou hem zeker uitvoeren in YMvk 5 x 4mm² (L1, L2, L3, N + PE) je hangt er toch alweer een groep of vier achter (al specificeer je niet wat je waar op aansluit). Met een 5 x 2,5mm² ga je dat echt niet redden. Dat is te dun, het spanningsverlies is dan te hoog.quote:
Weet je wel zeker dat je 3x35a hebt? Dat is een hoger vastrecht tarief namelijk.quote:Op woensdag 30 januari 2019 13:18 schreef bouwkloon het volgende:
[..]
Dit is toch geen probleem:
- 3x35a hoofdaansluiting
- de kabel van de hoofdgroepenkast naar de groepenkast in de garage wordt beveiligt met een 25a Alamat en daarmee selectief tov hoofdaansluiting
- de eindgroepen (krachtgroep en 3 1-fase groepen) zijn allemaal 16a, en daarmee selectief tov de beveiliging in de hoofdgroepenkast
Of gaan we ergens mis?
Nou opzich kan het wel? Wil niet zeggen dat als je het toch aan gaat leggen dat het slimmer is om 5x4mm2 aan te leggen.quote:Op woensdag 30 januari 2019 18:03 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Zou hem zeker uitvoeren in YMvk 5 x 4mm² (L1, L2, L3, N + PE) je hangt er toch alweer een groep of vier achter (al specificeer je niet wat je waar op aansluit). Met een 5 x 2,5mm² ga je dat echt niet redden. Dat is te dun, het spanningsverlies is dan te hoog.
[ afbeelding ]
Kan wel.... maar nee 25A mag nooit over 2,5mm2, hooguit 20A onder bepaalde omstandigheden.quote:Op woensdag 30 januari 2019 19:08 schreef kree het volgende:
[..]
Nou opzich kan het wel? Wil niet zeggen dat als je het toch aan gaat leggen dat het slimmer is om 5x4mm2 aan te leggen.
Volgens mij mag het welquote:Op woensdag 30 januari 2019 20:28 schreef Noodels het volgende:
[..]
Kan wel.... maar nee 25A mag nooit over 2,5mm2, hooguit 20A onder bepaalde omstandigheden.
Je 2e link gaat over krachtstroomkabels, en ik neem aan dat dat verplaatsbare kabels zijn voor tijdelijk gebruik.quote:Op woensdag 30 januari 2019 20:36 schreef kree het volgende:
[..]
Volgens mij mag het wel
https://www.xj3.nl/dokuwi(...)stemperatuur_van_30c
https://www.bouwplaats-in(...)n-krachtstroomkabels
Mits YMVK kabel trouwens
Maar eens ik zou ook het zekere voor het onzekere nemen
Je tweede link gaat over kracht stroom kabels. Dat zijn tijdelijke voorzieningen op de bouw.quote:Op woensdag 30 januari 2019 20:36 schreef kree het volgende:
[..]
Volgens mij mag het wel
Mits YMVK kabel trouwens
quote:Op woensdag 30 januari 2019 18:03 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Zou hem zeker uitvoeren in YMvk 5 x 4mm² (L1, L2, L3, N + PE) je hangt er toch alweer een groep of vier achter (al specificeer je niet wat je waar op aansluit). Met een 5 x 2,5mm² ga je dat echt niet redden. Dat is te dun, het spanningsverlies is dan te hoog.
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 30 januari 2019 19:08 schreef kree het volgende:
[..]
Nou opzich kan het wel? Wil niet zeggen dat als je het toch aan gaat leggen dat het slimmer is om 5x4mm2 aan te leggen.
quote:Op woensdag 30 januari 2019 20:28 schreef Noodels het volgende:
[..]
Kan wel.... maar nee 25A mag nooit over 2,5mm2, hooguit 20A onder bepaalde omstandigheden.
quote:Op woensdag 30 januari 2019 20:36 schreef kree het volgende:
[..]
Volgens mij mag het wel
Mits YMVK kabel trouwens
quote:Op woensdag 30 januari 2019 20:46 schreef Noodels het volgende:
[..]
Je 2e link gaat over krachtstroomkabels, en ik neem aan dat dat verplaatsbare kabels zijn voor tijdelijk gebruik.
Je 1e link (zekering 20A, wat ik dus zei) spreekt de eerste tegen.... mits “enkele aders vrij in lucht verlegd met tussenruimte > doorsnede”
Niet snel je post aanpassen en de linkjes omdraaien
quote:Op woensdag 30 januari 2019 21:18 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Je tweede link gaat over kracht stroom kabels. Dat zijn tijdelijke voorzieningen op de bouw.
En in mijn berekening heb ik rekening gehouden met de installatie methode die hij gaat gebruiken. Meeraderige kabel in buis op de wand
TS moet zeker 4mm² kabel gebruiken.
quote:Op woensdag 30 januari 2019 23:05 schreef Makrolon het volgende:
Jongens lees nou even, te heeft al lang gezegd dat t een foutje was en er een 5x4 in komt
Zeker. Achter die groepenkast in de garage komt een 11kw laadpaal vor electrische auto, en aangezien die juist vaak moet opladen als we ook andere dingen in huis doen, is het wel heel dun met 3x25A. Kan je in theorie niet de oven aanzetten en koffie maken als de auto staat te laden....quote:Op woensdag 30 januari 2019 19:02 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Weet je wel zeker dat je 3x35a hebt? Dat is een hoger vastrecht tarief namelijk.
Er komt achter:quote:Op woensdag 30 januari 2019 18:03 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |