abonnement Unibet Coolblue
pi_184692460
Goede dag

Ik werk in een ziekenhuis dus CAO ziekenhuizen

Ik werk al 18 jaar..
Ben al bezig met sollicitatie naar andere baan

Mijn vraag is:

Als je je contract opzegt, mag je dan weg na 1 maand of 2 maanden?
Ik las ook ergens als je langer dan 15 jaar werkt voor hetzelfde werkgever, dat je pas na half jaar weg mag gaan

Hoe zit het nou precies??

alvast dank voor advies etc.
pi_184692499
Staat in je cao. Vaak is het drie maanden
pi_184692525
Staat in je cao, volgens mij is het 1 maand in de cao ziekenhuizen.
Somebody that I used to know
pi_184692759
Dit zou allereerst in je arbeidscontract moeten staan. Staat het daar niet, check dan je CAO. Staat het daar niet: 1 kalendermaand.
  Moderator dinsdag 29 januari 2019 @ 14:39:55 #5
1025 crew  Armani XL
Taggen heeft geen zin
pi_184693025
Soms hangt er vanaf wie er opzegt. Dan heeft de werknemer 1 maand, maar de werkgever bijvoorbeeld 3 maanden.
.
pi_184693105
Pff ik weet niet eens waar mijn arbeidsoverkomst is gebleven, werk al 18 jaar maar intussen wel 4 keer verhuisd...

Ik ga er maar vanuit dat het max 3 maanden is...
pi_184694793
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 14:52 schreef Ninedarts het volgende:
Pff ik weet niet eens waar mijn arbeidsoverkomst is gebleven, werk al 18 jaar maar intussen wel 4 keer verhuisd...

Ik ga er maar vanuit dat het max 3 maanden is...
Vraag HR?
pi_184710329
Exact, vraag gewoon een kopie van je arbeidscontract op bij HRM zouden ze nooit moeilijk over moeten doen.
  woensdag 30 januari 2019 @ 13:55:42 #10
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_184710773
Afaik is de opzegtermijn voor de werknemer altijd 1 kalendermaand. Tenzij anders in je contract staat. Dit staat vast niet in de CAO, waarom zouden ze daar over willen onderhandelen, wetgeving is toch leidend.

Vanuit de werkgever is het meer naar mate je langer ergens werkt, maar ook eigenlijk niet van toepassing daar die niet zomaar kan opzeggen. Daar zit dan een traject met rechter en/of uwv aan vast.

https://www.rijksoverheid(...)zegtermijn-werknemer
Dum de dum
pi_184711535
Meestal heb je toch 1 maand opzeg termijn als jezelf opzegt, en 2 maanden opzeg termijn als de werkgever je de zak geeft?

Althans zo is het bij ons geregeld.
  woensdag 30 januari 2019 @ 14:44:07 #12
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_184711601
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 14:40 schreef Glider76 het volgende:
Meestal heb je toch 1 maand opzeg termijn als jezelf opzegt, en 2 maanden opzeg termijn als de werkgever je de zak geeft?

Althans zo is het bij ons geregeld.
Zoals al vaker gezegd in dit topic; het is maar wat je met elkaar afspreekt of wat er in een CAO geregeld is.

quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 13:55 schreef Fe2O3 het volgende:
Dit staat vast niet in de CAO, waarom zouden ze daar over willen onderhandelen, wetgeving is toch leidend.
Volgens mij is het juist geen wetgeving, maar echt iets voor een CAO of anders zelf overeenkomen.
pi_184711837
quote:
19s.gif Op woensdag 30 januari 2019 14:44 schreef Gunner het volgende:

[..]

Zoals al vaker gezegd in dit topic; het is maar wat je met elkaar afspreekt of wat er in een CAO geregeld is.

[..]

Volgens mij is het juist geen wetgeving, maar echt iets voor een CAO of anders zelf overeenkomen.
Opzegtermijn is wel degelijk bij wet geregeld en afhankelijk van looptijd van een contract. Contract voor bepaalde tijd is niet tussentijds opzegbaar als er geen clausule w.b. opzeggen is opgenomen. Dan is het dus uitzitten voor de werknemer of afkopen voor de werkgever als je niet tot overeenstemming kunt komen.
In dit geval (onbepaalde tijd) zal het normaliter 1 maand zijn tenzij een andere periode is afgesproken in de arbeidsovereenkomst. In dat laatste geval mag de opzegtermijn voor de medewerker nooit meer dan 6 maanden zijn.
Als er een andere termijn dan de wettelijke 1 maand is, geld automatisch de opzegtermijn voor werknemer x 2 voor de werkgever. Zit wel een maar aan, beide moeten gespecificeerd worden in de arbeidsovereenkomst. Indien alleen een afwijkende opzegtermijn voor werknemer word gesteld (bijv. 2 mnd) geld automatisch weer de wettelijke termijn van 1 mnd voor de werknemer. Apart genoeg geld dan wel weer de gestelde opzegtermijn x 2 voor de werkgever.
  woensdag 30 januari 2019 @ 15:21:28 #14
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_184712264
quote:
19s.gif Op woensdag 30 januari 2019 14:44 schreef Gunner het volgende:

[..]

Zoals al vaker gezegd in dit topic; het is maar wat je met elkaar afspreekt of wat er in een CAO geregeld is.

[..]

Volgens mij is het juist geen wetgeving, maar echt iets voor een CAO of anders zelf overeenkomen.
Art 672 :)
Dum de dum
pi_184713042
CAO ziekenhuizen, ik heb vorig jaar ontslag genomen en had met 12.5 jaar 2 maanden. Ik weet dat je ook drie maanden kunt hebben, waarschijnlijk vanaf 15 jaar diensttijd maar dat moet je even uitzoeken.

Uiteraard kun je daar met je leidinggevende van afwijken. In mijn geval was dat niet nodig want ik had nog vier maanden aan uren staan die ik op kon nemen.
pi_184716908
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 16:06 schreef zatoichi het volgende:
CAO ziekenhuizen, ik heb vorig jaar ontslag genomen en had met 12.5 jaar 2 maanden. Ik weet dat je ook drie maanden kunt hebben, waarschijnlijk vanaf 15 jaar diensttijd maar dat moet je even uitzoeken.

Uiteraard kun je daar met je leidinggevende van afwijken. In mijn geval was dat niet nodig want ik had nog vier maanden aan uren staan die ik op kon nemen.
Wat heb je toen gedaan met die 4 maanden aan uren???
pi_184718473
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 19:44 schreef Ninedarts het volgende:

[..]

Wat heb je toen gedaan met die 4 maanden aan uren???
Anderhalve maand vrij, de rest is uitbetaald. Dat was wel lekker zo'n lange vakantie. Viel ook precies in de zomervakantie.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')