abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_184654268
Stel: je hebt een mening over de liedjes die aan het ESF deelnemen en hun kans om al dan niet goed te scoren. Dan kan het zowel vermakelijk als financieel interessant zijn om iets in te zetten op één van de vele wedsites. Je kunt op van alles en nog wat wedden. De meest voor de hand liggende keuzes zijn om in te zetten op de vraag of een land het ESF wint, naar de finale gaat of Top 10 scoort. Maar naarmate het festival nadert, kun je op steeds meer zaken gokken, zoals onderlinge duels (wie scoort hoger Denemarken of Noorwegen?), de beste van een regio (zoals Scandinavië of de USSR), welk land laatste wordt, wat de winnende score wordt, aan wie UK zijn 12 punten geeft, of er een land met 0 punten eindigt, kortom je kunt het zo gek niet verzinnen of er wordt op gespeeld.

Op welke site kun je het beste spelen?


Er zijn zeer veel sites die iets van een ESF-aanbod hebben. Als je op de diverse sites met tips kijkt, zal je al snel een variatie zien met namen als Ladbrokes, BWin, Coral, Bet365, enz. De handigste aanbieder in Nederland is Unibet. Internationaal kun je de beste prijzen meestal krijgen via Betfair. Dit is geen gewone aanbieder, maar meer een marktplaats, waar iedereen aan iedereen weddenschappen kan aanbieden. Dit trekt veel mensen aan, en daardoor heb je vrijwel altijd goede prijzen. De tekst hieronder is daar ook vooral op gericht.

Hoe werkt het?

Zodra je een mening hebt (Rusland gaat naar de finale, Nederland scoort Top 10, Litouwen wint het ESF) kun je kijken wat de odd daarbij is. Voor de winst van het ESF is dit momenteel de markt op Betfair:



Het lijkt enigszins op de aandelenmarkt met links in het blauw de biedprijzen en rechts in het roze de vraagprijzen, maar het werkt iets anders. Op Betfair heb je de keuze tussen Back en Lay. In het Nederlands voor het gemak hier maar backen en layen genoemd. Als je wilt inzetten op iets waarvan je verwacht dat het gaat gebeuren, kun je dit backen. Stel dat je verwacht dat de Belgen dit jaar gaan winnen, dan kun je dit doen tegen de hoogste prijs aan de linkerkant van 30. Dit betekent dat als je 1 euro op België zet en ze winnen inderdaad dat je 30x je inleg krijgt, oftewel een winst van 29 euro (uitbetaling - inzet = winst (de uitbetaling kan ook 0 zijn, in dat geval verlies je je inzet) // (odd-1) * inzet = potentiële winst).

Wat is layen dan?

Als je layt, betekent dat dat jij de positie van de bookmaker inneemt en een weddenschap verkoopt aan iemand anders. Met andere woorden, iemand zet bij jou een bedrag in, en jij belooft dat als wat die persoon verwacht daadwerkelijk gebeurt hem zijn inzet maal de odd uit te betalen. Layen doe je dus op het moment dat je verwacht dat iets niet gaat gebeuren.

Voorbeeld: stel dat je verwacht dat de favoriet Rusland niet gaat winnen. Dan kun je dit layen tegen de laagste prijs aan de rechterkant, in dit geval 7. Dat betekent dat voor elke euro die die andere persoon aan jou betaalt, je 7 euro aan hem moet betalen indien hij wint. Anders gezegd: Als Rusland inderdaad niet wint, krijg jij die euro, en is die andere speler zijn geld kwijt. Als Rusland onverhoopt wel wint, krijg jij die euro nog steeds, maar moet je de andere speler daarna wel 7 euro betalen. De formule hier is dan ook omgedraaid: inzet - uitbetaling = winst, waarbij het dus de doelstelling is dat die uitbetaling 0 is // (odd-1) * inzet = potentieel verlies. Onnodig te zeggen dat dit vrij hard kan gaan, en het dus zeer wenselijk is dat je begrijpt wat je aan het doen bent, en hoge odds zo veel mogelijk vermijdt (stel bijvoorbeeld een regel in van maximaal 2,5).

Wanneer is een odd te hoog of te laag?

Daar is geen antwoord op te geven, het is immers juist de kunst om dat te bepalen. Een hoger nummer is niet per definitie beter. Een odd van 1,3 voor kwalificatie van Rusland naar de finale kan een prima deal zijn. Een odd van 100 voor een overwinning van het Verenigd Koninkrijk is doorgaans weggegooid geld.

Een manier die kan helpen is om in te schatten wat de kans op een gebeurtenis is. Voor wat de markt denkt, bereken je dit door simpelweg 1/odd te doen. Bij een odd van 2 geeft de markt dus een kans van 50% voor iets om te gebeuren. Als jij denkt dat de kans dat IJsland naar de finale gaat 90% is en de odd is 2, dan is er naar jouw mening dus sprake van een te hoge odd en is het interessant om IJsland te backen. Als je daarentegen denkt dat die kans maar 10% is, dan is de odd dus nog te laag en kun je IJsland layen. In de praktijk zal het meestal niet zo makkelijk zijn, maar het gaat om het idee.

Is het mogelijk om een betere odd te krijgen?

Op Betfair is dit soms mogelijk. Zoals al eerder aangegeven is dit een soort aandelenmarkt, in tegenstelling tot de andere bookmakers waar je gewoon de prijs moet nemen zoals die is. Zoals op het plaatje hierboven te zien zit er een verschil tussen de beste prijs om te backen en de beste prijs om te layen. Het is hierbij wel handig dat je je realiseert dat er aan beide kanten iemand is die bereid is om tegen die odds het tegenovergestelde te doen van wat jij wil. Je kan hier op twee manier op reageren.
Ten eerste kan je de odds gewoon pakken zoals ze er staan. Als de prijs 1,81@1,83 is, levert het weinig op om te proberen 1,82 te krijgen. Ten tweede kun je zelf een prijs toevoegen. Als de markt 6,6@7,6 is, dan zit daar dus vrij veel ruimte tussen. Het kan dan de moeite lonen om eens te proberen te backen op 7,4. Logischerwijs heb je dan niet meteen een deal, maar geduld kan een schone zaak zijn. Om een idee te krijgen of dit verstandig is, kun je links op het grafieksymbool klikken. Daar kan je zien hoe de markt zich ontwikkelt en wat de meest recente prijs was. Als alle activiteit doorgaat onder de 7 heeft het niet zo veel zin om op 7,4 iets te proberen. Is er recent nog gehandeld op of rond dat niveau, dan is het uiteraard juist slim om te proberen ook die prijs te krijgen. Je moet natuurlijk wel het nieuws en de ESF-agenda in de gaten houden. Als er iets groots gebeurt, kan de prijs opeens iets heel anders zijn, en dan kan je er spijt van krijgen dat je probeerde om het onderste uit de kan te halen.

Ik heb iets ingezet, moet ik nu nog iets doen?

Er is geen sprake van moeten, vanaf je inzet kun je rustig wachten op het ESF en kijken of het geld al dan niet binnenstroomt. In deze periode zal de prijs echter wel gaan bewegen. Het is hierbij verstandig om continu je positie te evalueren. Zowel vanwege de prijs als vanwege het nieuws kan het verstandig zijn om je positie te reduceren of te sluiten.

Stel: je hebt ingezet op winst van België op het ESF tegen een odd van 30. De kans van 1/30 is veel te laag, dat zou eerder 1/10 moeten zijn. Als vervolgens de rest van de wereld ook tot dit besef komt, en zelf nog enthousiaster wordt, kan het zijn dat de odd daalt van 30 naar 7. Als de odd 7 is, betekent dit dus dat de markt de kans op een Belgische zege op 1/7 zet. Dat is volgens jou juist te groot, en dan zou je eigenlijk moeten layen. Het mooie is dat dit kan. En nog mooier is dat je zo een winst kunt locken zonder risico. Je hebt immers een inzet gedaan van 1 euro op 30. Dat betekent dat je als België wint 29 euro winst hebt en als België niet wint je 1 euro verliest. Als je vervolgens 4 euro layt op 7, betekent dit dat je een verlies van 24 euro hebt als België wint, terwijl je 4 euro krijgt als België niet wint. Als je beide posities hebt, betekent het dus dat je 5 euro verdient als België wint en 3 euro verdient als België niet wint. Kortom, altijd prijs! (In de praktijk gaat het meestal niet zo hard, dit is een voorbeeld).

Het tegenovergestelde kan ook gebeuren. Stel dat je hebt ingezet op België voor de zege op 30 en vervolgens blijkt dat de zanger tijdens de repetities er helemaal niets van bakt. Je beschouwt de kans op de overwinning nu op minder dan 1%. Dan kun je tegen beter weten in blijven hopen dat het nog goedkomt, of proberen te redden wat er nog te redden valt. Als de odd stijgt van 30 naar 60, kun je in elk geval nog ongeveer de helft van je geld recupereren. Daarmee zet je het verlies wel vast, maar zo'n professionele benadering is op lange termijn veel beter dan domweg blijven hopen.

Waar moet ik op letten bij het beoordelen van een liedje?

Het klinkt als een open deur, maar in eerste instantie op het liedje zelf. Sommigen raken verstrikt in burenstemmen, startvolgordes, de optredens op persconferenties, enz. en komen dan tot de conclusie dat land X nooit kan winnen. In vrij recente tijden hebben traditionele prutsers op het ESF als Duitsland, Finland en Portugal echter weten te winnen, vanwege het simpele feit dat hun liedje het meest in de smaak viel. Daarnaast zijn de volgende zaken van belang (maar dit is geen uitputtende lijst):

-De act: Die moet vooral passend bij het liedje zijn. Let vooral op zaken als hoe goed de artiest in de camera kijkt, of hij met zijn ogen dicht zingt, of de outfits passend zijn, of de achtergronddansers geen chaos veroorzaken, of er niet te veel afleidende shots zijn van het publiek en of de achtergrondschermen passende beelden tonen. Kijk anders even naar de 3JS die eigenlijk alles fout deden.
-De zang: De vakjury kijkt naar het totaalplaatje, dus een topliedje dat matig gezongen wordt kan nog steeds een hoge score krijgen, maar echt zwakke zang wordt afgestraft.
-De burenstemmen: Sommige landen hebben culturele banden en stemmen vaak op elkaar. In Voormalig Joegoslavië gebeurt het nogal eens dat artiesten meedoen voor bijv. Servië die in heel Joegoslavië geliefd zijn. Niet verrassend dat Montenegro, Kroatië, Slovenië, enz. er dan op stemmen. Ook sommige juryleden zijn hier gevoelig voor. Vergis je ook niet in de inwoners die net aan de 'verkeerde' kant van de grens wonen en op hun thuisland stemmen, iets wat ook veel Nederbelgen doen.
-Diasporastemmen: Met de toenemende populariteit van het ESF en de grotere positie voor de jury is dit effect wat verminderd. Toch is het niet ongebruikelijk dat landen als Armenië, Griekenland, Litouwen, Polen en Rusland wat makkelijker zo de punten binnenslepen dan IJsland of Ierland.
-De startvolgorde: Nu de producers de volgorde bepalen, is het onwaarschijnlijk dat een grote kanshebber voor de overwinning opeens als allereerste moet. Maar het ESF moet wel de hele avond vermakelijk zijn, dus de productie maakt wel de bewuste keuze om bepaalde liedjes een topscore door de neus te boren door ze bijv. bij de eerste 5 te positioneren (Douwe Bob) of tussen 2 topfavorieten te zetten (Waylon). "Een goed liedje wint vanaf elke positie" is een leuk cliché, maar soms is er gewoon niet zo'n goed liedje dat met kop en schouders boven de rest uitsteekt. Only Teardrops had nooit vanaf de 2e startpositie gewonnen. Sowieso maakt het een verschil voor het bereiken van de Top 10 of kwalificatie naar de finale.
-Concurrentie in het genre: Met name bij het publiek is het belangrijk om te checken of er niet toevallig een beter liedje in hetzelfde genre meedoet. Als er 2 zangeressen een ballad zingen en de ene is net iets beter dan de andere, dan krijgt die alle punten en die ander niets. Dat is onrechtvaardig, omdat die net iets mindere ballad dan veel te weinig krijgt, maar televoters stemmen meestal alleen op hun favoriet.

Waar haal je alle informatie vandaan?

-In de eerste plaats is het van belang waar je niet moet zijn en dat zijn vooral de Nederlandse kranten of de sites en fora van fans, zoals Wiwibloggs. Die zijn nuttig voor nieuwtjes, maar het publiek en de auteurs zijn meestal niet representatief voor een indicatie wie er hoe gaat scoren. Ook Nederlandse 'deskundigen' die hun licht laten schijnen over de vraag wie er gaat scoren, kun je gewoon negeren. Dat de mening van Shirma Rousse niet boeit, is meestal vrij snel duidelijk, maar het voegt ook niets toe dat Cornald Maas elk jaar 1 a 2 landen van de Big 5 en de nummer 1 van de polls als favorieten heeft.

-Voor feitelijke informatie over de invloed van de startvolgorde of wie aan wie punten geeft kun je het beste kijken op https://eschome.net/ en de Engelse Wikipedia.
-Voor informatie tijdens de repetities kan het handig zijn om 'het hoofd' te volgen via escunited. Ook de Songfestivalweblog en ESCDaily zijn toegankelijk en to-the-point. Verder is Twitter een goede bron om de algemene teneur in de perszaal mee te krijgen.
-Voor goede tips voor inzetten zijn er de sites http://esctips.com/ en http://entertainmentodds.com/wp/. Gavin van esctips kan soms wat koppig zijn, dus het loont de moeite om ook de reacties te lezen, maar over het algemeen zijn hier veel waardevolle tips te vinden. Rob van entertainmentodds doet iets meer op gevoel, maar dat is vrij sterk ontwikkeld en daardoor komen er zeer veel nuttige adviezen langs. Helaas bestaat de site sofabet.com ondertussen niet meer. De oprichter en ESF-wedgoeroe Daniel Gould (43) is in december onverwacht overleden aan kanker.

Verder nog algemene tips?

Er zijn een paar dingen die bij het wedden op het ESF wel handig zijn om in het achterhoofd te houden:
-Het ESF is zeker niet door en door corrupt, zoals sommigen roepen, maar sommige landen hebben er veel voor over om te scoren. Het verste ging Azerbeidzjan ooit, door in heel Oost-Europa simkaarten uit te delen en mensen in die landen op hun liedje te laten stemmen. Dat hebben ze in recente jaren niet of niet opvallend gedaan, maar onnodig te zeggen dat het riskanter is om Azerbeidzjan te layen dan Finland, zelfs als ze met hetzelfde liedje zouden meedoen. Het effect van de televoting is ondertussen wel gehalveerd door de terugkeer van de jury.
-Een ander land dat de regels op hun eigen manier uitlegt is Malta. Gekweld door matige resultaten, vanwege een gebrek aan buren en diaspora votes, en uiteraard niet vanwege de waardeloze liedjes, ronselen de Maltezers al jaren jurystemmen, door aan vote swapping te doen. Simpel gezegd: Ze beloven 8 punten te geven aan een ander land, als dit land dan weer 8 punten geeft aan Malta. Er zijn een aantal notoire dubieuze landen die hier wel aan mee willen werken, waarbij in volgorde van verdachtheid Albanië, Montenegro, San Marino, Azerbeidzjan, Oekraïne en Israel de schijn nogal tegen hebben.
-In sommige landen wordt meer ingezet dan in een andere. Met name op de Britse Eilanden wordt er zeer veel gespeeld, wat er al gauw toe kan leiden dat inzendingen van UK en Ierland, zodra ze enigszins de middelmaat ontstijgen, nogal overgewaardeerd worden. Dit geldt in mindere mate ook voor de andere grotere/ontwikkelde landen in NW-Europa.
-Last but not least: Een gokje wagen is leuk, maar doe het uiteraard alleen met geld dat je kan missen. Het zou vrij jammerlijk zijn als je hele vakantiegeld het raam uitvliegt doordat Letland onverwacht naar de finale gaat. En leg dat maar eens uit aan anderen.

----------------------------------------------

Even voor de duidelijkheid: Ik ben zelf bepaald geen professional op dit gebied. Ik gok alleen rond het ESF voor de lol, dus vul deze OP vooral aan met aanvullingen/correcties/opmerkingen. En in de reacties zijn meningen en tips rond de verschillende landen en verdere vragen natuurlijk meer dan welkom. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Fred_B op 27-01-2019 15:40:31 ]
De Sahara is zonder meer erg droog.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner zondag 27 januari 2019 @ 16:42:39 #2
39237 crew  H_T
2733
pi_184656609
Goeie OP ^O^

Mocht je inzetten wel interessant vinden maar ook niet heel zeker weten wie er gaat winnen dan kan het de moeite lonen iets dieper te graven in de weddenschappen die worden aangeboden. Boven het lijstje in Freds screenshot kan je horizontaal nog een aantal tabbladen zien staan. Klik je op een van die tabbladen, dan kan je inzetten op wie de jurystemmen gaat winnen, of dat een land in de top 3, 4, 5 of 10 gaat eindigen. De prijs die je dan kan krijgen is lager, maar als jouw favoriet net tweede wordt kan je zo alsnog geld winnen. Deze categorieën zijn wel nog vrij leeg, alleen de top 10 is een beetje redelijk gevuld. Ter vergelijk: Rusland voor de winst staat op 6,6, Rusland in de top 10 maar op 1,25.

Een andere optie is natuurlijk je inzet te spreiden over je favorieten.

Bij sport kan je ook nog combinaties afsluiten. Dan doe je meerdere weddenschappen in een keer, maar dan op zo'n manier dat alles moet kloppen voor je je geld krijgt. Bijvoorbeeld: Rusland staat op 7,0 om het toernooi te winnen en op 10,0 om ook de meeste punten te krijgen van de vakjury. Zet je 1 euro in op die combinatie, dan kan je 70 euro terug krijgen. Klopt een van de twee niet, dan ben je je geld kwijt. Kies je ervoor om je euro te splitsen over twee losse weddenschappen dan krijg je 8,50 als allebei kloppen, 3,50 als Rusland alleen het ESF wint en 5 euro als Rusland alleen de meeste jurypunten heeft.

En ook voor mij geldt dat ik zeker geen expert ben en dat het dus zomaar zou kunnen dat ik iets niet helemaal goed heb uitgelegd :P
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_184657490
^O^

Dit ga ik ff volgen.
~The present is all there is~
pi_184657829
ooo, dank je wel Fred
  Eurovisie Songfestival Queen zondag 27 januari 2019 @ 18:47:28 #5
163650 Greys
pi_184658810
Zelfs met deze geweldige uitleg is het nog steeds abracadabra voor me. Ik wil niet backen of layen, ik wil zoals ik ooit op Unibet kon gewoon zeggen 'dit wint' en er niet meer naar hoeven omkijken tot na de finale. :@ Dit hierboven klinkt als een baan, als een dagtaak. Dan is voor m'n 25 eu inzet de lol er wel af als het zo ingewikkeld is :D
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Moderator / KerstCrewQuizWinner zondag 27 januari 2019 @ 18:52:36 #6
39237 crew  H_T
2733
pi_184658932
quote:
1s.gif Op zondag 27 januari 2019 18:47 schreef Greys het volgende:
Zelfs met deze geweldige uitleg is het nog steeds abracadabra voor me. Ik wil niet backen of layen, ik wil zoals ik ooit op Unibet kon gewoon zeggen 'dit wint' en er niet meer naar hoeven omkijken tot na de finale. :@ Dit hierboven klinkt als een baan, als een dagtaak. Dan is voor m'n 25 eu inzet de lol er wel af als het zo ingewikkeld is :D
Dat heet backen :P Unibet gaat het dit jaar vast weer doen, alleen weet ik niet wanneer.
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
  Eurovisie Songfestival Queen zondag 27 januari 2019 @ 19:12:37 #7
163650 Greys
pi_184659350
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2019 18:52 schreef Hawaii_Tim het volgende:

[..]

Dat heet backen :P Unibet gaat het dit jaar vast weer doen, alleen weet ik niet wanneer.
Pas als alle inzendingen bekend zijn. Heb gemaild om het te vragen. Maar als alle inzendingen bekend zijn, zijn de odds wrs niet meer interessant :P
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_184663003
quote:
1s.gif Op zondag 27 januari 2019 18:47 schreef Greys het volgende:
Zelfs met deze geweldige uitleg is het nog steeds abracadabra voor me. Ik wil niet backen of layen, ik wil zoals ik ooit op Unibet kon gewoon zeggen 'dit wint' en er niet meer naar hoeven omkijken tot na de finale. :@ Dit hierboven klinkt als een baan, als een dagtaak. Dan is voor m'n 25 eu inzet de lol er wel af als het zo ingewikkeld is :D
Zoals Tim al zei, dat is dus gewoon 'backen'. Blijkbaar heb je dat deel al begrepen, dus ben je al een gevorderde op dit onderwerp. De OP is meer bedoeld om het leuker te maken. Volgens het principe 'je kunt meer dan alleen bellen met een smartphone'.

Je kunt nog altijd inzetten en wachten tot de show, maar het is minstens zo vermakelijk om je inzetten tussendoor te beheren. Als je 25 euro op de overwinning van Nederland zet, en tijdens de repetities blijkt opeens dat er krumpers meedoen (een puur hypothetisch voorbeeld), dan is het toch leuk als je nog 15 euro kan recupereren en dat op iets anders kan zetten, in plaats van dat je dat geld gewoon kwijt bent.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_184663045
quote:
1s.gif Op zondag 27 januari 2019 19:12 schreef Greys het volgende:

[..]

Pas als alle inzendingen bekend zijn. Heb gemaild om het te vragen. Maar als alle inzendingen bekend zijn, zijn de odds wrs niet meer interessant :P
Mwah, 5 jaar terug kreeg je toen alle inzendingen bekend waren nog iets van 100x je inleg voor een overwinning van de Common Linnets :P

Het is pas tijdens de repetities dat de prijzen naar de juiste waarde bewegen, en zelfs dan gebeurt er in de laatste dagen nog genoeg.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_185040256
Dit is nu de huidige markt voor de winnaar (voor het gemak heeft Betfair dat nog niet op een logische volgorde gezet:



1. Rusland (Sergey scoort vanuit alle hoeken en standen)
2. Zweden (De jury geeft zelfs punten aan een Zweeds brandalarm)
3. Italië (Enigszins verrassend, vanwege de manier waarop hij won, maar wel de beste die al gekozen is)
4. Nederland (Want alles wat al bekend is, is enorme bagger en Nederlanders wedden zelf ook)
5. Roemenië (Laura Bretan heeft een bijzonder liedje, als ze zondag wint)

Verdere outsiders zijn nu Portugal (Conan), Cyprus, België, Frankrijk, Oekraïne (Kazka) en IJsland (Hatari).
De Sahara is zonder meer erg droog.
  Eurovisie Songfestival Queen zaterdag 16 februari 2019 @ 00:00:59 #11
163650 Greys
pi_185041688
Snap geen bal van die lijst. Op Unibet staat er altijd gewoon één kolom achter ipv tig. :@
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Moderator / KerstCrewQuizWinner zaterdag 16 februari 2019 @ 00:47:18 #12
39237 crew  H_T
2733
pi_185042315
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 februari 2019 00:00 schreef Greys het volgende:
Snap geen bal van die lijst. Op Unibet staat er altijd gewoon één kolom achter ipv tig. :@
Negeer alles behalve de blauwe kolom. Kijk in elk vakje in de blauwe kolom naar het bovenste getal (die zonder de eurotekens). Per euro die je inzet krijg je dat bedrag terug als die keuze wint. waarbij een hoger getal minder kans maakt volgens de mensen die nu inzetten.

Bij San Marino kan je dus 200 euro terugkrijgen per euro die je inzet, mochten ze winnen. Het vertrouwen in Engeland is ook beperkt, met 130x. Rusland en Zweden zijn volgens deze lijst favoriet, met Nederland er niet ver achter.
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
  Eurovisie Songfestival Queen zaterdag 16 februari 2019 @ 01:12:10 #13
163650 Greys
pi_185042589
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 februari 2019 00:47 schreef Hawaii_Tim het volgende:

[..]

Negeer alles behalve de blauwe kolom. Kijk in elk vakje in de blauwe kolom naar het bovenste getal (die zonder de eurotekens). Per euro die je inzet krijg je dat bedrag terug als die keuze wint. waarbij een hoger getal minder kans maakt volgens de mensen die nu inzetten.

Bij San Marino kan je dus 200 euro terugkrijgen per euro die je inzet, mochten ze winnen. Het vertrouwen in Engeland is ook beperkt, met 130x. Rusland en Zweden zijn volgens deze lijst favoriet, met Nederland er niet ver achter.
Dankjewel, duidelijk _O_
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Moderator / KerstCrewQuizWinner zaterdag 16 februari 2019 @ 01:23:30 #14
39237 crew  H_T
2733
pi_185042688
quote:
14s.gif Op zaterdag 16 februari 2019 01:12 schreef Greys het volgende:

[..]

Dankjewel, duidelijk _O_
Alstu *)

SPOILER: Verdere uitleg
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 16 februari 2019 @ 02:01:54 #15
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_185042899
Wedden is eigenlijk niks anders dan kansberekening. Bij iedere kans hoort een odd en bij iedere odd hoort een kans.

Stel de bookmaker geeft je een odd van 2.00 dat Nederland wint. Dat zegt in principe dat de kans 50% is dat Nederland gaat winnen. Dat is natuurlijk absurd (hoe positief je ook bent over Nederland), dus is het eigenlijk nooit waard om daar op te wedden.

Als jij denkt dat Nederland 10% kans maakt om te winnen en de bookmaker geeft je een odd van 100 zegt de bookmaker dus dat er 1% kans is dat Nederland gaat winnen. Als jij denkt te weten dat die kans 10% is ontstaat er dus "value" en is het wel waard om te wedden op Nederland.

Dat is waar je met wedden altijd naar op zoek moet gaan. Niks anders :)

https://www.sportsbookreview.com/picks/tools/odds-converter/ leuke tool om odds naar kansen om te zetten etc :)
pi_185475760
Een zeer uitgebreid artikel op www.entertainmentodds.com, wat samen met www.esctips.com echt de site is om in de gaten te houden rond het ESF. Het is zodanig nuttig dat ik het hele artikel maar hierheen heb gehaald:

quote:

Trade Secrets


The Eurovision betting odds are referenced a lot these days on ESC forums but there still seems to be some misunderstanding out there regarding how exactly the Betfair Exchange works and the prices quoted.

Essentially, you have 2 options on Betfair – Back or Lay – the current best available price of which appears in the blue box on the left (Back) and pink box on the right (Lay) respectively.


As a Backer you want to be seeking the biggest possible odds on your selection; as a Layer you are seeking the shortest possible odds on your selection.

Being the Backer on the Betfair Exchange is the equivalent of walking into a high street betting shop in the UK, say, Betfred or Coral, writing down your selection on the betting slip, taking it to the counter, placing your bet and handing over your money.

Being the Layer on the Betfair Exchange is where a lot of misunderstanding seems to commence but it is, in fact, very simple. In that UK betting shop scenario, it is the betting shop that acts as the Layer. So on the Betfair Exchange, being the Layer puts you in the shoes of the betting shop taking people’s bets.

This might beg the question, why would you want to be a Layer on the Betfair Exchange with the risk of a sizeable pay out if the bet comes in? At first glance, being the Backer looks a safer option, whereas laying appears to come with a much greater financial risk attached.

Say, for instance, you want to back Sweden to win ESC 2019 at a price of 9 on the Betfair Exchange. For a £10 Back at 9, you have the chance of winning £80 (minus Betfair’s commission), and you face a potential loss of only £10. But to Lay that £10 bet at 9, you have the chance to only win £10 (if Sweden doesn’t win ESC 2019) with a potential loss of £80 (if Sweden does win ESC 2019).

The truth is, it is a lot easier to find successful Lays on the Eurovision Outright market, compared to a successful Back. After all, there are 41 competing countries now which means 40 of those countries will lose, ie, 40 chances of finding successful Lays.

The skill of being a successful Layer on the Eurovision Outright market also lies in spreading your liability across a number of countries you believe are unlikely to win ESC 2019 and laying those countries at the shortest possible prices.

This allows you to manage your Betfair bankroll and not become over-exposed on certain outcomes. The most money you can potentially lose on the Outright market at any one time, ie, the biggest liability you have on a country winning ESC 2019, is taken from your Betfair bank balance. In other words, you have to cover your potential biggest loss before the result becomes known on May 18, and that money is tied up until then.

Eurovision odds are incredibly volatile and if you take a trading approach to the Outright market a key skill in being a successful layer is judging when the odds, in your opinion, have become too short on a certain country winning. And being a successful backer on the Eurovision Outright market is judging when the odds, in your opinion, are too big on a certain country winning.

In other words, you want to be the backer when you think the market is under-rating an entry and the odds are too big; you want to be the layer when you think the market is over-rating an entry and the odds are too short.

In essence, it is not dissimilar to how the stock market works. If you buy shares in a company quoted on the FTSE 100, you are hoping to buy at a low price and sell at a high price, thus locking in a profit. Fundamentally, Betfair traders are aiming to Back ESC countries at high prices and Lay them at lower prices.

ESC traders are not clairvoyant but part of the trading game lies in trying to predict the future price trajectory of countries. If you can Back countries at high odds and Lay them at much lower odds consistently across the entire field you can even create an all-green book for yourself which means you will end up making a profit regardless of which country ends up winning ESC 2019.

Some may be confused regarding Ukraine’s withdrawal by the way and what happens to the money traded on Ukraine in the Outright market. In the Outright market under ‘Rules’ it states ****ALL BETS STAND RUN OR NOT****.

Before placing a bet on the Betfair Exchange always read the market rules. This means whether you were a backer or a layer of Ukraine, the bets stand regardless of Ukraine not taking part and you do not get a refund. So already there was a chance for the shrewd trader to Back Ukraine at big odds and Lay Ukraine at lower odds before it withdrew, which would benefit the trader’s overall book.

It is a myth, often expressed on the ESC forums, that the bookmakers ‘know’ what is likely to happen at Eurovision and set the odds accordingly. The prices quoted by the bookmakers are mistakenly interpreted by some ESC fans as the bookmakers having some kind of special inside knowledge.

In truth, the Eurovision odds bookmakers offer that you see quoted on oddschecker.com are merely a reflection of the odds being offered on the Betfair Exchange.

It is, in fact, the serious Betfair Exchange traders who are setting the odds across all the Eurovision markets issued. The current Betfair Exchange odds you see on a liquid ESC market are the ‘consensus’ view at any one time.

Another misunderstanding arises when the Eurovision markets on Betfair have very low liquidity and people start quoting the odds as they are shown on the Betfair screen.

An example of this would be to start quoting the Betfair Exchange odds, as they currently appear, on the winner of semi-final 1. In truth, this is an exercise in futility with only £172 traded. This is an ‘illiquid’ market which means there is nowhere near enough money that has been traded to get a clear indication of the odds.

The 7 appearing alongside Cyprus’ name on the Lay side does not mean this is an accurate indication of the Cyprus price. It merely tells us a Backer or Backers are requesting £85 at 7 on Cyprus to win semi-final 1.

The biggest price available to Back Cyprus currently is a very miserly looking 2.12. If you think Cyprus is going to win semi-final 1 you have to decide as the backer what price you would be happy to take – what you think represents a value Back price – and request it on the Betfair Exchange. But this doesn’t mean you will get this price matched, as those traders requesting £85 on Cyprus at 7 are discovering at this point in time.

Eurovision markets are only fully liquid once thousands of pounds have been traded and the difference between the Back and Lay price is very narrow with vast volumes of money lined up to invest on both sides of the trading equation – where we are getting close to now with the Outright market.

All ESC markets are a product of all the information known at any one time. So it is understandable the ESC markets on the Betfair Exchange only reach a fully liquid state during rehearsal fortnight and as we close in on the 2 semi-finals and the grand final.

On Eurovision markets on the Betfair Exchange, your options are far and wide. And the beauty of trading these markets is you do not have to find winners to make a profit.

While it goes against the grain for a lot of fans to want to see countries do badly at Eurovision and invest money in songs doing badly, the serious Betfair traders are as keen, if not keener, to identify those countries it believes will fail, or under-perform, as much as those countries they believe will succeed, or over-perform.

Why? Because it can be highly lucrative to lay countries at short prices in markets such as the semi-final ’To Qualify’ markets and the Top 10 market in particular, where countries might be trading odds-on (below 2), which also means your liability as a layer is much less, and the potential profit as a layer is much bigger.

In terms of the two ESC semi-finals, you can make profit by finding countries you do not think are going to qualify. And unlike the Outright where a small £10 Lay of a country priced at, say, 30 will result in a liability of £290 for you, with a potential profit of only £10, you might spot a country trading around 1.3 to qualify from a semi-final you believe is more likely not to qualify and therefore represents a value lay. And if you lay £30 at 1.3, you have the chance of winning £30 while only risking a £10 loss.

Eurovision trading is enormous fun and for serious traders a 5-month long jigsaw puzzle they love trying to piece together. So get involved, back your judgement on the Betfair Exchange because regardless of the negative image of gambling largely portrayed by the media, it is actually life-affirming and exciting to put something on the line and to use your skill in trying to predict what will happen in the Contest we all love. But never invest more than you can afford to potentially lose.

One final myth buster. The term ‘fanwank’, which is now widely cited on ESC forum sites, and seems to get a few people worked up, was a term originally coined by the Eurovision betting community. There is now a vast glossary of terms and abbreviations that were either founded in the tv betting world or have become widely used as a way to concisely describe the various elements at play.

‘Pimp slot’ (last in the running order), ‘coffin slot’ (first in the running order), TPTB (the powers that be), USP (unique selling point), MOR (middle-of-the-road), RBF… that one will avoid full disclosure for now.

‘Fanwank’ has been around for at least 8 years and if anyone requires an explanation of what the expression means, credit should be given for its first use to my dear departed friend, Daniel Gould at sofabet.

Eurovision 2012: Will viewers ‘La La Love’ Cyprus’s Ivi Adamou?
Posted by Daniel
In the fan poll on top Eurovision stats site Kolumbus.fi, Cyprus currently stands fifth behind only Sweden, Spain, Iceland and Serbia. So Ivi Adamou’s ‘La La Love’ is one of the favourites of Eurovision fans with a fabulous video to match. Unfortunately, it also looks like it might be a classic fanwank.
What’s a fanwank? It’s an entry that fans take to before the contest, as indicated in polls, but fails badly with the wider voting public in the event itself.
De Sahara is zonder meer erg droog.
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 8 maart 2019 @ 13:19:15 #17
163650 Greys
pi_185475959
Ik heb niet doorgehad dat Unibet al open was. Twee weken geleden ze nog gemaild. Te laat gezien nu dus, potver. Nu nog maar 5.5 voor NL gekregen.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_185517677
Vanavond wordt het liedje van Armenië gepresenteerd. Als dat een aardig nummer is, heeft het goede kans om de Top 10 te bereiken. De Oost-Europese punten moeten toch ergens heen, en buiten Rusland (dat ongetwijfeld alle 12 punten gaat krijgen) is er niet zo veel in de regio dat daarvoor in aanmerking komt. Azerbeidzjan lijkt me niet echt het geluid dat tot in landen als de Baltische Staten erg veel televoting gaat trekken, dus dan blijft bij een goede inzending Armenië over, wat momenteel nog vrij hoog genoteerd is.

De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_185524222
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 13:44 schreef Fred_B het volgende:
Vanavond wordt het liedje van Armenië gepresenteerd. Als dat een aardig nummer is, heeft het goede kans om de Top 10 te bereiken. De Oost-Europese punten moeten toch ergens heen, en buiten Rusland (dat ongetwijfeld alle 12 punten gaat krijgen) is er niet zo veel in de regio dat daarvoor in aanmerking komt. Azerbeidzjan lijkt me niet echt het geluid dat tot in landen als de Baltische Staten erg veel televoting gaat trekken, dus dan blijft bij een goede inzending Armenië over, wat momenteel nog vrij hoog genoteerd is.

[ afbeelding ]
Nou ja, het idee was goed. Jammer van het Armeense liedje.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_185902007
Voor de liefhebber zijn er in de voorbije weken de nodige markten toegevoegd op Betfair. Onder meer voor de topper van regio's, onderlinge duels en de scores.

Voor de winst gaat Nederland nog altijd aan kop. De strijd om de nummer 2 wisselt tussen Rusland en Zwitserland. Daarna is er een gaatje naar de nummers 4 en 5 Zweden en IJsland.

De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_186013302
als ik de to qualify van SF1 bekijk, lijken met name australie en San Marino me onderschat te worden.

In SF2 worden volgens mij azerbaijan en armenie juist overschat. Ik zie die twee nog wel eens verrassend niet kwalificeren.

[ Bericht 40% gewijzigd door Sableheart op 03-04-2019 17:14:11 ]
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 3 april 2019 @ 17:09:46 #22
163650 Greys
pi_186013380
Heeft Unibet ook dat je kunt wedden op wie er kwalificeert?
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_186013421
voor zover ik kan zien is die op dit moment alleen op betfair beschikbaar.
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 3 april 2019 @ 17:20:46 #24
163650 Greys
pi_186013602
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2019 17:12 schreef Sableheart het volgende:
voor zover ik kan zien is die op dit moment alleen op betfair beschikbaar.
Dank je. En jammer, want ik snap alleen de site van Unibet, anders had ik nog wat gewed op San Marino to qualify. :D
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Moderator / KerstCrewQuizWinner dinsdag 9 april 2019 @ 19:17:22 #25
39237 crew  H_T
2733
pi_186124149
Inmiddels heeft Unibet (bedankt voor de tip Momo) nieuwe manieren om te gokken opengezet. Je kon daar al langer inzetten op de winnaar natuurlijk, maar nu kan je ook inzetten of een land in de top 3 dan wel top 10 eindigt in de finale. Per halve finale kan je nu ook per land inzetten of ze doorgaan of niet. Mocht je vertrouwen hebben in Montenegro: je kan nu 7,5 keer je inzet terugkrijgen door te voorspellen dat ze doorgaan naar de finale. Alleen bij Georgië wordt de kans op een finaleplaats kleiner geacht.

Voor de visueel ingestelden een plaatje met een deel van de keuzes:



Hier een deel van de landen die in de eerste halve finale moeten. Ze staan keurig op alfabetische volgorde. Denk je dat een land de finale haalt, dan ga je voor Yes. Denk je dat ze het niet halen, dan ga je voor No.

In het vakje staat een getal. Dat geeft aan hoeveel keer je je inzet terug krijgt als je gelijk hebt. Lagere getallen worden als waarschijnlijker gezien, en daar valt dus minder aan te verdienen :). Volgens de bookies hoeft Cyprus zich dus weinig zorgen te maken, wordt het wat spannender bij België en is de kans dat Georgië het haalt vrij klein :)

[ Bericht 48% gewijzigd door H_T op 09-04-2019 19:26:50 ]
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')