abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 31 januari 2019 @ 21:56:53 #26
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184740544
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2019 15:55 schreef RM-rf het volgende:

[..]

welnee, die bedevaart wordt nog altijd jaarlijks gehouden en 50 jaar terug kwamen er tienduizenden op af (allemaal mannen, brave katholieke huisvaders die een dagje amsterdam meepikte)
Ja, klopt. Maar nu heeft Amsterdam die pelgrims/hoerenlopers niet (meer) nodig om allerlei dingen te kunnen financieren (integendeel).
  donderdag 31 januari 2019 @ 22:03:55 #27
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184740735
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2019 14:31 schreef SuperHartje het volgende:

[..]

Jawel. Alleen niet echt in het kader van historische wetenschappen. Of de gebeurtenis bijvoorbeeld met onderliggende politieke belangen een verband heeft?
Niet alle stukken uit die tijd zijn bewaard gebleven. Ik denk ook niet dat de graaf van Holland het vast zou laten leggen als hij werkelijk heeft gedacht "laten we dat gerucht van die hostie gebruiken om de bisschop van Utrecht een hak te zetten èn de oorlog tegen die stijfknieïge Friezen te financieren." Hij was immers nog altijd leenman, een soort middenmanagement.
pi_184740860
quote:
1s.gif Op maandag 28 januari 2019 01:50 schreef Lunatiek het volgende:
Ik heb even gekeken naar die "Heiligeweg" uit Sloten. De crux is dat die in de richting van Sloten gaat (tegenwoordig Leidsestraat, Overtoom en verder) en een vrij rechte lijn is, niet alleen naar Sloten, maar verder, naar Haarlem, waar die weg aansloot op een eeuwenoude route over de oude strandwal die toen de belangrijkste verbindingsweg was tussen verschillende delen van Holland en de belangrijke plaatsen die daar lagen.
Het effect is dus dat wie vanuit plaatsen als Vlaardingen, Rijnsburg, Haarlem, Egmond naar de plaats van het mirakel wilde reizen, dat via Sloten deed.

Daar kan een stukje Hollandse handelsgeest achter zitten. Met zo'n mirakel kun je duizenden pelgrims naar de Heilige Stede lokken, mensen die offeren (wat de kerk ten goede komt) en anderszins geld uitgeven (wat de Amsterdammers ten goede komt).
Dat wil niet zeggen dat het mirakel gefaket is door de kerk, maar dat ze de veronderstelde gebeurtenissen kunnen hebben aangegrepen om dit op te zetten.

Kijk je verder naar het tijdsgewricht dan zie je dat Amsterdam nog een jonge stad is (stadsrechten 1300) die zijn plaats moet zien te vinden tussen al veel succesvollere Hollandse steden die al langer zulke rechten hadden. Een pelgrimsoord binnen de stadsmuren kan de concurrentiepositie sterk verbeteren, een soort geruststelling dat het daar oké is, naast de economische voorrechten die graaf van Holland al had geschonken.
Er waren toen voldoende strubbelingen en oorlogen tegen de Friezen om te veronderstellen dat extra inkomen welkom was om oorlogsvoering en verdedigingswerken te bekostigen.

Politiek gezien kan het Mirakel misschien gezien worden als het consolideren van de Hollandse macht. Tot enkele jaren ervoor was Amsterdam immers onderdeel van het Sticht (bisdom Utrecht) geweest.
Bedevaatsplaatsen waren inderdaag gewoon een kwestie van big bucks.

Soms hadden kappelletjes, monniken, kerken etc. een speciaal artefact, een stuk bot, iets anders, en dat werd dan zelfs gestolen door een ander kerkje etc. om de pelgrims en hun geld daarheen te trekken.

Gewoon ordinaire geldklopperij.
  vrijdag 1 februari 2019 @ 08:00:43 #29
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184746125
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2019 22:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Bedevaatsplaatsen waren inderdaag gewoon een kwestie van big bucks.

Soms hadden kappelletjes, monniken, kerken etc. een speciaal artefact, een stuk bot, iets anders, en dat werd dan zelfs gestolen door een ander kerkje etc. om de pelgrims en hun geld daarheen te trekken.

Gewoon ordinaire geldklopperij.
De vraag is wie hier het geld klopt. Ik denk toch eerder de graaf van Holland dan de kerk.
  Moderator vrijdag 1 februari 2019 @ 09:09:27 #30
454430 crew  SuperHartje
Muziek is een taal...
pi_184746809
quote:
1s.gif Op donderdag 31 januari 2019 22:03 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Niet alle stukken uit die tijd zijn bewaard gebleven. Ik denk ook niet dat de graaf van Holland het vast zou laten leggen als hij werkelijk heeft gedacht "laten we dat gerucht van die hostie gebruiken om de bisschop van Utrecht een hak te zetten èn de oorlog tegen die stijfknieïge Friezen te financieren." Hij was immers nog altijd leenman, een soort middenmanagement.
Dat is ook zo.
A child is born with no state of mind.
  Moderator vrijdag 1 februari 2019 @ 09:18:28 #31
454430 crew  SuperHartje
Muziek is een taal...
pi_184746954
Hier 10 minuutjes over het boek bij VPRO.
Het Mirakel van Amsterdam geschreven door Charles Caspers en Peter Jan Margry.

Vrouwen mochten formeel pas vanaf 1966 de tocht doen, en dan nog niet eens de nachtelijke loop.

Wat een ontzettende invloed had dit Mirakel van Amsterdam zeg.
Maar ja, wat moet ik me bij het mirakel zelf voorstellen? Een mindtrick?
A child is born with no state of mind.
pi_184751875
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 09:18 schreef SuperHartje het volgende:
Hier 10 minuutjes over het boek bij VPRO.
Het Mirakel van Amsterdam geschreven door Charles Caspers en Peter Jan Margry.

Vrouwen mochten formeel pas vanaf 1966 de tocht doen, en dan nog niet eens de nachtelijke loop.

Wat een ontzettende invloed had dit Mirakel van Amsterdam zeg.
Maar ja, wat moet ik me bij het mirakel zelf voorstellen? Een mindtrick?
Lunatiek heeft hier eigenlijk wel de kern blootgelegd op politiek / strategisch gebied. Toch wel iets groots na zo'n lange tijd dat misschien wel wat meer belangstelling verdient.

Het mirakel zelf lijkt qua feitelijke info niet traceerbaar. Er zijn geen afbeeldingen van het huis en er zijn geen gegevens van de bewoners in de bronnen die voor de hand liggen. Ik weet niet of er kadastergegevens zijn uit die tijd of iets vergelijkbaars met namen maar als die er niet (meer) zijn dan is het moeilijk zoeken.

P.s. Ik zal die aflevering over het boek nog even bekijken in het weekend.

[ Bericht 0% gewijzigd door Beathoven op 01-02-2019 14:13:27 ]
  vrijdag 1 februari 2019 @ 14:07:00 #33
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184752606
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 09:18 schreef SuperHartje het volgende:

Maar ja, wat moet ik me bij het mirakel zelf voorstellen? Een mindtrick?
Ik denk een soort Middeleeuws nepnieuws. Een gerucht dat er iets was gebeurd, een verkeerde interpretatie van feiten, dat opblazen en je hebt je mirakel.

(Ik geloof niet in dit soort mirakels, dat van het geneeskrachtige water wil ik wel in meegaan, maar hier is niets dan een gebeurtenis en een latere aanvulling erop (terugkeer van de hostie)).
  vrijdag 1 februari 2019 @ 22:57:31 #34
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_184762771
quote:
1s.gif Op maandag 28 januari 2019 01:50 schreef Lunatiek het volgende:

Politiek gezien kan het Mirakel misschien gezien worden als het consolideren van de Hollandse macht. Tot enkele jaren ervoor was Amsterdam immers onderdeel van het Sticht (bisdom Utrecht) geweest.
Uit de stukken krijg je in eerste instantie de indruk dat de bisschop en zijn plaatsvervanger de authenticiteit van het wonder niet in twijfel hebben getrokken en heel snel hun medewerking hebben verleend aan de totstandkoming van de Heilige Stede, wat dan wel weer opmerkelijk is. De bezoekers krijgen al in oktober 1346 aflaten in het vooruitzicht gesteld en de pastoor van de Oude Kerk krijgt in november toestemming de hostie te vervangen zo vaak als maar nodig is "opdat de godsvrucht van het volk niet verslappe". De kapel wordt gewijd in oktober 1347. Anderzijds vallen deze acties precies in de periode waarin Holland en Utrecht een bestand met elkaar hadden, van juli 1346 tot juli 1348. Daarvoor en daarna was het oorlog. Misschien is hier dan wel degelijk over onderhandeld en dan zou die erkenning bijvoorbeeld een tegenprestatie kunnen zijn voor het feit dat de Hollanders van hun kant hadden beloofd zich niet meer in te laten met de oppositie in Utrecht.

[ Bericht 1% gewijzigd door Iblardi op 02-02-2019 08:17:27 ]
pi_184767191
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 09:18 schreef SuperHartje het volgende:
Hier 10 minuutjes over het boek bij VPRO.
Het Mirakel van Amsterdam geschreven door Charles Caspers en Peter Jan Margry.
Het geluidsfragment beluisterd, daarin wordt duidelijk dat de focus van het boek meer op de Katholieken en de stille omgang ligt dan wat er poltiek gezien uitrolde.

Het nieuwe wat ik eruithaal is dat de stille omgang stil is als protest tegen het feit dat er op een gegeven moment bij wet vastgelegd werd dat de Katholieken geen processies meer mochten lopen, het werd verboden. Toen leek men dit Mirakel (weer?) aan te hebben gegrepen om een soort van stille protesttocht te lopen als in een protest tegen de nieuwe wet. Dus de omgang of de omgang in deze vorm is betrekkelijk nieuw.

Wat ik er niet zo uithaal is of er ooit een moment geweest is dat de animo voor komst naar de plek van het wonder in grotere getale zo goed als nul was na de oude tijd en voor de (modernere) stille omgang. Maar dat zal mogelijk in het boek te vinden zijn.

[ Bericht 1% gewijzigd door Beathoven op 02-02-2019 08:37:48 ]
  zaterdag 2 februari 2019 @ 08:47:20 #36
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_184767338
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 08:29 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Het nieuwe wat ik eruithaal is dat de stille omgang stil is als protest tegen het feit dat er op een gegeven moment bij wet vastgelegd werd dat de Katholieken geen processies meer mochten lopen, het werd verboden. Toen leek men dit Mirakel (weer?) aan te hebben gegrepen om een soort van stille protesttocht te lopen als in een protest tegen de nieuwe wet. Dus de omgang of de omgang in deze vorm is betrekkelijk nieuw.

Ik had juist gelezen dat de omgang stil was om de vele protestanten in die omgeving niet voor het hoofd te stoten. Precies de omgekeerde motivatie dus eigenlijk.
  zaterdag 2 februari 2019 @ 08:51:50 #37
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_184767384
quote:
1s.gif Op maandag 28 januari 2019 21:37 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

En laat het tot je doordringen dat de Heiligeweg naar Sloten gaat, naar Kennemerland en andere delen van Holland, maar dat er op die oude kaarten geen soortgelijke verbindingsweg is met de bisschopsstad Utrecht (Amsterdam en Holland vielen ook onder dat (aarts)bisdom. Er werd geen rode loper uitgelegd voor de bisschop, wel voor de graaf.

Een pelgrimsweg die tevens kon fungeren als heerbaan voor het grafelijk leger, bekostigd door de kerk in een tijd dat de opbrengsten van het graafschap te laag waren. Wie weet. :)
pi_184767526
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 08:47 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ik had juist gelezen dat de omgang stil was om de vele protestanten in die omgeving niet voor het hoofd te stoten. Precies de omgekeerde motivatie dus eigenlijk.
Het processieverbod van 1848 werd o.a. belicht in het fragment.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Processieverbod

Het viel daarmee wel een beetje samen met wat jij omschrijft. Het was een respectvol protest in het licht van de wet en men viel de lokale protestantse bevolking niet lastig.

Dit verbod is in 1983 overigens opgegeven, dus theoretisch zouden ze nu weer wat minder stille processies mogen lopen (al zijn er waarschijnlijk algemenere en modernere wetten voor in de plaats gekomen) maar anno nu lijkt het stille protest de traditie te zijn geworden.

Wat ik overigens wel een beetje herken in het artikel is één van de redenen waarom Nederland zo'n geordend land is. In Zuid-Amerika zijn de katholieken ook wel redelijk stil in processies maar nieuwere aftakkingen van het Christendom laten zich daar regelmatig horen dmv met luidsprekers versterkte feesten en rituelen in open kerken (garageboxen met name). Het lijkt daar bedoeld of onbedoeld ook een vorm van offensieve territoria afbakening in de hoop nieuwe mensen in de wijde omtrek wakker te maken om mee te doen. Je mag je gaan lopen irriteren of je mag mee komen dansen en zingen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Beathoven op 02-02-2019 09:23:24 ]
  dinsdag 5 februari 2019 @ 16:36:17 #39
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_184837280
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2019 22:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Bedevaatsplaatsen waren inderdaag gewoon een kwestie van big bucks.

Soms hadden kappelletjes, monniken, kerken etc. een speciaal artefact, een stuk bot, iets anders, en dat werd dan zelfs gestolen door een ander kerkje etc. om de pelgrims en hun geld daarheen te trekken.

Gewoon ordinaire geldklopperij.
Ik word altijd een beetje moe van dit soort anti-katholieke en ahistorische roeptoeterij. Gooi er ook nog even tegen aan dat men met aflaten een plekke in de hemel kon kopen als je toch bezig bent.

Sla de vroege kerkvaders er eens op na, en begin met het besef dat in de vroege christelijke kerk de daadwerkelijke aanwezigheid van Christus in de geconsacreerde hostie werd geloofd (zie Justinus de Martelaar, Irenaeus van Lyon, Tertullianus), en derhalve was een hostie niet zomaar een stukje brood, maar de daadwerkelijke verschijning van God, die met volle eerbied behandeld diende te worden.

Dat verklaart ook waarom de Katholieke (en Orthodoxe) kerken prachtige gebouwen zijn: dat heeft niets met pracht en praal om pracht en praal-wille te maken maar met het idee dat het Huis van God een daadwerkelijk Huis van God is, een hemelse plaats waar het heilige der heiligen, de hostie, in woont. Ook dit kun je allemaal teruglezen in de vroege kerkvaders: een kerk was nooit zo maar 'een gebouw', of 'een samenkomst van gelovigen', het was een Domus Dei, een woonstede Gods, waarbij, conform de Ark des Verbonds, de Tempel van Salomo en de visioenen van Ezekiël alle schoonheid die de aarde voortbrengt ingezet diende te worden.

Dan wat je zo respectloos 'stukken bot' noemt. Ook hier zou ik de kerkvaders eens nalezen (of de Bijbel; hoe in het koninkrijk van Israël werd omgegaan met de beenderen van heilige personen) en zien dat het allemaal niets te maken heeft met 'geldklopperij' maar met een intense devotie tot het goddelijke.

Dat je je geloof hebt gevonden, fijn voor je. Dat geeft je nog geen vrijbrief op dergelijke onhistorische wijze te praten over de geloofsbeleving van anderen. Zeker niet als je er blijk van geeft nauwelijks inzicht te hebben in hoe het christendom de eerste vier eeuwen werd ervaren.

Dat je verder de leerstellingen van de Katholieken en Orthodoxen verwerpt, prima, dat je ze verwijt onoprecht te zijn, dat is mij een doorn in het oog.

[ Bericht 1% gewijzigd door EttovanBelgie op 05-02-2019 16:41:49 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_184837385
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 16:36 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Ik word altijd een beetje moe van dit soort anti-katholieke en ahistorische roeptoeterij.

Sla de vroege kerkvaders er eens op na, en begin met het besef dat in de vroege christelijke kerk de daadwerkelijke aanwezigheid van Christus in de geconsacreerde hostie werd geloofd (zie Justinus de Martelaar, Irenaeus van Lyon, Tertullianus), en derhalve was een hostie niet zomaar een stukje brood, maar de daadwerkelijke verschijning van God, die met volle eerbied behandeld diende te worden.

Dat verklaart ook waarom de Katholieke (en Orthodoxe) kerken prachtige gebouwen zijn: dat heeft niets met pracht en praal om pracht en praal-wille te maken maar met het idee dat het Huis van God een daadwerkelijk Huis van God is, een hemelse plaats waar het heilige der heiligen, de hostie, in woont. Ook dit kun je allemaal teruglezen in de vroege kerkvaders: een kerk was nooit zo maar 'een gebouw', of 'een samenkomst van gelovigen', het was een Domus Dei, een woonstede Gods, waarbij, conform de Ark des Verbonds, de Tempel van Salomo en de visioenen van Ezekiël alle schoonheid die de aarde voortbrengt ingezet diende te worden.

Dan wat je zo respectloos 'stukken bot' noemt. Ook hier zou ik de kerkvaders eens nalezen (of de Bijbel; hoe in het koninkrijk van Israël werd omgegaan met de beenderen van heilige personen) en zien dat het allemaal niets te maken heeft met 'geldklopperij' maar met een intense devotie tot het goddelijke.

Dat je je geloof hebt gevonden, fijn voor je. Dat geeft je nog geen vrijbrief op dergelijke onhistorische wijze te praten over de geloofsbeleving van anderen. Zeker niet als je er blijk van geeft nauwelijks inzicht te hebben in hoe het christendom de eerste vier eeuwen werd ervaren.

Dat je verder de leerstellingen van de Katholieken en Orthodoxen verwerpt, prima, dat je ze verwijt onoprecht te zijn, dat is mij een doorn in het oog.
Ik vrees dat je blik nogal eenzijdig is. De kerkvaders waren bijna allemaal al afgedreven van het evangelie dat door de apostelen aan de gelovigen was overgedragen. Ze hielden er meestal gnostische, heidense, grieks-filosofische en esoterische denkbeelden op na. Dit verklaart hun benadering van het geloof, die veel afwijkt van het christelijke geloof dat zijn wortels heeft in joodse spiritualiteit ipv rooms-heidense spiritualiteit (het begrip 'heilige' bijvoorbeeld, in de bijbel is iedere gelovige een heilige, niet een selecte groep personen die een bepaald soort daden heeft gedaan en in wiens leven iets wonderlijks is gebeurd. Die devotie is dus misplaatst, alleen Jezus Christus verdient devotie). En ja, helaas werd dit beetje bij beetje simpelweg geldklopperij. Iedereen mag geloven en doen wat hij zelf wil, maar laten we nu niet de ogen sluiten voor de realiteit.

Ik zie dat je verwijst naar een andere post. De religie van Christus draait om het oprichten van een spiritueel huis, een spiritueel gebouw, waarvan hij zelf de hoeksteen en basis is, en wij levende stenen en pilaren. De notie van een indrukwekkend gebouw dat heel veel tijd en middelen kost is iets wat ook rechtstreeks uit het heidendom is overgenomen. Het maakt me niet zoveel uit wat voor redenen mensen daarvoor zelf hadden, het toont alleen aan dat de geest die dat soort daden inspireerde niet de christelijke geest was.
  dinsdag 5 februari 2019 @ 16:43:06 #41
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_184837402
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 16:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Ik vrees dat je blik nogal eenzijdig is. De kerkvaders waren bijna allemaal al afgedreven van het evangelie dat door de apostelen aan de gelovigen was overgedragen. Ze hielden er meestal gnostische, heidense, grieks-filosofische en esoterische denkbeelden op na. Dit verklaart hun benadering van het geloof. En ja, helaas werd dit beetje bij beetje simpelweg geldklopperij. Iedereen mag geloven en doen wat hij zelf wil, maar laten we nu niet de ogen sluiten voor de realiteit.
Pardon?

Welke autoriteit bezit je precies om te beslissen of de kerkvaders wel, dan niet zijn afgedreven van het evangelie der apostelen? Noem eens bronnen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_184837483
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 16:43 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Pardon?

Welke autoriteit bezit je precies om te beslissen of de kerkvaders wel, dan niet zijn afgedreven van het evangelie der apostelen? Noem eens bronnen.
Je kan simpelweg hun geschriften vergelijken met de werken van Paulus, Petrus, Johannes Judas en de woorden van Jezus Christus zelf.

Diezelfde personen waarschuwden hier toen al voor:

Judas 3 Geliefden, toen ik mij er met alle inzet toe zette u te schrijven over de gemeenschappelijke zaligheid, werd ik genoodzaakt u te schrijven met de aansporing om te strijden voor het geloof dat eenmaal aan de heiligen overgeleverd is.
4 Want er zijn sommige mensen binnengeslopen, die tot dit oordeel al lang tevoren opgeschreven zijn, goddelozen, die de genade van onze God veranderen in losbandigheid, en die de enige Heerser, God en onze Heere Jezus Christus, verloochenen.
  dinsdag 5 februari 2019 @ 16:50:59 #43
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_184837563
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 16:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Ik vrees dat je blik nogal eenzijdig is. De kerkvaders waren bijna allemaal al afgedreven van het evangelie dat door de apostelen aan de gelovigen was overgedragen. Ze hielden er meestal gnostische, heidense, grieks-filosofische en esoterische denkbeelden op na. Dit verklaart hun benadering van het geloof, die veel afwijkt van het christelijke geloof dat zijn wortels heeft in joodse spiritualiteit ipv rooms-heidense spiritualiteit (het begrip 'heilige' bijvoorbeeld, in de bijbel is iedere gelovige een heilige, niet een selecte groep personen die een bepaald soort daden heeft gedaan en in wiens leven iets wonderlijks is gebeurd. Die devotie is dus misplaatst, alleen Jezus Christus verdient devotie). En ja, helaas werd dit beetje bij beetje simpelweg geldklopperij. Iedereen mag geloven en doen wat hij zelf wil, maar laten we nu niet de ogen sluiten voor de realiteit.

Ik zie dat je verwijst naar een andere post. De religie van Christus draait om het oprichten van een spiritueel huis, een spiritueel gebouw, waarvan hij zelf de hoeksteen en basis is, en wij levende stenen en pilaren. De notie van een indrukwekkend gebouw dat heel veel tijd en middelen kost is iets wat ook rechtstreeks uit het heidendom is overgenomen. Het maakt me niet zoveel uit wat voor redenen mensen daarvoor zelf hadden, het toont alleen aan dat de geest die dat soort daden inspireerde niet de christelijke geest was.

Ja, en ik stel dat vierhonderd jaar vroeg christendom je tegenspreekt.

Overigens is het juist doordat ik de kerkvaders ben gaan lezen dat het besef is ontstaan dat de Katholieke en Orthodoxe kerken het nauwst aansluiten bij de oorspronkelijke leer. Of je die leer verder gelooft of aanhangt is vers twee, mij gaat het hier om de historie. En dan kun je hoog of laag springen, maar dat hele idee van een 'persoonlijke relatie met Jezus', 'Jezus in je hart aannemen', 'geloof alleen', 'Bijbel alleen', en een kerk als 'onzichtbare gemeenschap van gelovigen' is wat er later is ingeslopen - pak 'm beet met Luther en Calvijn, en nog veel meer zaken nog veel later, met de opkomst van de Pinksterbeweging in de 19e eeuw - 18 eeuwen na Christus.

Dan kun je twee dingen doen.

1. Accepteren dat de Katholieke en Orthodoxe kerken niet zijn afgeweken van de 'oorspronkelijke leer' maar juist het nauwst erbij aansluiten;
2. Verzinnen dat de Katholieke en Orthodoxe kerken met allerhande nieuwigheden zijn gekomen waar de vroege christenen niets van wisten.

PS: Zie nu pas dat de Tempel van Salomo kennelijk 'heidens' was.

[ Bericht 2% gewijzigd door EttovanBelgie op 05-02-2019 16:57:00 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_184838044
Er zijn toch een hele reeks aan verschillende vensters die voor diverse compilaties van de Bijbel hebben gezorgd? De King James versie is er bv een van.

Mijn wat korte beschrijving van de hostie in de OP was overigens meer gericht op het wonder als politieke case dan op de hostie en het wonder als beleving. Goed aangevuld hier door je en een interessante discussie hier beide.

[ Bericht 0% gewijzigd door Beathoven op 05-02-2019 17:26:32 ]
  woensdag 6 februari 2019 @ 07:31:02 #45
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_184849145
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 23:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Omdat we na bijna 2000 jaar veel meer mensen hebben die dit hebben bestudeerd en hun cumulatieve werk waarschijnlijk veel meer alternatieve hypotheses heeft kunnen verkennen en nuances heeft aan kunnen brengen. We baseren ook ons niet meer op middeleeuwse begrippen van ziekten, of op Sumerische cosmologie. De studie van het universum en informatie gaat voortdurend door en biedt ons steeds grotere inzichten. Hetzelfde geldt voor de bijbel.

Met het verschil dat theologische vragen niet wetenschappelijk benaderd kunnen worden. Je kunt de ontstaansgeschiedenis van de bijbel wel bestuderen, maar een vraag als "wat wil God" onttrekt zich aan wetenschappelijk onderzoek. In de filosofie en theologie bestaat geen cumulatieve kennis, hooguit cumulatieve traditie.
  woensdag 6 februari 2019 @ 07:51:56 #46
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184849327
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 16:36 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Ik word altijd een beetje moe van dit soort anti-katholieke en ahistorische roeptoeterij. Gooi er ook nog even tegen aan dat men met aflaten een plekke in de hemel kon kopen als je toch bezig bent.

Sla de vroege kerkvaders er eens op na, en begin met het besef dat in de vroege christelijke kerk de daadwerkelijke aanwezigheid van Christus in de geconsacreerde hostie werd geloofd (zie Justinus de Martelaar, Irenaeus van Lyon, Tertullianus), en derhalve was een hostie niet zomaar een stukje brood, maar de daadwerkelijke verschijning van God, die met volle eerbied behandeld diende te worden.

Dat verklaart ook waarom de Katholieke (en Orthodoxe) kerken prachtige gebouwen zijn: dat heeft niets met pracht en praal om pracht en praal-wille te maken maar met het idee dat het Huis van God een daadwerkelijk Huis van God is, een hemelse plaats waar het heilige der heiligen, de hostie, in woont. Ook dit kun je allemaal teruglezen in de vroege kerkvaders: een kerk was nooit zo maar 'een gebouw', of 'een samenkomst van gelovigen', het was een Domus Dei, een woonstede Gods, waarbij, conform de Ark des Verbonds, de Tempel van Salomo en de visioenen van Ezekiël alle schoonheid die de aarde voortbrengt ingezet diende te worden.

Dan wat je zo respectloos 'stukken bot' noemt. Ook hier zou ik de kerkvaders eens nalezen (of de Bijbel; hoe in het koninkrijk van Israël werd omgegaan met de beenderen van heilige personen) en zien dat het allemaal niets te maken heeft met 'geldklopperij' maar met een intense devotie tot het goddelijke.

Dat je je geloof hebt gevonden, fijn voor je. Dat geeft je nog geen vrijbrief op dergelijke onhistorische wijze te praten over de geloofsbeleving van anderen. Zeker niet als je er blijk van geeft nauwelijks inzicht te hebben in hoe het christendom de eerste vier eeuwen werd ervaren.

Dat je verder de leerstellingen van de Katholieken en Orthodoxen verwerpt, prima, dat je ze verwijt onoprecht te zijn, dat is mij een doorn in het oog.
Je betoog raakt kant noch wal. Dit is BNW en in dit topic gaat het om een specifiek mirakel, namelijk dat van Amsterdam. Dat mirakel heeft een paar opmerkelijke kanten, zoals dat er niet echt getuigen van het mirakel zelf worden genoemd, dat een deel van het verhaal (magische terugkeer hostie) aantoonbaar pas later is toegevoegd, dat het ontzettend snel werd erkend en dat er wel degelijk aspecten zijn die *bij dit mirakel* kunnen wijzen op op zijn minst manipulatie voor politieke en strategische doeleinden. Waarmee ik bedoel dat er misschien wel iets was, maar dat dat enorm is opgeblazen om asap een mirakel in Amsterdam te krijgen voor de redenen die eerder in het topic zijn genoemd.
  Moderator woensdag 6 februari 2019 @ 11:06:53 #47
454430 crew  SuperHartje
Muziek is een taal...
pi_184851692
Opgeschoond. Was aardig ‘derailed’ idd.
Discussies betreft religie mag in F&L :)
A child is born with no state of mind.
  Moderator woensdag 6 februari 2019 @ 20:16:50 #48
454430 crew  SuperHartje
Muziek is een taal...
pi_184862919
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 08:29 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Het geluidsfragment beluisterd, daarin wordt duidelijk dat de focus van het boek meer op de Katholieken en de stille omgang ligt dan wat er poltiek gezien uitrolde.

Het nieuwe wat ik eruithaal is dat de stille omgang stil is als protest tegen het feit dat er op een gegeven moment bij wet vastgelegd werd dat de Katholieken geen processies meer mochten lopen, het werd verboden. Toen leek men dit Mirakel (weer?) aan te hebben gegrepen om een soort van stille protesttocht te lopen als in een protest tegen de nieuwe wet. Dus de omgang of de omgang in deze vorm is betrekkelijk nieuw.

Wat ik er niet zo uithaal is of er ooit een moment geweest is dat de animo voor komst naar de plek van het wonder in grotere getale zo goed als nul was na de oude tijd en voor de (modernere) stille omgang. Maar dat zal mogelijk in het boek te vinden zijn.
Tof dat je het beluisterd hebt.

Ja, dat beeld wat jij van het fragment hebt is wel juist volgens mij. Ik kreeg ook die indruk; vooral betreft de focus. Het zou best kunnen is vrij waarschijnlijk dat het boek ook meer vanuit die focus is geschreven.
Maar toch een paar interessante dingetjes uit het fragment kunnen halen. Dit zou ook kunnen gelden voor het boek, maar dat blijft toch weer een gok :D
A child is born with no state of mind.
  Moderator woensdag 6 februari 2019 @ 20:26:32 #49
454430 crew  SuperHartje
Muziek is een taal...
pi_184863096
A child is born with no state of mind.
pi_184880442
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 20:16 schreef SuperHartje het volgende:

[..]

Tof dat je het beluisterd hebt.

Ja, dat beeld wat jij van het fragment hebt is wel juist volgens mij. Ik kreeg ook die indruk; vooral betreft de focus. Het zou best kunnen is vrij waarschijnlijk dat het boek ook meer vanuit die focus is geschreven.
Maar toch een paar interessante dingetjes uit het fragment kunnen halen. Dit zou ook kunnen gelden voor het boek, maar dat blijft toch weer een gok :D
Alles rondom het topic is interessant :)

Hieronder een stuk van Amsterdam.info over een speciale houten kist die met het Mirakel te maken heeft.



The Amsterdam Miracle
By Claire Faulks

Of all the oddities in this mad city, this is perhaps the oddest. In the Amsterdam Historical Museum you can view a certain wooden chest which has had a somewhat miraculous history.

The story goes like this; in 1345 a priest was called to administer the last rites to a dying man. The man was given the host, but later had to be sick. The maid threw the vomit on to the fire, and here’s where the magic begins. . . The host didn’t burn! The maid was able to retrieve it, unharmed, from the flames. The house was immediately declared a miracle site and a chapel was built on it. After that burnt down in 1452, an even larger church was built to replace it.

Pilgrims came from all over Europe to pay homage to the sacred site. Medieval churches might even set a pilgrimage to Amsterdam as a form of penance; a lenient alternative to banishment. Can you imagine being sent to Amsterdam today, if you did something wrong?

But the bizarre story doesn’t end there. For more than 200 years, processions were held in the city, proclaiming the Miracle of the Host. A wooden chest, supposedly housing the piece of regurgitated bread, was carried through the streets, along with banners depicting the scene of the miracle. Miracle Processions continued until 1578, when they were officially banned by the Protestants. But even up to the late 19 th century, silent processions were sometimes held in protest.

The history of the chest continues as well. After the hype of the miracle died down, it was transferred to the city orphanage and stored in the attic. Legend has it that sick orphans who went upstairs and sat on the chest were often cured of their illnesses. This is the same chest featured in the Amsterdam Historical Museum. You can spend an entire day wandering around this fantastic museum, losing yourself in the history, culture and oddities of the extraordinary city. And when no-one’s looking, you may like to sneak a quick sit on the magic chest and cure your tired feet!


Hoewel het stuk beschrijft dat de kist de hostie bevatte is het volgens deze bron een kist die vervaardigd is in 1909 of eerder waarmee het me heel sterk lijkt dat hier de oorspronkelijke hostie nog ingezeten heeft of dat het ooit in de kapel heeft gestaan.

Men laat hier het volgende weten
Het verhaal van het Mirakel draait om een hostie die niet wilde branden. Volgens de overlevering lag er een man op sterven in een huis in de Kalverstraat. Een priester kwam bij hem om hem het Heilige Sacrament toe te dienen, maar de man braakte de hostie uit. Nadat het braaksel in het haardvuur was gegooid gebeurde het. Of liever gezegd, het gebeurde juist niet: de hostie bleef ongeschonden, ondanks het vuur.

De priester nam de hostie mee naar de Oude Kerk en opnieuw gebeurde er een wonder: de hostie keerde op onverklaarbare wijze terug naar het huis in de Kalverstraat, drie keer zelfs. Op de plaats van het wonder werd een kapel gebouwd: de Heilige Stede (heilige plek). Sindsdien is Amsterdam een katholiek pelgrimsoord.

In deze kist zou de wonderbaarlijke hostie zijn bewaard. Hij komt uit de Heilige Stede maar verhuisde in 1578 naar het Burgerweeshuis, aan de overkant van de Kalverstraat. Amsterdam was net protestants geworden en katholieke bezittingen werden over de stad verspreid. Zo kwam de kist in het weeshuis terecht, het huidige Amsterdams Historisch Museum.

Inmiddels weten we dat de heilige hostie waarschijnlijk nooit in deze kist heeft gelegen. De kist komt wel uit de Heilige Stede, maar er lagen gewoon archiefstukken in. Toch waren er wezen die bij hoog en bij laag beweerden genezen te zijn van een ziekte, nadat ze op de Mirakelkist hadden gezeten. Op de plek van de Heilige Stede staat nu de Amsterdam Dungeon. En de hostie? Die is al eeuwenlang onvindbaar.


De kist kan dus in elk geval als niet relevant worden gezien.

Ben dan wel weer benieuwd naar de archiefstukken die erin zaten :)

[ Bericht 4% gewijzigd door Beathoven op 07-02-2019 18:59:38 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')