Daar zal ik met de komst van de avg nog helemaal niet zo zeker van zijn.quote:Op donderdag 24 januari 2019 23:53 schreef Peter het volgende:
Er zijn alleen werkgerelateerde zaken gedeeld toch? Geen persoonsgegevens lijkt me..
Nja ik kan er nu op dit moment niet veel meer over aan doen maar wil gewoon weten hoe het nu mee zit met de nieuwe avg wetgeving. Want mijn contract loopt tot eind februari en ik wil dan graag al mijn vakantieuren opvragen voor februari maar mijn werkgever zei dat ze dat nog eerst moeten bespreken ivm de bezetting enz. Maar ik heb nu echt geen zin meer om terug te gaan dus misschien kan ik dit als een soort van excuus gebruiken? 😂quote:
Persoonsgegevens zijn gegevens die kunnen leiden naar een individueel persoon. Dus het lijkt me dat dit om persoonsgegevens gaat.quote:Op donderdag 24 januari 2019 23:53 schreef Peter het volgende:
Er zijn alleen werkgerelateerde zaken gedeeld toch? Geen persoonsgegevens lijkt me..
Want....?quote:Op donderdag 24 januari 2019 23:57 schreef trein2000 het volgende:
Daar zal ik met de komst van de avg nog helemaal niet zo zeker van zijn.
Kan altijd. Niet verbaasd zijn als je werkgever dan ook de salarisbetaling stopt.quote:Op vrijdag 25 januari 2019 00:05 schreef Goudvis0123 het volgende:
Misschien kan ik dit als een soort van excuus gebruiken? 😂
quote:Op vrijdag 25 januari 2019 00:11 schreef Queller het volgende:
Op donderdag 24 januari 2019 23:57 schreef trein2000 het volgende:
Want....?
Volgens mij heeft Peter het bij het rechte eind, maar ik laat me graag overtuigen
bron:https://autoriteitpersoon(...)ijn-persoonsgegevensquote:Wat zijn persoonsgegevens?
De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) geeft aan dat een persoonsgegeven alle informatie is over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon. Dit betekent dat informatie ofwel direct over iemand gaat, ofwel naar deze persoon te herleiden is. Gegevens van overleden personen of van organisaties zijn geen persoonsgegevens volgens de AVG.
Als je dat doortrekt mag je in een vergaderverslag en actielijst ook geen namen van collega's meer noemen?quote:Op vrijdag 25 januari 2019 00:12 schreef trein2000 het volgende:
[..]
[..]
bron:https://autoriteitpersoon(...)ijn-persoonsgegevens
Omdat het over een geïdentificeerde persoon gaat.
De avg zegt niet dat je geen persoonsgegevens mag gebruiken.quote:Op vrijdag 25 januari 2019 00:13 schreef Peter het volgende:
[..]
Als je dat doortrekt mag je in een vergaderverslag en actielijst ook geen namen van collega's meer noemen?
Lijkt mij dat je te ver doordraaft.
Ja, maar niet alles dat over een te identificeren persoon gaat, heeft meteen een relatie met de AVG. Anders mag de postbode ook niet meer kijken welke gegevens er op een envelop staan voor hij de brief bij mij door de brievenbus goo.... ow, wacht, dat kan dan helemaal niet meerquote:Op vrijdag 25 januari 2019 00:12 schreef trein2000 het volgende:
bron:https://autoriteitpersoon(...)ijn-persoonsgegevens
Omdat het over een geïdentificeerde persoon gaat.
En het telefoonboek dan??quote:Op vrijdag 25 januari 2019 00:14 schreef trein2000 het volgende:
[..]
De avg zegt niet dat je geen persoonsgegevens mag gebruiken.
Uitvoering overeenkomst, een verwerkingsgrond... De AVG zegt niet dat je geen persoonsgegevens mag verwerken.quote:Op vrijdag 25 januari 2019 00:14 schreef Queller het volgende:
[..]
Ja, maar niet alles dat over een te identificeren persoon gaat, heeft meteen een relatie met de AVG. Anders mag de postbode ook niet meer kijken welke gegevens er op een envelop staan voor hij de brief bij mij door de brievenbus goo.... ow, wacht, dat kan dan helemaal niet meer
het heeft altijd te maken met de avg: is de informatie noodzakelijk voor de uit te oefenen taak.quote:Op vrijdag 25 januari 2019 00:14 schreef Queller het volgende:
[..]
Ja, maar niet alles dat over een te identificeren persoon gaat, heeft meteen een relatie met de AVG. Anders mag de postbode ook niet meer kijken welke gegevens er op een envelop staan voor hij de brief bij mij door de brievenbus goo.... ow, wacht, dat kan dan helemaal niet meer
Maar de collega's van TS hadden het binnenkort anders ook geweten. Valt de wetenschap dat een contract niet wordt verlengd tot die tijd onder de AVG? Ik vraag het me sterk af.quote:Op vrijdag 25 januari 2019 00:15 schreef trein2000 het volgende:
Uitvoering overeenkomst, een verwerkingsgrond... De AVG zegt niet dat je geen persoonsgegevens mag verwerken.
Goede vraag, de privacy verklaring leert mij dat die het op gerechtvaardigd belang gooien.quote:
Als ik die vakantieuren opvraag dan krijg ik die gewoon uitbetaald. En aan de ene kant vind ik inderdaad zeer on professioneel hoe ze het hebben gehandeld. In de mail blijkt ook dat ze mij pas initieel 28 januari pas wilt vertellen als hij niet zo nalatig was geweest. Precies 1 maand voordat mijn contract verloopt -_- anyway ik heb al mijn hoop al verloren bij dit bedrijf en totaal geen zin om terug te gaan 🙃quote:Op vrijdag 25 januari 2019 00:11 schreef Queller het volgende:
[..]
Want....?
Volgens mij heeft Peter het bij het rechte eind, maar ik laat me graag overtuigen
[..]
Kan altijd. Niet verbaasd zijn als je werkgever dan ook de salarisbetaling stopt.
Maar om het ff helder te maken: het gaat je niet om je persoonsgegevens, maar je hoopt op een 'verlaat de gevangenis zonder betalen'? Beetje sneu, niet?!
Als je zegt dat het een persoonsgegeven is, en dat doe ik. Dan is dat het gevolg ja. Vraag 2 is dan of er een verwerkingsgrond is. (of dat er zelfs sprake is van een datalek!)quote:Op vrijdag 25 januari 2019 00:16 schreef Queller het volgende:
[..]
Maar de collega's van TS hadden het binnenkort anders ook geweten. Valt de wetenschap dat een contract niet wordt verlengd tot die tijd onder de AVG? Ik vraag het me sterk af.
Dat is niet waar. er zijn meer verwerkingsgronden, uit mn hoofd 7.quote:Op vrijdag 25 januari 2019 00:17 schreef _--_ het volgende:
Met toestemming mag alles, zonder toestemming mag je geen graantje detail over een persoon delen.
Zo werken wetten niet. Wat nou als de overheid per ongeluk de lijst online zet met iedereen die een boete moet betalen met de naam er naast.quote:Op vrijdag 25 januari 2019 00:18 schreef Adames het volgende:
neemt niet weg dat dit niet helemaal is waar de avg voor bedoeld is, dat is voor het constant nadenken welke informatie je opslaat en deelt en met welk doel je dit doet.
per ongeluk een mail naar de afdeling sturen valt er misschien strikt gezien onder, maar daar is die wet niet echt voor bedoeld.
laat staan dat je er als individu nog iets mee kan.
dat is wat anders.quote:Op vrijdag 25 januari 2019 00:20 schreef _--_ het volgende:
[..]
Zo werken wetten niet. Wat nou als de overheid per ongeluk de lijst online zet met iedereen die een boete moet betalen met de naam er naast.
Grove voorbeeld maar wel een goede voorbeeld.
Ja op die fiets, de toestemming moet wel specifiek zijn naar het doel.quote:Op vrijdag 25 januari 2019 00:19 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat is niet waar. er zijn meer verwerkingsgronden, uit mn hoofd 7.
edit: 6
Is dit in principe ook geen data maar dan onsystematisch?quote:Op vrijdag 25 januari 2019 00:21 schreef Adames het volgende:
[..]
dat is wat anders.
een datalek dien je inderdaad te melden bij de betrokken personen.
en dan kan er ook kritisch worden gekeken naar welke informatie de overheid opslaat over die persoon en of alles daarvan wel zo nuttig is voor het doel van boetes.
Is je vraag beantwoord hiermee? Zo nee, kun je hem eens wat scherper formuleren?quote:Op vrijdag 25 januari 2019 00:21 schreef Goudvis0123 het volgende:
Vind wel interessant hoe dit topic voortvloeit 😂😂😂
wat kun je hier met de avg onder je arm mee?quote:Op vrijdag 25 januari 2019 00:21 schreef _--_ het volgende:
[..]
Is dit in principe ook geen data maar dan onsystematisch?
Ik zou richting een datalek gaan...quote:Op vrijdag 25 januari 2019 00:24 schreef Adames het volgende:
[..]
wat kun je hier met de avg onder je arm mee?
Ik lees zoveel verschillende meningen maar is het nou wel privacy schending of niet? 😅quote:Op vrijdag 25 januari 2019 00:22 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Is je vraag beantwoord hiermee? Zo nee, kun je hem eens wat scherper formuleren?
1. Persoonsgegevensquote:Op vrijdag 25 januari 2019 00:24 schreef Adames het volgende:
[..]
wat kun je hier met de avg onder je arm mee?
en dan?quote:Op vrijdag 25 januari 2019 00:24 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik zou richting een datalek gaan...
Nee, onopzettelijke verspreiding is gewoon een datalek. Staat expliciet op de site van de APquote:Op vrijdag 25 januari 2019 00:26 schreef _--_ het volgende:
Zit er overigens ergens een uitzondering als het bewezen per ongeluk is?
en terecht natuurlijk, database inbraak is ook onopzettelijk maar een van de belangrijkste doelen ervan.quote:Op vrijdag 25 januari 2019 00:27 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nee, onopzettelijke verspreiding is gewoon een datalek. Staat expliciet op de site van de AP
Kennisname door onbevoegden/onopzettelijke verspreiding. Is gewoon een datalekquote:Op vrijdag 25 januari 2019 00:27 schreef Adames het volgende:
[..]
en dan?
aanname is dat ze alleen relevante informatie voor dit doel hebben gedeeld (einddatum contract en naam persoon), ze dit hebben gedeeld met de verkeerde personen en vervolgens de betrokken persoon hierover hebben geïnformeerd
4. OF zonder wettelijke grondslagquote:Op vrijdag 25 januari 2019 00:26 schreef _--_ het volgende:
[..]
1. Persoonsgegevens
2. Worden gepubliceerd
3. Zonder toestemming van de persoon.
Als al deze 3 kloppen is het in principe in strijd met avg.
Nee, er zijn 6 grondslagen. toestemming is daar slechts een van. Bovendien gaat het om verwerken en niet publiceren. geen onbelangrijk verschilquote:Op vrijdag 25 januari 2019 00:26 schreef _--_ het volgende:
[..]
1. Persoonsgegevens
2. Worden gepubliceerd
3. Zonder toestemming van de persoon.
Als al deze 3 kloppen is het in principe in strijd met avg.
Met werkgerelateerde info die voor de collega's ook relevant is?quote:Op vrijdag 25 januari 2019 00:29 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Kennisname door onbevoegden/onopzettelijke verspreiding. Is gewoon een datalek
6:262 bw onrechtmatige daad zal vast kunnen. Maar wat is je schade?quote:Op vrijdag 25 januari 2019 00:31 schreef _--_ het volgende:
Hoe wordt dit eigenlijk gecompenseerd, stel je voor je eist je rechten? Geld? Want emotionele schade?
Ben wel benieuwd nu.
Sowieso kan je van avg makkelijk misbruik maken als je erin duikt. Vooral social media start-ups zuigen er behoorlijk in.
quote:Op vrijdag 25 januari 2019 00:32 schreef Peter het volgende:
[..]
Met werkgerelateerde info die voor de collega's ook relevant is?
De betreffende informatie is niet privé. De manier (het moment) van communiceren is niet handig. Dat maakt het nog niet verboden.
Niemand zegt dat je werkgever lief moet zijn.
Bron wederom:https://autoriteitpersoon(...)eldplicht-datalekkenquote:Bij een datalek gaat het om ongeoorloofde of onbedoelde toegang tot persoonsgegevens bij een organisatie. Of om vernietiging, verlies, wijziging of vrijkomen van persoonsgegevens. Onder een datalek valt dus niet alleen het vrijkomen (lekken) van gegevens, maar ook onrechtmatige verwerking van gegevens en verlies van (toegang tot) persoonsgegevens.
nou kanjerquote:Op vrijdag 25 januari 2019 00:29 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Kennisname door onbevoegden/onopzettelijke verspreiding. Is gewoon een datalek
Ja, aan alle 6 wordt sowieso niet voldaan. Geen een.quote:Op vrijdag 25 januari 2019 00:32 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nee, er zijn 6 grondslagen. toestemming is daar slechts een van. Bovendien gaat het om verwerken en niet publiceren. geen onbelangrijk verschil
Je stelde het in algemene zin, dus ik denk ik vul het volledigheidshalve even aan.quote:Op vrijdag 25 januari 2019 00:36 schreef _--_ het volgende:
[..]
Ja, aan alle 6 wordt sowieso niet voldaan. Geen een.
En ja verwerken is de term, maar publiceren hoort ook onder verwerken. Ik schrijf iig geen artikel voor een wet.
Doen ze wel wat mee hoor. Heb ik ook een aantal keren gedaan.quote:Op vrijdag 25 januari 2019 00:36 schreef Adames het volgende:
[..]
nou kanjer
Succes met melden bij het ap
Wat is je doel hiermee?quote:Op donderdag 24 januari 2019 23:47 schreef Goudvis0123 het volgende:
Hi allemaal,
Onlangs had de manager van mijn werk een mail perongeluk doorgestuurd naar mijn hele afdeling omtrent alle contracten die wel of niet verlengd worden en de werkwijze enzovoorts. Deze mail was initieel voor mijn shiftleader bedoelt die mij vervolgens moet vertellen dat ik geen vast contract krijg na mijn 2 jaar dienstverband. Maar nu weet al mijn collegas dat mijn contract dus niet verlengd wordt voordat ik zelf persoonlijk hierover bent ingelicht. Mijn manager had mij erna nog wel opgebeld om te vertellen dat mijn contract niet verlengd wordt (aangezien hij al perongeluk via de mail heeft gepubliceerd aan iedereen). Ik vraag me nu af of het nu privacy schending is van de werkgever. Ik vind het zeer onprofessioneel hoe ze het hebben aangepakt. Nu weet iedereen het op werk terwijl ik het zelf wil vertellen of misschien niet eens.
Wie kan mij hier meer over vertellen?
Thanks alvast
Ja dit.quote:Op vrijdag 25 januari 2019 00:46 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Wat is je doel hiermee?
Je manager heeft dom en onprofessioneel gehandeld en het was netjes geweest om het eerst 1 op 1 te vertellen.
Maar dat je contract niet verlengd gaat worden zal binnen het bedrijf uiteindelijk toch wel bekend worden?
Alleen al omdat je er op een dag niet meer bent of omdat je werk moet gaan overdragen.
Hoe is je privacy dan geschonden?
Je kunt natuurlijk een hoop stampij gaan maken maar wil je zo herinnerd worden?
Als het je echt dwars zit dan zeg je een keer tegen je manager dat je het een lompe actie vond en laat het er dan bij.
Hoe kom je er bij dat iemand die twee jaar in dienst is geweest recht heeft op een transitievergoeding?quote:Op vrijdag 25 januari 2019 05:19 schreef Anneloos het volgende:
Ik snap best dat TS het ongemakkelijk vind om terug te keren bij zijn werkgever nadat zijn zaken zo op tafel zijn gelegd.
Twee jaar in dienst geweest? transitievergoeding wel![]()
Als jouw werkgever een beetje schappelijk is laat hij jou gewoon je vakantieuren opnemen, want hij heeft zichzelf zwaar voor lul gezet en daarmee jou ook te kakken gezet. Kan voor de rest niets vinden over bepaalde rechten die je in zo’n situatie zou hebben, maar daar mogen ze ook wel eens verandering in brengen
![]()
![]()
https://www.rijksoverheid(...)ldxeHpoaAhMVEALw_wcBquote:Op vrijdag 25 januari 2019 06:43 schreef Linkse_krijger het volgende:
[..]
Hoe kom je er bij dat iemand die twee jaar in dienst is geweest recht heeft op een transitievergoeding?
Voordat hij zelf op de hoogte is?quote:Op vrijdag 25 januari 2019 06:59 schreef Fer het volgende:
Welke privacy?
Collega’s dienen toch op de hoogte te zijn, dat iemand binnenkort vertrekt. Dat is uiterst werkgerelateerd, zodat zij hiermee rekening kunnen houden.
Helaas is het soms wel noodzakelijk om werkgevers hier op te wijzenquote:Op vrijdag 25 januari 2019 07:02 schreef Anneloos het volgende:
[..]
https://www.rijksoverheid(...)ldxeHpoaAhMVEALw_wcB
Zoveel mensen weten hier niet van en werkgevers maken hier misbruik van.quote:Op vrijdag 25 januari 2019 07:03 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Helaas is het soms wel noodzakelijk om werkgevers hier op te wijzen
Never mind, ik las niet goed. Je hebt gelijkquote:Op vrijdag 25 januari 2019 07:02 schreef Anneloos het volgende:
[..]
https://www.rijksoverheid(...)ldxeHpoaAhMVEALw_wcB
Dat is keurig conform de verplichte aanzegtermijn.quote:Op vrijdag 25 januari 2019 00:17 schreef Goudvis0123 het volgende:
[..]
Als ik die vakantieuren opvraag dan krijg ik die gewoon uitbetaald. En aan de ene kant vind ik inderdaad zeer on professioneel hoe ze het hebben gehandeld. In de mail blijkt ook dat ze mij pas initieel 28 januari pas wilt vertellen als hij niet zo nalatig was geweest. Precies 1 maand voordat mijn contract verloopt -_- anyway ik heb al mijn hoop al verloren bij dit bedrijf en totaal geen zin om terug te gaan 🙃
Melden bij de autoriteit persoonsgegevens zodat je kan toekijken hoe je naaiende ex werkgever z'n huid probeert te redden.quote:
Op zich heeft de komst van de avg hier niets in gewijzigd hoor. Ook onder de wbp was dit het geval. In mijn beleving gaat het hierbij om het gegeven dat de overeenkomst vanuit de werkgever niet verlengd gaat worden inderdaad een persoonsgegeven [op het onderdeel dat het gaat over de verwerking van een arbeidsovereenkomst met een individu en de beslissing vanuit de werkgever].quote:Op donderdag 24 januari 2019 23:57 schreef trein2000 het volgende:
Dit is helemaal juist. Gestelde casus is een voorbeeld van een datalek, omdat in dit geval de informatie verspreid wordt aan medewerkers die dit voor de uitvoering van hun functie niet nodig hebben. Het feit dat persoon niet meer werkzaam zal zijn kan mogelijk wel verspreid worden, het feit dat dit een beslissing is van de werkgever niet.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het datalek moet door de verwerkingsverantwoordelijke geregistreerd worden en zij moet besluiten in hoeverre er noodzaak is van het melden bij het AP. In dit geval lijkt mij dit niet noodzakelijk en kan dit beperkt blijven tot een registratie binnen de onderneming zelf. Meldingen zijn namelijk noodzakelijk na de overweging: of het waarschijnlijk is dat de inbreuk in verband met persoonsgegevens een risico inhoudt voor de rechten en vrijheden van natuurlijke personen.
Alleen wanneer in de mail de reden van het niet verlengen staat, zoals dat de persoon onbekwaam is en dit bijvoorbeeld ook gevolgen kan hebben voor een nieuwe arbeidsrelatie, zie ik een risico op de inbreuk en dus de verplichting tot melden bij het AP.
Uiteraard wel ongemakkelijk.
[ Bericht 1% gewijzigd door snabbi op 25-01-2019 17:44:53 ]
quote:Op vrijdag 25 januari 2019 14:12 schreef snabbi het volgende:
[..]
Op zich heeft de komst van de avg hier niets in gewijzigd hoor. Ook onder de wbp was dit het geval. In mijn beleving gaat het hierbij om het gegeven dat de overeenkomst vanuit de werkgever niet verlengd gaat worden inderdaad een persoonsgegeven [op het onderdeel dat het gaat over de verwerking van een arbeidsovereenkomst met een individu en de beslissing vanuit de werkgever].
[..]
Dit is helemaal juist. Gestelde casus is een voorbeeld van een datalek, omdat in dit geval de informatie verspreid wordt aan medewerkers die dit voor de uitvoering van hun functie niet nodig hebben. Het feit dat persoon niet meer werkzaam zal zijn kan mogelijk wel verspreid worden, het feit dat dit een beslissing is van de werkgever niet.Goede postSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het datalek moet door de verwerkingsverantwoordelijke geregistreerd worden en zij moet besluiten in hoeverre er noodzaak is van het melden bij het AP. In dit geval lijkt mij dit niet noodzakelijk en kan dit beperkt blijven tot een registratie binnen de onderneming zelf. Meldingen zijn namelijk noodzakelijk na de overweging: of het waarschijnlijk is dat de inbreuk in verband met persoonsgegevens een risico inhoudt voor de rechten en vrijheden van natuurlijke personen.op de volgende alinea na:
Fixedquote:Alleen wanneer in de reden van het niet verlengen staat dat de persoon onbekwaam is en dit bijvoorbeeld ook gevolgen kan hebben voor een nieuwe arbeidsrelatie, zie ik het risico op de inbreuk niet wel als bijzonder groot.
(of "alleen wanneer" vervangen door "tenzij")r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
Dat maakt het wel wat lulliger vind ik. Kbedoel, kennelijk weet die manager het dus al eerder dan de 28e. Zeg het dan gewoon ook eerder tegen TS, dan kan TS eerder op zoek.quote:Op vrijdag 25 januari 2019 07:46 schreef baskick het volgende:
[..]
Dat is keurig conform de verplichte aanzegtermijn.
Prima, maar voor WGR niet relevant.quote:Op vrijdag 25 januari 2019 16:27 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Dat maakt het wel wat lulliger vind ik. Kbedoel, kennelijk weet die manager het dus al eerder dan de 28e. Zeg het dan gewoon ook eerder tegen TS, dan kan TS eerder op zoek.
quote:Op vrijdag 25 januari 2019 16:03 schreef r_one het volgende:
[..]
Goede postop de volgende alinea na:
[..]
Fixed
(of "alleen wanneer" vervangen door "tenzij")
Volgens mijn werkgever (overheid) wel, wat het vreselijk ingewikkeld maakt om te overleggen over welke externen(!) er wanneer uit kunnen stromen, want je mag niet aan een ander vertellen dat pietje binnenkort afloopt..quote:Op vrijdag 25 januari 2019 00:16 schreef Queller het volgende:
[..]
Maar de collega's van TS hadden het binnenkort anders ook geweten. Valt de wetenschap dat een contract niet wordt verlengd tot die tijd onder de AVG? Ik vraag het me sterk af.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |