| pfefferkatze | woensdag 23 januari 2019 @ 23:15 |
| sinds een paar dagen heeft mijn auto een vrij constante ritmische tik komende ergens onder de motorkap vandaan. als de auto koud start en stationair draait klinkt ie als een trekker, bij neerschakelen krijg ik een vrij zeurderig geluid, tijdens cruisen ook een constant bijgeluid als een pruttelend dieselmotortje. als ik de motorkap open en luister zou ik zeggen dat het geluid vanuit de regio distributieriem komt. ik heb een volvo v40 benzine uit '99 en de distributieriem is vervangen bij 155k, er zit nu 210k op. de riem is niet gescheurd maar ziet er wel droog uit. hier een filmpje van onder de motorkap waar je het vrij goed hoort: https://streamable.com/a8343 en nog deze grimmige foto voor de sier: ![]() wat is het? | |
| TheFreshPrince | woensdag 23 januari 2019 @ 23:18 |
| Klinkt als een scheur in het uitlaatspruitstuk (of pakking, zelfde effect) Maar het blijft moeilijk om te bepalen aan de hand van een geluidsfragment op een telefoon. En de riem die je ziet is niet je distributieriem, dat is je multiriem. Distributieriem heeft tandjes en zit achter een kap | |
| pfefferkatze | woensdag 23 januari 2019 @ 23:19 |
je mag er best een stukje in rijden hoor maar goeie, zal morgenochtend ff naast de auto op de grond liggen i.p.v. bij de motorkap luisteren. | |
| pfefferkatze | woensdag 23 januari 2019 @ 23:20 |
ik wist in ieder geval dat het geen broekriem was | |
| warhamstr | woensdag 23 januari 2019 @ 23:24 |
| Lekke uitlaat. (punt) | |
| pfefferkatze | woensdag 23 januari 2019 @ 23:25 |
| kan best kloppen want na een kwartiertje als de motor warm is wordt het geluid veel minder (als het metaal uitgezet is dus) | |
| Fer | woensdag 23 januari 2019 @ 23:27 |
| Ik denk ook dat de uitlaat ergens verrot is, waarschijnlijk vrij dicht bij de motor. | |
| #ANONIEM | donderdag 24 januari 2019 @ 04:55 |
| |
| Gummiebeer | donderdag 24 januari 2019 @ 12:15 |
| Een veel voorkomend probleem bij de X40 is de VVT. Heb je ook een regelmatig tikkend geluid? Anders ook eens even op het volvo40forum.nl kijken, staat zat over geschreven. | |
| Sounddragon | donderdag 24 januari 2019 @ 12:44 |
kom maar langs Is beroerd te bepalen zo met een filmpje, spruitstukpakking zou kunnen, spruitstuk gescheurd zou kunnen, maar puur op het geluid in het filmpje kan het ook een resonantie zijn of iets anders mechanisch. | |
| pfefferkatze | donderdag 24 januari 2019 @ 18:23 |
Tikkend geluid denk ik niet...morgenochtend ff langs de lokale Volvo specialist om te laten luisteren. | |
| Gummiebeer | donderdag 24 januari 2019 @ 18:40 |
Verstandig. Laat je het even weten wat hun bevinding is morgen? | |
| pfefferkatze | donderdag 24 januari 2019 @ 18:41 |
Sowieso. Wil er volgende week mee naar Berlijn heen en weer dus hoop dat het op korte termijn te fixen valt | |
| powerflux | donderdag 24 januari 2019 @ 19:17 |
| Een riem met 210K er op moet sowieso vervangen. Zal echter weinig met het geluid te maken hebben.. | |
| pfefferkatze | donderdag 24 januari 2019 @ 19:18 |
Hij is vervangen op 155k | |
| powerflux | donderdag 24 januari 2019 @ 19:46 |
Ah, ik had het verkeerd gelezen. Check | |
| Straatcommando. | donderdag 24 januari 2019 @ 22:01 |
| Als je gas geeft word het geluid erger denk ik? Ik zet in op een verrotte pakking. | |
| pfefferkatze | vrijdag 25 januari 2019 @ 14:25 |
| Ze hebben ff geluisterd, riem losgemaakt, overal gevoeld en nog meer geluisterd. Vermoeden is dynamo pulley. Morgen brengen ter reparatie. | |
| Gummiebeer | vrijdag 25 januari 2019 @ 18:43 |
Gelukkig niet de VVT dus, dat scheelt weer een bak geld. | |
| Kalebatz | zaterdag 26 januari 2019 @ 00:48 |
| Bij mijn vorige auto maakt de waterpomp een soortgelijk geluid. Benieuwd of het echt je dynamo is. | |
| Chinless | zondag 27 januari 2019 @ 20:24 |
Huh... mijn riem moet pas bij 240.000?? | |
| Sounddragon | zondag 27 januari 2019 @ 20:31 |
En? fixed? | |
| powerflux | zondag 27 januari 2019 @ 21:00 |
Dat is echt veel | |
| Sometimes | zondag 27 januari 2019 @ 21:11 |
Ik gok een Ford met 1.0 liter Ecoboost motor, die hebben een wet belt (distributieriem die door olie loopt) met een vervangingstermijn van 240.000 km of 10 jaar. | |
| pfefferkatze | maandag 28 januari 2019 @ 23:08 |
| De dynamo is in z'n geheel vervangen en nu is het geluid weg. | |
| TheFreshPrince | maandag 28 januari 2019 @ 23:16 |
Mooi zo Heb ook ooit eens een dynamo gehad waar het lager uit lag, die klonk alsof er een 2-takt brommer onder m'n motorkap meedraaide met de toeren. Het gebeurde in Lisse met m'n oude Volvo 740. Heb daar de plus-pool van m'n dynamo losgehaald, stukje tape er om en zo naar huis (Friesland) gereden. Met de pool losgehaald had hij het een stuk minder zwaar. Was gelukkig een carburateur model op LPG dus je kon ver komen op 1 accu lading. Voor ¤45 een gebruikte dynamo besteld via onderdelenlijn, bleek niet heel lekker te passen (had de verkeerde) dus snaren (ja, 2 snaren) liepen wat scheef. Maar hij heeft het nog jaren volgehouden, blijkbaar kan het wat hebben. Zo'n Volvo is gelukkig net Mecano en genoeg ruimte rond het motorblok. | |
| pfefferkatze | maandag 28 januari 2019 @ 23:40 |
Mooie herinneringen 45 euro hebben ze mij ook berekend voor een tweedehands dynamo die ze uit een sloopV40 hebben gehaald die ze nog hadden staan. Plus zeven tientjes aan manuren. | |
| TheFreshPrince | maandag 28 januari 2019 @ 23:44 |
Netjes |