abonnement Unibet Coolblue
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 22 januari 2019 @ 19:31:38 #1
78918 SeLang
Black swans matter
pi_184558529
Het is weer bijna zo ver! :Y
Iedereen meedoen!


https://www.tuinvogeltelling.nl/
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_184571358
Ik heb een balkon en heb net 2 voedersilo's met zuignappen op mn raam geplakt. In de ene strooivoermix en in de andere pinda's. Als de vogels het even in hun groepsapp zetten dat er hier eten te halen valt, dan kan ik van het weekend hopelijk meetellen ^O^
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 23 januari 2019 @ 13:31:25 #3
78918 SeLang
Black swans matter
pi_184571733
quote:
1s.gif Op woensdag 23 januari 2019 13:13 schreef _Hestia_ het volgende:
Ik heb een balkon en heb net 2 voedersilo's met zuignappen op mn raam geplakt. In de ene strooivoermix en in de andere pinda's. Als de vogels het even in hun groepsapp zetten dat er hier eten te halen valt, dan kan ik van het weekend hopelijk meetellen ^O^
Nou hopelijk ontdekken ze deze nieuwe voedsel lokatie snel ^O^

Dit is mijn resultaat van de laatste jaren (Britse versie want daar woon ik):

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_184571887
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 13:31 schreef SeLang het volgende:

[..]

Nou hopelijk ontdekken ze deze nieuwe voedsel lokatie snel ^O^

Dit is mijn resultaat van de laatste jaren (Britse versie want daar woon ik):

[ afbeelding ]
Dat is een leuk lijstje ^O^
Hier zitten wel veel eksters, koolmezen, pimpelmezen, zwarte kraaien, houtduiven en kokmeeuwen. Maar niet op mijn balkon :P
Als ik ipv mn balkon het dak van het rijtje huizen waar ik vanuit mn flat uitzicht op heb zou mogen tellen dan wordt het een volle lijst _O-
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 23 januari 2019 @ 13:49:15 #5
78918 SeLang
Black swans matter
pi_184572109
quote:
1s.gif Op woensdag 23 januari 2019 13:38 schreef _Hestia_ het volgende:

[..]

Dat is een leuk lijstje ^O^
Hier zitten wel veel eksters, koolmezen, pimpelmezen, zwarte kraaien, houtduiven en kokmeeuwen. Maar niet op mijn balkon :P
Als ik ipv mn balkon het dak van het rijtje huizen waar ik vanuit mn flat uitzicht op heb zou mogen tellen dan wordt het een volle lijst _O-
Hier mag dat gewoon. Je mag zelf definiėren waar je gaat tellen. Mag je tuin zijn of lokaal park of wat dan ook.

Ik definieer mijn "tuin" als alles wat ik vanuit mijn raam kan zien, dus dat is inclusief bomen die technisch gesproken achter en niet in mijn tuin staan.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_184572156
Leuk :) ik ga me dit jaar ook aanmelden.

Paar weken geleden dacht ik een kleine geelkuifspecht te zien op het gazon. Maar die komen in Nederland niet voor, althans... niet dat ik weet. Zal uiteindelijk wel een groene specht zijn geweest maar ik had 'm vanuit huis op de foto moeten zetten i.p.v. erheen te lopen -O-
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 23 januari 2019 @ 13:56:38 #7
78918 SeLang
Black swans matter
pi_184572256
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 13:51 schreef Tuned22 het volgende:
Leuk :) ik ga me dit jaar ook aanmelden.

Paar weken geleden dacht ik een kleine geelkuifspecht te zien op het gazon. Maar die komen in Nederland niet voor, althans... niet dat ik weet. Zal uiteindelijk wel een groene specht zijn geweest maar ik had 'm vanuit huis op de foto moeten zetten i.p.v. erheen te lopen -O-
Dat zal inderdaad een Groene Specht zijn geweest. Ook het feit dat hij op je gazon naar eten zoekt bevestigt dat.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_184572448
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 13:56 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat zal inderdaad een Groene Specht zijn geweest. Ook het feit dat hij op je gazon naar eten zoekt bevestigt dat.
Hij heeft hele kraters in het gazon gemaakt. In het voorjaar zit er ook steevast een bonte specht hele dagen in het gazon te zoeken naar voedsel. Maar een groene specht had ik dat nog nooit zien doen eigenlijk.
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 23 januari 2019 @ 14:19:58 #9
78918 SeLang
Black swans matter
pi_184572759
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 14:04 schreef Tuned22 het volgende:

[..]

Hij heeft hele kraters in het gazon gemaakt. In het voorjaar zit er ook steevast een bonte specht hele dagen in het gazon te zoeken naar voedsel. Maar een groene specht had ik dat nog nooit zien doen eigenlijk.
Groene spechten zie ik vrijwel altijd op de grond, Grote Bonte bijna altijd in de boom. De Grote Bonte Specht komt in het voorjaar ook altijd mijn nestkastje checken en als de chicks groot genoeg zijn probeert hij er dan een gat in te hakken om ze op te vreten (zonder succes tot nu toe).
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_184572916
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 14:19 schreef SeLang het volgende:

[..]

Groene spechten zie ik vrijwel altijd op de grond, Grote Bonte bijna altijd in de boom. De Grote Bonte Specht komt in het voorjaar ook altijd mijn nestkastje checken en als de chicks groot genoeg zijn probeert hij er dan een gat in te hakken om ze op te vreten (zonder succes tot nu toe).
Precies het tegenovergestelde dus :D (eigenwijze Engelse vogels :{w )

Hier zat de groene specht altijd in een dode boom van de buren. Maar die boom is vorig jaar weggehaald en sindsdien zag ik de specht ook niet meer.

Als de bonte specht (ik weet niet of het een grote of een kleine is, zo veel verstand heb ik er nou ook weer niet van) weer in het voorjaar zit te chillen op het gazon alhier, zal ik foto's maken.

:B
pi_184573114
Ik baal dat ik niet in Nederland ben dit weekend. Ik had graag meegedaan. Gisteren had ik een grote gele kwikstaart in mijn tuin. Nooit eerder gezien, zal wel verdwaald zijn geweest want er is hier niet echt water in de buurt.
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 23 januari 2019 @ 14:40:18 #12
78918 SeLang
Black swans matter
pi_184573151
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 14:28 schreef Tuned22 het volgende:

Hier zat de groene specht altijd in een dode boom van de buren. Maar die boom is vorig jaar weggehaald en sindsdien zag ik de specht ook niet meer.
Dieet bestaat vooral uit mieren, dus wellicht zat er een mierennest in dat dode hout. Maar om die reden zie je ze dus ook vooral op het gras.

quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 14:28 schreef Tuned22 het volgende:

Als de bonte specht (ik weet niet of het een grote of een kleine is, zo veel verstand heb ik er nou ook weer niet van) weer in het voorjaar zit te chillen op het gazon alhier, zal ik foto's maken.

:B
Waarschijnlijk een Grote. Die is veel talrijker. Een Kleine is ongeveer zo groot als een Huismus.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_184614578
Ik tel ook weer mee dit weekend. Ik heb net nog extra strooivoer geworpen, de silo's zitten nog vol. Wie weet zitten er morgen weer 20 kraaien of eksters van te smullen. Of gewoon een paar koolmeesjes of merels. Die zijn toch gezelliger.
Spoilers!
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 26 januari 2019 @ 08:57:32 #14
78918 SeLang
Black swans matter
pi_184627991
Game on! :)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zaterdag 26 januari 2019 @ 09:04:35 #15
277627 Seven.
We are Borg.
pi_184628060
De vogels komen hier altijd af op de blauwe regen, die hangt vol met vetbollen enzo. Maar ja, als die zijn bladeren verliest, dan is er ineens geen vogel meer te bekennen :( .
Resistance is futile.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 26 januari 2019 @ 09:06:55 #16
78918 SeLang
Black swans matter
pi_184628088
Ik wacht nog even met tellen. In mijn tuin zie ik altijd het meeste rond 9:30-10:30. De vroege ochtend is meestal het beste in de natuur maar niet in mijn tuin om één of andere reden.

Ik hoor al wel een Roodborstje, een Heggenmus en een Boomklever zingen O+
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_184628212
Ik hoor wel van alles maar nog niks gezien. Vannacht/vanochtend vroeg is er wel wat geweest want er zijn al een paar van die kleine appeltjes op voederplank weg/aangevreten.

Ik begin gewoon met tellen als ik er überhaupt 1 zie dit weekend :')
Scheelt wel dat de sneeuw nu helemaal weg is hier.

Succes en veel plezier iedereen *O*
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 26 januari 2019 @ 11:21:12 #18
78918 SeLang
Black swans matter
pi_184629561
Done! :)

Opvallende zaken:

- 3 Grote Lijsters gezien, de eerste keer dat ik die ooit in mijn tuin heb gezien. Die Zanglijster die ik al de hele week hoor zingen inclusief vanmorgen voor de telling liet zich niet zien en kon ik dus niet tellen.

- Voor het eerst niet één Merel gezien. Er schijnt ook een ziekte te heersen waardoor er dit jaar minder zijn, maar dit is wel apart



"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_184629642
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 11:21 schreef SeLang het volgende:
Done! :)

Opvallende zaken:

- 3 Grote Lijsters gezien, de eerste keer dat ik die ooit in mijn tuin heb gezien. Die Zanglijster die ik al de hele week hoor zingen inclusief vanmorgen voor de telling liet zich niet zien en kon ik dus niet tellen.

- Voor het eerst niet één Merel gezien. Er schijnt ook een ziekte te heersen waardoor er dit jaar minder zijn, maar dit is wel apart

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ik ben wel heel benieuwd naar jouw tuin als je in 30 minuten zoveel verschillende vogels kunt tellen :D
Gaaf van die grote lijsters ^O^

Ik moest net ff een bloemetje halen voor mn vaders verjaardag vanmiddag en bij bloemist hadden ze ook dit liggen:



Dus die nu ook op mn balkon en hopelijk vinden ze het voor morgen nog. En anders jammer voor het tellen dit jaar, maar kan ik hopelijk evengoed snel van vogeltjes op mn balkon genieten O+
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 26 januari 2019 @ 11:38:22 #20
78918 SeLang
Black swans matter
pi_184629805
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 11:27 schreef _Hestia_ het volgende:

[..]

Ik ben wel heel benieuwd naar jouw tuin als je in 30 minuten zoveel verschillende vogels kunt tellen :D
Gaaf van die grote lijsters ^O^
Hier in Engeland tellen we een uur. En mijn "tuin" is inclusief een aantal bomen die technisch niet in mijn tuin staan. Ik tel alles wat ik vanuit mijn raam kan zien. Hier mag je zelf definiėren waar je gaat tellen, dat mag ook het lokale park zijn bijvoorbeeld.

Het meeste komt echter ook daadwerkelijk in mijn tuin. Het is een gemeenschappelijke tuin die behoorlijk groot is en ook met een aantal oude (eiken-)bomen, een berk, een aantal coniferen, lage struiken, gras,... dus het is erg gevarieerd. Bovendien grenst het aan een heel groot park. Ik krijg ook bosuilen in mijn tuin en ik heb wel eens een das gezien.

quote:
Ik moest net ff een bloemetje halen voor mn vaders verjaardag vanmiddag en bij bloemist hadden ze ook dit liggen:

[ afbeelding ]

Dus die nu ook op mn balkon en hopelijk vinden ze het voor morgen nog. En anders jammer voor het tellen dit jaar, maar kan ik hopelijk evengoed snel van vogeltjes op mn balkon genieten O+
Succes! ^O^
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_184630365
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 11:38 schreef SeLang het volgende:

[..]

Hier in Engeland tellen we een uur. En mijn "tuin" is inclusief een aantal bomen die technisch niet in mijn tuin staan. Ik tel alles wat ik vanuit mijn raam kan zien. Hier mag je zelf definiėren waar je gaat tellen, dat mag ook het lokale park zijn bijvoorbeeld.

Het meeste komt echter ook daadwerkelijk in mijn tuin. Het is een gemeenschappelijke tuin die behoorlijk groot is en ook met een aantal oude (eiken-)bomen, een berk, een aantal coniferen, lage struiken, gras,... dus het is erg gevarieerd. Bovendien grenst het aan een heel groot park. Ik krijg ook bosuilen in mijn tuin en ik heb wel eens een das gezien.

[..]

Succes! ^O^
Ah kijk dat scheelt idd al dat je daar een uur mag. Maar klinkt wel echt goed die tuin, lijkt me heerlijk om in die omgeving te wonen als ik het zo lees O+
Thnx ^O^
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 26 januari 2019 @ 12:51:26 #22
78918 SeLang
Black swans matter
pi_184630792
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 12:22 schreef _Hestia_ het volgende:

[..]

Ah kijk dat scheelt idd al dat je daar een uur mag.
Een half uurtje is ook eigenlijk iets te kort vind ik, want dat kun je makkelijk iets missen wat toch regelmatig je tuin bezoekt. Maar ik denk dat ze bang zijn dat een uur voor de meeste mensen te lang is.

Ik zou dit zelf liever 2 uur doen, al heb je na een uur het meeste wel gezien, dus een uur lijkt redelijk optimaal.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zaterdag 26 januari 2019 @ 12:59:48 #23
277627 Seven.
We are Borg.
pi_184630939
Ik begin nu.
Resistance is futile.
pi_184631045
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 12:59 schreef Seven. het volgende:
Ik begin nu.
Succes ^O^
pi_184631161
Ik ben net klaar. Helemaal zen O+
Spoilers!
  zaterdag 26 januari 2019 @ 13:29:01 #26
277627 Seven.
We are Borg.
pi_184631418
Nog 2 minuten. Niet 1 vogel gezien :')
Resistance is futile.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 26 januari 2019 @ 13:32:53 #27
78918 SeLang
Black swans matter
pi_184631485
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 13:29 schreef Seven. het volgende:
Nog 2 minuten. Niet 1 vogel gezien :')
Dit is ook wel het slechtste deel van de dag.
Morgenochtend herkansing :7
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 26 januari 2019 @ 13:33:14 #28
78918 SeLang
Black swans matter
pi_184631492
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 13:13 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik ben net klaar. Helemaal zen O+
Resultaat?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_184631683
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 13:33 schreef SeLang het volgende:

[..]

Resultaat?
Had even gedoe met de website en app van de Vogelbescherming.

Zwarte kraai 6
Koolmees 4
Fazant 3
Vink 3
Roodborst 2
Huismus 2
Houtduif 2
Boomklever 1
Ekster 1
Buizerd 1
Pimplmees 1
Groenling 1
Merel 1
Spoilers!
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 26 januari 2019 @ 13:48:56 #30
78918 SeLang
Black swans matter
pi_184631720
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 13:46 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Had even gedoe met de website en app van de Vogelbescherming.

Zwarte kraai 6
Koolmees 4
Fazant 3
Vink 3
Roodborst 2
Huismus 2
Houtduif 2
Boomklever 1
Ekster 1
Buizerd 1
Pimplmees 1
Groenling 1
Merel 1
Een Buizerd in je tuin _O_
Ze vliegen hier wel rond maar er is er nog nooit eentje in mijn tuin geland.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_184631820
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 13:48 schreef SeLang het volgende:

[..]

Een Buizerd in je tuin _O_
Ze vliegen hier wel rond maar er is er nog nooit eentje in mijn tuin geland.
Hij zat stiekem in de boom van de buren :@ Maar ik weet bijna zeker dat hij zich verplaatste naar een van onze bomen net buiten mijn gezichtsveld. En gisteren zat hij wel in mijn tuin. Ik vind het meetellen 8-)

Ik heb hem deze week trouwens pas voor het eerst gezien..En al die koolmezen enzo geven geen fuck om de buizerd.

Ik heb ook nog een theorie bevestigd. Een van mijn voedersilo's wordt nauwelijks gebruikt. Er wonen vlakbij inderdaad een stel territoriale roodborsten. Toen mijn man en ik in november bollen aan het planten waren, vielen die nijdige roodborsten ook al op _O- Ze spraken ons echt vermanend toe en vlogen af en aan om ons te laten weten dat ons gedrag hoogst onacceptabel was _O-
Spoilers!
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 26 januari 2019 @ 13:58:41 #32
78918 SeLang
Black swans matter
pi_184631918
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 13:53 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Hij zat stiekem in de boom van de buren :@ Maar ik weet bijna zeker dat hij zich verplaatste naar een van onze bomen net buiten mijn gezichtsveld. En gisteren zat hij wel in mijn tuin. Ik vind het meetellen 8-)
Ik ken de regels in NL niet maar hier kun je dat gewoon tellen als je wilt. Ze broeden hier in de buurt ook maar ik heb er nooit eentje in een boom zien zitten die vanuit mijn raam zichtbaar is. Een paar honderd meter verderop in het park broeden ook torenvalkjes maar die zie ik nooit in of boven mijn tuin. Te weinig open waarschijnlijk.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 26 januari 2019 @ 14:01:19 #33
78918 SeLang
Black swans matter
pi_184631968
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 13:53 schreef Lucky_Strike het volgende:

Ik heb hem deze week trouwens pas voor het eerst gezien..En al die koolmezen enzo geven geen fuck om de buizerd.
Dat klopt. Is totaal geen bedreiging voor ze. Een Sperwer, daar zijn ze (terecht) doodsbang voor.

quote:
Ik heb ook nog een theorie bevestigd. Een van mijn voedersilo's wordt nauwelijks gebruikt. Er wonen vlakbij inderdaad een stel territoriale roodborsten. Toen mijn man en ik in november bollen aan het planten waren, vielen die nijdige roodborsten ook al op _O- Ze spraken ons echt vermanend toe en vlogen af en aan om ons te laten weten dat ons gedrag hoogst onacceptabel was _O-
Ze zijn erg territoriaal. Maar hier in Engeland komen ze juist in de buurt van mensen die in de tuin werken vanwege die wormen en insekten die dat oplevert.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_184637080
Ik had gister ook zo'n roodborst die me voortdurend vertelde dat ik toch wel heel dicht bij zijn territorium kwam. Zeker een half uur door m achtervolgd.

Ik tel niet mee want ik herken de helft van de vogels niet en kan ze van binnenuit ook niet goed zien, maar vind het wel tof :Y
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_184648429
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 13:46 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Had even gedoe met de website en app van de Vogelbescherming.

Zwarte kraai 6
Koolmees 4
Fazant 3
Vink 3
Roodborst 2
Huismus 2
Houtduif 2
Boomklever 1
Ekster 1
Buizerd 1
Pimplmees 1
Groenling 1
Merel 1
Gave lijst en die buizerd _O_
Seven, blijkbaar een Apeldoorns probleem dus, geen vogels :P
Ik ben dr bang voor dat het hier vandaag ook niet wat wordt. Vliegen wel veel eksters en meeuwen en 1 zwarte kraai, maar verder hoor ik ook weinig andere vogels nu met die regen en wind.
pi_184649845
Gisteren werd mijn telling bruut verstoord door 4 Vlaamse Gaaien die zo nodig alle andere vogels weg moesten jagen :%

Dus maar weer een nieuwe poging tot tellen gedaan:

1 roodborstje O+
6 tortelduiven
2 houtduiven (gratis af te halen wegens terreur in de zomermaanden }:| )
2 koolmezen
1 ekster
2 boomklevers
3 merels
1 pimpelmees
5 huismussen
Grote bonte specht: wel gehoord, niet gezien.

Al met al viel het enigszins tegen.
pi_184649855


Uitgeteld -O-
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 27 januari 2019 @ 13:16:10 #38
78918 SeLang
Black swans matter
pi_184651365
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2019 11:35 schreef Tuned22 het volgende:
Gisteren werd mijn telling bruut verstoord door 4 Vlaamse Gaaien die zo nodig alle andere vogels weg moesten jagen :%

Dus maar weer een nieuwe poging tot tellen gedaan:

1 roodborstje O+
6 tortelduiven
2 houtduiven (gratis af te halen wegens terreur in de zomermaanden }:| )
2 koolmezen
1 ekster
2 boomklevers
3 merels
1 pimpelmees
5 huismussen
Grote bonte specht: wel gehoord, niet gezien.

Al met al viel het enigszins tegen.
Een tegenvallend resultaat is ook een nuttig resultaat. Door de jaren heen kun je trends spotten.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_184651520
3x koolmees
1x roodborst
1x merel
1x huismus
1x winterkoninkje
1x vink
1x pimpelmees
2x waterhoen

Helaas kwam de staartmees 2 uur te laat aanvliegen. En lieten de mussen en de groenlingen het behoorlijk afweten.
pi_184651527


[ Bericht 100% gewijzigd door Irrem op 27-01-2019 13:24:23 (Dubbel) ]
pi_184652487
5 vinken
3 koolmezen
1 winterkoninkje
1 houtduif

Dat was alles wat in de tuin zat 🙁

Bij de buren nog 3 turkse tortels en 2 merels.
Maar die hadden geen zin on hier op bezoek te komen.
  zondag 27 januari 2019 @ 15:34:43 #42
277627 Seven.
We are Borg.
pi_184654427
quote:
1s.gif Op zondag 27 januari 2019 09:53 schreef _Hestia_ het volgende:

[..]

Gave lijst en die buizerd _O_
Seven, blijkbaar een Apeldoorns probleem dus, geen vogels :P
Ik ben dr bang voor dat het hier vandaag ook niet wat wordt. Vliegen wel veel eksters en meeuwen en 1 zwarte kraai, maar verder hoor ik ook weinig andere vogels nu met die regen en wind.
En dat terwijl dit zo een groene stad is! Ik denk dat ze zich ergens in de buurt wel ophouden, onze tuin en balkon is in de winter niet optimaal voor kleine vogeltjes.

Ik woon hier nu een jaar. In get voorjaar zaten hier vorig jaar veel Vlaamse Gaaien. En toen die verder gingen, was het oorlogje tussen de mussen en koolmezen, de hele zomer hebben ze hier zitten donderjagen. Die kwamen hier toen de blauwe regen goed in het blad zat. En dan durven ze wel eens uit te wijken naar het voederbakje met zuignappen aan ons raam O+ .

Maar dus, het is al maanden rustig dus ik denk na over manieren waarop we het hele jaar kunnen genieten.

Dit voorjaar maken we ons waterwerk af (betonnen bol waar water uit komt borrelen). Daar omheen komt een grote maar wel ondiepe plas water met grind (5-10cm max). Ik denk dat de vogels dat geweldig zullen vinden. Dit komt ook tegen de laurierheg aan, dus genoeg beschutting voor de kleine vogeltjes. En ik wil nog een mooie voedertafel in de tuin zelf.
Resistance is futile.
  zondag 27 januari 2019 @ 15:35:13 #43
277627 Seven.
We are Borg.
pi_184654442
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2019 11:36 schreef Tuned22 het volgende:
[ afbeelding ]

Uitgeteld -O-
-O-
Resistance is futile.
pi_184655454
quote:
1s.gif Op zondag 27 januari 2019 15:35 schreef Seven. het volgende:

[..]

-O-
Ja, die was nogal dood ;(

Vanmorgen vloooog ze nog :B
  zondag 27 januari 2019 @ 16:16:39 #45
277627 Seven.
We are Borg.
pi_184655807
quote:
9s.gif Op zondag 27 januari 2019 16:07 schreef Tuned22 het volgende:

[..]

Ja, die was nogal dood ;(

Vanmorgen vloooog ze nog :B
Tegen het raam gevlogen of zo?
Resistance is futile.
pi_184656345
quote:
1s.gif Op zondag 27 januari 2019 15:34 schreef Seven. het volgende:

[..]

En dat terwijl dit zo een groene stad is! Ik denk dat ze zich ergens in de buurt wel ophouden, onze tuin en balkon is in de winter niet optimaal voor kleine vogeltjes.

Ik woon hier nu een jaar. In get voorjaar zaten hier vorig jaar veel Vlaamse Gaaien. En toen die verder gingen, was het oorlogje tussen de mussen en koolmezen, de hele zomer hebben ze hier zitten donderjagen. Die kwamen hier toen de blauwe regen goed in het blad zat. En dan durven ze wel eens uit te wijken naar het voederbakje met zuignappen aan ons raam O+ .

Maar dus, het is al maanden rustig dus ik denk na over manieren waarop we het hele jaar kunnen genieten.

Dit voorjaar maken we ons waterwerk af (betonnen bol waar water uit komt borrelen). Daar omheen komt een grote maar wel ondiepe plas water met grind (5-10cm max). Ik denk dat de vogels dat geweldig zullen vinden. Dit komt ook tegen de laurierheg aan, dus genoeg beschutting voor de kleine vogeltjes. En ik wil nog een mooie voedertafel in de tuin zelf.
Ja idd. Er zitten genoeg vogels hier in de buurt, maar denk ook dat ik gewoon eerder dat voer op mn balkon had moeten hangen. Nu was het ook wel erg last minute. En verder ook geen planten oid nu. Komende maanden maar mee aan de slag om het wat groener te maken en hopelijk komen de vogels iig alsnog dan O+

Jouw plannen klinken wel heel goed, vooral dat waterwerk klinkt idd goed. Dat zullen ze vast leuk vinden O+
Maar beschutting is idd ook belangrijk. Ik had ook een gratis magazine van de Vogelbescherming gekregen en daar hebben ze het over de vier V's (Voedsel, Veiligheid, Variatie en Voortplanting) om meer vogels te krijgen. Het voedsel is geregeld, nu de rest nog ;)
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 27 januari 2019 @ 16:33:16 #47
78918 SeLang
Black swans matter
pi_184656363
Vogels in je tuin is vooral een kwestie van voedsel (uiteraard). Dus wat je wilt is inheemse soorten zoals bijvoorbeeld eik en berk en veel variatie (hoge bomen, lage struiken, stukjes gras, water als het kan, etc. Veel sierstruiken zien er leuk uit maar bieden niet het voedsel dat de vogeltjes nodig hebben waardoor de tuin in hun perspectief een woestijn is met weinig eten. Helaas heb je dit niet altijd te kiezen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_184656688
quote:
1s.gif Op zondag 27 januari 2019 16:16 schreef Seven. het volgende:

[..]

Tegen het raam gevlogen of zo?
Nee, niet eens. Dat heb ik hier sowieso nog nooit meegemaakt.

Gewoon overleden aan een sterfgeval dus :D
  zondag 27 januari 2019 @ 16:47:19 #49
277627 Seven.
We are Borg.
pi_184656729
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2019 16:33 schreef SeLang het volgende:
Vogels in je tuin is vooral een kwestie van voedsel (uiteraard). Dus wat je wilt is inheemse soorten zoals bijvoorbeeld eik en berk en veel variatie (hoge bomen, lage struiken, stukjes gras, water als het kan, etc. Veel sierstruiken zien er leuk uit maar bieden niet het voedsel dat de vogeltjes nodig hebben waardoor de tuin in hun perspectief een woestijn is met weinig eten. Helaas heb je dit niet altijd te kiezen.
Ik zal kijken of ik nog wat kleine struikjes kan planten, en ik denk dat ik ook serieus ga moeten voeren onder de haag, ik begrijp dat met name kleine vogeltjes dat fijn vinden. Gras begin ik niet aan, ik haat maaien :( .
Resistance is futile.
  zondag 27 januari 2019 @ 16:55:25 #50
277627 Seven.
We are Borg.
pi_184656903
quote:
1s.gif Op zondag 27 januari 2019 16:32 schreef _Hestia_ het volgende:

[..]

Ja idd. Er zitten genoeg vogels hier in de buurt, maar denk ook dat ik gewoon eerder dat voer op mn balkon had moeten hangen. Nu was het ook wel erg last minute. En verder ook geen planten oid nu. Komende maanden maar mee aan de slag om het wat groener te maken en hopelijk komen de vogels iig alsnog dan O+

Jouw plannen klinken wel heel goed, vooral dat waterwerk klinkt idd goed. Dat zullen ze vast leuk vinden O+
Maar beschutting is idd ook belangrijk. Ik had ook een gratis magazine van de Vogelbescherming gekregen en daar hebben ze het over de vier V's (Voedsel, Veiligheid, Variatie en Voortplanting) om meer vogels te krijgen. Het voedsel is geregeld, nu de rest nog ;)
Nestkastjes ontbreekt het hier nog wel een beetje aan, ja. Ik heb een leuke gekregen voor kerst.

Het stikt hier trouwens van de kikkers, tijdens de tuinverbouwing zijn we er tientallen tegengekomen. Op zich goeie graadmeter voor de diversiteit, genoeg insecten dus. De tuin hiervoor had alleen gras en wat bamboe.

We hebben hier een enorme conifeer, erg geliefd bij duiven, eksters, gaaien, kraaien. De berk van de buurvrouw wordt ook veel gebruikt door deze bandieten. De taxus van 5m hoog is bij geen enkele vogel in trek :'), maar daar hebben we nu dus een laurierhaag onder geplant. En de kleinere vogeltjes komen bij ons eigenlijk vooral af op de blauwe regen, en dan alleen koolmezen en mussen.

De tuin is pas in oktober aangeplant dus op zich niet verwonderlijk dat het nog niet storm loopt :+
Resistance is futile.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')