abonnement Unibet Coolblue
pi_184556576
Ik zit nu al een paar jaar bij Qurrent en daar ben ik best tevreden over. Alleen word ik soms wel 2x per dag gebeld door callcenters die mij over willen laten stappen naar een andere energieleverancier. Dit wil ik niet en het lukt niet om van ze af te komen.

quote:
• Meerdere keren gezegd dat ze niet meer moeten bellen.
• Boos geworden.
• Bel me niet register ingevuld :')
Nu ben ik van plan om naar alle energieleveranciers een "standaard brief" te sturen om inzage te hebben in het volgende:

quote:
• om welke gegevens het gaat;
• wat het doel is van het gebruik;
• aan wie u de gegevens eventueel heeft verstrekt
• welke passende waarborgen voor doorgifte u heeft getroffen als u deze gegevens heeft doorgegeven aan een ander land of aan een internationale organisatie;
• wat de herkomst is van de gegevens, als deze bekend is.
• hoe lang de gegevens naar verwachting zullen worden opgeslagen;
• of er sprake is van geautomatiseerde besluitvorming, waaronder profilering. In dat geval wil ik graag weten wat de onderliggende logica hiervan is. Wat is uw belang en wat zijn de verwachte gevolgen van deze geautomatiseerde besluitvorming voor mij?
Denk je dat deze energieleveranciers hier akkoord meegaat en dat als ik besluit deze gegevens te laten te vernietigen, dat het lastiggevallen dan stopt?
Alvast bedankt voor het meedenken!
pi_184556838
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_184556934
quote:
werkt dit ook als je indirect wordt benaderd door de energieleveranciers? De energieleveranciers huren namelijk zulke bedrijven in om mensen lastig te vallen...
pi_184557885
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 18:12 schreef Stak het volgende:

[..]

werkt dit ook als je indirect wordt benaderd door de energieleveranciers? De energieleveranciers huren namelijk zulke bedrijven in om mensen lastig te vallen...
Ja. Het is de wet. Als bedrijven de wet overtreden, kun je een klacht indienen bij de ACM.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_184558564
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 18:12 schreef Stak het volgende:

[..]

werkt dit ook als je indirect wordt benaderd door de energieleveranciers? De energieleveranciers huren namelijk zulke bedrijven in om mensen lastig te vallen...
Waarschijnlijk krijgen de callcenters een bonus van de energieleveranciers als ze een nieuwe klant aanbrengen en gebruiken ze daarvoor hun eigen bestanden. Dan weet de desbetreffende energieleverancier niet eens dat jij bestaat, laat staan dat ze gegevens van je verwerken.

Als je gegevens wilt opvragen, zul je er achter moeten komen welk callcenter het betreft. Mijn ervaring is dat het nogal wat doorzettingsvermogen en overtuigingskracht vergt, voordat zo'n callcentermederwerker dat los laat.

[ Bericht 0% gewijzigd door stavromulabeta op 22-01-2019 19:40:40 ]
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_184558796
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 19:34 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Waarschijnlijk krijgen de callcenters een bonus van de energieleveranciers als ze een nieuwe klant aanbrengen en gebruiken ze daarvoor hun eigen bestanden. Dan weet de desbetreffende energieleverancier niet eens dat jij bestaat, laat staan dat ze gegevens van je verwerken.

Als je gegevens wilt opvragen, zul je er achter moeten komen welk callcenter het betreft. Mijn ervaring is dat het nogal wat doorzettingsvermogen en overtuigingskracht vergt, voordat zo'n callcentermederwerker dat los laat.
Als een callcenter belt namens een energieleverancier (of welk ander bedrijf dan ook), dan komt de opdracht tot bellen dus van die energieleverancier. Als jij als consument het recht van verzet gebruikt bij de leverancier, moeten zij alle callcenters die zij inhuren opdracht geven om jouw gegevens uit hun bestanden te halen.
Dat het lastig is om een leverancier daartoe te bewegen, is lastig, maar zodra je een schriftelijk (bv via email) bewijs hebt dat de leverancier die opdracht aan de callcenters geeft, zit je in principe al goed. Als ze dat dan uiteindelijk niet echt doen, en je wordt weer gebeld, kun je met die email/brief een klacht indienen bij de ACM, en die zijn niet mals met bedrijven die de regels aan hun laars lappen.

Je kunt ook aan de telefoon bij zo'n callcenter het recht van verzet gebruiken; dan moet dat callcenter jouw gegevens uit hun systemen halen.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_184559227
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 19:48 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Als een callcenter belt namens een energieleverancier (of welk ander bedrijf dan ook), dan komt de opdracht tot bellen dus van die energieleverancier. Als jij als consument het recht van verzet gebruikt bij de leverancier, moeten zij alle callcenters die zij inhuren opdracht geven om jouw gegevens uit hun bestanden te halen.
Dat het lastig is om een leverancier daartoe te bewegen, is lastig, maar zodra je een schriftelijk (bv via email) bewijs hebt dat de leverancier die opdracht aan de callcenters geeft, zit je in principe al goed. Als ze dat dan uiteindelijk niet echt doen, en je wordt weer gebeld, kun je met die email/brief een klacht indienen bij de ACM, en die zijn niet mals met bedrijven die de regels aan hun laars lappen.

Je kunt ook aan de telefoon bij zo'n callcenter het recht van verzet gebruiken; dan moet dat callcenter jouw gegevens uit hun systemen halen.
Voorwaarde daarvoor is wel dat de leverancier jouw gegevens heeft verstrekt of het callcenter opdracht heeft gegeven jou te bellen. Waarschijnlijk heeft de energieleverancier alleen een afspraak met het callcenter dat ze een bedrag x betalen voor elke aangebrachte klant. En geen opdracht om bepaalde klanten te bellen, een bepaald aantal klanten te bellen of enige andere prestatieverplichting aan de zijde van het callcenter. Het callcenter handelt gewoon op eigen initiatief in de hoop een klant te kunnen aanbieden aan een energieleverancier.
Pas op het moment dat het callcenter een nieuwe klant heeft geworven, krijgt de energieleverancier daar weet van en begint de energieleverancier met het verwerken van persoonsgegevens. Tot die tijd heeft de energieleverancier niets en kan dus ook niets te inzage aanbieden en ook niets verwijderen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_184561488
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 20:10 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Voorwaarde daarvoor is wel dat de leverancier jouw gegevens heeft verstrekt of het callcenter opdracht heeft gegeven jou te bellen. Waarschijnlijk heeft de energieleverancier alleen een afspraak met het callcenter dat ze een bedrag x betalen voor elke aangebrachte klant. En geen opdracht om bepaalde klanten te bellen, een bepaald aantal klanten te bellen of enige andere prestatieverplichting aan de zijde van het callcenter. Het callcenter handelt gewoon op eigen initiatief in de hoop een klant te kunnen aanbieden aan een energieleverancier.
Pas op het moment dat het callcenter een nieuwe klant heeft geworven, krijgt de energieleverancier daar weet van en begint de energieleverancier met het verwerken van persoonsgegevens. Tot die tijd heeft de energieleverancier niets en kan dus ook niets te inzage aanbieden en ook niets verwijderen.
Als het callcenter een eigen bestand (of een bestand van een andere klant) gebruikt, zijn ze zelf verwerkingsverantwoordelijke. Recht van verzet zal dan bij het callcenter gedaan moeten worden, ja.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')