quote:
Op zondag 20 januari 2019 13:50 schreef Tochwatanders het volgende:Hallo allemaal,
Ik ben een man die een paar geleden de 30 heeft gepasseerd. Heb een Mavo, beveiligers 2 en een frontoffice mbo3 diploma.
Na meer dan 10 jaar in de beveiliging gewerkt te hebben heb ik een carrière switch gemaakt waardoor ik nu meer dan een jaar geleden teamlead ben geworden binnen een zeer zeer groot internationaal bedrijf. Hier stuur ik gemiddeld 15 personen aan.
Maar de werkdruk en de stress om je mensen trek ik niet meer. Werkzaamheden zelf vind ik best leuk zoals plannen, ideeen uitwerken, vergaderingen, bijspringen waar nodig, van alles wat enz. Maar elke dag centraal staan in je team als stabiele factor, mensen altijd maar moeten motiveren en slecht nieuws gesprekken voeren ben ik denk ik niet voor gemaakt. Alles wat niet goed gaat moet benoemd worden en alles wat wel goed gaat moet bekeken worden hoe het nog beter kan. Daarbij ben je als teamlead helemaal niet vrij om keuzes te maken en sta je altijd tussen twee vuren in. Kortom het is nooit goed. Al heb ik overigens eind december wel een contract verlenging gehad van een jaar.
De switch van beveiliging naar een logistieke wereld en dan ook nog meteen teamlead was op zich ook wel een zeer grote stap. Daarbij ben ik ook meteen een logistieke opleiding begonnen met niveau MBO4 of MBO+.
Nu blijkt dat dit me allemaal te veel word, zit ik met een onzeker dilemma. Voor de opleiding die ik volg heb ik een studieovereenkomst moeten tekenen waar in staat dat ik tot een jaar na slagen de volledige kosten moet terug betalen (¤ 5000) als de werknemer besluit op te stappen. Nu ben ik halverwege de opleiding (2 modules gehaald van de 4).
Nou hoef ik niet per see volledig op te stappen want een functie lager met daarbij behorende loon zou ik ook niet erg vinden. Maar hoe zou een opdrachtgever hier tegen aan kijken?
Wat gebeurd er als ik zeg dat het leidinggeven me niet meer lukt? Maar ik wel verder wil binnen het bedrijf en ook de opleiding wil afmaken?
Sowieso die ¤5000 kan ik niet zonder financiële moeilijkheden bekostigen, maar verder op deze manier beland ik zeker in een burn-out (als ik daar al niet een beetje in zit).
Ik weet dus niet hoe en wat ik moet doen.Op deze manier verder gaan zal mij alleen maar ongelukkig maken want ik ben er nu ook wel achter dat een paar honderd euro al die stress het niet waard is.
In het kort is mijn vraag dus eigenlijk: Kan mijn werkgever die 5000euro meteen gaan opeisen als ik nu zou aangegeven dat leidinggeven (in ieder geval op dit moment) niks voor mij is?
Zeg nooit dat het niet meer lukt maar zeg dat je het niet meer WIL.
Vraag jezelf eens af of je dat je deze functie wel zou kunnen blijven doen als je straks je opleiding af hebt en deze druk kwijt bent.
Ik denk dat dat je ook te kritisch op je zelf bent en te perfectionistisch, je doet nu per slot van rekening een opleiding om straks deze functie beter te kunnen uitvoeren, ga er vanuit dat je werkgever er echt wel begrip voor heeft dat je zede functie nog niet voor de volle 100% machtig bent.
Voer je functie uit op een manier die jou het beste ligt.
Het belangrijkste is dat je het gesprek met je werkgever open houdt en samen tot een werkbare situatie komt.
Geef aan waar je hulp nodig hebt, en schroom ook niet om deze te vragen.
Vraag of een van je meerdere samen met jou de slecht nieuws gesprekken wilt doen want dan heb je enige rug dekking.
Neem niet alles op je schouders maar probeer ook te delegeren.
Verder zou je kunnen overleggen of er een mogelijkheid is dat je meer tijd krijgt door de weeks voor je studie.
Succes.
Its hard to win an argument against a smart person, but it's damn near impossible to win an argument against a stupid person