abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_184511356
Hallo allemaal,
Ik ben een man die een paar geleden de 30 heeft gepasseerd. Heb een Mavo, beveiligers 2 en een frontoffice mbo3 diploma.
Na meer dan 10 jaar in de beveiliging gewerkt te hebben heb ik een carrière switch gemaakt waardoor ik nu meer dan een jaar geleden teamlead ben geworden binnen een zeer zeer groot internationaal bedrijf. Hier stuur ik gemiddeld 15 personen aan.

Maar de werkdruk en de stress om je mensen trek ik niet meer. Werkzaamheden zelf vind ik best leuk zoals plannen, ideeen uitwerken, vergaderingen, bijspringen waar nodig, van alles wat enz. Maar elke dag centraal staan in je team als stabiele factor, mensen altijd maar moeten motiveren en slecht nieuws gesprekken voeren ben ik denk ik niet voor gemaakt. Alles wat niet goed gaat moet benoemd worden en alles wat wel goed gaat moet bekeken worden hoe het nog beter kan. Daarbij ben je als teamlead helemaal niet vrij om keuzes te maken en sta je altijd tussen twee vuren in. Kortom het is nooit goed. Al heb ik overigens eind december wel een contract verlenging gehad van een jaar.

De switch van beveiliging naar een logistieke wereld en dan ook nog meteen teamlead was op zich ook wel een zeer grote stap. Daarbij ben ik ook meteen een logistieke opleiding begonnen met niveau MBO4 of MBO+.

Nu blijkt dat dit me allemaal te veel word, zit ik met een onzeker dilemma. Voor de opleiding die ik volg heb ik een studieovereenkomst moeten tekenen waar in staat dat ik tot een jaar na slagen de volledige kosten moet terug betalen (¤ 5000) als de werknemer besluit op te stappen. Nu ben ik halverwege de opleiding (2 modules gehaald van de 4).

Nou hoef ik niet per see volledig op te stappen want een functie lager met daarbij behorende loon zou ik ook niet erg vinden. Maar hoe zou een opdrachtgever hier tegen aan kijken?
Wat gebeurd er als ik zeg dat het leidinggeven me niet meer lukt? Maar ik wel verder wil binnen het bedrijf en ook de opleiding wil afmaken?

Sowieso die ¤5000 kan ik niet zonder financiële moeilijkheden bekostigen, maar verder op deze manier beland ik zeker in een burn-out (als ik daar al niet een beetje in zit).

Ik weet dus niet hoe en wat ik moet doen.Op deze manier verder gaan zal mij alleen maar ongelukkig maken want ik ben er nu ook wel achter dat een paar honderd euro al die stress het niet waard is.

In het kort is mijn vraag dus eigenlijk: Kan mijn werkgever die 5000euro meteen gaan opeisen als ik nu zou aangegeven dat leidinggeven (in ieder geval op dit moment) niks voor mij is?
pi_184511605
Wat staat er in de overeenkomst?
  zondag 20 januari 2019 @ 14:07:47 #3
137593 Zeus1981
Homines quod volunt credunt
pi_184511614
Ik kan op je vraag geen antwoord geven, maar wat is de bedrijfscultuur? Is het een keiharde zakelijke wereld, waarin je moet presenteren? Of wordt eerlijkheid en persoonlijke gezondheid gewaardeerd? Wordt er gedacht in oplossingen? Aan een werknemer met een burnout hebben ze ook niets namelijk.
Put your hand on a hot stove for a minute, and it seems like an hour. Sit with a pretty girl for an hour, and it seems like a minute. That's relativity.
- Albert Einstein -
pi_184511887
Heb je dit ook al met jouw leidinggevende besproken? Of zijn er andere manieren waarop je met behulp van jouw team de druk wat kan verlagen?
pi_184512106
Dus je bent zonder ervaring teamleider geworden? Ik denk dat ze zelf een probleem hebben.
pi_184512111
Ik zou niet zeggen dat je niet meer kunt leidinggeven, maar ik zou zeggen dat je niet meer leiding WILT geven. Klinkt sterker.
Somebody that I used to know
pi_184512233
Ziek melden is een manier om eronderuit te komen.

Of je probeert een betalingsregeling te treffen en ontslag te nemen.
.
  zondag 20 januari 2019 @ 15:14:26 #8
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_184512522
Als je werkgever de opleiding ook per module betaalt dan hoef je niet de volledige ¤ 5000,- terug te betalen, dat scheelt al iets.

Je moet in elk geval sowieso met je werkgever in gesprek gaan om te achterhalen hoe zij erin staan, dat kunnen mensen op een internetforum je niet vertellen.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_184514944
heb je al eens gesproken met jouw leidinggevende?
Je bent zonder maar enige leidinggevende ervaring in deze functie gestapt. Wordt je begeleid vanuit je werkgever (bedoel iemand die je ondersteund en support en niet net zoals jij harde functioneringsgesprekken met je voert?).
Is er ruimte om te ontdekken welke type leidinggevende je bent en welke rol bij je past of is het klare koek die je moet slikken en uitvoeren?
Kun je bekijken welke taken je over kan dragen/ voor een aantal maanden kan overdragen aan een ander? Om even druk van de ketel te halen?
Is er ruimte om te bespreken dat je het logistiek, regelen en plannen jouw ligt. (dus meer planner rol) dan leidinggevende rol?
Zeg maar je sterktes gebruiken ipv in zwaktes investeren (gebeurd bij meer bedrijven waar ze heel veel energie in "zwaktes" stoppen tov investeren in sterktes van een persoon)
pi_184515113
Zolang jij geen ontslag *neemt*, hoef je de opleidingskosten niet terug te betalen.
Ga gewoon eens praten. Geef aan wat je vrees is, wat je wens is, vraag hoe jullie daaruit gaan komen op zo'n manier dat jij lekker kan werken voor je werkgever :).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 20 januari 2019 @ 18:06:15 #11
445752 broodjepindakaashagelslag
Ik blaf niet maar ik bijt
pi_184515688
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 13:50 schreef Tochwatanders het volgende:
Hallo allemaal,
Ik ben een man die een paar geleden de 30 heeft gepasseerd. Heb een Mavo, beveiligers 2 en een frontoffice mbo3 diploma.
Na meer dan 10 jaar in de beveiliging gewerkt te hebben heb ik een carrière switch gemaakt waardoor ik nu meer dan een jaar geleden teamlead ben geworden binnen een zeer zeer groot internationaal bedrijf. Hier stuur ik gemiddeld 15 personen aan.

Maar de werkdruk en de stress om je mensen trek ik niet meer. Werkzaamheden zelf vind ik best leuk zoals plannen, ideeen uitwerken, vergaderingen, bijspringen waar nodig, van alles wat enz. Maar elke dag centraal staan in je team als stabiele factor, mensen altijd maar moeten motiveren en slecht nieuws gesprekken voeren ben ik denk ik niet voor gemaakt. Alles wat niet goed gaat moet benoemd worden en alles wat wel goed gaat moet bekeken worden hoe het nog beter kan. Daarbij ben je als teamlead helemaal niet vrij om keuzes te maken en sta je altijd tussen twee vuren in. Kortom het is nooit goed. Al heb ik overigens eind december wel een contract verlenging gehad van een jaar.

De switch van beveiliging naar een logistieke wereld en dan ook nog meteen teamlead was op zich ook wel een zeer grote stap. Daarbij ben ik ook meteen een logistieke opleiding begonnen met niveau MBO4 of MBO+.

Nu blijkt dat dit me allemaal te veel word, zit ik met een onzeker dilemma. Voor de opleiding die ik volg heb ik een studieovereenkomst moeten tekenen waar in staat dat ik tot een jaar na slagen de volledige kosten moet terug betalen (¤ 5000) als de werknemer besluit op te stappen. Nu ben ik halverwege de opleiding (2 modules gehaald van de 4).

Nou hoef ik niet per see volledig op te stappen want een functie lager met daarbij behorende loon zou ik ook niet erg vinden. Maar hoe zou een opdrachtgever hier tegen aan kijken?
Wat gebeurd er als ik zeg dat het leidinggeven me niet meer lukt? Maar ik wel verder wil binnen het bedrijf en ook de opleiding wil afmaken?

Sowieso die ¤5000 kan ik niet zonder financiële moeilijkheden bekostigen, maar verder op deze manier beland ik zeker in een burn-out (als ik daar al niet een beetje in zit).

Ik weet dus niet hoe en wat ik moet doen.Op deze manier verder gaan zal mij alleen maar ongelukkig maken want ik ben er nu ook wel achter dat een paar honderd euro al die stress het niet waard is.

In het kort is mijn vraag dus eigenlijk: Kan mijn werkgever die 5000euro meteen gaan opeisen als ik nu zou aangegeven dat leidinggeven (in ieder geval op dit moment) niks voor mij is?
Zeg nooit dat het niet meer lukt maar zeg dat je het niet meer WIL.

Vraag jezelf eens af of je dat je deze functie wel zou kunnen blijven doen als je straks je opleiding af hebt en deze druk kwijt bent.

Ik denk dat dat je ook te kritisch op je zelf bent en te perfectionistisch, je doet nu per slot van rekening een opleiding om straks deze functie beter te kunnen uitvoeren, ga er vanuit dat je werkgever er echt wel begrip voor heeft dat je zede functie nog niet voor de volle 100% machtig bent.

Voer je functie uit op een manier die jou het beste ligt.

Het belangrijkste is dat je het gesprek met je werkgever open houdt en samen tot een werkbare situatie komt.
Geef aan waar je hulp nodig hebt, en schroom ook niet om deze te vragen.

Vraag of een van je meerdere samen met jou de slecht nieuws gesprekken wilt doen want dan heb je enige rug dekking.

Neem niet alles op je schouders maar probeer ook te delegeren.

Verder zou je kunnen overleggen of er een mogelijkheid is dat je meer tijd krijgt door de weeks voor je studie.

Succes.
Its hard to win an argument against a smart person, but it's damn near impossible to win an argument against a stupid person
  zondag 20 januari 2019 @ 19:17:44 #12
480478 Commondus
Aut vincere, aut mori!
pi_184517402
Je kunt m.i. maar één ding doen in deze situatie en dat is het gesprek aangaan met je werkgever.

Uiteindelijk heeft je werkgever ook helemaal niets aan een ongelukkige werknemer. Er zal dan met een beetje geluk gewoon meegedacht kunnen worden over een nette afhandeling van de situatie. Dus bijvoorbeeld een betalingsregeling of (gedeeltelijke) kwijtschelding.
pi_184519667
Ten eerste bedankt voor jullie reacties. Ik zal sowieso niet zeggen dat ik het niet meer "kan" maar wel dat de "wil" een beetje weg is.
Wat meespeelt in mijn gevoel en wat ik eigenlijk nog niet had verteld is dat mijn contract is verlengd is vorige maand terwijl ik van een vast contract uitging. Dit komt omdat "bijna" iedereen bij dat bedrijf een vast contract krijgt na een jaar. Vooral met de gespannen arbeidsmarkt van tegenwoordig. Nu snap ik ook dat het in veel gevallen geen teamleider contracten waren maar toch stak dat mij behoorlijk. Mijn leidinggevende gaf ook aan dat hij voor een vast contract nog niet overtuigd genoeg is.

Nu vorige week mijn evaluatie 2018 gehad waar de negatieve punten er behoorlijk inhakte.
Daarbij is gezegd dat ik wat te autoritair ben maar ook werd er gezegd dat ik meer leiding moest geven. Dit botst een beetje in mijn hoofd. Meer leiding geven maar minder autoritair en het liefst ook nog met meer zelfvertrouwen. Poeh dat is voor mij nogal wat. Ik snap dat je ook kan leidinggeven zonder autoritair te zijn maar dat is nog erg moeilijk voor mij te vatten. Ik had er veel meer mee gekund als maar 1 van de twee genoemd werd. Deze twee klinken tegenstrijdig ook al weet ik dat dat niet zo is. Ik dacht ook juist een softe teamlead te zijn maar ik schijn toch autoritair over te komen wat overigens nooit mijn bedoeling is.

Wat wel positief is, is dat mijn leidinggevende coaching uurtjes heeft ingelast. max 1 x per week waarin hij me gaat coachen. Misschien had dit vanaf het begin gemoeten maar dat hij daar nu tijd voor vrij wil maken zegt natuurlijk ook wat.

Sowieso in gesprek gaan is natuurlijk het enige wat antwoorden oplevert en dus moet ik dit ook gaan doen. Ik denk er aan om voorzichtig aan te geven dat ik twijfel of ik nog wel leiding wil geven. Maar zien hoe hij daarop reageert... maar zeker ben ik nog niet.. misschien nog even volhouden... Is gewoon even moeilijk allemaal....
pi_184521181
Dat snap ik. Wel goed denk ik om hier even je hart te luchten?
Somebody that I used to know
  maandag 21 januari 2019 @ 10:01:33 #15
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_184527681
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 20:51 schreef Tochwatanders het volgende:
Mijn leidinggevende gaf ook aan dat hij voor een vast contract nog niet overtuigd genoeg is.
Dan heeft hij toch wel door dat er iets niet goed zit.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_184528442
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 21:43 schreef Postbus100 het volgende:
Dat snap ik. Wel goed denk ik om hier even je hart te luchten?
Ja dat sowieso...Ook altijd even goed om te zien hoe anderen er tegen aan kijken. Het alleen al van je afschrijven helpt al een beetje :) ... Morgen ga ik er weer voor. Zal als de gelegenheid zich aan dient wel mijn twijfel kenbaar maken bij mijn leidinggevende maar niet in de zin dat ik nu meteen niet meer verder wil.
pi_184528919
Ik zou voorzichtig zijn met vertellen dat je misschien zo niet verder wil. Het gaat er vooral om dat het de vraag is of het verstandig is om zo door te gaan. Beiden hebben er geen belang bij dat je met een burn-out thuis komt te zitten. Ik zou aangeven dat je wel graag wilt dat het goed gaat, maar dat je ook door hebt dat er nog wel wat verbeterpunten zijn. Dat dit stress geeft en het dus de vraag is of je zo wel verder moet gaan. Daarbij zou je ook op tafel kunnen leggen dat je eventueel bereid bent een stap terug te doen, met bijbehorend lager salaris. Dat is een mogelijkheid die de werkgever niet zomaar heeft, dus het lijkt me wel belangrijk dat hij weet dat je daar toe bereid bent.
  maandag 21 januari 2019 @ 12:57:33 #18
41913 Marialice
beetje gek en is er trots op
pi_184530377
Geef de coaching een kans zoy ik zeggen. Leidinggeven is ook een vak apart, en daarin kun je je waarschijnlijk nog een hoop ontwikkelen. Als het je beter afgaat, zul je ook merken dat het dan minder moeite kost.
"I can't explain myself, Sir," said Alice, "'cause I'm not myself, you see"
  maandag 21 januari 2019 @ 19:20:47 #19
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_184538027
Dit kan vallen of staan met de coaching die je krijgt. En als je niet meer WILT leiding geven dan ben JIJ die dat beslist. Of wil je toestemming vragen aan je collega? Wat als hij de toestemming niet verleend?

Probeer een periode de coachingsessies te benutten en verzamel voorbeelden in je werk die je kunt bespreken. Aan de hand van je voorbeelden kun je beter aftasten of je het “gewenste” gedrag vertoond. Werkt het dan niet, kies dan voor jezelf en stap hier uit.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')