abonnement Unibet Coolblue
pi_184495120
Ik heb zo’n 10 rijlessen gehad. En ik begrijp iets nog steeds niet.

Stel je voor ik rij op een 50 km/h weg. 200 m later wil Ik links afslaan (vervolgens een 30 km/h zone inrijden)
Dan is de vaste volgorde;
Gas los,
Remmen,
Terug schakelen naar 2.

En vervolgens sla ik af naar links. Met een snelheid van ongeveer 17 km/h.

Ik merk toch dat ondanks dit ik veel te snel rijd door de bochten. Moet ik dan mijn koppeling in als ik door de bocht heen ga? En dan langzaam op laten komen

Want ik merk dat als ik dat niet doe ik weinig controle heb en veel te snel door de bocht heen rijd.
  zaterdag 19 januari 2019 @ 17:38:35 #2
436242 Donkergroen
is het nieuwe grijs
pi_184495150
Koppeling niet intrappen in de bocht, en VOOR de bocht afremmen tot de gewenste snelheid.
pi_184495160
Is het niet gewoon perceptie? Of heeft je instructeur letterlijk gezegd dat je te snel gaat? Geen koppeling induwen als je niet schakelt. Gewoon netjes in de versnelling laten staan wanneer je de bocht om gaat.
  zaterdag 19 januari 2019 @ 17:41:58 #4
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_184495220
Als je de koppeling in de bocht gebruikt gebeurt juist het tegenovergestelde van wat je wil bereiken. In de versnelling rem je op de motor af.
And so is the past
pi_184495346
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 17:39 schreef unlimitedzxr het volgende:
Is het niet gewoon perceptie? Of heeft je instructeur letterlijk gezegd dat je te snel gaat? Geen koppeling induwen als je niet schakelt. Gewoon netjes in de versnelling laten staan wanneer je de bocht om gaat.
Die koppeling blijft door trekken dus als ik met een 2 naar links of rechts wil afslaan dan heb ik echt het gevoel dat het te snel gaat. Terwijl als ik langzaam de koppeling laat opkomen in de bocht dat niet heb. Maar zoals jij al zegt gaat het om een gevoel die ik heb? Of ik weet het niet helemaal.
pi_184495428
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 17:49 schreef grey9198 het volgende:

[..]

Die koppeling blijft door trekken dus als ik met een 2 naar links of rechts wil afslaan dan heb ik echt het gevoel dat het te snel gaat. Terwijl als ik langzaam de koppeling laat opkomen in de bocht dat niet heb. Maar zoals jij al zegt gaat het om een gevoel die ik heb? Of ik weet het niet helemaal.
Je zult waarschijnlijk lessen in een diesel? Ik vermoed dat de auto in de 2de versnelling een sneller basistempo heeft. Hierdoor krijg je dus een beetje het gevoel alsof je in een te hoge versnelling zit. Ik neem aan dat je wel gewoon gas blijft geven in de bocht?

Er is zo lastig iets over te zeggen maar mijn gevoel zegt dat je misschien juist net te langzaam door de bocht wilt waardoor de auto gaat trekken en het dus een beetje vreemd aanvoelt.
pi_184495493
Dit is hoe ik het doe:
50km/u rijden
Remmen
Koppeling in
In zn 2 rammen
Koppeling los, dan hoor je dat de toeren omhoog gaan en rem je nog even op de motor
Eventueel bijremmen/gas los/gas in
Endan de bocht in
pi_184495584
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 17:52 schreef unlimitedzxr het volgende:

[..]

Je zult waarschijnlijk lessen in een diesel? Ik vermoed dat de auto in de 2de versnelling een sneller basistempo heeft. Hierdoor krijg je dus een beetje het gevoel alsof je in een te hoge versnelling zit. Ik neem aan dat je wel gewoon gas blijft geven in de bocht?

Er is zo lastig iets over te zeggen maar mijn gevoel zegt dat je misschien juist net te langzaam door de bocht wilt waardoor de auto gaat trekken en het dus een beetje vreemd aanvoelt.
Precies! Ik les in een diesel. Je hoeft dus geen gas te geven, maar soms als ik dat per ongeluk doe bijvoorbeeld bij verkeerslichten etc. dan vlieg ik er bijna uit. Geen gas dus in de bochten.

Als ik de koppeling dus helemaal loslaat dan blijft het dus doortrekken.
pi_184496054
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 18:00 schreef grey9198 het volgende:

[..]

Precies! Ik les in een diesel. Je hoeft dus geen gas te geven, maar soms als ik dat per ongeluk doe bijvoorbeeld bij verkeerslichten etc. dan vlieg ik er bijna uit. Geen gas dus in de bochten.

Als ik de koppeling dus helemaal loslaat dan blijft het dus doortrekken.
Dat klinkt als dat je te langzaam gaat. Ik zou toch proberen een klein beetje gas te geven in de bocht. Nu doe je niets en gaat de auto dus een beetje zijn eigen leven leiden. Dus; spiegelen, knipperlicht aan, gas los, remmen en spiegelen, insturen en beetje gas meegeven.


Draag je normale schoenen/sneakers? Zorg er voor dat je hak altijd op de grond blijft dan kun je fatsoenlijk doseren. Ik mag hopen dat de instructeur dit gewoon goed met je oefent want anders zou ik maar eens op zoek gaan naar een andere rijschool....
  zaterdag 19 januari 2019 @ 18:32:34 #10
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_184496112
Dan heb je zo'n ruk diesel die in zijn 2 stationair te hard gaat.
De Skoda's op ons werk hebben dat ook, je moet bijna in zijn 1 de bocht door anders is het te snel.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_184497137
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 18:32 schreef daNpy het volgende:
Dan heb je zo'n ruk diesel die in zijn 2 stationair te hard gaat.
De Skoda's op ons werk hebben dat ook, je moet bijna in zijn 1 de bocht door anders is het te snel.
Het is een Skoda inderdaad....
  zaterdag 19 januari 2019 @ 20:28:08 #12
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_184498171
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 19:31 schreef grey9198 het volgende:

[..]

Het is een Skoda inderdaad....
Well there you go.
Normale andere auto's hebben dat niet, althans is me nog niet veel opgevallen :P
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  zaterdag 19 januari 2019 @ 20:56:43 #13
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184498807
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 18:32 schreef daNpy het volgende:
Dan heb je zo'n ruk diesel die in zijn 2 stationair te hard gaat.
De Skoda's op ons werk hebben dat ook, je moet bijna in zijn 1 de bocht door anders is het te snel.
en bij zo'n prutteldieseltje hoef je hem niet tegen te houden op de rem ook zeker?
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zaterdag 19 januari 2019 @ 20:58:41 #14
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_184498863
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 20:56 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

en bij zo'n prutteldieseltje hoef je hem niet tegen te houden op de rem ook zeker?
Dat rijdt erg ongemakkelijk en idd, kans op afslaan.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_184499677
Oke.
Oke ik rij met 50klm
De bocht komt er aan en laat me gas los in zijn 3e zodat ik 30 ga rijden
Dan schakel ik terug naar 2e versnelling en maak ik me klaar voor de bocht.
Door de bocht laat de wagen door rollen in zijn 2e versnelling.
Ben ik voor bij de bocht geef ik weer gas er bij .


Rijen met een wagen is een gevoel die je moet gaan wennen .
Op den duur heb je eigen wagen in bezit en denk je er niet meer eens over na.

Jouw probleem is dat je er te veel over na denkt en plaats dat je de wagen aanvoelt.

Ik rij met een 2l turbo diesel met 115pk en 290nm koppel . Deze heeft een variabele turbo
Waar de koppel al maximaal is op 1400rpm.
Een diesel die stoot door als je onder zijn stationaire toerental komt.
Dus als zo diesel gaat stoten hierdoor gewoon de koppel intrappen en door laten rollen .

Als de rijinstructeur daar wat over zeg en dat doe hij .
Moeten ze maar geen diesel gaan gebruiken die in zijn 2e versnelling sneller gaat dat 15klm per uur .
Dan moeten ze maar een benzine nemen .

Onthoud .
Jij ben de bestuurder dus als jij beslist om door de 1e versnelling door die bocht te gaan of koppel ingetrapt door die bocht moet .
Omdat de wagen het niet kan , gaat de veiligheid altijd voor af .

Gelijk je excuses als hij gaat zeuren .
pi_184499971
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 18:32 schreef daNpy het volgende:
Dan heb je zo'n ruk diesel die in zijn 2 stationair te hard gaat.
De Skoda's op ons werk hebben dat ook, je moet bijna in zijn 1 de bocht door anders is het te snel.
Dat zijn die eco diesels .
Die hebben een langere versnellingsbak .
Kan je ook niet zomaar even een zware aanhanger mee trekken.
De bak zijn daar te zwak voor .
Geld ook met tuning van de motor , daar gaat de bak ook kapot door .
pi_184500633
1.6 Eccodiesel, dan moet je inderdaad met de koppeling in dat soort straatje inrijden.

Als ik afsla een 30 zone in, vaak met drempels en een fietsstrook, trap ik ook de koppeling in en als ik hem loslaat zakt het toerental helemaal terug naar 500 toeren.

Irritant gedrag ja, hebben ze gedaan om de CO2 en verbruikscijfers te beïnvloeden.
.
pi_184501213
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 21:24 schreef suijkerbuijk het volgende:
Oke.
Oke ik rij met 50klm
De bocht komt er aan en laat me gas los in zijn 3e zodat ik 30 ga rijden
Dan schakel ik terug naar 2e versnelling en maak ik me klaar voor de bocht.
Door de bocht laat de wagen door rollen in zijn 2e versnelling.
Ben ik voor bij de bocht geef ik weer gas er bij .


Rijen met een wagen is een gevoel die je moet gaan wennen .
Op den duur heb je eigen wagen in bezit en denk je er niet meer eens over na.

Jouw probleem is dat je er te veel over na denkt en plaats dat je de wagen aanvoelt.

Ik rij met een 2l turbo diesel met 115pk en 290nm koppel . Deze heeft een variabele turbo
Waar de koppel al maximaal is op 1400rpm.
Een diesel die stoot door als je onder zijn stationaire toerental komt.
Dus als zo diesel gaat stoten hierdoor gewoon de koppel intrappen en door laten rollen .

Als de rijinstructeur daar wat over zeg en dat doe hij .
Moeten ze maar geen diesel gaan gebruiken die in zijn 2e versnelling sneller gaat dat 15klm per uur .
Dan moeten ze maar een benzine nemen .

Onthoud .
Jij ben de bestuurder dus als jij beslist om door de 1e versnelling door die bocht te gaan of koppel ingetrapt door die bocht moet .
Omdat de wagen het niet kan , gaat de veiligheid altijd voor af .

Gelijk je excuses als hij gaat zeuren .
Ja klopt, de instructeur zegt altijd dat ik de koppeling voor de bocht moet op laten komen. (Dus die vaste volgorde). En ook in z’n 2 een bocht nemen dus. Ja ik denk er wel te veel over na volgens mij ga ik nooit echt perfect rijden :’)
pi_184501262
Of de instructeur rijdt als een mongool als jij er niet bij bent. Dan heb je er ook geen last van. :+
.
pi_184501507
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 22:07 schreef grey9198 het volgende:

[..]

Ja klopt, de instructeur zegt altijd dat ik de koppeling voor de bocht moet op laten komen. (Dus die vaste volgorde). En ook in z’n 2 een bocht nemen dus. Ja ik denk er wel te veel over na volgens mij ga ik nooit echt perfect rijden :’)
Het is wennen van de auto.
Een wagen gaat niet zomaar uit de bocht.
Zelf ben ik een bestuurder die lui is.
Mijn bus laat ik zelf in zijn 3e versnelling door de bocht gaan .

Maar goed ik gebruik ook niet alle versnellingen lol.

Ik gebruik 1-3-5 en 6e op de snelweg.
Heb ik een bouwkeet er achterhangen gebruik ik alle versnellingen .

Maar goed een bus van leeggewicht van 1650kilo is niet het zelfde als een auto.
pi_184502902
Ik laat die eco-tdi tegenwoordig ook soms in 3 helemaal terugzakken, bijvoorbeeld op een rotonde. Dan kun je bij verlaten van de rotonde alvast gas geven en rij je heel soepel en rustig eraf, waarna pas de turbo wakker wordt en hij beetje begint op te trekken.

Of bij een stoplicht met slakken.
.
  zaterdag 19 januari 2019 @ 23:37:01 #22
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_184503446
Bij een slipcursus gaan ze je overigens (later) met een voorwielaandrijver leren om je koppeling in te drukken als je gas los laat voor een bocht.
pi_184510810
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 23:37 schreef PluggieOD het volgende:
Bij een slipcursus gaan ze je overigens (later) met een voorwielaandrijver leren om je koppeling in te drukken als je gas los laat voor een bocht.
Huh zo hebben ze het mij niet uitgelegd tijden de anti slipcursus. Wanneer je de koppeling intrapt heb je geen controle meer over het draaien van de wielen. Moet zeggen dat het wel weer even terug is dat ik die cursus heb gevolg hoor.
pi_184511019
ik doe het soms als de bocht best scherp is, ligt gewoon aan de situatie
pi_184511111
Zo te lezen gewoon een stuk onzekerheid. Over een paar jaar lach je hier om :Y

Iedereen heeft zijn eigen manier van rijden.
Ik laat meestal bij het insturen van de bocht, de koppeling opkomen
  zondag 20 januari 2019 @ 14:27:29 #26
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_184511965
quote:
1s.gif Op zondag 20 januari 2019 13:29 schreef GM78 het volgende:
Zo te lezen gewoon een stuk onzekerheid. Over een paar jaar lach je hier om :Y

Iedereen heeft zijn eigen manier van rijden.
Ik laat meestal bij het insturen van de bocht, de koppeling opkomen
Als het zo'n Skoda Fabia met 3 cilinder diesel is, ligt het gewoon aan de auto.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  dinsdag 22 januari 2019 @ 17:28:30 #27
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_184556110
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 13:10 schreef duud het volgende:

[..]
Wanneer je de koppeling intrapt heb je geen controle meer over het draaien van de wielen. Moet zeggen dat het wel weer even terug is dat ik die cursus heb gevolg hoor.
Als jij geen gas geeft, met je koppeling niet in, drijven je voorwielen je motor aan ipv andersom (je remt op de motor), hebben je voorwielen meer weerstand dan achter en wil je achterkant je in komen halen. Bij gas los in een bocht op de grens in het nog belangrijker. Maar eigenlijk offtopic voor dit topic!
pi_184557535
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 13:10 schreef duud het volgende:

[..]

Huh zo hebben ze het mij niet uitgelegd tijden de anti slipcursus. Wanneer je de koppeling intrapt heb je geen controle meer over het draaien van de wielen. Moet zeggen dat het wel weer even terug is dat ik die cursus heb gevolg hoor.
Juist wel.
Zo werkt ESP namelijk ook.
Ga er 1 wiel slippen dan gaat de motor vermogen er af en er weer op
En word er via abs de wiel bij geremd.
Dat gaat zo snel dat je er geen erg in heb .

Dit zorg ervoor dat je weer controle krijgt met sturen .
pi_184560187
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 18:42 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]

Juist wel.
Zo werkt ESP namelijk ook.
Ga er 1 wiel slippen dan gaat de motor vermogen er af en er weer op
En word er via abs de wiel bij geremd.
Dat gaat zo snel dat je er geen erg in heb .

Dit zorg ervoor dat je weer controle krijgt met sturen .
Nou ja eigenlijk doet ESP iets anders. Wat jij omschrijft is het oude Traction Control, wat het doorslippen bij gasgeven voorkomt. Maar tegenwoordig is Traction Control geworden van ESP.

ESP kan nog meer, die remt ook een linker of rechter achterwiel af, als je auto dreigt dwars te gaan.
.
pi_184561445
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 20:54 schreef Fer het volgende:

[..]

Nou ja eigenlijk doet ESP iets anders. Wat jij omschrijft is het oude Traction Control, wat het doorslippen bij gasgeven voorkomt. Maar tegenwoordig is Traction Control geworden van ESP.

ESP kan nog meer, die remt ook een linker of rechter achterwiel af, als je auto dreigt dwars te gaan.
Tja ik zeg dat de abs de wiel afremd .

Wat ik zeg klopt dus.
Abs en atc is esp met abs geworden .
Het is alleen een extra uitbreiding geworden namelijk.

De ouwe abs systeem was ook maar op twee wielen voor en de achterwielen gezamenlijk met een verbonden .
Dat was de eerste abs pomp systeem .
Abs is door de jaren natuurlijk verder ontwikkeld net als de ouwe ASR systeem.

Bijde is een doorontwikkeling op veiligheid. .
pi_184561861
Collega parkeerde zijn zwarte Octavia station voor het bejaardentehuis. Bewoners vroegen zich verontrust af, wie de er overleden was en opgehaald zou worden door de doodgraver.
.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')