Die koppeling blijft door trekken dus als ik met een 2 naar links of rechts wil afslaan dan heb ik echt het gevoel dat het te snel gaat. Terwijl als ik langzaam de koppeling laat opkomen in de bocht dat niet heb. Maar zoals jij al zegt gaat het om een gevoel die ik heb? Of ik weet het niet helemaal.quote:Op zaterdag 19 januari 2019 17:39 schreef unlimitedzxr het volgende:
Is het niet gewoon perceptie? Of heeft je instructeur letterlijk gezegd dat je te snel gaat? Geen koppeling induwen als je niet schakelt. Gewoon netjes in de versnelling laten staan wanneer je de bocht om gaat.
Je zult waarschijnlijk lessen in een diesel? Ik vermoed dat de auto in de 2de versnelling een sneller basistempo heeft. Hierdoor krijg je dus een beetje het gevoel alsof je in een te hoge versnelling zit. Ik neem aan dat je wel gewoon gas blijft geven in de bocht?quote:Op zaterdag 19 januari 2019 17:49 schreef grey9198 het volgende:
[..]
Die koppeling blijft door trekken dus als ik met een 2 naar links of rechts wil afslaan dan heb ik echt het gevoel dat het te snel gaat. Terwijl als ik langzaam de koppeling laat opkomen in de bocht dat niet heb. Maar zoals jij al zegt gaat het om een gevoel die ik heb? Of ik weet het niet helemaal.
Precies! Ik les in een diesel. Je hoeft dus geen gas te geven, maar soms als ik dat per ongeluk doe bijvoorbeeld bij verkeerslichten etc. dan vlieg ik er bijna uit. Geen gas dus in de bochten.quote:Op zaterdag 19 januari 2019 17:52 schreef unlimitedzxr het volgende:
[..]
Je zult waarschijnlijk lessen in een diesel? Ik vermoed dat de auto in de 2de versnelling een sneller basistempo heeft. Hierdoor krijg je dus een beetje het gevoel alsof je in een te hoge versnelling zit. Ik neem aan dat je wel gewoon gas blijft geven in de bocht?
Er is zo lastig iets over te zeggen maar mijn gevoel zegt dat je misschien juist net te langzaam door de bocht wilt waardoor de auto gaat trekken en het dus een beetje vreemd aanvoelt.
Dat klinkt als dat je te langzaam gaat. Ik zou toch proberen een klein beetje gas te geven in de bocht. Nu doe je niets en gaat de auto dus een beetje zijn eigen leven leiden. Dus; spiegelen, knipperlicht aan, gas los, remmen en spiegelen, insturen en beetje gas meegeven.quote:Op zaterdag 19 januari 2019 18:00 schreef grey9198 het volgende:
[..]
Precies! Ik les in een diesel. Je hoeft dus geen gas te geven, maar soms als ik dat per ongeluk doe bijvoorbeeld bij verkeerslichten etc. dan vlieg ik er bijna uit. Geen gas dus in de bochten.
Als ik de koppeling dus helemaal loslaat dan blijft het dus doortrekken.
Het is een Skoda inderdaad....quote:Op zaterdag 19 januari 2019 18:32 schreef daNpy het volgende:
Dan heb je zo'n ruk diesel die in zijn 2 stationair te hard gaat.
De Skoda's op ons werk hebben dat ook, je moet bijna in zijn 1 de bocht door anders is het te snel.
Well there you go.quote:
en bij zo'n prutteldieseltje hoef je hem niet tegen te houden op de rem ook zeker?quote:Op zaterdag 19 januari 2019 18:32 schreef daNpy het volgende:
Dan heb je zo'n ruk diesel die in zijn 2 stationair te hard gaat.
De Skoda's op ons werk hebben dat ook, je moet bijna in zijn 1 de bocht door anders is het te snel.
Dat rijdt erg ongemakkelijk en idd, kans op afslaan.quote:Op zaterdag 19 januari 2019 20:56 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
en bij zo'n prutteldieseltje hoef je hem niet tegen te houden op de rem ook zeker?
Dat zijn die eco diesels .quote:Op zaterdag 19 januari 2019 18:32 schreef daNpy het volgende:
Dan heb je zo'n ruk diesel die in zijn 2 stationair te hard gaat.
De Skoda's op ons werk hebben dat ook, je moet bijna in zijn 1 de bocht door anders is het te snel.
Ja klopt, de instructeur zegt altijd dat ik de koppeling voor de bocht moet op laten komen. (Dus die vaste volgorde). En ook in z’n 2 een bocht nemen dus. Ja ik denk er wel te veel over na volgens mij ga ik nooit echt perfect rijden :’)quote:Op zaterdag 19 januari 2019 21:24 schreef suijkerbuijk het volgende:
Oke.
Oke ik rij met 50klm
De bocht komt er aan en laat me gas los in zijn 3e zodat ik 30 ga rijden
Dan schakel ik terug naar 2e versnelling en maak ik me klaar voor de bocht.
Door de bocht laat de wagen door rollen in zijn 2e versnelling.
Ben ik voor bij de bocht geef ik weer gas er bij .
Rijen met een wagen is een gevoel die je moet gaan wennen .
Op den duur heb je eigen wagen in bezit en denk je er niet meer eens over na.
Jouw probleem is dat je er te veel over na denkt en plaats dat je de wagen aanvoelt.
Ik rij met een 2l turbo diesel met 115pk en 290nm koppel . Deze heeft een variabele turbo
Waar de koppel al maximaal is op 1400rpm.
Een diesel die stoot door als je onder zijn stationaire toerental komt.
Dus als zo diesel gaat stoten hierdoor gewoon de koppel intrappen en door laten rollen .
Als de rijinstructeur daar wat over zeg en dat doe hij .
Moeten ze maar geen diesel gaan gebruiken die in zijn 2e versnelling sneller gaat dat 15klm per uur .
Dan moeten ze maar een benzine nemen .
Onthoud .
Jij ben de bestuurder dus als jij beslist om door de 1e versnelling door die bocht te gaan of koppel ingetrapt door die bocht moet .
Omdat de wagen het niet kan , gaat de veiligheid altijd voor af .
Gelijk je excuses als hij gaat zeuren .
Het is wennen van de auto.quote:Op zaterdag 19 januari 2019 22:07 schreef grey9198 het volgende:
[..]
Ja klopt, de instructeur zegt altijd dat ik de koppeling voor de bocht moet op laten komen. (Dus die vaste volgorde). En ook in z’n 2 een bocht nemen dus. Ja ik denk er wel te veel over na volgens mij ga ik nooit echt perfect rijden :’)
Huh zo hebben ze het mij niet uitgelegd tijden de anti slipcursus. Wanneer je de koppeling intrapt heb je geen controle meer over het draaien van de wielen. Moet zeggen dat het wel weer even terug is dat ik die cursus heb gevolg hoor.quote:Op zaterdag 19 januari 2019 23:37 schreef PluggieOD het volgende:
Bij een slipcursus gaan ze je overigens (later) met een voorwielaandrijver leren om je koppeling in te drukken als je gas los laat voor een bocht.
Als het zo'n Skoda Fabia met 3 cilinder diesel is, ligt het gewoon aan de auto.quote:Op zondag 20 januari 2019 13:29 schreef GM78 het volgende:
Zo te lezen gewoon een stuk onzekerheid. Over een paar jaar lach je hier om
Iedereen heeft zijn eigen manier van rijden.
Ik laat meestal bij het insturen van de bocht, de koppeling opkomen
Als jij geen gas geeft, met je koppeling niet in, drijven je voorwielen je motor aan ipv andersom (je remt op de motor), hebben je voorwielen meer weerstand dan achter en wil je achterkant je in komen halen. Bij gas los in een bocht op de grens in het nog belangrijker. Maar eigenlijk offtopic voor dit topic!quote:Op zondag 20 januari 2019 13:10 schreef duud het volgende:
[..]
Wanneer je de koppeling intrapt heb je geen controle meer over het draaien van de wielen. Moet zeggen dat het wel weer even terug is dat ik die cursus heb gevolg hoor.
Juist wel.quote:Op zondag 20 januari 2019 13:10 schreef duud het volgende:
[..]
Huh zo hebben ze het mij niet uitgelegd tijden de anti slipcursus. Wanneer je de koppeling intrapt heb je geen controle meer over het draaien van de wielen. Moet zeggen dat het wel weer even terug is dat ik die cursus heb gevolg hoor.
Nou ja eigenlijk doet ESP iets anders. Wat jij omschrijft is het oude Traction Control, wat het doorslippen bij gasgeven voorkomt. Maar tegenwoordig is Traction Control geworden van ESP.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 18:42 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Juist wel.
Zo werkt ESP namelijk ook.
Ga er 1 wiel slippen dan gaat de motor vermogen er af en er weer op
En word er via abs de wiel bij geremd.
Dat gaat zo snel dat je er geen erg in heb .
Dit zorg ervoor dat je weer controle krijgt met sturen .
Tja ik zeg dat de abs de wiel afremd .quote:Op dinsdag 22 januari 2019 20:54 schreef Fer het volgende:
[..]
Nou ja eigenlijk doet ESP iets anders. Wat jij omschrijft is het oude Traction Control, wat het doorslippen bij gasgeven voorkomt. Maar tegenwoordig is Traction Control geworden van ESP.
ESP kan nog meer, die remt ook een linker of rechter achterwiel af, als je auto dreigt dwars te gaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |