Dit.quote:Op vrijdag 18 januari 2019 23:49 schreef Piger het volgende:
Verlof kan geweigerd worden vanwege zwaarwegende belangen. Vervanger inwerken zou dat kunnen zijn.
Dat recht is er wel, tenzij de werkgever een zwaarwegend belang heeft om dat te weigeren.quote:Op zaterdag 19 januari 2019 08:57 schreef Fe2O3 het volgende:
Er is geen recht om ze op te nemen, in overleg met werkgever is het opnemen of uitbetalen.
Als het opnemen zwaarwegend geweigerd wordt, dan zal de werkgever de uren moeten uitbetalen aan einde van dienstverband (het zijn in dit geval verlofrechten van vorig jaar)quote:Op zaterdag 19 januari 2019 13:24 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Dat recht is er wel, tenzij de werkgever een zwaarwegend belang heeft om dat te weigeren.
Beetje werkgever heeft het liefste dat je zo snel mogelijk weg bent...overdracht regelen en dan lekker vakantie nemen. Mensen die weg gaan zijn over het algemeen minder gemotiveerd (waarom zou je harder gaan lopen als je toch binnenkort weg bent) en pakken geen nieuwe zaken op omdat ze toch weggaan.quote:Op zaterdag 19 januari 2019 16:55 schreef sjorsie1982 het volgende:
De regels over vrije dagen opnemen blijft gelden of je nu ontslag neemt, ontslagen wordt of gewoon blijft doorwerken. Er is daar geen verschil tussen.
Volgens mij moet je bij je leidinggevende 2 weken van te voren aangeven wanneer je vrij wilt. Dan heeft de werkgever tijd nodig om het goed te keuren of niet. Het neit goedkeuren mag alleen als er zwaargevende belangen zijn, zoals de continuitiet van het bedrijf bijvoorbeeld.
Klopt het dat je dan meer dan de helft van het geld kwijt bent aan de belasting?quote:Op zaterdag 19 januari 2019 08:57 schreef Fe2O3 het volgende:
Er is geen recht om ze op te nemen, in overleg met werkgever is het opnemen of uitbetalen.
Dus theoretisch zou je 2 weken na ontslag indienen met verlof kunnen, als er geen zwaar wegende redenen zijn.quote:Op zaterdag 19 januari 2019 16:55 schreef sjorsie1982 het volgende:
Volgens mij moet je bij je leidinggevende 2 weken van te voren aangeven wanneer je vrij wilt. Dan heeft de werkgever tijd nodig om het goed te keuren of niet. Het neit goedkeuren mag alleen als er zwaargevende belangen zijn, zoals de continuitiet van het bedrijf bijvoorbeeld.
Zit een punt van waarheid inquote:Op zondag 20 januari 2019 00:27 schreef descon het volgende:
Beetje werkgever heeft het liefste dat je zo snel mogelijk weg bent...overdracht regelen en dan lekker vakantie nemen. Mensen die weg gaan zijn over het algemeen minder gemotiveerd (waarom zou je harder gaan lopen als je toch binnenkort weg bent) en pakken geen nieuwe zaken op omdat ze toch weggaan.
Nee, mogelijk alleen als voorheffing loonbelasting voor de inkomstenbelasting. Zelfs dit is meestal minder dan 50%.quote:Op zondag 20 januari 2019 08:06 schreef hartloper het volgende:
[..]
Klopt het dat je dan meer dan de helft van het geld kwijt bent aan de belasting?
Klopt. Wellicht dat dit in overleg wel mogelijk is.quote:Op zondag 20 januari 2019 08:07 schreef hartloper het volgende:
Oja trouwens:
In mijn contract staat dat je op het einde van de maand je ontslag moet indienen.
Maand vantevoren.
Dus je kan eigenlijk alleen per de 1ste van de maand opzeggen?
Dus bv niet een ontslag datum kiezen van 15de dag van de maand?
Wat is voor een baas dan de redenen om eind van de maand op te zeggen?quote:Op zondag 20 januari 2019 08:16 schreef djh77 het volgende:
Klopt. Wellicht dat dit in overleg wel mogelijk is.
Dat is gewoon een afspraak in cao of personeelshandboek. Heel veel werkgevers hanteren dit. Werkgever heeft op deze manier valk wel iets langer de tijd om een vervanger te zoeken/vinden.quote:Op zondag 20 januari 2019 08:30 schreef hartloper het volgende:
[..]
Wat is voor een baas dan de redenen om eind van de maand op te zeggen?
Is dat gewoon een afspraak of zijn er nadelen voor hem als je de 15de opzegt?
Omdat het gemakkelijk is voor de salarisadministratie en wat andere dingen, al kan ik me niet voorstellen dat de HR persoon veel moet rekenen aan een einde dienstverband met huidige softwarepakketten.quote:Op zondag 20 januari 2019 08:30 schreef hartloper het volgende:
[..]
Wat is voor een baas dan de redenen om eind van de maand op te zeggen?
Is dat gewoon een afspraak of zijn er nadelen voor hem als je de 15de opzegt?
Nee, dat is een wettelijke bepaling waarvan afgeweken mag worden.quote:Op zondag 20 januari 2019 08:33 schreef djh77 het volgende:
[..]
Dat is gewoon een afspraak in cao of personeelshandboek. Heel veel werkgevers hanteren dit. Werkgever heeft op deze manier valk wel iets langer de tijd om een vervanger te zoeken/vinden.
Dit is zo'n hardnekkig misverstand dat eindeloos blijft terugkomen dat ik het nodig vind om deze vraag nadat djh77 hem al goed beantwoord heeft nog een keer te beantwoorden.quote:Op zondag 20 januari 2019 08:06 schreef hartloper het volgende:
Klopt het dat je dan meer dan de helft van het geld kwijt bent aan de belasting?
Dit megalange verhaal dus met als aanvulling dat er meestal amper tot geen verschil zit tussen het percentage dat je op dat moment afdraagt en het werkelijk percentage wat op jaareinde door belastingdienst wordt berekend. Vroeger was dat iets anders.quote:Op zondag 20 januari 2019 12:23 schreef Dally het volgende:
[..]
Dit is zo'n hardnekkig misverstand dat eindeloos blijft terugkomen dat ik het nodig vind om deze vraag nadat djh77 hem al goed beantwoord heeft nog een keer te beantwoorden.
Alle vormen van loon worden hetzelfde belast ongeacht wat voor naampje ze het geven. Maandloon, vakantiedagen, bonus, bijzondere daloveruren, 27ste maand, kippiegeitspecht extraatje. Het lijkt alsof normaal loon minder belast wordt maar dat komt omdat alle "belastingvoordeeltjes" zoals laagste schijven en vrijstellingen al door 12 is gedeeld en werd verrekend met je normale loon en dus op is. Bij de belastingaangifte het volgende jaar worden al je (loon)inkomsten bij elkaar opgeteld en dan kom je dus op 1 getal uit. Vervolgens wordt berekend hoeveel belasting bij dit bedrag hoort en wat jij of je werkgever het afgelopen jaar al aan belasting betaald heeft. Het verschil krijg je terug of moet je bijbetalen.
Vaak wordt er bij bijzondere vormen van loon meer belasting afgetrokken dan je zou moeten betalen op basis van je totale inkomsten (50% ipv 40% bijvoorbeeld). Dit is puur om ervoor te zorgen dat je in ieder geval niet te weinig belasting heb "voorgeschoten" zodat je bij de uiteindelijke berekening (aangifte) niet hoeft bij te betalen maar geld terug krijgt.
Beetje offtopic maar op de een of andere manier gelooft niemand dit en zijn mensen onmogelijk te kalmeren als ze weer lopen te klagen dat het allemaal zo oneerlijk en (financieel) onverstandig is om vakantiedagen uit te laten betalen. Waarom zou een werkgever in godsnaam vakantiegeld en een 13de maand uitkeren als werknemers netto meer zouden overhouden als dat bedrag verdeeld werd over de twaalf maandlonen? Dan zou je werknemers kunnen lokken met de belofte geen vakantiegeld uit te keren. :-)
Misschien kun je dit aan de FAQ toevoegen: WGR / FAQ en huishoudelijke zaken...quote:Op zondag 20 januari 2019 12:23 schreef Dally het volgende:
Dit is zo'n hardnekkig misverstand dat eindeloos blijft terugkomen dat ik het nodig vind om deze vraag nadat djh77 hem al goed beantwoord heeft nog een keer te beantwoorden.
Nooit geweten dat dat bestond, maar had inderdaad een stuk makkelijker geweest om daar naar te verwijzen. Ach, ik gok dat ik niet de enige ben die dat topic niet kent en als je een stukje leest over de belastingregels van 13 jaar geleden ga je toch twijfelen of dat nog steeds zo is.quote:Op zondag 20 januari 2019 13:00 schreef Butjekef het volgende:
[..]
Misschien kun je dit aan de FAQ toevoegen: WGR / FAQ en huishoudelijke zaken...
Oh wacht, iemand was je al voor, een jaar of 13 jaar geleden.
als dat zo is, waarom moe je dan altijd je maand nog internetten/koffiedrinken en andere van hun werk houden?quote:Op zondag 20 januari 2019 00:27 schreef descon het volgende:
[..]
Beetje werkgever heeft het liefste dat je zo snel mogelijk weg bent...overdracht regelen en dan lekker vakantie nemen. Mensen die weg gaan zijn over het algemeen minder gemotiveerd (waarom zou je harder gaan lopen als je toch binnenkort weg bent) en pakken geen nieuwe zaken op omdat ze toch weggaan.
dat je nog moeite voor neemt om dit neer te zetten... ik ben benieuwd wat je morgen schrijft als weer iemand zegt dat vakantieuren of vakantiegeld extra wordt belast....quote:Op zondag 20 januari 2019 12:23 schreef Dally het volgende:
[..]
Alle vormen van loon worden hetzelfde belast ongeacht wat voor naampje ze het geven. Maandloon, vakantiedagen, bonus, bijzondere daloveruren, 27ste maand, kippiegeitspecht extraatje. Het lijkt alsof normaal loon minder belast wordt maar dat komt omdat alle "belastingvoordeeltjes" zoals laagste schijven en vrijstellingen al door 12 is gedeeld en werd verrekend met je normale loon en dus op is. Bij de belastingaangifte het volgende jaar worden al je (loon)inkomsten bij elkaar opgeteld en dan kom je dus op 1 getal uit. Vervolgens wordt berekend hoeveel belasting bij dit bedrag hoort en wat jij of je werkgever het afgelopen jaar al aan belasting betaald heeft. Het verschil krijg je terug of moet je bijbetalen.
Vaak wordt er bij bijzondere vormen van loon meer belasting afgetrokken dan je zou moeten betalen op basis van je totale inkomsten (50% ipv 40% bijvoorbeeld). Dit is puur om ervoor te zorgen dat je in ieder geval niet te weinig belasting heb "voorgeschoten" zodat je bij de uiteindelijke berekening (aangifte) niet hoeft bij te betalen maar geld terug krijgt.
Beetje offtopic maar op de een of andere manier gelooft niemand dit en zijn mensen onmogelijk te kalmeren als ze weer lopen te klagen dat het allemaal zo oneerlijk en (financieel) onverstandig is om vakantiedagen uit te laten betalen. Waarom zou een werkgever in godsnaam vakantiegeld en een 13de maand uitkeren als werknemers netto meer zouden overhouden als dat bedrag verdeeld werd over de twaalf maandlonen? Dan zou je werknemers kunnen lokken met de belofte geen vakantiegeld uit te keren. :-)
Waarom bel je je baas niet op om het aan te kondigen en dan dezelfde dag een mail er achteraan? Dat zou ik het meest nette vinden.quote:Op zondag 20 januari 2019 21:08 schreef hartloper het volgende:
Even over het aangekondigse ontslag:
Als ik op datum X een mail stuur en later die week op datum Y deze brief toelicht bij de baas ... geldt dan datum X of Y als ingediend ontslag datum?
Misschien niet de meest nette manier.
Probleem is dat ik 130 km van kantoor woon.
Ik wek in detachering, dus kom niet vaak op het kantoor van waaruit ik word aangestuurd
Xquote:Op zondag 20 januari 2019 21:08 schreef hartloper het volgende:
Als ik op datum X een mail stuur en later die week op datum Y deze brief toelicht bij de baas ... geldt dan datum X of Y als ingediend ontslag datum?
Je kunt ook bellen.quote:Misschien niet de meest nette manier.
Ik wek in detachering, dus kom niet vaak op het kantoor van waaruit ik word aangestuurd
Meestal in overleg met werkgever je baan netjes afronden en eindigen en dan nog wat extra vakantie nemen.quote:Op zaterdag 19 januari 2019 08:42 schreef hartloper het volgende:
Ik heb een baan als vele andere binnen het bedrijf. Werk nu wel bij een klant in detachering. Maar ik ben daar niet onvervangbaar m.i.
Het kost ze extra geld. Als je vrij neemt dan kost het ze geen extra geldquote:Op maandag 21 januari 2019 09:05 schreef hartloper het volgende:
Is het uitbetalen voor werkgever eigenlijk een groot nadeel?
hmmm....quote:Op zondag 20 januari 2019 21:08 schreef hartloper het volgende:
Misschien niet de meest nette manier.
https://www.rijksoverheid(...)akantiedagen-opnemenquote:Op dinsdag 12 februari 2019 23:30 schreef hartloper het volgende:
Kijkend naar de reactie van @:zalkc zou je dan verwachten dat ze me laten zitten op lroject tot laatste minuut ... en zou ik niet weten waarom ze mij de vakantiedagen gunnen op gebied van vrij nemen.
Iemand ervaring in detachering en ontslag mbt vakantiedagen?
Kon jij ze opnemen of kon je ze ze niet opnemen?
En wat zegt de wet nu; recht op opnemen als er geen zwaarwegend belang is?
Volgens mij is het andersom.quote:Op maandag 21 januari 2019 09:21 schreef Sovieto het volgende:
[..]
Het kost ze extra geld. Als je vrij neemt dan kost het ze geen extra geld
Dat is niet gegarandeerd een "oplossing":quote:Op woensdag 13 februari 2019 06:51 schreef Essebes het volgende:
Is het een idee om alvast vrij te vragen en pas daarna je ontslag in te dienen? Snap dat dit een beetje aan de timing van het ontslag ligt, maar dan zou je je toestemming tijdig binnen hebben en een discussie kunnen voorkomen.
Ikzelf werk al jaren in de detachering, maar heb nooit grote issues gehad met opzeggen en saldo vakantiedagen. Ik had dan voor mijzelf wel eerst uitgewerkt hoe ik het zou willen hebben, voordat ik het echte ontslag indien.
quote:Op zaterdag 19 januari 2019 08:25 schreef Ivo1985 het volgende:
Heb je echter een functie waarin je specifieke kennis hebt of specifieke dossiers beheert, dan is overdracht van kennis of dossiers een belangrijk punt voor het bedrijf om de kwaliteit op peil te houden. En kan verlof dus (deels) geweigerd worden. In uitzonderlijke gevallen kan zelfs het verlof wat je al eerder ingepland had weer worden ingetrokken.
Volgens mij zijn de antwoorden al duidelijk in dit topic gegeven.quote:Op dinsdag 12 februari 2019 23:30 schreef hartloper het volgende:
Kijkend naar de reactie van @:zalkc zou je dan verwachten dat ze me laten zitten op lroject tot laatste minuut ... en zou ik niet weten waarom ze mij de vakantiedagen gunnen op gebied van vrij nemen.
Iemand ervaring in detachering en ontslag mbt vakantiedagen?
Kon jij ze opnemen of kon je ze ze niet opnemen?
En wat zegt de wet nu; recht op opnemen als er geen zwaarwegend belang is?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |