abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_184483816
Stel .... je neemt ontslag. Je hebt nog veel vakantiedagen over (van vorig jaar meegenomen).
Heb je er dan recht op dat je een deel kan opnemen?
Of moet je alles laten uitbetalen?
pi_184483911
In principe kun je de dagen opnemen net als elke werknemer.
pi_184484215
Ik vraag me af of je daar recht op hebt als JIJ ontslag neemt. Ik ben benieuwd.
pi_184484277
Verlof kan geweigerd worden vanwege zwaarwegende belangen. Vervanger inwerken zou dat kunnen zijn.
Eerst denken, dan typen
pi_184487304
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 23:49 schreef Piger het volgende:
Verlof kan geweigerd worden vanwege zwaarwegende belangen. Vervanger inwerken zou dat kunnen zijn.
Dit.

In hoeverre dat zwaarwegend belang opgaat hangt weer van veel factoren af. Voor iemand die één van de velen in zijn functie is binnen het bedrijf, kan ook een collega de vervanger inwerken. Je hebt dan dus gewoon recht op je vakantie, op dezelfde wijze als je collega's.

Heb je echter een functie waarin je specifieke kennis hebt of specifieke dossiers beheert, dan is overdracht van kennis of dossiers een belangrijk punt voor het bedrijf om de kwaliteit op peil te houden. En kan verlof dus (deels) geweigerd worden. In uitzonderlijke gevallen kan zelfs het verlof wat je al eerder ingepland had weer worden ingetrokken.
pi_184487383
Ik heb een baan als vele andere binnen het bedrijf. Werk nu wel bij een klant in detachering. Maar ik ben daar niet onvervangbaar m.i.
  zaterdag 19 januari 2019 @ 08:57:22 #7
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_184487432
Er is geen recht om ze op te nemen, in overleg met werkgever is het opnemen of uitbetalen.
Dum de dum
pi_184491295
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 08:57 schreef Fe2O3 het volgende:
Er is geen recht om ze op te nemen, in overleg met werkgever is het opnemen of uitbetalen.
Dat recht is er wel, tenzij de werkgever een zwaarwegend belang heeft om dat te weigeren.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_184493433
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 13:24 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Dat recht is er wel, tenzij de werkgever een zwaarwegend belang heeft om dat te weigeren.
Als het opnemen zwaarwegend geweigerd wordt, dan zal de werkgever de uren moeten uitbetalen aan einde van dienstverband (het zijn in dit geval verlofrechten van vorig jaar)
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_184494373
De regels over vrije dagen opnemen blijft gelden of je nu ontslag neemt, ontslagen wordt of gewoon blijft doorwerken. Er is daar geen verschil tussen.

Volgens mij moet je bij je leidinggevende 2 weken van te voren aangeven wanneer je vrij wilt. Dan heeft de werkgever tijd nodig om het goed te keuren of niet. Het neit goedkeuren mag alleen als er zwaargevende belangen zijn, zoals de continuitiet van het bedrijf bijvoorbeeld.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184504349
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 16:55 schreef sjorsie1982 het volgende:
De regels over vrije dagen opnemen blijft gelden of je nu ontslag neemt, ontslagen wordt of gewoon blijft doorwerken. Er is daar geen verschil tussen.

Volgens mij moet je bij je leidinggevende 2 weken van te voren aangeven wanneer je vrij wilt. Dan heeft de werkgever tijd nodig om het goed te keuren of niet. Het neit goedkeuren mag alleen als er zwaargevende belangen zijn, zoals de continuitiet van het bedrijf bijvoorbeeld.
Beetje werkgever heeft het liefste dat je zo snel mogelijk weg bent...overdracht regelen en dan lekker vakantie nemen. Mensen die weg gaan zijn over het algemeen minder gemotiveerd (waarom zou je harder gaan lopen als je toch binnenkort weg bent) en pakken geen nieuwe zaken op omdat ze toch weggaan.
pi_184506368
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 08:57 schreef Fe2O3 het volgende:
Klopt het dat je dan meer dan de helft van het geld kwijt bent aan de belasting?

quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 16:55 schreef sjorsie1982 het volgende:
Dus theoretisch zou je 2 weken na ontslag indienen met verlof kunnen, als er geen zwaar wegende redenen zijn.
Ik wist niet dat ze eigenlijk bijna altijd verlof moeten geven als er niks zwaarwegend is.

quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 00:27 schreef descon het volgende:
Beetje werkgever heeft het liefste dat je zo snel mogelijk weg bent...overdracht regelen en dan lekker vakantie nemen. Mensen die weg gaan zijn over het algemeen minder gemotiveerd (waarom zou je harder gaan lopen als je toch binnenkort weg bent) en pakken geen nieuwe zaken op omdat ze toch weggaan.
Zit een punt van waarheid in
pi_184506372
Oja trouwens:

In mijn contract staat dat je op het einde van de maand je ontslag moet indienen.
Maand vantevoren.

Dus je kan eigenlijk alleen per de 1ste van de maand opzeggen?
Dus bv niet een ontslag datum kiezen van 15de dag van de maand?
pi_184506404
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 08:06 schreef hartloper het volgende:

[..]

Klopt het dat je dan meer dan de helft van het geld kwijt bent aan de belasting?
Nee, mogelijk alleen als voorheffing loonbelasting voor de inkomstenbelasting. Zelfs dit is meestal minder dan 50%.
pi_184506408
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 08:07 schreef hartloper het volgende:
Oja trouwens:

In mijn contract staat dat je op het einde van de maand je ontslag moet indienen.
Maand vantevoren.

Dus je kan eigenlijk alleen per de 1ste van de maand opzeggen?
Dus bv niet een ontslag datum kiezen van 15de dag van de maand?
Klopt. Wellicht dat dit in overleg wel mogelijk is.
pi_184506472
quote:
1s.gif Op zondag 20 januari 2019 08:16 schreef djh77 het volgende:
Klopt. Wellicht dat dit in overleg wel mogelijk is.
Wat is voor een baas dan de redenen om eind van de maand op te zeggen?
Is dat gewoon een afspraak of zijn er nadelen voor hem als je de 15de opzegt?
pi_184506490
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 08:30 schreef hartloper het volgende:

[..]

Dat is gewoon een afspraak in cao of personeelshandboek. Heel veel werkgevers hanteren dit. Werkgever heeft op deze manier valk wel iets langer de tijd om een vervanger te zoeken/vinden.
  zondag 20 januari 2019 @ 10:01:51 #18
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_184507501
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 08:30 schreef hartloper het volgende:

[..]

Omdat het gemakkelijk is voor de salarisadministratie en wat andere dingen, al kan ik me niet voorstellen dat de HR persoon veel moet rekenen aan een einde dienstverband met huidige softwarepakketten.
Dum de dum
  Forum Admin zondag 20 januari 2019 @ 10:25:39 #19
1025 crew  Armani XL
Whatever...
pi_184507862
quote:
1s.gif Op zondag 20 januari 2019 08:33 schreef djh77 het volgende:

[..]

Dat is gewoon een afspraak in cao of personeelshandboek. Heel veel werkgevers hanteren dit. Werkgever heeft op deze manier valk wel iets langer de tijd om een vervanger te zoeken/vinden.
Nee, dat is een wettelijke bepaling waarvan afgeweken mag worden.

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/672.html
Don't be surprised what the night brings.
When you search the dark, you get dark things.
Wat wij kijken
pi_184509945
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 08:06 schreef hartloper het volgende:
Dit is zo'n hardnekkig misverstand dat eindeloos blijft terugkomen dat ik het nodig vind om deze vraag nadat djh77 hem al goed beantwoord heeft nog een keer te beantwoorden.

Alle vormen van loon worden hetzelfde belast ongeacht wat voor naampje ze het geven. Maandloon, vakantiedagen, bonus, bijzondere daloveruren, 27ste maand, kippiegeitspecht extraatje. Het lijkt alsof normaal loon minder belast wordt maar dat komt omdat alle "belastingvoordeeltjes" zoals laagste schijven en vrijstellingen al door 12 is gedeeld en werd verrekend met je normale loon en dus op is. Bij de belastingaangifte het volgende jaar worden al je (loon)inkomsten bij elkaar opgeteld en dan kom je dus op 1 getal uit. Vervolgens wordt berekend hoeveel belasting bij dit bedrag hoort en wat jij of je werkgever het afgelopen jaar al aan belasting betaald heeft. Het verschil krijg je terug of moet je bijbetalen.

Vaak wordt er bij bijzondere vormen van loon meer belasting afgetrokken dan je zou moeten betalen op basis van je totale inkomsten (50% ipv 40% bijvoorbeeld). Dit is puur om ervoor te zorgen dat je in ieder geval niet te weinig belasting heb "voorgeschoten" zodat je bij de uiteindelijke berekening (aangifte) niet hoeft bij te betalen maar geld terug krijgt.

Beetje offtopic maar op de een of andere manier gelooft niemand dit en zijn mensen onmogelijk te kalmeren als ze weer lopen te klagen dat het allemaal zo oneerlijk en (financieel) onverstandig is om vakantiedagen uit te laten betalen. Waarom zou een werkgever in godsnaam vakantiegeld en een 13de maand uitkeren als werknemers netto meer zouden overhouden als dat bedrag verdeeld werd over de twaalf maandlonen? Dan zou je werknemers kunnen lokken met de belofte geen vakantiegeld uit te keren. :-)
pi_184510058
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 12:23 schreef Dally het volgende:

[..]

Dit is zo'n hardnekkig misverstand dat eindeloos blijft terugkomen dat ik het nodig vind om deze vraag nadat djh77 hem al goed beantwoord heeft nog een keer te beantwoorden.

Alle vormen van loon worden hetzelfde belast ongeacht wat voor naampje ze het geven. Maandloon, vakantiedagen, bonus, bijzondere daloveruren, 27ste maand, kippiegeitspecht extraatje. Het lijkt alsof normaal loon minder belast wordt maar dat komt omdat alle "belastingvoordeeltjes" zoals laagste schijven en vrijstellingen al door 12 is gedeeld en werd verrekend met je normale loon en dus op is. Bij de belastingaangifte het volgende jaar worden al je (loon)inkomsten bij elkaar opgeteld en dan kom je dus op 1 getal uit. Vervolgens wordt berekend hoeveel belasting bij dit bedrag hoort en wat jij of je werkgever het afgelopen jaar al aan belasting betaald heeft. Het verschil krijg je terug of moet je bijbetalen.

Vaak wordt er bij bijzondere vormen van loon meer belasting afgetrokken dan je zou moeten betalen op basis van je totale inkomsten (50% ipv 40% bijvoorbeeld). Dit is puur om ervoor te zorgen dat je in ieder geval niet te weinig belasting heb "voorgeschoten" zodat je bij de uiteindelijke berekening (aangifte) niet hoeft bij te betalen maar geld terug krijgt.

Beetje offtopic maar op de een of andere manier gelooft niemand dit en zijn mensen onmogelijk te kalmeren als ze weer lopen te klagen dat het allemaal zo oneerlijk en (financieel) onverstandig is om vakantiedagen uit te laten betalen. Waarom zou een werkgever in godsnaam vakantiegeld en een 13de maand uitkeren als werknemers netto meer zouden overhouden als dat bedrag verdeeld werd over de twaalf maandlonen? Dan zou je werknemers kunnen lokken met de belofte geen vakantiegeld uit te keren. :-)
Dit megalange verhaal dus met als aanvulling dat er meestal amper tot geen verschil zit tussen het percentage dat je op dat moment afdraagt en het werkelijk percentage wat op jaareinde door belastingdienst wordt berekend. Vroeger was dat iets anders.

En ter aanvulling: zodra je modaal verdient draag je sowieso voor elke euro bruto salaris grofweg 50% af, vanwege minder aftrekposten. Extra verdienen is dan netto gewoon redelijk kut.
Eerst denken, dan typen
  zondag 20 januari 2019 @ 13:00:38 #22
476281 Butjekef
Put met keren
pi_184510630
quote:
Misschien kun je dit aan de FAQ toevoegen: WGR / FAQ en huishoudelijke zaken...

Oh wacht, iemand was je al voor, een jaar of 13 jaar geleden.
pi_184512861
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 13:00 schreef Butjekef het volgende:

[..]

Misschien kun je dit aan de FAQ toevoegen: WGR / FAQ en huishoudelijke zaken...

Oh wacht, iemand was je al voor, een jaar of 13 jaar geleden.
Nooit geweten dat dat bestond, maar had inderdaad een stuk makkelijker geweest om daar naar te verwijzen. Ach, ik gok dat ik niet de enige ben die dat topic niet kent en als je een stukje leest over de belastingregels van 13 jaar geleden ga je toch twijfelen of dat nog steeds zo is. ;)
pi_184513979
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 00:27 schreef descon het volgende:

[..]

als dat zo is, waarom moe je dan altijd je maand nog internetten/koffiedrinken en andere van hun werk houden?
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184514017
quote:

[..]

dat je nog moeite voor neemt om dit neer te zetten... ik ben benieuwd wat je morgen schrijft als weer iemand zegt dat vakantieuren of vakantiegeld extra wordt belast....
Een enkele keer (wel een paar keer per jaar) komt dit ook naar voren tijdens de pauze op mijn werk. Ik hou dan altijd wjzelijk mijn mond en lach ze innerlijk uit.
pi_184520231
Even over het aangekondigse ontslag:

Als ik op datum X een mail stuur en later die week op datum Y deze brief toelicht bij de baas ... geldt dan datum X of Y als ingediend ontslag datum?

Misschien niet de meest nette manier.
Probleem is dat ik 130 km van kantoor woon.
Ik wek in detachering, dus kom niet vaak op het kantoor van waaruit ik word aangestuurd
pi_184521230
quote:
1s.gif Op zondag 20 januari 2019 21:08 schreef hartloper het volgende:

Als ik op datum X een mail stuur en later die week op datum Y deze brief toelicht bij de baas ... geldt dan datum X of Y als ingediend ontslag datum?

Ik wek in detachering, dus kom niet vaak op het kantoor van waaruit ik word aangestuurd
Waarom bel je je baas niet op om het aan te kondigen en dan dezelfde dag een mail er achteraan? Dat zou ik het meest nette vinden.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_184521289
quote:

X
quote:
Je kunt ook bellen.
pi_184521415
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 08:42 schreef hartloper het volgende:
Ik heb een baan als vele andere binnen het bedrijf. Werk nu wel bij een klant in detachering. Maar ik ben daar niet onvervangbaar m.i.
Meestal in overleg met werkgever je baan netjes afronden en eindigen en dan nog wat extra vakantie nemen.

Beetje afhankelijk van de baan en werkgever of je alle dagen op kunt nemen. Uiteindelijk moeten ze de rest uitbetalen natuurlijk. Ik heb zelf bij een vorige werkgever 7 weken zomervakantie gehad wegens al die extra dagen. En ik was op een gegeven moment ook gewoon klaar dus heb toen nog wat dagen opgemaakt. Ik had wel een achterlijk stuwmeer aan dagen opgebouwd en de zomervakantie van dat jaar nog tegoed.
Whatever...
pi_184526963
Is het uitbetalen voor werkgever eigenlijk een groot nadeel?
pi_184527085
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 09:05 schreef hartloper het volgende:
Is het uitbetalen voor werkgever eigenlijk een groot nadeel?
Het kost ze extra geld. Als je vrij neemt dan kost het ze geen extra geld
  maandag 21 januari 2019 @ 13:09:10 #32
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_184530523
quote:

hmmm....

Als je nu gedetacheerd bent heeft je werkgever ook een afspraak met de klant waar je nu zit. En hij verdient aan elk uur dat je daar zit. Voor hem is het lucratiever als je nog zoveel mogelijk uren maakt voordat je weggaat, als je met verlof gaat maakt hij geen verlies maar ook géén winst!
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_184984610
Kijkend naar de reactie van @zalkc zou je dan verwachten dat ze me laten zitten op lroject tot laatste minuut ... en zou ik niet weten waarom ze mij de vakantiedagen gunnen op gebied van vrij nemen.

Iemand ervaring in detachering en ontslag mbt vakantiedagen?
Kon jij ze opnemen of kon je ze ze niet opnemen?

En wat zegt de wet nu; recht op opnemen als er geen zwaarwegend belang is?
pi_184985548
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 23:30 schreef hartloper het volgende:
Kijkend naar de reactie van @:zalkc zou je dan verwachten dat ze me laten zitten op lroject tot laatste minuut ... en zou ik niet weten waarom ze mij de vakantiedagen gunnen op gebied van vrij nemen.

https://www.rijksoverheid(...)akantiedagen-opnemen
https://wetten.overheid.n(...)iteldeel10_Afdeling3
https://wetten.overheid.n(...)Afdeling3_Artikel638

Als je je vakantiedagen wil opnemen dan zou ik dat gewoon aangeven bij het indienen van je ontslag.
Als je werkgever dat dan niet wil dan vraag je om welke zwaarwegende redenen hij dit weigert.
Dan kun je daarop of toegeven of aangeven dat jij zijn redenen niet zwaarwegend vindt.
Wil hij dan nog steeds dat je geen vakantie neemt dan moet je bedenken of je echt zo snel mogelijk weg wil of dat je zonder conflict weg wil.
pi_184986156
Is het een idee om alvast vrij te vragen en pas daarna je ontslag in te dienen? Snap dat dit een beetje aan de timing van het ontslag ligt, maar dan zou je je toestemming tijdig binnen hebben en een discussie kunnen voorkomen.

Ikzelf werk al jaren in de detachering, maar heb nooit grote issues gehad met opzeggen en saldo vakantiedagen. Ik had dan voor mijzelf wel eerst uitgewerkt hoe ik het zou willen hebben, voordat ik het echte ontslag indien.
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_184986172
Waarom zo wantrouwig?

Gewoon opzeggen en je vrije dagen aanvragen. Kans is groot dat je tot een soort middenweg kunt komen. Alsof een detacheerder graag iemand neerzet bij een klant die baalt omdat hij zijn vrije dagen niet krijgt.

De wet zegt je mag vrij tenZij er zwaarwegende belangen zijn. Het is aan jou om er netjes mee om te gaan. Op tijd ontslag nemen en zeg met een voorstel voor het tijdpad komen. Daarmee blijf jij ook de controle houden en kun je vragen over het goed afmaken/overdragen van je werk meteen beantwoorden.
Whatever...
  woensdag 13 februari 2019 @ 07:23:36 #37
405781 jajablahblah
bedoelt het goed
pi_184986286
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 09:21 schreef Sovieto het volgende:

[..]

Het kost ze extra geld. Als je vrij neemt dan kost het ze geen extra geld
Volgens mij is het andersom.
Als een werknemer doorwerkt levert hij geld op, dat is als het goed is meer dan de werknemer per uur kost.
Dus bij een gedetacheerde (uurtje factuurtje) zou ik als werkgever liever vakantie uren uitbetalen.

Tactisch gezien zou ik iemand die vertrekt het liefst zo snel mogelijk van de werkvloer hebben trouwens :P
Der Zauber halt nur eine Nacht lang. Wir tanzen in den Sonnenaufgang, und wir fliegen auf den Mond.
Heute scheint ein Vollmond. Für dich und mich, sicherlich für dich und mich
pi_184986839
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2019 06:51 schreef Essebes het volgende:
Is het een idee om alvast vrij te vragen en pas daarna je ontslag in te dienen? Snap dat dit een beetje aan de timing van het ontslag ligt, maar dan zou je je toestemming tijdig binnen hebben en een discussie kunnen voorkomen.

Ikzelf werk al jaren in de detachering, maar heb nooit grote issues gehad met opzeggen en saldo vakantiedagen. Ik had dan voor mijzelf wel eerst uitgewerkt hoe ik het zou willen hebben, voordat ik het echte ontslag indien.
Dat is niet gegarandeerd een "oplossing":

quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 08:25 schreef Ivo1985 het volgende:
Heb je echter een functie waarin je specifieke kennis hebt of specifieke dossiers beheert, dan is overdracht van kennis of dossiers een belangrijk punt voor het bedrijf om de kwaliteit op peil te houden. En kan verlof dus (deels) geweigerd worden. In uitzonderlijke gevallen kan zelfs het verlof wat je al eerder ingepland had weer worden ingetrokken.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_184988248
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 23:30 schreef hartloper het volgende:
Kijkend naar de reactie van @:zalkc zou je dan verwachten dat ze me laten zitten op lroject tot laatste minuut ... en zou ik niet weten waarom ze mij de vakantiedagen gunnen op gebied van vrij nemen.

Volgens mij zijn de antwoorden al duidelijk in dit topic gegeven.

Als werknemer heb je het recht om vakantie op te nemen in overleg met je werkgever. Dit 'overleg' is voor een werkgever beperkt, in zoverre dat er sprake moet zijn van zwaarwegende bedrijfsbelangen wil je als werkgever een vakantie-aanvraag van een werknemer kunnen weigeren. Ook kan het zijn dat er afspraken zijn opgenomen in een cao, de arbeidsovereenkomst of een reglement. Denk bijvoorbeeld aan een maximum van 3 aaneengesloten weken vakantie. Een vakantie-aanvraag kan dus nooit zomaar geweigerd worden, of er sprake is van detachering of niet doet daarbij niet ter zake.

Echter, als werknemer heb je een opzegtermijn en die is er niet voor niets. Een werkgever moet in de gelegenheid worden gesteld om zich voor te bereiden op jouw vertrek, door een vervanger te regelen en deze in te werken. Dat kan genoeg reden zijn om jouw vakantie aanvraag te weigeren, in verband met personeelsplanning. Als jij dan toch besluit niet te komen werken omdat je vakantie wil, neem je onregelmatig ontslag en ben je schadeplichtig richting je werkgever.

Mijn ervaring bij detachering is juist dat er minder moeilijk wordt gedaan over een verkorte opzegtermijn (en dus eerdere uitdiensttreding/vakantie opname tijdens de opzegtermijn). Veelal heeft een detacheringsbureau mensen achter de hand waardoor er vrij snel vervanging geregeld kan worden en er minder snel sprake is van een probleem in de personeelsplanning.

Bespreek het gewoon met je werkgever, in overleg is sowieso heel veel mogelijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')