abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 17 januari 2019 @ 09:57:24 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184450497
https://www.telegraaf.nl/(...)-op-merknaam-big-mac
quote:
AMSTERDAM (DFT) - Hamburgerketen McDonald’s is het alleenrecht op de merknaam Big Mac in de Europese Unie kwijt, na een verzoek van zijn Ierse rivaal Supermac aan het Europees bureau voor Intellectuele Eigendom (EUIPO).

Het EUIPO oordeelde dat McDonald’s zijn merkrecht op deze ’moeder van alle hamburgers’ met terugwerkende kracht tot april 2017 kwijt is. De Amerikaanse keten heeft aangekondigd in beroep te gaan tegen het besluit, meldt het financiële persbureau Bloomberg.


Volgens het bureau heeft McDonald’s gefaald om aan te tonen dat het de afgelopen vijf jaar in heel Europa „werkelijk gebruik heeft gemaakt” van zijn merknaam. De Ieren dienden hun verzoek in 2017 in, hetzelfde jaar dat Big Mac zijn vijftigste verjaardag vierde.

De Big Mac bestaat uit twee schijven rundvlees met kaas, sla, augurk, uien en saus tussen een driedelig sesambroodje. De hamburger werd bedacht door Jim Delligatti, die in de regio Pittsburgh diverse franchiserestaurants bezat. Het werd zo’n succes dat de Big Mac al een jaar later, in 1968, in alle Amerikaanse McDonald’s-filialen op het menu kwam.

McDonald’s stelde in de Europese merkenrechtzaak dat het de naam Big Mac ten volle heeft gebruikt in Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Volgens het concern was dat voldoende om het gebruik in de hele Europese Unie aan te tonen.

De merknaam die McDonald’s nu kwijt is, is gespeld in hoofdletters, dus BIG MAC. Op de website van het EUIPO valt te zien dat McDonald’s in juni 2017 het Europees recht kreeg op de merknaam ’Grand Big Mac’. Sinds april 2018 heeft het ook de rechten op ’Big Mac’, dus niet geheel geschreven in kapitalen.
Doet me denken aan dat Zeeuwse frietkot dat al 20 jaar Wendy’s uit de Benelux weet te houden door de merknaam te hebben.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 17 januari 2019 @ 09:58:54 #2
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_184450515
Slecht geschreven bericht eigenlijk. Laatste alinea moet als eerst en 'Big Mac' is vooralsnog wel nog gewoon geregistreerd.
And so is the past
pi_184450540
NWS / McDonald's verliest alleenrecht op merknaam BIG MAC in Europa

eerste zin van dat artikel is overigens onzin

McDonalds heeft nog altijd hun merkenrecht op de merknaam 'Big Mac'

enkel hun registratie van een apart merk genaamd 'BIG MAC' in kapitalen is voorlopig opgeschort en zal als ook de eventuele beroepen stuklopen verwijderd worden, aangezien ze dat 'merk' nooit hebben uitgebaat.
Ze hun 'Big Mac' hamburger altijd onder die naam verkopen en niet aanbieden met enkel kapitalen.

Overigens zullen concurrenten nog steeds niet zomaar de term 'BIG MAC' mogen gebruiken omdat dat zeer lijkt op 'Big Mac', en merkenrecht is verder niet zo 'exact' beperkt tot specifieke schrijfwijzes.

[ Bericht 1% gewijzigd door RM-rf op 17-01-2019 10:09:19 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  donderdag 17 januari 2019 @ 10:07:45 #4
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184450631
Vermoed dat het vooral een marketingstunt van de Ieren is. Heel veel gratis publiciteit.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184450814
quote:
1s.gif Op donderdag 17 januari 2019 10:07 schreef Pietverdriet het volgende:
Vermoed dat het vooral een marketingstunt van de Ieren is. Heel veel gratis publiciteit.
Is een al heel lang lopen trademark-wedstrijd tussen die twee, die MacDonalds ooit begonnen is toen die Supermac's aanklaagde omdat hun naam een aantasting is van hun vermeende recht op de emrknaam 'Mac' (wat ze dus onderbouwden met al hun merkenrecht-registraties op merken die de term 'Mac' bevatten, waaronder dus ook die 'BIG MAC' in kapitalen).

MacDonalds had in 2016 ook een andere rechtzaak tegen Supermac's gewonnen en een europese uitbreiding van dat Ierse fastfood-merk op het europese vasteland weten te verbieden op basis van merkenrecht.
https://www.irishexaminer(...)cdonalds-378595.html

Overigens opvallend hoe slecht de Media hierover bericht...
ongelooflijk veel media beweren nu dat MacDonalds hun recht op het 'Big Mac'-merk verloren zou hebben, wat absoluut niet klopt.

In Nederland loopt een eigenlijk nog leukere soortgelijke zaak.
Een snackbarhouder uit Goes houd al vele jaren de amerikaanse keten Wendy's tegen van uitbreiding in europa, omdat hij zijn snackbar ooit naar zn dochter genoemd heeft (en toen ook dit merk heeft laten registreren)
https://www.bndestem.nl/z(...)en-de-deur~ac4318a5/

Volgens mij heeft die aangegeven dat als Wendy's hem in het begin gewoon vriendelijk gevraagd zou hebben, hij best geneigd zou zijn geweest al gelijk toe te geven, maar de amerikanen hebben toen de fout gemaakt gelijk aggressief advocaten op hem af te sturen en die koppige zeeuw heeft toen zn hakken in het zand gezet, en dat kost Wendy's nu miljoenen.

[ Bericht 12% gewijzigd door RM-rf op 17-01-2019 10:32:57 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  donderdag 17 januari 2019 @ 11:06:17 #6
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184451469
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 10:18 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Is een al heel lang lopen trademark-wedstrijd tussen die twee, die MacDonalds ooit begonnen is toen die Supermac's aanklaagde omdat hun naam een aantasting is van hun vermeende recht op de emrknaam 'Mac' (wat ze dus onderbouwden met al hun merkenrecht-registraties op merken die de term 'Mac' bevatten, waaronder dus ook die 'BIG MAC' in kapitalen).

MacDonalds had in 2016 ook een andere rechtzaak tegen Supermac's gewonnen en een europese uitbreiding van dat Ierse fastfood-merk op het europese vasteland weten te verbieden op basis van merkenrecht.
https://www.irishexaminer(...)cdonalds-378595.html

Overigens opvallend hoe slecht de Media hierover bericht...
ongelooflijk veel media beweren nu dat MacDonalds hun recht op het 'Big Mac'-merk verloren zou hebben, wat absoluut niet klopt.

In Nederland loopt een eigenlijk nog leukere soortgelijke zaak.
Een snackbarhouder uit Goes houd al vele jaren de amerikaanse keten Wendy's tegen van uitbreiding in europa, omdat hij zijn snackbar ooit naar zn dochter genoemd heeft (en toen ook dit merk heeft laten registreren)
https://www.bndestem.nl/z(...)en-de-deur~ac4318a5/

Volgens mij heeft die aangegeven dat als Wendy's hem in het begin gewoon vriendelijk gevraagd zou hebben, hij best geneigd zou zijn geweest al gelijk toe te geven, maar de amerikanen hebben toen de fout gemaakt gelijk aggressief advocaten op hem af te sturen en die koppige zeeuw heeft toen zn hakken in het zand gezet, en dat kost Wendy's nu miljoenen.
Dank voor je irish examiner link.
Laat zien hoe slecht journalisten werken en vooral relbelust zijn en clickbait schrijven. En dat huilt dan dat mensen niet willen betalen voor journalistiek.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184493326
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 10:18 schreef RM-rf het volgende:

Volgens mij heeft die aangegeven dat als Wendy's hem in het begin gewoon vriendelijk gevraagd zou hebben, hij best geneigd zou zijn geweest al gelijk toe te geven, maar de amerikanen hebben toen de fout gemaakt gelijk aggressief advocaten op hem af te sturen en die koppige zeeuw heeft toen zn hakken in het zand gezet, en dat kost Wendy's nu miljoenen.
_O_
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')