ze rekenen niet met een samenwoonpartner die ook AOW heeft, maar gewoon met ‘een samenwoonpartner’.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 16:40 schreef JL... het volgende:
Ik was zojuist via de website van de Sociale Verzekeringsbank eens aan het kijken hoeveel mijn AOW uitkering zal zijn wanneer ik met pensioen ga.
Nu zie ik een wezenlijk verschil tussen de uitkering als alleenstaande en de uitkering indien men samenwoont. Ik begrijp dat een alleenstaande meer kosten heeft voor hem alleen indien hij alles dient te betalen en snap dat mensen die samenwonen makkelijker beide de kosten kunnen dragen.
Maar wat is geldend als men samenwoont met iemand die nooit AOW heeft opgebouwd (buitenlandse partner). Indien deze persoon de uitkering als samenwoont zal ontvangen, zal het voor hem lastig zijn om rond te komen als hij voor twee personen dient te betalen. Wellicht dat er in het voorbeeld op de web-portal van de SVB gerekend is indien men samenwoont met nog een andere persoon die AOW heeft opgebouwd.
Hoe zit dit precies?
Wellicht dat er Fok leden zijn waarvoor dit verhaal al geldt.
Ik probeerde de sociale verzekeringsbank te bellen, maar kwam er helaas niet doorheen betreffende mijn vragen.
extra AOW. Dat was vroeger, tot 2015, in bepaalde gevallen.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 16:58 schreef JL... het volgende:
Ik lees nu net dat er mogelijkheden zijn tot extra aanvulling op de AOW uitkering en dat er al vele fora op het internet te lezen zijn betreffende deze situatie.
Desondanks ben ik benieuwd naar de ervaring van leden van Fok.
Dat klopt, als jullie gezamenlijk inkomen onder het sociale minimum komt, dan kun je extra staatsinfuus krijgen. Heb jij naast je aow een aanvullend pensioen dan zit je snel bóven dat sociale minimum.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 16:58 schreef JL... het volgende:
Ik lees nu net dat er mogelijkheden zijn tot extra aanvulling op de AOW uitkering en dat er al vele fora op het internet te lezen zijn betreffende deze situatie.
Ben ik met je eens...maar dan zou het wel op zijn plaats zijn om alsnog het bedrag als alleenstaande te ontvangen.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 16:58 schreef paardendokter het volgende:
Je wordt geacht om het bruidje dat je importeert zelf te onderhouden. Dat wordt niet anders als ze wat ouder wordt en de aow-leeftijd bereikt.
wow, serieus? Het zou op zijn plaats zijn?quote:Op dinsdag 15 januari 2019 17:01 schreef JL... het volgende:
[..]
Ben ik met je eens...maar dan zou het wel op zijn plaats zijn om alsnog het bedrag als alleenstaande te ontvangen.
Maar inderdaad zal de SVB er rekening mee houden dat de partner inderdaad wel enige vorm van inkomen heeft en dat daarom de uitkering als samenwonend lager is.
Ook dan gaat de overheid er van uit dat er voor de man besparingen zijn omdat er voor hem gekookt, gewassen, gestreken wordt en al die andere dingen waarvoor je een bruid naar Nederland haalt. Daar hoef je dus geen hoge externe kosten voor te maken.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 17:01 schreef JL... het volgende:
[..]
Ben ik met je eens...maar dan zou het wel op zijn plaats zijn om alsnog het bedrag als alleenstaande te ontvangen.
Er zijn nog steeds mensen die denken dat gratis geld bestaat......quote:Op dinsdag 15 januari 2019 17:05 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
wow, serieus? Het zou op zijn plaats zijn?
Tja, ik doe aan geen van beide maar sommige mensen schijnen voor een partnerschap uit/op basis van liefde te gaan, ook als het geïmporteerd is. #beatsmequote:Op dinsdag 15 januari 2019 22:59 schreef Zwolsboy het volgende:
Vergeet niet dat het ouderen heffing tarief echt nihil is.
Wel vreemd bij Pensioenen korten ze niet als een partner erbij komt...
Waarom een bruid importeren?
We hebben genoeg verschillende soorten (kleuren/vormen) vrouwen in ons land...
Waarom zou het op zijn plaats zijn dat iemand met een buitenlandse partner meer geld krijgt dan iemand met een Nederlandse partner?quote:Op dinsdag 15 januari 2019 17:01 schreef JL... het volgende:
[..]
Maar inderdaad zal de SVB er rekening mee houden dat de partner inderdaad wel enige vorm van inkomen heeft en dat daarom de uitkering als samenwonend lager is.
Waarom? Je bent toch niet alleenstaand.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 17:01 schreef JL... het volgende:
[..]
Als het gezamenlijk inkomen onder de gehuwden bijstandsnorm duikt heb je recht op een AOI aanvulling. https://www.svb.nl/int/nl/aow/hoogte_aow/aanvullende_bijstand/quote:Op dinsdag 15 januari 2019 16:40 schreef JL... het volgende:
Ik was zojuist via de website van de Sociale Verzekeringsbank eens aan het kijken hoeveel mijn AOW uitkering zal zijn wanneer ik met pensioen ga.
Nu zie ik een wezenlijk verschil tussen de uitkering als alleenstaande en de uitkering indien men samenwoont. Ik begrijp dat een alleenstaande meer kosten heeft voor hem alleen indien hij alles dient te betalen en snap dat mensen die samenwonen makkelijker beide de kosten kunnen dragen.
Maar wat is geldend als men samenwoont met iemand die nooit AOW heeft opgebouwd (buitenlandse partner). Indien deze persoon de uitkering als samenwoont zal ontvangen, zal het voor hem lastig zijn om rond te komen als hij voor twee personen dient te betalen. Wellicht dat er in het voorbeeld op de web-portal van de SVB gerekend is indien men samenwoont met nog een andere persoon die AOW heeft opgebouwd.
Hoe zit dit precies?
Wellicht dat er Fok leden zijn waarvoor dit verhaal al geldt.
Ik probeerde de sociale verzekeringsbank te bellen, maar kwam er helaas niet doorheen betreffende mijn vragen.
Duidelijk. Dit antwoord heb ik wat aan.quote:Op woensdag 16 januari 2019 10:48 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Als het gezamenlijk inkomen onder de gehuwden bijstandsnorm duikt heb je recht op een AOI aanvulling. https://www.svb.nl/int/nl/aow/hoogte_aow/aanvullende_bijstand/
Als je door pensioen daar wel boven uitkomt heb je nergens recht op.
En hierom krijg jij dus geen alleenstaande AOW, want dan zouden jullie twee alleenstaandenAOWs krijgen,quote:Op woensdag 16 januari 2019 10:53 schreef JL... het volgende:
[..]
Duidelijk. Dit antwoord heb ik wat aan.
Uiteraard bouw ik zelf ook pensioen op en zorg ik dat er geld wordt weggezet voor later.
Eenieder bedankt voor alle reacties en uiteraard is er ook nog de AOW uit het land van herkomst.
Je bouwt extra pensioen op, je zet geld opzij en je partner heeft ook AOW.quote:Op woensdag 16 januari 2019 10:53 schreef JL... het volgende:
[..]
Uiteraard bouw ik zelf ook pensioen op en zorg ik dat er geld wordt weggezet voor later.
Eenieder bedankt voor alle reacties en uiteraard is er ook nog de AOW uit het land van herkomst.
Wat is het probleem dan?quote:Op woensdag 16 januari 2019 10:53 schreef JL... het volgende:
[..]
Ook zonder pensioen en geld opzij zetten was er als helft van een stel geen reden om AOW voor alleenstaande te ontvangen.quote:Op woensdag 16 januari 2019 13:47 schreef archito het volgende:
[..]
Je bouwt extra pensioen op, je zet geld opzij en je partner heeft ook AOW.
Hoe kom je er dan bij dat het op zijn plaats zou zijn om alleenstaanden AOW te ontvangen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |