Over een paar uur begint het wielerseizoen, dus hoogste tijd voor mijn definitieve ploegenpresentatie. Uiteraard weer met ultralelijke Paint!
Flying Dutchmen & Outlaw VikingsTeamoverzichtDe ploeg Lowlands Paradise-Dominion p/b Aleimon Thimble, die in aanloop naar het wielerseizoen 2018 een eclectisch allegaartje aan sponsoren op het shirt wist te vergaren, kwam aan het eind van het jaar wat praktische problemen tegen. Zowel het festival als het wereldberoemde kaartspel verbonden zich voor 2019 niet opnieuw aan de ploeg, zodat de ploeg uiteindelijk verder moest op het budget van de excentrieke teamleider Aleimon Thimble alleen. Hij besloot om voor 2019 een geheel nieuw team met een bijzondere visie samen te stellen, namelijk een team met uitsluitend Nederlandse helden, genaamd The Flying Dutchmen. Helaas kreeg het team al spoedig een aantal tegenslagen te verwerken op de transfermarkt, want beoogde kopstukken Tom Dumoulin en Fabio Jakobsen kregen elders betere aanbiedingen en/of waren niet geïnteresseerd in de visie van deze nieuwe ploeg. Gelukkig besloot de absolute kopman van Lowlands Paradise-Dominion, Jakob Fuglsang, trouw te blijven aan Thimble, zodat hij voor een Scandinavisch tintje bij de ploeg kon zorgen. Dit werd verder geaccentueerd door de komst van de beide Noren, Edvald Boasson Hagen en Daniel Hoelgaard. Ter elfde ure werd besloten de teamnaam te wijzigen in ‘Flying Dutchmen & Outlaw Vikings’, en onder deze naam zal de ploeg wielerjaar 2019 van start gaan.
KitRennersBauke Mollema is de Nederlandse kopman van de ploeg. Hij is een veelzijdige, wereldberoemde renner die zowel in de heuvelachtige eendagskoersen als het rondewerk prima uit de voeten kan, en zodoende in veel rondes punten kan gaan scoren. De hoop is dat hij zich wat meer op die eendagskoersen zal gaan focussen dit jaar, want voor het rondewerk heeft het team ook nog enkele andere ijzers in het vuur, en voor heuvelklassiekers een stuk minder. Verder gespecialiseerd in modeshows met Baskische hoofddeksels.
(Rugnummer: 1. Want kopman.)
Jakob Fuglsang is de buitenlandse kopman, en een van de overblijfselen van Lowlands Paradise-Dominion. In de laatste jaren ontpopte hij zich tot een sterke renner in de meerdaagse koersen van een week, en ook in 2018 stelde hij daar niet teleur. Alleen in de Tour reed hij als een dood vogeltje, zonder noten op zijn zang. Afgezien daarvan lijkt hij alleen maar sterker te worden naarmate hij ouder wordt, en dus zijn ook dit jaar de verwachtingen weer hooggespannen.
(Rugnummer: 2. Twee maal een, want vorig jaar én dit jaar (mede)kopman).
Wilco Kelderman is de kopman in de tijdritten, maar kan (als hij niet valt) natuurlijk ook prima klassementen rijden in de grote rondes. Hij zal het gat dat de afwezigheid van Dumoulin in deze ploeg oplevert moeten opvullen. Een zware taak, maar Kelderman heeft het voordeel dat hij kan opereren in de schaduw van bovengenoemde kopmannen. Zolang maar niemand hem vertelt dat ik 22 miljoen voor hem heb neergelegd, want dan raakt hij misschien in paniek.
(Rugnummer: 4. Net buiten het podium, wel zo veilig.)
Edvald Boasson Hagen is de puncher van dienst. Hij is weliswaar iets over zijn top, maar kan nog altijd uitstekend uit de voeten op oplopende finales, met name als die plaatsvinden in eigen land. In het verleden wist hij ook tijdritten en zelfs bergetappes in grote rondes te betwisten, het zou mooi zijn als hij ergens die flexibiliteit van vroeger kan terugvinden.
(Rugnummer: 6. Het aantal letters in zijn voornaam.)
Dylan van Baarle gaat proberen te scoren in de kasseiklassiekers. Het is te hopen dat hij de gelegenheid krijgt om in deze koersen volle bak te gaan, en niet te druk bezig is met water en astmamedicijnen halen. Maar we gaan het zien.
(Rugnummer: 12. Etappenummer van de Vuelta-rit die hij had moeten winnen vorig jaar.)
Antwan Tolhoek is eveneens afkomstig uit de ploeg van vorig jaar. Opgepikt in de transferperiode is hij al snel uitgegroeid tot een verrassend goede klimmer, die nog rustig in de schaduw mag groeien naar het niveau van mannen als Mollema, Fuglsang en Kelderman. Rijdt helaas tijdritten als een uitgemergelde Colombiaan, maar is verder behoorlijk allround.
(Rugnummer: 17. Net onder de 18, vanwege zijn bijnaam 'Kindsoldaat'.)
Danny van Poppel zal de vlakke sprints voor zijn rekening nemen. Normaliter moet hij het nog afleggen tegen wereldtoppers als Viviani, Gaviria en Groenewegen, maar in de klasse net daaronder is hij een geduchte concurrent. Chronisch onderschat door de anti-vlaggetjesbrigade, en daardoor relatief goedkoop op de kop getikt.
(Rugnummer: 19. Zijn legendarisch jonge leeftijd bij zijn Tourdebuut.)
Pim Ligthart is misschien wel de sleutelrenner van deze ploeg. In 2018 was hij al goed voor een heleboel punten in nog veel meer koersen – niemand van Lowlands Paradise-Dominion kwam in de buurt van zijn aantal gereden koersen – maar als hij dit jaar geen rare blessures oploopt kan hij nog veel meer. Bonus: hij rijdt waarschijnlijk veel eendagskoersen in Frankrijk dit jaar, en daar zijn er zo ongeveer een miljoen van. Qua aantal punten wordt hij zeker niet de MVP, maar qua aantal rondes in de punten misschien wel.
(Rugnummer: 26. Het aantal profkoersen dat hij vorig jaar reed.)
Tom-Jelte Slagter is vooral binnengehaald om het jaar goed te beginnen. Normaliter is hij maar een paar koersen per jaar sterk, maar een daarvan is de Tour Down Under, en het is goed voor het moraal om met een overwinning te beginnen. Hup, Slagt ze af daar beneden!
(Rugnummer: 30. Zijn beste klassering in een grote ronde.)
Pieter Weening is oud, maar nog niet versleten. Elk jaar toch weer goed voor een paar leuke verrassingen in de vaagste uithoeken van de wereldkaart, en ik ga ervan uit dat dat ook dit jaar zo is.
(Rugnummer: 37. Zijn leeftijd bij aanvang van het seizoen.)
Huub Duijn, ook wel Huub Duyn, heeft promotie gemaakt naar het tweede niveau. Vorig jaar maakte hij indruk met diverse ereplaatsen in Belgische eendagskoersen, en als hij dat dit jaar weer doet ben ik dik tevreden.
(Rugnummer: 43. Aantal keer per jaar dat hij zijn briljante kapsel moet laten bijwerken.)
Daniel Hoelgaard is de joker van de ploeg. Geinig genoeg reed hij dan ook voor Team Joker vroeger. Hoe dan ook, samen met Pim mag hij het Franse circuit gaan trotseren. Deed dat vorig jaar heel aardig.
(Rugnummer: 77. Zijn gewicht in kilogram.)
Moreno Hofland is, uh, lead-out? Misschien dat hij zelf ook een paar keer top-15 kan sprinten als alles mee zit. Soms moet je een gokje wagen. Wel mijn minst goede renner denk ik, als het niks wordt verpats ik hem wel in de transferperiode.
(Rugnummer: 98. Kans in procenten dat hij geen enkele koers wint.)
Last but not least:
André Looij is een renner op het derde niveau die gaat rijden in het Aziatische circuit, maar op dat niveau wel een van de betere. Zoals de meeste mensen inmiddels weten is het ook belangrijk om daar goed te scoren, en dan heb je aan André een heel goede. Hij kan vooral goed sprinten, dus is hij eigenlijk een beetje de geestelijke opvolger van de vertrokken Jakub Mareczko. Hopelijk zonder bij ieder viaduct te lossen.
(Rugnummer: 99. Het hoogste rugnummer voor de obscuurste renner.)