abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_184391016
Binnenkort wil ik als ZZP’er starten, naast mijn (fulltime) baan in loondienst. Vooral omdat het me leuk lijkt om er iets bij te doen, maar ook omdat ik er mogelijk nog een leuk zakcentje mee kan verdienen.

Eén dezer dagen wilde ik een afspraak maken bij de KVK om “mijn bedrijf” in te schrijven, maar op diverse websites lees ik horrorverhalen over weigeringen door de KVK in verband met een te laag geschat inkomen voor het eerste jaar (<10.000 euro).

10.000 euro ga ik in het eerste jaar zéker niet halen, maar het argument wat de KVK lijkt aan te dragen in dergelijke situaties (“Dan kun je het gewoon bij inkomsten uit overige werkzaamheden vermelden in je jaarlijkse aangifte”) gaat bij mij niet helemaal op. In de eerste plaats kan ik bij veel groothandels geen materiaal bestellen voor mijn werkzaamheden zònder KVK-nummer. Daarnaast vind ik het proffesioneler om, als bedrijf, wel ingeschreven te staan in het handelsregister.

Ik wil bij mijn inschrijving eigenlijk geen geschat inkomen van 10K of meer omdat het in mijn geval totaal niet realistisch is. Aan de andere kant wil ik wel graag een KVK nummer krijgen. Wellicht heb ik het eerste jaar nog geen 2K aan omzet, is het dan wel verstandig om hierover te gaan liegen bij de KVK?

What to do? Iemand tips/ervaringen?

(En ja, ik heb de KVK al benaderd. Die hebben aangegeven dat ik maar gewoon een afspraak moet maken á 50 euro, en dan “wordt de situatie bekenen”).
Tot slot een waarschuwing voor de scheepvaart: PAS OP!
pi_184391087
Wat gaat de kvk jouw omzet aan? Gewoon liegen dus.
pi_184391095
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 03:52 schreef kikoooooo het volgende:
Wat gaat de kvk jouw omzet aan? Gewoon liegen dus.
Dat geven ze door aan de Belastingdienst. Vervolgens krijg je een btw-nummer.
pi_184391654
Die 50 euro is wel fiscaal aftrekbaar dus dat scheelt weer in de kosten.
Geef een realistische schatting op, als ze moeilijk doen kan je het vast wel onderbouwen met een prognose.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_184391951
gewoon digitaal een formulier invullen, niet langs gaan, scheelt je weergeld en tijd,
pi_184392343
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 03:55 schreef VisGeenOptie het volgende:

[..]

Dat geven ze door aan de Belastingdienst. Vervolgens krijg je een btw-nummer.
Ok. Dus dan heb je een KvK-nummer en een BTW-nummer. Dat is toch precies wat je wilt?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  Redactie Frontpage maandag 14 januari 2019 @ 08:49:12 #7
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_184392425
Gewoon een inschatting maken. Wellicht moet je wat meer belasting afdragen bij de voorlopige aanslag over 2019, maar dat krijg je gewoon terug wanneer je je omzet niet haalt.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  maandag 14 januari 2019 @ 09:16:58 #8
296169 Zihuatanejo
In Mexicooooooo!
pi_184392696
Ik heb ook een kleine eigen onderneming naast mijn fulltime baan en heb gewoon gezegd dat ik maar 200 omzet ga maken. Ik heb mij kunnen inschrijven.
www.kiva.org. Steun ondernemers in ontwikkelingslanden.
pi_184396765
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 09:16 schreef Zihuatanejo het volgende:
Ik heb ook een kleine eigen onderneming naast mijn fulltime baan en heb gewoon gezegd dat ik maar 200 omzet ga maken. Ik heb mij kunnen inschrijven.
Wanneer heb jij je ingeschreven? Die regels veranderen namelijk nogal eens.
  maandag 14 januari 2019 @ 14:22:28 #10
296169 Zihuatanejo
In Mexicooooooo!
pi_184397223
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 13:49 schreef VisGeenOptie het volgende:

[..]

Wanneer heb jij je ingeschreven? Die regels veranderen namelijk nogal eens.
Nog geen 6 maanden geleden. Ik wist eerlijk gezegd geen schatting te maken. Ik hield ook serieus rekening mee dat het na 3 maanden over zou kunnen zijn. Klinkt als slecht ondernemerschap maar het is een meer een hobby.
www.kiva.org. Steun ondernemers in ontwikkelingslanden.
pi_184406866
Kijk eens op https://www.kvk.nl/inschrijven-en-wijzigen/inschrijven/. Via de links op deze pagina (beginnen bij de “tegel” linksboven en van daaruit verder zoeken) kun je alle relevante informatie vinden. Er is kennelijk geen harde eis van een omzet van minimaal 10.000 euro. Wel moet er naar oordeel van de KvK een zekere bedrijfsomvang zijn.

Let niet teveel op wat er op diverse sites aan “horror”-verhalen staan, die kunnen nogal eens uit hun verband gehaald zijn en/of niet het hele verhaal vertelllen. En ten slotte, een investering van 50 euro voor je ZZP-schap zou je de kop niet moeten kunnen kosten.

Veel succes met je werkzaamheden.
pi_184407047
De relatie tussen KvK en Belastingdienst is te lezen op: https://www.belastingdien(...)jf_uw_onderneming_in
De KvK geeft geen omzet- en inkomstengegevens door aan de Belastingdienst. Dat moet je zelf doen, voor zover van toepassing, bij je jaarlijkse belastingaangifte.

Wat informatie of je ondernemer bent voor de belastingdienst is te vinden op https://www.belastingdien(...)e_inkomstenbelasting
pi_184410001
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 03:18 schreef VisGeenOptie het volgende:
maar het argument wat de KVK lijkt aan te dragen in dergelijke situaties (“Dan kun je het gewoon bij inkomsten uit overige werkzaamheden vermelden in je jaarlijkse aangifte”) gaat bij mij niet helemaal op.
Daar gaat de KVK helemaal niet over.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_184447585
Fuk de KvK!

Eens kreeg ik een droomopdracht van een bedrijf waarmee ik, bleek achteraf, over de twee ton p.j. aan opdrachten verdiende (netto), (even de patser uithangen is toch niks mis mee O-) ) voor 10 opdrachten per maand. Na drie opdrachten was ik binnen 1 dag klaar met een opdracht :) :Y

Dacht; nou, dan ga ik een bedrijfje beginnen.
Ik naar de KvK. Die zeiden dat ik eerst een btw nummer van de belastingdienst moest hebben; ik naar de belastingdienst en die zeiden vervolgens dat ik eerst een inschrijving bij de KvK moest hebben.

Ik: fuk you all, en ben begonnen met de opdrachten. Goud geld verdient en omdat het zoveel was heb ik de btw op een aparte rekening gezet voor het geval dat.

Was pakweg een jaar voor de befaamde internet bubble met World On Line, Nina Brink en zo. Toen de bubble uiteen spatte had ik natuurlijk geen opdrachtgever meer. :'(

Achteraf bleek:
Je kan pas een bedrijf beginnen als je meer dan 3 opdrachtgevers hebt. Blijkbaar was ik in verkapte loondienst (net zoals nu met Deliveroo).

Nadeel van een bedrijf, wellicht ook zzp-er, is dat je eens per 3 maanden een administratie moet inleveren aan de belastingdienst (heb de pest aan administratie)

Als het nu nog kan zou ik mij verhuren als free-lancer. Geen gezeik met administratie en zo, maar eens per jaar netjes een aangifte :)
  donderdag 17 januari 2019 @ 01:23:44 #15
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_184447686
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 01:12 schreef gepromoveerT het volgende:

Je kan pas een bedrijf beginnen als je meer dan 3 opdrachtgevers hebt.
Onzin. Het is wel zo dat je met 3 opdrachtgevers bepaalde voordeeltjes krijgt maar je kunt ook prima zonder doen.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_184447720
quote:
14s.gif Op donderdag 17 januari 2019 01:23 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Onzin. Het is wel zo dat je met 3 opdrachtgevers bepaalde voordeeltjes krijgt maar je kunt ook prima zonder doen.
Nou, dan is dat veranderd sinds 1999, maar de strekking van het verhaal is: fuck de KvK.
Die lui moeten hun eigen broek ophouden geloof ik en ze zijn, geloof ik, ook verplicht om je inschrijving te accepteren zonder die 50 euro.
  donderdag 17 januari 2019 @ 01:31:26 #17
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_184447752
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 01:28 schreef gepromoveerT het volgende:

[..]

Nou, dan is dat veranderd sinds 1999
:').
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_184447836
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 01:12 schreef gepromoveerT het volgende:
Ik: fuk you all, en ben begonnen met de opdrachten. Goud geld verdient en omdat het zoveel was heb ik de btw op een aparte rekening gezet voor het geval dat.
Hoe kon (mocht) jij zonder BTW-nummer BTW in rekening brengen? :?
quote:
Nadeel van een bedrijf, wellicht ook zzp-er, is dat je eens per 3 maanden een administratie moet inleveren aan de belastingdienst (heb de pest aan administratie)

Als het nu nog kan zou ik mij verhuren als free-lancer. Geen gezeik met administratie en zo, maar eens per jaar netjes een aangifte :)
En wat precies denk je dat het verschil is tussen zzp-er en freelancer? :')
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_184447901
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 01:38 schreef r_one het volgende:

[..]

Hoe kon jij zonder BTW-nummer BTW in rekening brengen? :?

[..]

En wat precies denk je dat het verschil is tussen zzp-er en freelancer? :')
Het eerste:
Lijkt me nogal duidelijk; je stuurt een rekening op en vermeld op die rekening de btw.
Het tweede:
Geen flauw idee en het interesseert mij ook niet (meer). Was jaaaren geleden.
pi_184447913
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 01:45 schreef gepromoveerT het volgende:

[..]

Het eerste:
Lijkt me nogal duidelijk; je stuurt een rekening op en vermeld op die rekening de btw.
Het tweede:
Geen flauw idee en het interesseert mij ook niet (meer). Was jaaaren geleden.
Het eerste:
Je zult dan ook je BTW-nummer moeten vermelden. En die had je dus nog niet.
Het tweede:
Praat dan ook geen poep, over wel/niet administratie bijhouden enzo.
.
pi_184448035
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 01:47 schreef r_one het volgende:

[..]

Het eerste:
Je zult dan ook je BTW-nummer moeten vermelden. En die had je dus nog niet.
Het tweede:
Praat dan ook geen poep, over wel/niet administratie bijhouden enzo.
Je hoefde geen btw nummer te vermelden. Het rekening format heb ik overgenomen van een vriend die 1000 gulden per dag verdiende en die had wel een bedrijf.

Ik reik de ts slechts een idee aan. Toen der tijd had je zelfs een hardcover, mooie uitgave van de belastingdienst over de belasting en free-lance wzh.
Nu hoef ik mij daar echt niet meer in te verdiepen totdat ik wellicht weer een opdracht tegenkom. :Y

[ Bericht 10% gewijzigd door Nizno op 17-01-2019 09:29:59 ]
pi_184448127
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 02:02 schreef gepromoveerT het volgende:

[..]

Je hoefde geen btw nummer te vermelden. Het rekening format heb ik overgenomen van een vriend die 1000 gulden per dag verdiende en die had wel een bedrijf.
Fiscale regels gelden ook voor vrienden, of ze nou 80 of 1000 gulden/euro per dag verdienen maakt niet uit. En volgens die fiscale regels 1) MOET je je BTW-nummer vermelden op een factuur en 2) mag je helemaal geen BTW in rekening brengen als je geen BTW-nummer hebt.
quote:
Ik reik de ts slechts een idee aan. Toen der tijd had je zelfs een hardcover, mooie uitgave van de belastingdienst over de belasting en free-lance wzh.
Nu hoef ik mij daar echt niet meer in te verdiepen totdat ik wellicht weer een opdracht tegenkom. :Y
Nou, FYI dan (niet schrikken): freelancer = zzp-er
quote:
..
Genoeg inhoud nu?

Helaas heb ik geen mooie hardcover voor je, de Belastingdienst publiceert dit soort basic informatie tegenwoordig gewoon op hun website. Ga maar eens kijken: www.belastingdienst.nl

[ Bericht 11% gewijzigd door Nizno op 17-01-2019 09:30:19 ]
.
pi_184448257
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 02:14 schreef r_one het volgende:

[..]

Fiscale regels gelden ook voor vrienden, of ze nou 80 of 1000 gulden/euro per dag verdienen maakt niet uit. En volgens die fiscale regels 1) MOET je je BTW-nummer vermelden op een factuur en 2) mag je helemaal geen BTW in rekening brengen als je geen BTW-nummer hebt.

[..]

Nou, FYI dan (niet schrikken): freelancer = zzp-er

[..]

Genoeg inhoud nu?

Helaas heb ik geen mooie hardcover voor je, de Belastingdienst publiceert dit soort basic informatie tegenwoordig gewoon op hun website. Ga maar eens kijken: www.belastingdienst.nl

Jezus, ben jij nou idioot of zo?
Had slechts het format van zijn rekeningen overgenomen. Zeg niet dat dat rechtsgeldig is. Weet dat nu nog niet.
Het betreffende bedrijf heeft later een audit gehad van de belastingdienst en met mijn rekeningen was ook alles in orde. Zij het dat ik in verkapte loondienst was.

Je mag wel de btw vermelden op een rekening. Met zo'n inkomen neem je die zelf voor je rekening, totdat de belastingdienst eventueel gaat miepen. Weet ik veel.Vandaar dat ik die btw ook apart gehouden hebt. Je weet maar nooit.

Fijn, weet ik dat nu ook over zzp-er en free-lancer.
Mocht het zover komen ga ik echter niet op jouw mening af.

Heb heel goed verdiend en volgens mij (en de belastingdienst) legaal.

Zou wel een link naar je zzp-bewering willen zien (als ik ts was)
Een verwijzing naar de site van de belastingdienst kan elke mongool wel maken.

And zie times are chainsjing :P
pi_184448297
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 02:45 schreef gepromoveerT het volgende:

[..]

Jezus, ben jij nou idioot of zo?
Ja. Kennelijk. En jij?
quote:
Had slechts het format van zijn rekeningen overgenomen. Zeg niet dat dat rechtsgeldig is. Weet dat nu nog niet.
Het betreffende bedrijf heeft later een audit gehad van de belastingdienst en met mijn rekeningen was ook alles in orde. Zij het dat ik in verkapte loondienst was.
Waarvan akte.
quote:
Je mag wel de btw vermelden op een rekening. Met zo'n inkomen neem je die zelf voor je rekening, totdat de belastingdienst eventueel gaat miepen. Weet ik veel.Vandaar dat ik die btw ook apart gehouden hebt. Je weet maar nooit.
Idd, je weet niet veel. Althans, niet over dit onderwerp.
quote:
Fijn, weet ik dat nu ook over zzp-er en free-lancer.
Mocht het zover komen ga ik echter niet op jouw mening af.
Vooral niet doen. Zou ik ook niet doen.
quote:
Heb heel goed verdiend en volgens mij (en de belastingdienst) legaal.
Net wist je het nog niet zo zeker.
quote:
Zou wel een link naar je zzp-bewering willen zien (als ik ts was)
Een verwijzing naar de site van de belastingdienst kan elke mongool wel maken.
Van https://nl.wikipedia.org/wiki/Freelance:

In Nederland wordt in plaats van freelance tegenwoordig vaak de benaming zelfstandige zonder personeel (zzp'er) gebruikt.

Asje
quote:
And zie times are chainsjing :P
Ja en vroegâh deed men de administratie op de rand van de krant. TS onderneemt NU hè.
.
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 17 januari 2019 @ 09:25:39 #25
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_184450089
Houden we het even een beetje netjes onderling?
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')