abonnement Unibet Coolblue
pi_184384379
Waarschijnlijk zal het niet heel lang meer duren voordat de zelfrijdende auto zijn intrede doet in Nederland, maar bij deze auto's moet de bestuurder alsnog zelf alert blijven en zelf kunnen ingrijpen.
Dat opzich lijkt me al behoorlijk onveilig, als je 100 keer dezelfde route rijdt en de eerste 99 keer doet je zelfrijdende auto dat zonder dat jij hoeft in te grijpen, dan ben je als bestuurder gewoon minder alert als het de 100ste rit een keer niet goed gaat, je gaat dan toch op zo'n auto vertrouwen dat'ie het wel goed doet.
Een zelfrijdende auto lijkt me dus pas echt veilig als hij ook daadwerkelijk zelf kan rijden en jij als bestuurder nooit hoeft in te grijpen.

Hoelang zal het duren voordat die auto's op de weg rijden?

Kun je dan ook gewoon met je auto naar de kroeg gaan om vervolgens aan het einde van de avond weer dronken in de auto te stappen en je naar huis te laten rijden?
Taxi bedrijven zullen daar wel niet zo blij mee zijn, lijkt mij.
pi_184384412
Eigen autobezit gaat verdwijnen en er komen minivans die binnen 10 minuten via een app voor je deur staan.
pi_184384426
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 19:48 schreef etuiedelapiel het volgende:
Eigen autobezit gaat verdwijnen en er komen minivans die binnen 10 minuten via een app voor je deur staan.
:')
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_184384459
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 19:49 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

:')
2030 belde, ze willen dat je je reactie toelicht.
pi_184384479
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 19:50 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]

2030 belde, ze willen dat je je reactie toelicht.
Minivans gaat hem sws niet worden. Als elke auto zelfrijdend is kan ik dus ook de krant lezen onderweg naar m'n werk.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_184384583
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 19:52 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Minivans gaat hem sws niet worden. Als elke auto zelfrijdend is kan ik dus ook de krant lezen onderweg naar m'n werk.
https://pauw.bnnvara.nl/n(...)-auto-in-de-toekomst

Ik kan er wel mee leven aangezien mijn auto 23 uur per dag stilstaat.
pi_184384641
Dat gaat niet voor 2100 gebeuren.

We eisen 110% veiligheid van een zelfbesturend voertuig terwijl het alternatief, zoals nu door mensen, bij lange na de 100% niet haalt en ook nooit zal halen. Ook al is het met een computer veel veiliger, we willen het gewoon niet. Zie vliegtuigen en de automatische piloot wat al 20 jaar een vliegtuig volledig kan besturen. We willen het niet.

We zijn gewoon dom
pi_184385022
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 19:46 schreef Mark_nl het volgende:
Waarschijnlijk zal het niet heel lang meer duren voordat de zelfrijdende auto zijn intrede doet in Nederland, maar bij deze auto's moet de bestuurder alsnog zelf alert blijven en zelf kunnen ingrijpen.
Dat opzich lijkt me al behoorlijk onveilig, als je 100 keer dezelfde route rijdt en de eerste 99 keer doet je zelfrijdende auto dat zonder dat jij hoeft in te grijpen, dan ben je als bestuurder gewoon minder alert als het de 100ste rit een keer niet goed gaat, je gaat dan toch op zo'n auto vertrouwen dat'ie het wel goed doet.
Een zelfrijdende auto lijkt me dus pas echt veilig als hij ook daadwerkelijk zelf kan rijden en jij als bestuurder nooit hoeft in te grijpen.

Hoelang zal het duren voordat die auto's op de weg rijden?

Kun je dan ook gewoon met je auto naar de kroeg gaan om vervolgens aan het einde van de avond weer dronken in de auto te stappen en je naar huis te laten rijden?
Taxi bedrijven zullen daar wel niet zo blij mee zijn, lijkt mij.
dit is gewoon hetzelfde als dat mijn vrouw rijdt. Ik blijf alert. Niks nieuws onder de zon
pi_184385073
Bij een zelfrijdende auto op SEA level 5 zit er geen stuur meer in een auto.
De auto rijdt dus geheel zelf, jij bent niet de bestuurder maar een passagier en mag gewoon drinken.

Bij een Tesla met autopilot uiteraard niet.
pi_184385084
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 19:58 schreef opgebaarde het volgende:
Dat gaat niet voor 2100 gebeuren.

We eisen 110% veiligheid van een zelfbesturend voertuig terwijl het alternatief, zoals nu door mensen, bij lange na de 100% niet haalt en ook nooit zal halen. Ook al is het met een computer veel veiliger, we willen het gewoon niet. Zie vliegtuigen en de automatische piloot wat al 20 jaar een vliegtuig volledig kan besturen. We willen het niet.

We zijn gewoon dom
Nou 2100 is wel heel erg pessimistisch, ik ga er toch wel vanuit dat ik dat nog ga meemaken, misschien nog niet in de komende 10 jaar, misschien ook wel.
Technologie gaat zo ontzettend snel
pi_184385219
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 20:20 schreef Mark_nl het volgende:

[..]

Nou 2100 is wel heel erg pessimistisch, ik ga er toch wel vanuit dat ik dat nog ga meemaken, misschien nog niet in de komende 10 jaar, misschien ook wel.
Technologie gaat zo ontzettend snel
Tien jaar sowieso niet. Het kan namelijk nu nog niet eens en zelfs als het eindelijk functionerend beschikbaar komt, dan nog hebben we liever honderden doden door menselijke fouten dan één ongeluk met een computer/machine.

Zo vinden we debiele piloten ook volledig acceptabel
pi_184385315
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 20:20 schreef Mark_nl het volgende:

[..]

Nou 2100 is wel heel erg pessimistisch, ik ga er toch wel vanuit dat ik dat nog ga meemaken, misschien nog niet in de komende 10 jaar, misschien ook wel.
Technologie gaat zo ontzettend snel


Kom eens buurten in m'n reeks, loopt sinds 2015 :)

PTA / stelling: einde van het autobezit is nabij
pi_184385342
Waarom zou een computer geen dodelijk ongeval mogen maken? Stel dat er 1% fouten over zo blijven tegenover nu 100% menselijke fouten, zouden wij dat accepteren?
pi_184387865
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 20:29 schreef etuiedelapiel het volgende:
Waarom zou een computer geen dodelijk ongeval mogen maken? Stel dat er 1% fouten over zo blijven tegenover nu 100% menselijke fouten, zouden wij dat accepteren?
Wie is er dan verantwoordelijk wanneer er een dodelijk ongeluk gebeurt met een zelfrijdende auto?
pi_184388728
In reactie op de OP, er ligt wel een wereld van verschil tussen ingrijpen terwijl je eigenlijk totaal niet op zat te letten, en ingrijpen terwijl je katslam op de achterbank je telefoon ligt te zoeken, zo gek is het niet, vind ik.

Volledig autonoom vervoer waarbij je altijd de verantwoordelijkheid bij de machine legt, dat gaan we niet meemaken. Ik vraag me af hoe dat er uit zou zien, ik denk dat onze hele manier van vervoeren veranderd is voordat we zo’n stap zouden maken.
-nee-
pi_184389116
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 22:24 schreef Infinti het volgende:

[..]

Wie is er dan verantwoordelijk wanneer er een dodelijk ongeluk gebeurt met een zelfrijdende auto?
Dat hangt af van de oorzaak van het ongeval.

Dat kan bij de fabrikant liggen als er een fout in de software of algoritmes zit, bij de eigenaar als het door gebrekkig onderhoud is, bij de andere partij als die een 80km weg overstak, net voor de auto langs.

Er zijn camera's aan boord, lijkt me niet zo moeilijk om te verplichten dat minimaal de laatste 5 minuten van de rit wordt opgenomen én overige data in een black box wordt opgeslagen, wat nu overigens ook al gewoon gebeurt bij Waymo, Uber en andere makers van zelfrijdende auto's.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')