Mijn oudste (nu 7) is ook zo. Al van baby af aan kregen we hem niet gestimuleerd om iets te oefenen (bijvoorbeeld van rug naar buik draaien door een speeltje net wat verder weg te leggen oid) als iets niet meteen lukt hoeft het van hem niet en doet hij het ook niet (zo ook met fietsen bijvoorbeeld, met zijwieltjes kwam hij niet voor uit en vond hij ook niet leuk om te oefenen, toen de zomer er na de zijwieltjes er af (want met kwam hij nog steeds niet vooruit) en hij fietste in 20 minuten (we wat later dan de meeste andere kinderen dat konden). En in eens weet hij van zichzelf dat hij het kan en doet het dan. Maar iets oefenen wat nog niet lukt wil hij echt niet.. heb dat eigenlijk altijd wel op zn beloop gelaten en kwam ook altijd goed.
Waar ik nu op school tegenaan loop bij hem (groep 4 nu) is dat hij qua niveau boven gemiddeld zit en de schoolwerkjes hem dus ook gemakkelijk af gaan en hij dus nog steeds niet weet hoe het is als iets moeilijk is en dat je ook wat fout mag doen om iets te leren. (Natuurlijk heeft hij geen 100% score en doet hij ook echt wel eens iets fout, maar hij schrijft bij wijze van liever op ‘weet ik niet’ als dat hij gaat bedenken hoe hij er dan toch achter kan komen wat het is)
Daarmee ben ik dus wel bang hoe dat zal gaan als hij op een gegeven moment wel iets tegen komt wat niet snel genoeg lukt. Of hij dan om kan gaan met falen en of hij zal doorzetten zodat het uiteindelijk wel lukt (of meteen op geeft).
Gelukkig krijgt hij op school wel extra uitdaging, met dingen die niet meteen lukken (maar krijg van hem weinig feedback daar over hoe dat gaat, tis geen prater of hij weet het niet meer..
)
Maar moraal van mijn stukje tekst. Ik twijfel nu dus of ik hem in bepaalde dingen niet meer had moeten stimuleren om te leren door trial and error in plaats van het op zn beloop te laten in de wetenschap dat alles wel goed komt.
Verder weet ik ook wel dat ik dat wel heb geprobeerd (maar wellicht niet op de juiste manier) maar dat hij daar niet voor te motiveren was. Vind het nog steeds lastig of ik het wel goed gedaan heb of hoe ik het anders had kunnen doen.
Verder dus eigenlijk geen tips en hoort bovenstaande stukje ook niet (meer) hier. Al hebben wel dingen ook in de kleuterperiode zich afgespeeld
[ Bericht 11% gewijzigd door hilliebillie op 13-01-2019 11:34:52 ]