abonnement Unibet Coolblue
pi_184329819
Het lijkt mij leuk om een stevige hiking trail te lopen, inclusief tentje, slaapzak en proviand in rugzak :).

In eerste instantie dacht ik aan Ardennen. Maar als ik zo google welke hiking trail ik zou moeten lopen, wordt Ardennen nauwelijks aangeraden als hiking trail. Als ik kijk welke hiking trails goed aangeschreven worden, zijn er meer dan 1900 hiking trails voor alleen België al.

Dus dat schiet niet op zo :{. Natuurlijk kunnen de voorkeuren wel per persoon verschillen, maar er moet toch bepaalde hiking trails zijn die in algemeen door meerderen als goed beschouwd worden? Ik ben niet van lang rijden, dus als het in buurt van Brabant (rijden naar Noordrijn-Westfalen of Rheinland-Pfalz bijvoorbeeld) is, dan zou dat mooi zijn :).

Iemand suggesties op basis van ervaringen met hiking trails?
pi_184330174
Ben in de Cevennes ooit aan een of ander ezelpad begonnen, totaal niet afgemaakt maar weet wel dat je daar mooi kunt lopen alhoewel t niet echt om de hoek is. De grens over bij Enschede en je bent met een klein uurtje rijden bij Osnabruck in het Teutoburgerwald, is ook een mooi gebied. Maar persoonlijk gaat er niets boven om zoiets te doen in de zomer en dan in Zweden.
Wil er zelf eigenlijk nu ook nog even tussenuit maar dan moet t wel wat beter weer worden al met al
pi_184330323
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 23:57 schreef HetDonkertAan het volgende:
Ben in de Cevennes ooit aan een of ander ezelpad begonnen, totaal niet afgemaakt maar weet wel dat je daar mooi kunt lopen alhoewel t niet echt om de hoek is. De grens over bij Enschede en je bent met een klein uurtje rijden bij Osnabruck in het Teutoburgerwald, is ook een mooi gebied. Maar persoonlijk gaat er niets boven om zoiets te doen in de zomer en dan in Zweden.
Wil er zelf eigenlijk nu ook nog even tussenuit maar dan moet t wel wat beter weer worden al met al
Dankjewel voor je reactie. Cevennes is in het Centraal Massief van Zuid-Frankrijk, niet echt in de buurt van België/Nederland/West-Duitsland, zoals vermeld in de TT ;).

Teutoburgerwald is nog een twijfelgevalletje. Het lijkt mij wel meer toeristisch, dan trials met mooie landschappen. Je hebt dat als hiking trail gelopen?

Ik wil ook een langere tocht lopen in de zomer, Zweden zou inderdaad kunnen. Maar omdat het de eerste keer is dat ik zo'n trail ga lopen, wil ik eerst dichter in de buurt beoefenen en kijken of m'n materiaal wel voldoet. :).
pi_184330401
Ik zou gewoon wel voor de Ardennen gaan en dan niet zoveel uitdoen of die hiking trail wel of niet algemeen hoog stast aangeschreven, er zijn daar zoveel paden dat je niet eens per se 1 trail hoeft te volgen. Al ontdekkend leer je t meest (ook over je uitrusting)
pi_184331982
Er zijn in Belgie en Duitsland genoeg mooie lange-afstands-wandelpaden. In Noordrhein-westphalen en Rijnlandpalts heb je oa de Eifel, dat is net zoals de Ardennen een wandel-walhalla :)

Mag het ook Luxemburg zijn? Ik ga er vanuit van wel, aangezien je ook Rijnland Palts noemt. Kijk eens naar de Escapardenne Lee Trail en de Mullerthal trail. De eerste is een wandeling tussen Kautenbach en Ettelbruck van ongeveer 55 kilometer, en volgt globaal de rivier de rivier de Sauer. Je gaat letterlijk constant op en neer, waardoor je erg veel hoogtemeters maakt. Ik heb hier in 2017 +- 32 kilometers van gelopen met rugzak en tent, en vond dit erg zwaar. Er zijn langs de route genoeg campings beschikbaar, om met rugzak en tent te lopen, maar als je de wandeldagen goed indeelt kan je ook van station naar station lopen een een vaste standplaats gebruiken :)

Mullerthal trail bestaat uit een drietal lussen van elk ongeveer 37 kilometer, in totaal 112km. Ik heb hier 1 lus van gelopen, en wil de overige 2 dit jaar nog proberen af te lopen. Qua zwaarte is deze beter te doen dan de Lee trail, en ik vond het landschap ook afwisselender. Ook hier genoeg keuze uit campings.

In 'dichtbij Duitsland' heb ik alleen ervaring met de Rheinsteig, hier heb ik het stuk tussen Bonn en Koblenz van gelopen. Hier zijn echter te weinig campings om met LEGAAL met rugzak+tent te lopen, maar de hele route loopt langs de Rijn en je bent altijd wel in de buurt van openbaar vervoer.

In België heb ik geen ervaring met lange afstand lopen, maar ook daar is meer dan GENOEG keus. Een voorbeeld hiervan is de GR-5. De GR-5 is een ultieme hike die van Hoek van Holland naar Nice loopt, en dus ook door de Ardennen. Kijk voor andere van dit soort GR-paden in wallonie op deze site: http://grsentiers.org/ Wil je GR-routes in Vlaanderen, dan moet je even googlen, want daar is een andere site voor. Ze houden het Vlaamse een Waalse wandelnetwerk strikt gescheiden :')

Een erg mooie site over rugzakwandelen in vooral Belgie vind ik de volgende: www.trekkings.be

Staat heel veel info op. Mijn 'bucketlist' is flink gegroeid hierdoor :)
Voor wat foto's, kijk hier
  Moderator vrijdag 11 januari 2019 @ 10:11:21 #6
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_184333993
Ik dacht ook gelijk aan het Mullerthal in Luxemburg.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_184334701
Saar-Huensrueck-steig is iets zuidelijker (net in Rheinland-Pfalz en deels saarland): https://www.saar-hunsrueck-steig.de/
vanaf het drielandenpunt bij Schengen (Duitsland, Luxemburg-Frankrijk) onderin Rheinland Pfalz, tot aan de Rein bij Koblenz

met de Traumschleifen (losstaande relatief korte natuurrondwegen https://www.saar-hunsrueck-steig.de/traumschleifen )

iets hoger ligt nog de nog wat nieuwere Mosel-steig, met eenzelfde begin- en eindpunt, maar waarbij je vooral de Moesel volgt (ofwel door de wijnbergen of juist natuurgebieden net langs de moezel) en sterk in bewoond en gecultiveerd gebied blijft (maar wel veelal door agrarische gebieden en ook cultuurbossen loopt)
https://www.moselsteig.de/

bv de Saar-Hunsrück-Steig gaat ook door het Nationalpark Hunsrück-Hochwald en dan zit je redelijk diep in de natuur.
Het zijn over het algemeen lange wandelwegen (beide volgen mij iets van 300, 350 km in totaal, maar bestaande uit verschillende etappes en daarbinnen kun je ook selecteren, voor de etappes staat ook moeilijkheidsgraad en bv hoogtemeters aangegeven)
het zijn beide redelijk nieuw aangelegde en dus goed onderhouden, goede wegwijzering e.d. (momenteel is een deel van de route door Nationalpark volgens mij wel 'officieel' niet doorgaand omdat een brug half vernield is door een vallende boom, daar kun je dan nog wel langs, maar moet je wat oppassen ('officieel' geven ze dan al gelijk aan dat de route onbegaanbaar is, maar dat is meer een 'haftbarkeit'-zaak))
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_184347043
Paar jaar geleden een groot deel van de Eifelsteig gelopen. Hij begint in Aken (nou ja, net er naast), dus veel dichter bij ga je het niet vinden. En de eerste dagetappes zijn allemaal bereikbaar met bus SB63 waardoor je vrij makkelijk weer terug bij je auto of in Aken kunt komen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_184358276
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 07:17 schreef polariteit het volgende:
Er zijn in Belgie en Duitsland genoeg mooie lange-afstands-wandelpaden. In Noordrhein-westphalen en Rijnlandpalts heb je oa de Eifel, dat is net zoals de Ardennen een wandel-walhalla :)
Eifelsteig werd hier ook door een andere user aangeraden, wat ik zeker ga doornemen. Ze hebben een informatieve site: https://www.eifelsteig.de/nl/

quote:
Mag het ook Luxemburg zijn? Ik ga er vanuit van wel, aangezien je ook Rijnland Palts noemt. Kijk eens naar de Escapardenne Lee Trail en de Mullerthal trail. De eerste is een wandeling tussen Kautenbach en Ettelbruck van ongeveer 55 kilometer, en volgt globaal de rivier de rivier de Sauer. Je gaat letterlijk constant op en neer, waardoor je erg veel hoogtemeters maakt. Ik heb hier in 2017 +- 32 kilometers van gelopen met rugzak en tent, en vond dit erg zwaar. Er zijn langs de route genoeg campings beschikbaar, om met rugzak en tent te lopen, maar als je de wandeldagen goed indeelt kan je ook van station naar station lopen een een vaste standplaats gebruiken :)
.

Dankjewel voor deze informatie. Hoe lang had je over de Escapardenne Lee Trailgedaan? En zou je jezelf omschrijven als een ervaren hiker?

quote:
Mullerthal trail bestaat uit een drietal lussen van elk ongeveer 37 kilometer, in totaal 112km. Ik heb hier 1 lus van gelopen, en wil de overige 2 dit jaar nog proberen af te lopen. Qua zwaarte is deze beter te doen dan de Lee trail, en ik vond het landschap ook afwisselender. Ook hier genoeg keuze uit campings.
Des interessanter is dit. Welke vond je uiteindelijk het leukst? De Mullerthal of Escapardenne Lee Trail?

quote:
In 'dichtbij Duitsland' heb ik alleen ervaring met de Rheinsteig, hier heb ik het stuk tussen Bonn en Koblenz van gelopen. Hier zijn echter te weinig campings om met LEGAAL met rugzak+tent te lopen, maar de hele route loopt langs de Rijn en je bent altijd wel in de buurt van openbaar vervoer.

In België heb ik geen ervaring met lange afstand lopen, maar ook daar is meer dan GENOEG keus. Een voorbeeld hiervan is de GR-5. De GR-5 is een ultieme hike die van Hoek van Holland naar Nice loopt, en dus ook door de Ardennen. Kijk voor andere van dit soort GR-paden in wallonie op deze site: http://grsentiers.org/ Wil je GR-routes in Vlaanderen, dan moet je even googlen, want daar is een andere site voor. Ze houden het Vlaamse een Waalse wandelnetwerk strikt gescheiden :')
GR-5 check. Welke zou je mij aanraden, die van afwisselende landschappen houdt: Richting Duitsland (Eifelsteig, Mullerthal, of Escapardenne Lee) of België (GR-5).

quote:
Een erg mooie site over rugzakwandelen in vooral Belgie vind ik de volgende: www.trekkings.be

Staat heel veel info op. Mijn 'bucketlist' is flink gegroeid hierdoor :)
Bookmarked! Naast m'n vragen, wil ik je ook even bedanken voor je waardevolle informatie ^O^.
pi_184358503
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 21:03 schreef stavromulabeta het volgende:
Paar jaar geleden een groot deel van de Eifelsteig gelopen. Hij begint in Aken (nou ja, net er naast), dus veel dichter bij ga je het niet vinden. En de eerste dagetappes zijn allemaal bereikbaar met bus SB63 waardoor je vrij makkelijk weer terug bij je auto of in Aken kunt komen.
Die staat heel hoog op m'n lijstje momenteel, o.a. omdat de informatievoorziening rondom de etappes van Eifelsteig echt goed zijn. Hoe vond je het (zou je jezelf omschrijven als een ervaren hiker), sliep je in hotels of kampeerde je onderweg, en heb je eventueel foto's van je etappes? :).
pi_184358621
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 11:05 schreef RM-rf het volgende:
Saar-Huensrueck-steig is iets zuidelijker (net in Rheinland-Pfalz en deels saarland): https://www.saar-hunsrueck-steig.de/
vanaf het drielandenpunt bij Schengen (Duitsland, Luxemburg-Frankrijk) onderin Rheinland Pfalz, tot aan de Rein bij Koblenz

met de Traumschleifen (losstaande relatief korte natuurrondwegen https://www.saar-hunsrueck-steig.de/traumschleifen )
Interessant, ik zoek een langere trail dan de Traumschleifen vermoed ik.

quote:
iets hoger ligt nog de nog wat nieuwere Mosel-steig, met eenzelfde begin- en eindpunt, maar waarbij je vooral de Moesel volgt (ofwel door de wijnbergen of juist natuurgebieden net langs de moezel) en sterk in bewoond en gecultiveerd gebied blijft (maar wel veelal door agrarische gebieden en ook cultuurbossen loopt)
https://www.moselsteig.de/

bv de Saar-Hunsrück-Steig gaat ook door het Nationalpark Hunsrück-Hochwald en dan zit je redelijk diep in de natuur.
Het zijn over het algemeen lange wandelwegen (beide volgen mij iets van 300, 350 km in totaal, maar bestaande uit verschillende etappes en daarbinnen kun je ook selecteren, voor de etappes staat ook moeilijkheidsgraad en bv hoogtemeters aangegeven)
het zijn beide redelijk nieuw aangelegde en dus goed onderhouden, goede wegwijzering e.d. (momenteel is een deel van de route door Nationalpark volgens mij wel 'officieel' niet doorgaand omdat een brug half vernield is door een vallende boom, daar kun je dan nog wel langs, maar moet je wat oppassen ('officieel' geven ze dan al gelijk aan dat de route onbegaanbaar is, maar dat is meer een 'haftbarkeit'-zaak))
RM-rf, hartelijk dank voor je waardevolle informatie _O_.

Gezien je gedetailleerde beschrijving, neem ik aan dat je beide routes gelopen hebt? Zo ja, liep je deze alleen of met je familie?

Indien je moest kiezen, bevielen uiteindelijk de Moselsteig of Saar-HUnsrueck steig je het meest? Ik zoek echt uitdagende landschappen, dus ik vermoed dat ik bij Saar-Hunsueck steig moet wezen? Ik zoek namelijk een interessante hiking trail waar men meerdere dagen over doet, waar ik onderweg (al dan niet illegaal) even bijslaap in een tentje (welke ik ook meeneem)

De sites die je aangegeven hebt, kende ik nog niet. Die ben ik nu aan het bestuderen. Heb je overigens de Eifelsteig ook gelopen, zodat je de Saar-Hunsrueck-steig en Moselsteig hiermee kon vergelijken?
pi_184359418
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2019 13:36 schreef FordSierra het volgende:

[..]

Die staat heel hoog op m'n lijstje momenteel, o.a. omdat de informatievoorziening rondom de etappes van Eifelsteig echt goed zijn. Hoe vond je het (zou je jezelf omschrijven als een ervaren hiker), sliep je in hotels of kampeerde je onderweg, en heb je eventueel foto's van je etappes? :).
Ik heb familie in Aken wonen, dus ik ging de eerste etapes telkens terug (heel handig omdat de bus min of meer parallel rijdt aan de Eifelsteig en je toevallig om de 25-30 km een handige snelbushalte hebt). Daarna heb ik wat minimale spullen in een rugzak gedaan en nog 2 of 3 nachten in hotels geslapen.

De trail zelf is afwisselingsrijk, maar echt smalle paadjes zijn ondervertegenwoordigd (ook wel logisch, bij een populaire trail zouden smalle paadjes niet lang smal blijven.) Het stuk rond de Ruhrsee is in de natuur maar wel met geciviliseerde en in het weekend drukke paden. Je komt wel door het Nazi-opleidingscentrum in Vogelzang wat weer interessant is. Tussen Kornelimünster en Roetgen loop je door weilanden en dorpen en kom je een hoop vroeg-industrieel erfgoed (oude mijngangen, kalkovens) tegen. Net voorbij Monschau is een spectaculair stuk over smalle paadjes, langs verticale rotswanden.Verder heel veel bos, bos en nog eens bos. De bewegwijzering is uitstekend.

Tja, en wat is een ervaren hiker? Heb wel een aantal keren een meerdaagse trail (o.a. Bangortrail en wat naamloze trails in Noorwegen) gelopen, inclusief bagage en tent voor een paar dagen. Maar niet zeg maar 3 weken in de diepe natuur bushcraften ( ~O> ) ofzo.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_184374747
Waarom begin je niet gewoon met een deel Pieterpad? Juist het stuk in Noord-Limburg is prachtig.

Maar goed. Ik ben door België gelopen en vond de bewegwijzering en de campings rampzalig. Mede daarom zou ik je aanraden eerst maar eens een week te Pieterpatten, dan kan je je meer richten op jezelf en je uitrusting.

Goede site over lange-afstandroutes in België: http://www.trekkings.be/wandelen.htm
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_184376246
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2019 13:22 schreef FordSierra het volgende:

[..]

Eifelsteig werd hier ook door een andere user aangeraden, wat ik zeker ga doornemen. Ze hebben een informatieve site: https://www.eifelsteig.de/nl/

[..]

.

Dankjewel voor deze informatie. Hoe lang had je over de Escapardenne Lee Trailgedaan? En zou je jezelf omschrijven als een ervaren hiker?

[..]

Des interessanter is dit. Welke vond je uiteindelijk het leukst? De Mullerthal of Escapardenne Lee Trail?

[..]

GR-5 check. Welke zou je mij aanraden, die van afwisselende landschappen houdt: Richting Duitsland (Eifelsteig, Mullerthal, of Escapardenne Lee) of België (GR-5).

[..]

Bookmarked! Naast m'n vragen, wil ik je ook even bedanken voor je waardevolle informatie ^O^.
Eifelsteig heb ik alleen het stuk van Kordel naar Trier gelopen. Best mooi :)

Lee trail heb ik dus +- 31 kilometer van gelopen, verdeeld over 2 dagen: dag1 18km en dag2 13km. De laatste 22 kilometer heb ik toen niet gelopen omdat ik nog maar 1 dag had, en te weinig water bij me had. Het was namelijk best heet :')

Mullerthal trail vond ik leuker, mooier en afwisselender. Maar ik houd ook wel van rotsachtige kloven en riviertjes en watervallen enzo, en dat heb je bij de Lee trail minder.

En inderdaad, wat is een ervaren hiker. Ik ga met zeer grote regelmaat wandelen, zowel met als zonder rugzak. Mijn ervaring met wandelen met tent is zeer beperkt :)
Voor wat foto's, kijk hier
pi_184383161
GR57 vanaf Luik naar Luxemburg?
pi_184476785
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 18:48 schreef MCH het volgende:
GR57 vanaf Luik naar Luxemburg?
Oe dat ziet er ook uit als een mooie tocht, langs de Ourthe :)
Voor wat foto's, kijk hier
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')