Opzich ben ik het hier mee eens, maar anderzijds vraag ik me ook af in welke mate tegenslagen je kunnen verharden of ontwikkelen. Oke, dit zal per persoon verschillen, maar dan nog...
gedachtekronkels graag..
quote:Ach, alles wat je achteraf kunt verzinnen had je ook in het voren kunnen verzinnen. Je leert er alleen iets beter van als het de 1e keer mis gaat.
Op vrijdag 3 januari 2003 12:46 schreef dynast het volgende:
Men zegt wel eens; 'Je moet in je leven zowel ernstige tegenslagen als perioden van voorspoed meegemaakt hebben om 'echt' karakter te kunnen ontwikkelen.' (Nee, het is geen maatstaf maar een mening, maar het wordt wel es gezegd.) Hoe denken jullie daarover?Opzich ben ik het hier mee eens, maar anderzijds vraag ik me ook af in welke mate tegenslagen je kunnen verharden of ontwikkelen. Oke, dit zal per persoon verschillen, maar dan nog...
gedachtekronkels graag..
De mens is stug met leren, bepaalde zaken kunnen niet anders dan d.m.v. conditionering gevormd worden in de psyche, en die conditionering werkt des te beter als de prikkel intenser is. Ervaring leert, goede en slechte dingen. Bijvoorbeeld, je moet eerst weten hóe heet vuur wel niet kan zijn wil je niet nog eens je handen er aan branden.
en dan nog de vraag:" Wat is echt karakter?"
En die vraag valt toch niet te beantwoorden.
is gedeeltelijk natuurlijk bepaald i guess, maar traumatische ervaring kunnen het ook beinvloeden, lijkt me.
quote:Ik ben het er wel mee eens. Als je alleen maar positieve dingen mee maakt vorm je een heel ander karakter dan dat je alleen maar negatieve dingen mee maakt. Ik denk ook dat je dan uit evenwicht bent. Dus de ideale situatie is beide mee te maken om een karakter te vormen dat in evenwicht is. Een 'echt' karakter.
Men zegt wel eens; 'Je moet in je leven zowel ernstige tegenslagen als perioden van voorspoed meegemaakt hebben om 'echt' karakter te kunnen ontwikkelen.' (Nee, het is geen maatstaf maar een mening, maar het wordt wel es gezegd.) Hoe denken jullie daarover?Opzich ben ik het hier mee eens, maar anderzijds vraag ik me ook af in welke mate tegenslagen je kunnen verharden of ontwikkelen. Oke, dit zal per persoon verschillen, maar dan nog...
gedachtekronkels graag..
Van tegenslagen kunnen je onwijs veel leren. Als je helemaal in de put heb gezeten en er weer uit klimt, leer je echt onwijs veel over jezelf. Die kennis over jezelf kun je weer gebruiken in andere situaties die je tegen komt.
quote:dus als er iemand kijkt toont niemand karakter ??
Op vrijdag 3 januari 2003 13:03 schreef Salvad0R het volgende:
karakter is datgene wat je doet, als niemand kijkt.is gedeeltelijk natuurlijk bepaald i guess, maar traumatische ervaring kunnen het ook beinvloeden, lijkt me.
quote:Mooi gezegd!
Op vrijdag 3 januari 2003 13:04 schreef RedDuck het volgende:[..]
Van tegenslagen kunnen je onwijs veel leren. Als je helemaal in de put heb gezeten en er weer uit klimt, leer je echt onwijs veel over jezelf. Die kennis over jezelf kun je weer gebruiken in andere situaties die je tegen komt.
En ik vind die uitspraak:
"What doesnt kill you, oly makes you stronger"
wel van toepassing.
Ik denk als je wat meer hebt meegemaakt je sterker in je schoenen staat.
Dan eigenlijk liever een stukje minder karakter...
quote:Een tegenslag voor jou dus, dat kan..
Op vrijdag 3 januari 2003 14:10 schreef jacko het volgende:
Pff, karakterontwikkeling door tegenslag? Ok, geloof ik wel in, maar het hangt me een beetje de strot uit (op dit moment) als iemand weer eens tegen me zegt "Je komt hier sterker uit.."Dan eigenlijk liever een stukje minder karakter...
[Dit bericht is gewijzigd door dynast op 03-01-2003 14:34]
Ik ben niet zo lang geleden weer uit zo'n dalletje geklommen (strijd gehad met mijn werkgever, moddergooien -> aanpraten van onzekerheid, leugens verspreiden, je niet kunnen verdedigen blabla) en ik merk nu voor het eerst dat ik heel erg argwanend ben geworden. Ik zie dit niet als een nadeel. Maar omdat dit de zoveelste tegenslag was in mijn leven en ik er vol tegen in ben gegaan wat enorm veel energie vrat en vervolgens weer vrolijk doorgegaan ben, argwaan ik het geluk momenteel een beetje. Elke keer als ik zo'n gelukskriebel in mijn buik voel, spreekt een stemmetje op de achtergrond: Pas op, kan zo weer afgelopen zijn. Ik ben niet argwanend geworden naar mijn familie en vrienden toe, maar nieuwe mensen die in mijn leven stappen.
Een vriendin van mij zei laatst, dat dat niet eerlijk was naar die mensen toe. Maar het is een stukje zelfbescherming, omdat ik me een paar keer gruwelijk vergist heb in mensen.
Dus ja, voorspoed/tegenslag vormt je. Maar ik blijf het opgroeien noemen.
P.S. Ik zag de topictitel en vond het erg toepasselijk op mezelf momenteel, omdat ik soms voel dat de twijfels me nog een keer openscheuren. Is niet perse zielig hoor, maar het is heel actueel voor me. Vandaar.
Je leert jezelf beter kennen bij tegenslagen, zowel je positieve als negatieve punten, en hier kan je in veel gevallen mee werken om het te verbeteren...
quote:\
Opzich ben ik het hier mee eens, maar anderzijds vraag ik me ook af in welke mate tegenslagen je kunnen verharden of ontwikkelen. Oke, dit zal per persoon verschillen, maar dan nog... gedachtekronkels graag..
Ik ben het met je eens het kan inweze je gedrag/karakter bepalen in bepaalde opzichten. Ondanks dat ik ook denk dat karakter vorming wordt geprikkeld door combinaties van ervaringen en gedachte stromingen die samen weer nieuwe perspectieven creeren voor de menselijke geest. En dat ik daarnaast denk dat karakter ook gewoon een ontwikkeling is van gewenning dus je geest die went aan nieuwe situaties denk maar terug aan vroegre aan hoe bang je wel es was als je in bed zat. En nu kan je zonder teddybeer naar bed maarja Jung heeft er ook een hoop over geschreven over het onderbewuste en hoe archetypen gedrag beïnvloeden dit idee is natuurlijk al verouderd maar er zit wel een bepaalde waarheid in en dat is dat karakter een samen spel is van de vele gedragingen die een mens kan aannemen... maarja dat is mijn perspectief op het KARAKTER. auw ik voel de hersenspinsels
gr Filmgek
quote:Het zijn absoluut de juiste ingrediënten, maar het ligt aan de persoon in kwestie hoe creatief deze daarmee om weet te gaan en het op een goede manier te verwerken in zijn/haar leven.
Men zegt wel eens; 'Je moet in je leven zowel ernstige tegenslagen als perioden van voorspoed meegemaakt hebben om 'echt' karakter te kunnen ontwikkelen.' (Nee, het is geen maatstaf maar een mening, maar het wordt wel es gezegd.) Hoe denken jullie daarover?
quote:En voordat je dat ook weer eens echt beseft...
Op vrijdag 3 januari 2003 12:50 schreef chocolatemoeze het volgende:
Er is een verschil tussen weten en beseffen.
Ja, dit is iets wat mij ook altijd opvalt. Veel weten is nog geen wijsheid. Je kunt veel weten en alles heel rationeel verklaren en al je kennis keurig op orde hebben.
Als je die kennis niet toepast wordt het zeker geen wijsheid, geen besef.
Veel meemaken en veel kennis en levenskennis vergaren is altijd nog heel iets anders dan het ook daadwerkelijk BESEFFEN en het "aan den lijve ondervinden" van de waarheid en de essentie van iets en het dan ook nog weten toe te passen in je leven.
Dat zijn de zogenoemde "levenskunstenaars". Hedonisten tot op het bot, ha ha ha.
quote:Dat lijkt me juist zo'n geweldige combi: klein en tenger en gigantisch fel en hard!
Op vrijdag 3 januari 2003 20:28 schreef addicted_to_jellybeans het volgende:
Dat weet ik , alleen is het wel vermoeiend voor de andere mensen. plus ik ben nogal klein en tenger en mijn uiterlijk past dus eigenlijk niet bij het snoeiharde , dus ik misleid nog weleens wat mensen daarmee .
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |