abonnement Unibet Coolblue
pi_184281108
Hopelijk een simpele vraag, nergens info over kunnen vinden helaas..
Mijn werkgever heeft geen pensioenfonds dus krijg ik direct mijn pensioengeld op mijn rekening. Nu betaal ik daar al flink wat wel belasting over, krijg ik dat verschil terug als ik het in een eigen pensioenfonds stop (die jaarruimte enzo)? Of krijg ik dat indirect ieder jaar al terug van de belasting in de zomer? Het lijkt me niet dat ik nu al belasting betaal en vervolgens nogmaals als ik een uitkering koop als ik met pensioen ga..
pi_184281168
Moet je toch beter zoeken; i-net staat vol info over de fiscale consequenties van zelf pensioen sparen. Voorbeeld: https://new.brandnewday.n(...)el-pensioenrekening/
pi_184281516
Er staat "het geld dat je stort krijg je grotendeels terug". Dat lijkt me logisch lol.. maar bedoelen ze dat ze het dan aanvullen zodra je het stort (rekening houdend met de jaarruimte)? Ik snap dat ik er geen vermogensrendements-heffing over hoef te betalen als het eenmaal op een pensioen rekening staat en dat ik bij uitkering weer belasting over moet betalen maar dan minder.
pi_184281521
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 16:34 schreef DailyD0t het volgende:
Er staat "het geld dat je stort krijg je grotendeels terug". Dat lijkt me logisch lol.. maar bedoelen ze dat ze het dan aanvullen zodra je het stort (rekening houdend met de jaarruimte)? Ik snap dat ik er geen vermogensrendements-heffing over hoef te betalen als het eenmaal op een pensioen rekening staat en dat ik bij uitkering weer belasting over moet betalen maar dan minder.
ja
het internet staat er overvol mee.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184281625
Ok bedankt! Voor mijn geen duidelijk taal dus op 'het internet' ook al staat het er vol mee, maar daarom fijn dat ik het hier kan vragen.
pi_184282904
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 16:34 schreef DailyD0t het volgende:
Er staat "het geld dat je stort krijg je grotendeels terug". Dat lijkt me logisch lol.. maar bedoelen ze dat ze het dan aanvullen zodra je het stort (rekening houdend met de jaarruimte)? Ik snap dat ik er geen vermogensrendements-heffing over hoef te betalen als het eenmaal op een pensioen rekening staat en dat ik bij uitkering weer belasting over moet betalen maar dan minder.
Ondanks de reactie van sjorsie, zou ik zeggen: nee.

Je geeft volgens mij de stortingen aan bij je aangifte en tegen de tijd dat je met pensioen bent ga je dan op de uitkering weer loonheffing betalen.
pi_184282953
Je geeft bij je belastingaangifte op hoeveel je hebt gespaard in je vrije ruimte. Dit resulteert in een aftrekpost waardoor je dit geld bruto spaart. De loonheffing gaat er dan bij pensioenuitkering pas weer af.
pi_184282988
Juist, dat dus :)
pi_184284155
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 17:58 schreef Queller het volgende:

[..]

Ondanks de reactie van sjorsie, zou ik zeggen: nee.

Je geeft volgens mij de stortingen aan bij je aangifte en tegen de tijd dat je met pensioen bent ga je dan op de uitkering weer loonheffing betalen.
dat klopt inderdaad. Je stortingen kan je aftrekken van de belasting binnen je jaarruimte.

Het internet staat vol met deze uitleggen en berekeningen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 8 januari 2019 @ 19:24:27 #10
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_184284461
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 19:09 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

dat klopt inderdaad. Je stortingen kan je aftrekken van de belasting binnen je jaarruimte.

Het internet staat vol met deze uitleggen en berekeningen.
Als iemand aangeeft te hebben gezocht, maar het niet zo goed begrijpt, dan heeft het m.i. niet zoveel nu om te blijven roepen dat 'het internet er vol mee staat'.
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
pi_184294685
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 18:01 schreef investeerdertje het volgende:
Je geeft bij je belastingaangifte op hoeveel je hebt gespaard in je vrije ruimte. Dit resulteert in een aftrekpost waardoor je dit geld bruto spaart. De loonheffing gaat er dan bij pensioenuitkering pas weer af.
Maar dit is mijn vraag juist, ik spaar dit bedrag voor mijn gevoel netto op het moment (de belasting haalt er toch de helft af ongeveer, er staat duidelijk "Vergoeding inzake Pensioenpremie" en dan zie ik dat maar de helft maar wordt gestort op mijn rekening), en het lijkt alsof je zegt dat ik het nu bruto spaar. Vandaar mijn eerdere vraag, als ik het nu zou storten op een pensioenrekening, of ik het geld dan aangevuld krijg op die rekening (met de jaarruimte e.d.) of dat er pas iets gebeurd 'tegen de tijd dat ik met pensioen ga', of dat ik iets 'van de belasting kan aftrekken' wat dan op de een of andere manier weer op mijn rekening komt?

Ik probeer het even heel praktisch te visualiseren, waar komt het geld vandaan en wanneer. Ik kan ook een adviseur vragen, maar het lijkt me handig als ik dit soort basis kennis eerst voor me kan zien, en ik snap dat ik een van de weinig ben die hier niks van begrijpt.. ;)
pi_184294800
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2019 09:18 schreef DailyD0t het volgende:

[..]

Maar dit is mijn vraag juist, ik spaar dit bedrag voor mijn gevoel netto op het moment (de belasting haalt er toch de helft af ongeveer, er staat duidelijk "Vergoeding inzake Pensioenpremie" en dan zie ik dat maar de helft maar wordt gestort op mijn rekening), en het lijkt alsof je zegt dat ik het nu bruto spaar. Vandaar mijn eerdere vraag, als ik het nu zou storten op een pensioenrekening, of ik het geld dan aangevuld krijg op die rekening (met de jaarruimte e.d.) of dat er pas iets gebeurd 'tegen de tijd dat ik met pensioen ga', of dat ik iets 'van de belasting kan aftrekken' wat dan op de een of andere manier weer op mijn rekening komt?

Ik probeer het even heel praktisch te visualiseren, waar komt het geld vandaan en wanneer. Ik kan ook een adviseur vragen, maar het lijkt me handig als ik dit soort basis kennis eerst voor me kan zien, en ik snap dat ik een van de weinig ben die hier niks van begrijpt.. ;)
Je krijgt een vergoeding, inhoudende dat je werkgever je een x bedrag krijgt waarmee je een deel van je jaarruimte kan vullen. Is je jaarruimte niet vol dan zul je dit zelf van je netto loon moeten bijleggen.

Stel, je krijgt 100¤ bruto van je werkgever, na loonheffing blijft hier 50 euro van over, dan moet je zelf nog 50¤ bijleggen. Dat zal dan inhouden dat je voor 100¤ jaarruimte 200¤ van je bruto loon besteed hebt. (Percentages zijn even fictief)

Als jij vervolgens je belastingaangifte doet dan geef jij bij de belastingdienst op dat jij 100¤ van je jaarruimte in je pensioen hebt gestopt. De hierover betaalde belasting (in dit voordeel 100¤) is dan door het aangifte programma aangemerkt als een aftrekpost. Hierdoor krijg je de reeds voorgeschoten loonbelasting weer terug.

Resultaat:
Je betaald 100 euro aan jaarruimte
Je krijgt bij je belastingaangifte 100¤ voorschot inkomstenbelasting terug
Je hebt effectief van je bruto loon gespaard.

Bij het uitkeren met je pensioen zal er vervolgens inkomstenbelasting ingehouden gaan worden.

Oftewel exact wat in mijn vorige post stond en wat overduidelijk niet jouw vraag was, maar je antwoord.
  woensdag 9 januari 2019 @ 10:06:44 #13
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_184295449
Pensioenpremie die je werkgever betaalt wordt afgetrokken van je brutoloon voor de loonheffing hierover berekend wordt. Hierover betaal je dus geen IB.

Mocht je hierna nog jaarruimte over houden, dan kun je zelf bijstorten in een pensioenproduct. Premie hiervoor trek je in je aangifte IB af van je inkomsten, waardoor je ook hierover een stuk IB uitspaart.

In ruil daarvoor wordt er over de pensioenuitkering later weer IB geheven. Wat je dus doet is niet dubbel belasting betalen (want het levert nu een lagere belastingdruk op), maar belasting uitstellen.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
pi_184295722
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2019 10:06 schreef MutedFaith het volgende:
Pensioenpremie die je werkgever betaalt wordt afgetrokken van je brutoloon voor de loonheffing hierover berekend wordt. Hierover betaal je dus geen IB.
Dit is natuurlijk alleen zo als het gelijk in een pensioenregeling wordt gestopt. Als ik het goed begrijp heeft deze werkgever geen pensioenregeling en dus krijgt TS elke maand een bruto bedrag op zijn salaris erbij.

Dan kom je dus bij de uitleg van investeerdertje uit.
  donderdag 10 januari 2019 @ 18:50:04 #15
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_184324082
Dan geldt idd alleen 't tweede deel van mn post.

Dat deel van de OP had ik op een of andere manier helemaal gemist trouwens.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
  maandag 21 januari 2019 @ 04:06:11 #16
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_184525350
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 18:01 schreef investeerdertje het volgende:
Je geeft bij je belastingaangifte op hoeveel je hebt gespaard in je vrije ruimte. Dit resulteert in een aftrekpost waardoor je dit geld bruto spaart. De loonheffing gaat er dan bij pensioenuitkering pas weer af.
Dus het enige voordeel dat je hebt is dat je geen spaarrente hoeft te betalen over al die jaren? Of zie ik iets over het hoofd? Is de belasting die je betaalt over penioenuitkering gemiddeld gezien lager dan belasting over winstuitkering?
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_184525711
quote:
7s.gif Op maandag 21 januari 2019 04:06 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Dus het enige voordeel dat je hebt is dat je geen spaarrente hoeft te betalen over al die jaren? Of zie ik iets over het hoofd? Is de belasting die je betaalt over penioenuitkering gemiddeld gezien lager dan belasting over winstuitkering?
Je hebt als voordeel dat je geen loonbelasting betaald en dat je geen vermogensrendementsheffing betaald over pensioengelden. Daarnaast zal voor veel mensen het pensioen inderdaad in een lagere belastingschijf zitten dan hun huidige inkomen.

Als DGA (wat je bent ga ik even van uit gezien je reactie) zijn er ook andere voordelige regelingen zoals het binnen de bv sparen van je pensioengelden. Mocht je hier gebruik van willen maken dan adviseer ik je langs een goede adviseur te gaan en fok-adviezen te laten.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')