abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 8 januari 2019 @ 07:52:15 #26
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_184273957
Gezien je topic van augustus zou ik een eventuele schenking wel onder koude uitsluiting laten doen.
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
  dinsdag 8 januari 2019 @ 07:56:33 #27
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_184273984
quote:
1s.gif Op maandag 7 januari 2019 23:51 schreef Fer het volgende:
Denk als je ouders je echt wat gunnen, verhuizen ze alvast naar een kleinere woning en schenken ze je die ton. Dat is beter, dan je nu in een ingewikkelde constructie te storten voor die 20000¤.
serieus? ff verhuizen op je 70ste uit je veilige omgeving waar je al tig jaar woont en allemaal vrienden op rollatorafstand hebt opgebouwd omdat je je kind wat gunt? Ik vind dat je behoorlijk wat verwacht van je ouders...

En het enige wat je je kind dan gunt is 20k minder belasting betalen op een totaal bedrag van 600k als je omgevallen bent. Ik zou je alsouder ui gelachen hebben als je met deze stelling kwam. Trouwens... Dik kans dat het hele gedoe van verhuizen je dan meer kost. Al is het blijkbaar al de verwachting dat dat nog gaat gebeuren komende jaren.
pi_184275371
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 07:56 schreef bleiblei het volgende:

[..]

serieus? ff verhuizen op je 70ste uit je veilige omgeving waar je al tig jaar woont en allemaal vrienden op rollatorafstand hebt opgebouwd omdat je je kind wat gunt? Ik vind dat je behoorlijk wat verwacht van je ouders...

En het enige wat je je kind dan gunt is 20k minder belasting betalen op een totaal bedrag van 600k als je omgevallen bent. Ik zou je als ouder ui gelachen hebben als je met deze stelling kwam. Trouwens... Dik kans dat het hele gedoe van verhuizen je dan meer kost. Al is het blijkbaar al de verwachting dat dat nog gaat gebeuren komende jaren.
Het was een hersenspinsel, waarbij ik de mogelijkheden onderzoek. Mijn broer deelt ook mee bij een eventuele erfenis. Het idee is om op een legale manier zoveel mogelijk toekomstige belasting te ontlopen. Waarbij "wellicht overbodig" mijn ouders en mijn broer geen nadelige gevolgen van zullen ondervinden. Verhuizen om geld te genereren klinkt als een nadelig gevolg en is derhalve niet noodzakelijk, dat ik bij mijn ouders in huis mijn geld verdien dmv een eigen zaak, helpt hierbij uiteraard ook aan mee.

Dat ik mijn partner uitsluit van deze schenking is inderdaad heel logisch.
  dinsdag 8 januari 2019 @ 11:19:55 #29
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_184276151
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 10:28 schreef lunko1979 het volgende:

[..]

Het was een hersenspinsel, waarbij ik de mogelijkheden onderzoek. Mijn broer deelt ook mee bij een eventuele erfenis. Het idee is om op een legale manier zoveel mogelijk toekomstige belasting te ontlopen. Waarbij "wellicht overbodig" mijn ouders en mijn broer geen nadelige gevolgen van zullen ondervinden. Verhuizen om geld te genereren klinkt als een nadelig gevolg en is derhalve niet noodzakelijk, dat ik bij mijn ouders in huis mijn geld verdien dmv een eigen zaak, helpt hierbij uiteraard ook aan mee.

Dat ik mijn partner uitsluit van deze schenking is inderdaad heel logisch.
ik reageer ook op iemand anders die stelt dat je ouders zoiets wel moeten gunnen. Vond ik een rare stelling :) .
pi_184276793
Weet ik, was als een soort aanvulling/bevestiging van je post.

Ik weet als ik zulks op Fok post dat er ook posts volgen waar ik niks mee kan, maar het gaat dan ook om die paar waar ik wel iets aan heb.
pi_184277446
-

[ Bericht 100% gewijzigd door probeer op 08-01-2019 12:34:11 ]
"Pools are perfect for holding water"
  zondag 13 januari 2019 @ 10:41:51 #32
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_184373759
Ja dit kan als je ouders mee willen werken en de bank ook. Maar dat zou met zo'n huis (6 ton waarde zonder hypotheek) geen probleem moeten zijn, ook niet met de leeftijd van je ouders.

Jij gaat de rypotheekrente van je ouders betalen? Let op dat je niet over de jaarlijkse vrijstelling voor de schenkbelasting komt (was al eerder gezegd, ik herhaal m ff)

Waar je wel op moet letten is je broer. Krijgt hij ook zo'n schenking of heeft hij die al gehad? Doorgaans willen ouders hun kinderen gelijk behandelen, bovendien heeft het gevolgen voor de nalatenschap van je ouders wanneer jij wel en je broer geen schenking heeft gehad. Misschien gelijktrekken in een testament?

Bespreek dit goed en win goed advies in
klerkje
  zondag 13 januari 2019 @ 10:42:17 #33
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_184373764
Weg ivm quote mezelf :')
klerkje
pi_185628503
Ik ben een stukje verder, maar ik ben er nog niet.

Ondanks dat de overheid de schenking promoot, wil niet zeggen dat mijn hypotheekverstrekker dit ook doet.

De banken stellen dat je 10% boetevrij mag aflossen, maar over het meerdere dient een boete te worden betaald. Nu loopt mijn rentevast-periode binnenkort af, en als ik mijn hypotheek op variabel zet mag ik onbeperkt aflossen.

Belastingdienst en Boeterente van de bank omzeilt. *O*

Nou komt mijn hypotheekverstrekker en adviseur alsnog hiermee:

Bij hypotheken met een gekoppeld spaarproduct kan extra aflossen ongunstig zijn voor o.a. het op te bouwen kapitaal en de inleg van de spaarpremie. Ook fiscaal omdat er bepaalde bandbreedtes gelden.

Wat bedoelen ze hier nou weer mee? Iemand enig idee?
pi_185628766
In de eerste 20 jaar van de spaarhypotheek mag het spaardeel in een bepaald jaar maximaal 10x te hoog zijn dan de laagste inleg in een bepaald jaar.
pi_185628943
bedankt voor je reactie.

Spaarhypotheek zou over 20 jaar 80K moeten zijn. Huidige hypotheek +/- 250K

Ik begrijp niet wat het concreet inhoud, als die schenking er doorkomt.
Wat is de schade dan?

Ik probeer het financieel inzichtelijk te krijgen, maar dat lukt me vooralsnog niet.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')