abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_184194883
Ik ben inmiddels een poosje (3 jaar) aan het werk, en heb na m'n laatste promotie eindelijk genoeg inkomsten om iets fatsoenlijks aan de kant te leggen. Nu is het zo dat in de huidige tijd sparen niets oplevert, en hoewel je er ook niets meer verliest zoek ik toch iets om op lange termijn rendement mee te behalen. Ik ben dan ook eens gaan oriënteren op hoe dit te bewerkstelligen.

Opties:
- Beleggingsfonds: Heb gekeken naar enkele fondsen zoals Robeco, NN, ING, etc. Hier kan vrij eenvoudig een risicoprofiel ingesteld worden en je hoeft alleen maar te wachten en eventueel maandelijks bijstorten. Kosten zijn echter wel relatief hoog en je moet maar hopen dat ze het goed doen. Wat zijn de ervaringen hiermee van jullie? Zag dat er tevens geen dividend wordt uitgekeerd.
- Indextrackers: Zelf geen ervaring mee. Weet ook niet of dit bij bijv. DeGiro kan of dat dit elders moet.
- Anders..?

Limitations:
- Tijd: ik heb geen tijd/zin om zelf actief te handelen op de beurs. Tevens heb ik te weinig expertise waardoor constructief rendement zelf bewerkstelligen niet haalbaar lijkt.
- Kapitaal: Ik ben starter, derhalve nog geen 5+ cijferige bedragen op de bank ;).

Hoor graag wat jullie aan zouden raden!
pi_184194933
quote:
5s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 09:47 schreef Gideau het volgende:
Ik ben inmiddels een poosje (3 jaar) aan het werk, en heb na m'n laatste promotie eindelijk genoeg inkomsten om iets fatsoenlijks aan de kant te leggen. Nu is het zo dat in de huidige tijd sparen niets oplevert, en hoewel je er ook niets meer verliest zoek ik toch iets om op lange termijn rendement mee te behalen. Ik ben dan ook eens gaan oriënteren op hoe dit te bewerkstelligen.

Opties:
- Beleggingsfonds: Heb gekeken naar enkele fondsen zoals Robeco, NN, ING, etc. Hier kan vrij eenvoudig een risicoprofiel ingesteld worden en je hoeft alleen maar te wachten en eventueel maandelijks bijstorten. Kosten zijn echter wel relatief hoog en je moet maar hopen dat ze het goed doen. Wat zijn de ervaringen hiermee van jullie? Zag dat er tevens geen dividend wordt uitgekeerd.
- Indextrackers: Zelf geen ervaring mee. Weet ook niet of dit bij bijv. DeGiro kan of dat dit elders moet.
- Anders..?

Limitations:
- Tijd: ik heb geen tijd/zin om zelf actief te handelen op de beurs. Tevens heb ik te weinig expertise waardoor constructief rendement zelf bewerkstelligen niet haalbaar lijkt.
- Kapitaal: Ik ben starter, derhalve nog geen 5+ cijferige bedragen op de bank ;).

Hoor graag wat jullie aan zouden raden!
Huis aflossen!
pi_184195002
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 09:50 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]

Huis aflossen!
Ik heb nog geen huis:)
pi_184195014
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 09:54 schreef Gideau het volgende:

[..]

Ik heb nog geen huis:)
Dan moet je er 1 kopen
pi_184195119
Veelal worden ETF's aangeraden. Koop dan maandelijks een vast bedrag in, en laat dit voor een langere periode staan. Dit is minimaal 10 jaar. Op deze manier middel je je inkoopsprijs en daarmee verlaag je het risico.

Dat betekent daarmee ook dat je dat geld eigenlijk de komende 10 jaar niet voor andere zaken (zoals een huis) kan gebruiken (het kan natuurlijk wel, maar dan is er een kans op negatief rendement). Als je in de komende jaren een huis wil kopen, kan dat wel een probleem opleveren. Want je zal de kosten koper en de inrichting van je huis ook uit spaargeld moeten betalen. Voor een huis van ¤200.000 is een spaarbedrag van toch wel ¤12.000 vereist. Dat zal je dus moeten sparen naast je vermogensopbouw.
  vrijdag 4 januari 2019 @ 10:04:50 #6
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_184195146
Hoe stabiel is je baan? De meeste mensen zouden, mijns inziens, een duizendje of vijf moeten apartzetten voor noodgevalletjes. Dat moet je ietsje omhoog schroeven als je een huis hebt.

Als je daarna nog geld over hebt, dan zou je je kunnen verdiepen in beleggen. Daar moet je wel tegenkunnen. Koersschommelingen van 20-30% kunnen voorkomen, plus je hebt altijd kans op een Japan-scenario of een zgn. Lost Decade. Google op die termen, dit zijn zgn. Zwarte Zwaan-gebeurtenissen die de kleine belegger een flinke snee kunnen geven. Daarom wordt geadviseerd om een horizon van minstens 5 jaar te hebben.

Dat gezegd hebbende, als je denkt dat je toch verder wilt gaan in beleggen, dan is er de keuze voor de broker. En denk ik dat de grootbanken vermeden moeten worden. Die rekenen hogere kosten dan de discounters. Je had DeGiro al gevonden, maar je moet daar toch echt wel even tijd in steken om alles te begrijpen. Wellicht is zoiets als Meesman voor jou handiger.

Daarna volgt de keuze voor de effecten in je portefeuille. Een mix is gebruikelijk, zodat de totale volatiliteit van je portefeuille gedempt wordt (ook al gaan de individuele effecten heen en weer). Een vaak geadviseerde "asset allocation" (d.w.z. procentuele verdeling van de effecten in je portefeuille) is de 60/40. Dus 60% in een aandelenfonds, en 40% in staatsobligaties.

Welk aandelenfonds dat is, dat moet je zelf beslissen. Er is wat voor te zeggen om een global market tracker te volgen. Maar je kunt ook een EU of US tracker kiezen. Qua staatsobligaties idem.

quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 09:54 schreef Gideau het volgende:

[..]

Ik heb nog geen huis:)
Als je die wel wilt kopen, is het vele malen handiger om daarvoor te gaan sparen, in plaats van beleggen.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_184195152
quote:
5s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 09:47 schreef Gideau het volgende:

- Kapitaal: Ik ben starter, derhalve nog geen 5+ cijferige bedragen op de bank ;).
Nog geen 100,00 euro op de bank? ga dan niet beleggen.

Beleggings fondsen keren i.d.d. geen dividend uit, echter dividend dat ze ontvangen wordt opgeteld bij de waarde van het fonds en weer herbelegd.
Het is dus niet dat je het kwijt raakt.

Index trackers kan je in verschillende smaken bij een willekeurige broker kopen. Verschillende brokers hebben "speciale" trackers die ze zelf verhandelen maar in de basis is de tracker AEX van ING ook bij Binck, ook bij Robeco en bij DeGiro verhandelbaar....
Alleen bij ING mag je dan gratis (of gereduceerd tarief) daarin handelen terwijl je bij bijvoorbeeld Binck 6 euro per transactie betaald.
Of andersom de Tracker van Binck is bij Binck gratis (of gereduceerd tarief) en kost weer bij de ING geld.
  vrijdag 4 januari 2019 @ 10:07:05 #8
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_184195183
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 10:05 schreef namliam het volgende:
Nog geen 100,00 euro op de bank? ga dan niet beleggen.
Welk bedrag bedoel je? Want TS heeft wel een meier op de bank, lijkt mij.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_184195215
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 10:07 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Welk bedrag bedoel je? Want TS heeft wel een meier op de bank, lijkt mij.
Is een geintje op zijn "5 cijferig" bedrag, 100,00 euro is 5 cijferig :)
Hij bedoeld natuurlijk 5+ cijferig en dus 100.000 euro of meer...
pi_184195276
Stenen
pi_184195523
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 10:13 schreef wolfjeamadeus het volgende:
Stenen
Idd nagenoeg gratis wonen over 30 jaar.
pi_184195857
Mijn advies voor de huis tuin en keuken investeerder:

Stap 1: schulden / huis aflossen

Stap 2: mooie buffer opbouwen (20-50k) Dit is voor 2 rededenen: (a) straks moet je in eens grote uitgaven doen (nieuwe auto, uitbouwing etc..) en (b) voor het geval er een mooie investeringskans voorbij komt heb je daar geld klaar voor.

Stap 3: overige investeren in een index of mix van bedrijven (20~ verschillende) waar je wat van af weet.
pi_184195993
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 10:29 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]

Idd nagenoeg gratis wonen over 30 jaar.
totdat de (r)overheid hier achter komt en bijvoorbeeld het Eigen woning forfeit hard gaat verhogen.

20+ k als "mooie buffer" is wel HEEL mooi :)
Ik zelf spaar / schrijf af voor mijn auto, zodanig dat ik ooit deze geheel kan vervangen zonder restwaarde van de auto (en dus evt een klasse omhoog kan) maar spaar dat apart van mijn algemene buffer.

Ook voor onderhoud huis en aanverwante apperatuur spaar ik een aparte buffer, al staat deze samen met mijn auto buffer op dezelfde fysieke rekening wordt de splitsing geadministreerd in een excel sheet zodat ik met kleinere deposito's snel(ler) geld vast kan zetten en een "minimale" cash reserve heb.

Absolute cash reserve is 1000 euro wat ik altijd als mimimum saldo heb en elke 1000 euro meer probeer ik te plannen wanneer ga ik dat nodig hebben; vb voor mijn auto plan ik in 2022 een nieuwe/vervangende auto te gaan kopen dus dat geld kan tot/met 2021 vast staan = nu nog deposito van 2 jaar.

Stiekem helpen die deposito's wel extra rendement te halen zonder extra risico's te lopen, al tikt het niet HEEL hard aan.... toch 0,05% bij een groot bank of 1% ergens anders over 10.000 euro scheel toch 95 euro op jaarbasis = 190 euro over 2 jaar = toch leuk meegenomen.
pi_184197559
Beleg elke maand iets van 200 euro bij Meesman. Dan hoef je zelf weinig moeite te doen maar beleg je op een eenvoudige manier geld met een prima rendement over een periode van >5 jaar. Ben er zelf ook mee begonnen laatst.
pi_184198728
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 12:46 schreef wielrennerdt het volgende:
Beleg elke maand iets van 200 euro bij Meesman. Dan hoef je zelf weinig moeite te doen maar beleg je op een eenvoudige manier geld met een prima rendement over een periode van >5 jaar. Ben er zelf ook mee begonnen laatst.
Dit doe ik inderdaad ook om dezelfde redenen als TS. Langer dan 5 jaar is liever nog 20+ jaar. Ik ben nu anderhalf jaar bezig en sta op -10%, maar ben niet geneigd om er mee te stoppen omdat ik weet dat dit zal uitvlakken over de komende jaren.
pi_184198887
1. Koop een huis en los dit af.
2. Koop zonnepanelen voor op dat huis, verlaag je kosten
3. Leg een vast bedrag in in een indexfonds. X euro per maand en blijf er minstens tien jaar vanaf, laat dat geld groeien.
4. Als je een ruime buffer hebt en je hebt echt geld over: beetje speelgeld gebruiken om te gokken. Zo ben ik gisterochtend short Ehsan op Apple met een relatief beperkt bedrag. Maar we meer dan 20 procent rendement in een dag. Wees bereid dit geld kwijt te raken.

En ja, houd een cash buffer aan van minstens 5000 euro. Je weet nooi wanneer de tv, wasmachine, oven en koelkast er tegelijk mee ophouden.
Whatever...
pi_184199080
quote:
5s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 09:47 schreef Gideau het volgende:
Ik ben inmiddels een poosje (3 jaar) aan het werk, en heb na m'n laatste promotie eindelijk genoeg inkomsten om iets fatsoenlijks aan de kant te leggen. Nu is het zo dat in de huidige tijd sparen niets oplevert, en hoewel je er ook niets meer verliest zoek ik toch iets om op lange termijn rendement mee te behalen. Ik ben dan ook eens gaan oriënteren op hoe dit te bewerkstelligen.

Opties:
- Beleggingsfonds: Heb gekeken naar enkele fondsen zoals Robeco, NN, ING, etc. Hier kan vrij eenvoudig een risicoprofiel ingesteld worden en je hoeft alleen maar te wachten en eventueel maandelijks bijstorten. Kosten zijn echter wel relatief hoog en je moet maar hopen dat ze het goed doen. Wat zijn de ervaringen hiermee van jullie? Zag dat er tevens geen dividend wordt uitgekeerd.
- Indextrackers: Zelf geen ervaring mee. Weet ook niet of dit bij bijv. DeGiro kan of dat dit elders moet.
- Anders..?

Limitations:
- Tijd: ik heb geen tijd/zin om zelf actief te handelen op de beurs. Tevens heb ik te weinig expertise waardoor constructief rendement zelf bewerkstelligen niet haalbaar lijkt.
- Kapitaal: Ik ben starter, derhalve nog geen 5+ cijferige bedragen op de bank ;).

Hoor graag wat jullie aan zouden raden!
Ik heb jarenlang in beleggingen gezeten en ben er alleen maar op achteruit gegaan. Mijn idee zou zijn wat hier al meer geopperd: leg in in indextrackers en/of beleggingsfondsen, gespreid in tijd (dus bijv. maandelijks in 3 fondsen elk ¤100) en landen (Noord-Amerika, Europa, Azië, overige continenten zou ik mijden als de ziekte).

Overigens zijn er wel fondsen die dividend uitkeren; ik heb flink geboerd in het ING (nu: NN) Hoog Dividend Aandelen fond. Begonnen < 2008 en verkocht na de crisis in 2017 (of zo) en daarmee een flink rendement behaald, mede door gewoon in te blijven leggen tijdens de periode 2008 - 20016
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184199097
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 11:05 schreef namliam het volgende:

[..]

totdat de (r)overheid hier achter komt en bijvoorbeeld het Eigen woning forfeit hard gaat verhogen.

Wordt wel gesuggereerd om huis en hypotheek over te hevelen naar Box 3 8)7
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')