Ik ben op
14-05-2018 in dienst getreden in de horeca. In de hele horeca is de
horeca CAO van toepassing.
Volgens mijn contract geldt het volgende:- Salaris functiegroep 3 met 2 wachtperiodieken.
- Brutoloon van 6,75 per uur, exclusief vakantietoeslag (8%) en vakantierechten (9,61%).
- Uitbetaling salaris per 4 weken.
- Daarnaast geldt voor elk gewerkt uur een maaltijdinhouding van 0,30 euro. Voor als je in de pauze op het werk eet.
(Ook als je niet op het werk eet, of je eigen eten meeneemt geldt dit).
Ik ben 20 jaar oud.
Op mijn salarisstrook staat ook nog:
- tabelkleur: wit (dit is o.a. voor de loonheffingen, dus weet niet of dit ertoe doet aangezien werkgever hier geen invloed op heeft).
- minimumloon: 1030,20 (waarschijnlijk wettelijk minimumloon per 4 weken)
Voor 20 jarige:
Sinds
1 januari 2018 is het wettelijk minimumloon
6,71 per uur (horeca). Ik kreeg toen
6,75 per uur.
Sinds
1 juli 2018 is het wettelijk minimumloon
6,78 per uur (horeca). Ik krijg nog steeds
6,75 per uur.
Drie dingen vraag ik me nu af:
1. Zou ik niet vanaf 1 juli 2018 minimaal 6,78 per uur moeten krijgen, i.p.v. nog steeds die 6,75?
2. De maaltijdinhouding wordt als volgt verwerkt:
Het NETTO salaris wordt berekend, (dus ook met vakantiegeld etc. er in).
Daarna wordt berekend: ¤0,30 x gewerkte uren.
Dan wordt deze maaltijdinhouding afgetrokken van het NETTO salaris.
Mag dit?3. Als we uitgaan van een periode na 1 juli 2018, en ik kijk in de loontabellen van de horeca CAO, dan kom ik drie
tabellen tegen:
- Basislonen vakkracht,
- CAO uurlonen 1 juli 2018,
- en wettelijk minimumloon (dus gewoon wettelijk bepaald).
Ik ben geen vakkracht (want volgens CAO moet je dan na je 18e verjaardag 1976 uren hebben gewerkt).
Echter, die volgende tabel van de
CAO uurlonen 1 juli 2018, daarin staat een verdeling in schalen van I, II, III, IV, etc.
Als ik bijvoorbeeld alleen al kijk in de eerste kolom (I), dan staat daar een uurloon van ¤8,71.
Wanneer heb je hier dan recht op?Bronnen:
https://www.khn.nl/stream/khncao01012018khn-model-avr-bijlage-loontabel-met-jeugd-en-uurlonen.pdfhttps://www.khn.nl/stream/20180701-khn-horeca-cao-bijlage-loontabel-met-jeugd-en-uurlonen.pdfDezelfde bronnen, als afbeelding:
![HUrDI30.png]()