abonnement Unibet Coolblue
pi_184142001
Ik ben op 14-05-2018 in dienst getreden in de horeca. In de hele horeca is de horeca CAO van toepassing.

Volgens mijn contract geldt het volgende:
- Salaris functiegroep 3 met 2 wachtperiodieken.
- Brutoloon van 6,75 per uur, exclusief vakantietoeslag (8%) en vakantierechten (9,61%).
- Uitbetaling salaris per 4 weken.
- Daarnaast geldt voor elk gewerkt uur een maaltijdinhouding van 0,30 euro. Voor als je in de pauze op het werk eet.
(Ook als je niet op het werk eet, of je eigen eten meeneemt geldt dit).

Ik ben 20 jaar oud.

Op mijn salarisstrook staat ook nog:
- tabelkleur: wit (dit is o.a. voor de loonheffingen, dus weet niet of dit ertoe doet aangezien werkgever hier geen invloed op heeft).
- minimumloon: 1030,20 (waarschijnlijk wettelijk minimumloon per 4 weken)

Voor 20 jarige:
Sinds 1 januari 2018 is het wettelijk minimumloon 6,71 per uur (horeca). Ik kreeg toen 6,75 per uur.
Sinds 1 juli 2018 is het wettelijk minimumloon 6,78 per uur (horeca). Ik krijg nog steeds 6,75 per uur.

Drie dingen vraag ik me nu af:

1. Zou ik niet vanaf 1 juli 2018 minimaal 6,78 per uur moeten krijgen, i.p.v. nog steeds die 6,75?
2. De maaltijdinhouding wordt als volgt verwerkt:
Het NETTO salaris wordt berekend, (dus ook met vakantiegeld etc. er in).
Daarna wordt berekend: ¤0,30 x gewerkte uren.
Dan wordt deze maaltijdinhouding afgetrokken van het NETTO salaris. Mag dit?

3. Als we uitgaan van een periode na 1 juli 2018, en ik kijk in de loontabellen van de horeca CAO, dan kom ik drie
tabellen tegen:
- Basislonen vakkracht,
- CAO uurlonen 1 juli 2018,
- en wettelijk minimumloon (dus gewoon wettelijk bepaald).

Ik ben geen vakkracht (want volgens CAO moet je dan na je 18e verjaardag 1976 uren hebben gewerkt).
Echter, die volgende tabel van de CAO uurlonen 1 juli 2018, daarin staat een verdeling in schalen van I, II, III, IV, etc.
Als ik bijvoorbeeld alleen al kijk in de eerste kolom (I), dan staat daar een uurloon van ¤8,71. Wanneer heb je hier dan recht op?

Bronnen:
https://www.khn.nl/stream/khncao01012018khn-model-avr-bijlage-loontabel-met-jeugd-en-uurlonen.pdf
https://www.khn.nl/stream/20180701-khn-horeca-cao-bijlage-loontabel-met-jeugd-en-uurlonen.pdf

Dezelfde bronnen, als afbeelding:

[handtekening]
  dinsdag 1 januari 2019 @ 16:17:48 #2
479089 wollah
#BLACKLIVESMATTER
pi_184142049
Ja
#KICKOUTZP
pi_184142092
Tering man voor dat bedrag kom je toch niet je nest uit?
pi_184142140
Ik zou gewoon zo snel mogelijk op zoek gaan naar iets anders. Je kan op je 20ste echt wel beter betaalde bijbanen krijgen.
pi_184142345
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 16:23 schreef DoubleDip het volgende:
Ik zou gewoon zo snel mogelijk op zoek gaan naar iets anders. Je kan op je 20ste echt wel beter betaalde bijbanen krijgen.
Neemt niet weg dat die jongen te weinig betaalt heeft gekregen.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_184142400
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 16:20 schreef Tailless het volgende:
Tering man voor dat bedrag kom je toch niet je nest uit?
Ik was hier...
  Moderator dinsdag 1 januari 2019 @ 16:43:18 #7
1025 crew  Armani XL
Taggen heeft geen zin
pi_184142754
quote:
3s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 16:43 schreef Armani XL het volgende:

[..]

Zullen we het lekker bij de vraag van TS houden?
ts hoeveel uur werk je?
pi_184143016
Maaltijdinhouding ook wanneer je geen maaltijd nuttigt?

Lijkt me sterk dat dat is toegestaan, en al helemaal als daardoor het uitbetaalde salaris onder het minimumloon uitkomt. "verplichte" inhoudingen mogen er nooit toe leiden dat het werkelijke uurloon onder het wettelijk minimumloon uitkomt.

Wel mag een werkgever een bijdrage vragen voor maaltijden die je op het werk nuttigt. Maar je moet daarbij wel zelf kunnen kiezen of je daarvan gebruik maakt en er dus voor wilt betalen, of dat je liever je eigen boterhammetjes van thuis meeneemt en dus geen maaltijdvergoeding aan de werkgever betaalt.
pi_184143019
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 16:20 schreef Tailless het volgende:
Tering man voor dat bedrag kom je toch niet je nest uit?
Ik schrik hier ook van, is dit in Nederland en bruto?
pi_184143073
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 17:13 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]

Ik schrik hier ook van, is dit in Nederland en bruto?
Dit is horeca. Je weet wel, die sector die afgelopen jaar de noodklok luidde omdat sommige zaken wegens grote personeelstekorten soms dagdelen of dagen moeten sluiten, danwel het aantal zitplaatsen moeten beperken.
pi_184143092
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 17:13 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]

Ik schrik hier ook van, is dit in Nederland en bruto?
ja, is gewoon het jeugdminimumloon. Dit is om jongeren op school te houden, zoals het hoort.

Als je ze het volwassen minimumloon zouden betalen dan zou iedere 16 jarige direct van school gaan omdat het lijkt alsof het veel is, omdat zij geen kosten hebben vanwege hotel mama.
Ze horen op school te zitten om een vak te leren om dan als het klaar is ietsies meer te kunnen verdienen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184143112
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 17:18 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Dit is horeca. Je weet wel, die sector die afgelopen jaar de noodklok luidde omdat sommige zaken wegens grote personeelstekorten soms dagdelen of dagen moeten sluiten, danwel het aantal zitplaatsen moeten beperken.
klopt ze hadden mensen te kort die tegen het loon willen werken wat jij voor een biertje wil betalen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184145101
Ik werk gemiddeld zo'n 54 uren.
Zelf dacht ik dat ik niet snel genoeg tevreden was met dit salaris, en is ook best demotiverend...
Maar gezien de reacties is het blijkbaar echt een summier salaris.

Ik heb meerdere baantjes gehad, allemaal positief afgerond en nooit echt ontevreden geweest, maar dit baantje is echt erg. Ook vergeleken met hoe hard je hier eigenlijk moet werken.

Maar kan ik met zekerheid concluderen, dat:
- Ik sinds 1 juli 2018 minstens 6,78 moet krijgen i.p.v. 6,75 (dus werkgever voldoet simpelweg hier niet aan de wet).
- De maaltijdinhouding eigenlijk ook niet correct is. Aangezien dit ertoe leidt dat ik per uur ook lager uitkom dan minimumloon?

Eventueel iemand die zelf in de horeca werkt en/of ervaring hiermee heeft?
[handtekening]
pi_184145342
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 19:30 schreef kaaskees123 het volgende:
Maar kan ik met zekerheid concluderen, dat:
dat zegt fok, maar dat is geen zekerheid.

Ik zou je vakbond bellen, die kan je beter geloven.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184155260
Waarom zoek je niet iets anders zoals bijles of promotiewerk wat beter betaalt? Waarom blijven voor zo'n schijntje?
pi_184155369
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 19:30 schreef kaaskees123 het volgende:
Ik werk gemiddeld zo'n 54 uren.
Zelf dacht ik dat ik niet snel genoeg tevreden was met dit salaris, en is ook best demotiverend...
Maar gezien de reacties is het blijkbaar echt een summier salaris.

Ik heb meerdere baantjes gehad, allemaal positief afgerond en nooit echt ontevreden geweest, maar dit baantje is echt erg. Ook vergeleken met hoe hard je hier eigenlijk moet werken.

Maar kan ik met zekerheid concluderen, dat:
- Ik sinds 1 juli 2018 minstens 6,78 moet krijgen i.p.v. 6,75 (dus werkgever voldoet simpelweg hier niet aan de wet).
- De maaltijdinhouding eigenlijk ook niet correct is. Aangezien dit ertoe leidt dat ik per uur ook lager uitkom dan minimumloon?

Eventueel iemand die zelf in de horeca werkt en/of ervaring hiermee heeft?
Oke en die 16 overuren, krijg je daar toeslag over?
pi_184155377
quote:
1s.gif Op woensdag 2 januari 2019 08:16 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]

Oke en die 16 overuren, krijg je daar toeslag over?
Al gevonden.
In de horeca-cao zijn afspraken opgenomen over overwerk. U hoeft geen overwerktoeslag te betalen als uw werknemer in een kalenderjaar meer uren heeft gewerkt dan contractueel is afgesproken. Wat moet u dan wel doen? KHN geeft antwoord.

Kerel zoek wat anders, een normaal mens krijgt 35-50% extra voor overuren.
pi_184159844
In mijn contract staat maar 1 uur. (Dus geen 0-uren contract maar een 1-uren contract :Y ).
Dus eigenlijk is zo'n beetje alles overuren?
En nee, ik krijg over die "Overuren" geen toeslag.. Ben je gek..
[handtekening]
pi_184160022
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2019 13:56 schreef kaaskees123 het volgende:
In mijn contract staat maar 1 uur. (Dus geen 0-uren contract maar een 1-uren contract :Y ).
Dus eigenlijk is zo'n beetje alles overuren?
En nee, ik krijg over die "Overuren" geen toeslag.. Ben je gek..
Nee pas als je meer dan 38 uur gemiddeld per week gewerkt hebt beginnen de overuren te tellen. Voor wel 100% :') en pas bij 200+ overuren krijg je daarover 150%.

Ik snap echt niet dat mensen nog met deze heel erg uitgeklede cao in een horeca zaak willen werken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')