SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
[flickr]https://www.flickr.com/photos/siccodierdorp/3955053773[/flickr]![]()
Het hoogtepunt van 2018 is eigenlijk in één woord samen te vatten: Rijbewijs! Tussen de rijlessen door konden ook nog een aantal buitenlandtrips gemaakt worden. Een koude maar zonnige winter en een verder bizar zonnig verlopen jaar zorgden uiteindelijk voor een productief fotojaar.
Januari
Het jaar begon met een zondagse wandeltrip rond Kropswolde voor onder andere de lege dolime-trein, die dit jaar voor het laatst door DB Cargo gereden wordt. De maand werd verder gevuld met een kille zaterdag omleidingen over Venlo, twee zonnige zondagen Maaslijn en tot slot een zondagje Holten. De keuze van de maand valt uiteindelijk op de intermodale trein Gallarate-Lutterade die sinds december 2017 door Captrain van tractie wordt voorzien.
Als gevolg van een aanrijding van de blauwe G1206'en die in Venlo gestationeerd waren, werd de geel/groene 1796 in het overgrote deel van 2018 de stamlok voor het rijden van de zgn Busto-shuttles over de Maaslijn. Op zondag 14 januari 2018 ontstond bovenstaande plaat in Reuver "achter de LIDL". Inmiddels is deze plaat niet meer mogelijk: er staan nu hekken en de zondagochtend trein naar Lutterade rijdt uren vroeger.
Februari
Terwijl Februari koud en grijs begon, werd de tweede helft koud en zonnig! Er werd vrij genomen van het werk om meer te kunnen hobbyen in voornamelijk Limburg, waar veel klassiekers van het lijstje gestreept konden worden: Captrain met gasjes, de zwarte Lineas 77, de bonte dolimeset met 6400, de UBC-trein, De Verona LKW-Walter van DBC, de Cargobeamer en de dagkalk. Toch viel de keuze op een van de mooiste locomotieven in dienst bij onze vrienden uit België: Lineas.
Lineas heeft de gasketeltreinen tussen Dormagen/Marl en Geleen-Lutterade van RTB Cargo overgenomen. Eind februari werd hier de 513-10 in Lineas kleurstelling voor ingezet. Deze lok kan niet over de Maaslijn rijden waardoor de route via Eindhoven gekozen wordt. Omdat rond Weert veel bouwhekjes stonden werd op 22 februari bij Sint Joost gepost om de vertraagde trein uit Marl vast te leggen.
Maart
In maart werd de ingraving bij Oldenzaal compleet vrijgemaakt. Het zorgt tot op de dag van vandaag voor een invasie van fotografen. In een verder rustig verlopende maand werd eerst het theorie-examen rijbewijs B gehaald alvorens de tweede helft van de maand enige foto's gemaakt konden worden. Het hoogtepunt van deze maand bleek helaas van korte duur: proefvervoer van RRF op de as Maasvlakte-Blerick.
Bijkomend voordeel: de trein reed met een van de drie zeer fraaie "Hommels" in dienst bij RRF. Op maandag 19 maart werd in vroeg ochtendlicht de 561-03 bij Horst-Sevenum vastgelegd. Lang hield dit vervoer helaas niet stand.
April
In April stond de eerste buitenlandtrip op het programma, naar de KBS310 tussen Hannover en Magdeburg. We werden onder andere verwend met Deltarail, de gouden HSL 185. de PRESS Holzroller en de 232 van de LEG in voormalige DR-kleurstelling. Ook kon ik eindelijk de eerste zonplaat maken van de vlaggenlok van LTE met NL vlag voorop. Toch valt de keuze van de maand op iets veel dichter bij huis:
Rheincargo rijdt tot vier keer per week treinen met vervuilde grond vanuit Basel Birsfelden Hafen naar Veendam. Per vrachtwagen worden de containers vervolgens in de Eemshaven gelost. Op maandag 16 april vertrok de DE668 met een lege trein uit Veendam naar Basel en kon hier bij Kropswolde worden vastgelegd.
Mei
In mei werd er alleen in Nederland gehobbyd. Zo konden er weer een aantal zaken van het lijstje gestreept worden: Captrain met GEFCO, Rheincargo Menath, LTE Chengdu, Metrans via Bentheim en de Pon bediening door DB Cargo. De keuze voor foto van de maand valt op een vervoerder die sinds de zomer van 2017 actief is in Nederland: Rail Force One.
Meester Vince reed op dinsdag 8 mei een stookolietrein uit Tsjechië van Bad Bentheim naar Pernis. Vanaf Amersfoort werd de Locon 9802 in opzending meegenomen. Door een aanrijding bij Tilburg werd op het laatste moment de dienstregeling aangepast en werd zodoende via Gouda gereden.
Juni
In juni stond de jaarlijkse zomertrip op het programma en deze ging, wederom, naar de KBS310. Deze lijn is zo veelzijdig dat je elke keer wel weer nieuwe treinen ziet. Zie daar maar eens een keuze uit te maken... Net niet geworden zijn: PKP met cokes, EVB met BLG, MEG met gasketels, HSL met auto's, LTE Flying Dutchman met Poznan, SRI 145 iov HSL, de laatste keer RBH 143 of CD Cargo met KLV.
Inmiddels heeft RTB Cargo een behoorlijk aantal fraai bestickerde locomotieven, maar dat was in het begin van dit jaar wel anders. Enig hoogtepunt was de 193 875 "Connecting Europe". Uitgerekend deze lok reed op 5 juni 2018 een suikertrein van Leipzig naar Aachen en kon zo bij Woltorf worden vastgelegd.
Juli
In Juli stond de jaarlijkse zomervakantie met de vrouw voor de deur. Met de auto ging het naar Luxemburg, de Eifel en de Rijn. Ondanks dat er aan de Rijn enkele fraaie fotopunten vanuit de wijnbergen met goederentreinen konden worden omgezet, valt de keuze deze maand op het getrokken materieel in Luxemburg. De eerste dagen van de vakantie waren nog enigzins wisselvallig kwa weer. Geen regen, maar wel veel wolken.
Tijdens een dagje Luxemburg-stad kon een bezoek aan het viaduct du Pfaffenthal niet uitblijven. Ondanks de vele wolken wist de zon toch kortstondig door te breken toen CFL-lok 3014 met IC 112 uit Liers Luxemburg-stad binnenreed.
Augustus
Terwijl al wekenlang 15 augustus D-Day zou gaan worden voor wat betreft het halen van het rijbewijs, besloot ik nog van het mooie weer te gaan genieten in de laatste week van mijn vakantie. Als je van moderne locomotieven houdt ben je in het Maintal op de juiste plek. De vele Vectrons, met enige regelmaat ook in een fraaie kleurstelling, vliegen je om je oren. Al jarenlang staat de uiterst fraaie ochtendstek bij Himmelstadt vanuit de wijnbergen op de lijst, maar het kwam er maar niet van. Nu bood zich die kans wel en dus moest ik hem meteen maar alle ochtenden volledig uitmelken.
Het hoogtepunt was ongetwijfeld de Stille Nacht-Vectron van SETG, die met een beladen houttrein onderweg was van Göttingen naar Kufstein.
September
In september werd nog een meerdaagse trip naar het oosten van Duitsland gemaakt. Hoofddoel was het dieselgeweld rond Bernburg. Op de heenweg kon onder andere de kaliloogtrein van EBS worden vastgelegd en werd de middag keurig netjes afgesloten met een fraaie optocht in Ovelgünne. Na anderhalve dag dieselen werd de trip afgesloten bij de DDR overweg in Güterglück. Omdat de gehoopte bolle neus van Strabag niet reed (niet dat een 232 nou minder leuk is) valt de keuze deze maand op het beste van je van PRESS krijgen kan: de Holzroller:
De 242 001 reed op dinsdag 18 september 2018 een ARS Altmann-trein van Zwickau-Mosel naar Bremen en kon onder perfecte omstandigheden worden vastgelegd in de boog bij Ovelgünne.
Oktober
Nadat ik half augustus mijn rijbewijs gehaald had maakte ik diverse kleine uitstapjes in de buurt. Half oktober werd er op een zaterdag erg mooi weer voorspeld waardoor ik besloot mijn eerste echte hobbytrip met de auto te maken. De dag begon langs de Emslandlijn bij Bernte.
Vaste prik op zaterdagochtend is de Zwitserse goederenvervoerder Widmer Rail Services (WRS) die tussen Holthausen en Basel kerosinetreinen rijdt. Op 13 oktober had ik geluk toen men de van SBB overgenomen 421 381 zette.
November
Een spoorlijn dwars door een bosrijke omgeving levert in november meestal een fraaie herfstplaat op. Ondanks dat de Betuweroute inmiddels ruim 10 jaar in dienst is kiezen diverse vervoerders ook in 2018 voor de grensovergang Venlo, tot groot genoegen van menig hobbyist. Zo zijn er ook op dagen zonder omleidingen nog voldoende goederentreinen in het bos bij Venlo te fotograferen. Op zaterdag 10 november 2018 waren de bladeren aan de bomen op hun mooist gekleurd.
Rheincargo reed in de herfst van 2018 voor een periode van een anderhalve maand bijna dagelijks treinen met cokes tussen Bottrop en de Sloehaven. De lege retourtrein kon met de DE67 aan kop worden vastgelegd bij vertrek uit Venlo.
December - bonus Augustus
Na een zeer zonnig verlopen jaar bleek december vooral grijs en grauw te verlopen. Daarom een bonusplaat van augustus. Het betreft een van de eerste foto's die ik gemaakt heb met behulp van de auto. Leeuwarden-Friesland was in 2018 de culturele Hoofdstad van Europa. In augustus 2018 kwamen de reuzen van Royal de Luxe naar Leeuwarden. Dwars door de binnenstad zorgden de metershoge reuzen voor drie dagen aan onvergetelijke beleving met hun voorstelling Grote Schaats in het IJs. Als gevolg van de verwachte toestroom van de vele reizigers werden vier GTW's uit Limburg tussen Leeuwarden en Sneek ingezet.
Op vrijdag 17 augustus 2018 was er de meeste ruimte voor de zon en kon dit plaatje gemaakt worden bij het binnenrijden van Leeuwarden.
Via deze weg wens ik een fijn uiteinde toe en een gelukkig, gezond en mooi hobbyjaar 2019 toe!![]()
Op de valreep kon op 28 december dan toch een bijzondere plaat in december gemaakt worden, en wat voor een...
De NS-locserie 1300 is een elektrische locomotief die tussen 1952 en 2000 werd ingezet door de Nederlandse Spoorwegen. De 1304 en 1315 werden vanaf zomer 2015 verhuurd aan goederenvervoerder HSL Logistik. De 1304 werd bruin geschilderd, met vier oranje horizontale strepen, en kwam in dienst in november 2015. In februari 2016 werd de loc defect aan de kant gezet met een vaststaande as/tractiemotor.
De fraaie locomotief is nog altijd in eigendom van de werkgroep Klassieke Loks 1501 en in beheer van Fairtrains. In 2018 kwam het langverwachte en gehoopte nieuws dat de 1304 volledig hersteld was. Na enkele succesvolle proefritten werd de loc, nog altijd in HSL kleuren, op vrijdag 28 december 2018 ingezet voor Rail Force One. De eerste echte commerciële rit sinds het herstel.
In sombere en donkere weers- en lichtomstandigheden doorkruiste de fraaie locomotief rond het middaguur met een half beladen GEFCO autotrein de Veluwe en kon in de ingraving van Assel door vier fotografen worden vastgelegd. ITL Deutschland zal de trein in Bad Bentheim overnemen en richting Tsjechië rijden. Het is te hopen dat de lok in 2019 vaker voor commerciële doeleinden ingezet zal worden.![]()
Het AD heeft een stukje over de grondverkoop van de NS. Daar word je niet vrolijk van ...
https://www.ad.nl/binnenl(...)e-ammehoela~aee9cf8bAltijd onderweg naar het avontuur![]()
ZO zo, ben je eindelijk 18 ja?quote:Op zaterdag 29 december 2018 10:39 schreef Zug-Chef het volgende:
Het hoogtepunt van 2018 is eigenlijk in één woord samen te vatten: Rijbewijs!![]()
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen![]()
Ik heb ook maar weer een jaaroverzicht in elkaar gezet:
JanuariMijn spoorse jaar begon ook met het nieuwjaarsrondje, hier een plaatje van de IC die ons naar Rzepin bracht.
FebruariEen lekker winters plaatje uit Bohinjska Bistrica, Slovenië.
Maart
In Maart ging ik een dagje op en neer naar Wuppertal om een ritje te maken met de nieuwe voertuigen van de Schwebebahn. De tekst Bitte nicht einsteigen! is helaas nu weer erg actueel, het zweefverkeer ligt voorlopig stil nadat er een stroomrails naar beneden viel)
April
In april bracht ik twee weken door in Groot-Brittannië, reizend in de eerste klas (i.v.m. gratis voedsel enzo) en dan bij voorkeur met High Speed Trains. Inmiddels een historische opname want Virgin rijdt hier niet meer (deze treinen nog wel maar dat zal ook niet lang meer duren).
Mei
In mei een lange rit met hondekop 766, de Zuid-Beverland Express van Amersfoort (hier op de foto) naar Goes.
JuniNiet heel veel spannends gedaan deze maand op treingebied, maar ik was wel een keertje in België, en zag deze dieseltjes in Mol
Juli
In juli was bij de Stoomtram Hoorn-Medemblik het Bello-festival. Hier arriveert de naamgever van dit festival in Wognum-Nibbixwoud
Augustus
Uitzicht vanaf het stadhuis van Stockholm, met op de brug een X2000.
September
Een Lastochka (Russische Desiro) in station Lokomotiv aan de grote ringlijn rond Moskou
Oktober
Op een zonnige dag eind oktober bij de Mid-Hants Railway (aka Watercress Line) komt een stoomtrein aan rijden bij station Ropley.
November
De SSN nam in november afscheid van de 65 018 als hoofdlijnlocomotief met een lange rit naar de VSM. Hier de loc in actie met een goederentrein bij Loenen.
December
Ik sloot het jaar af met een ritje in de nieuwste aanwinst van de Nederlandse Spoorwegen, de SNG, van Den Haag naar Haarlem.
[ Bericht 0% gewijzigd door ReisT op 30-12-2018 03:44:01 ]![]()
je decemberplaatje is stuk![]()
Voor de rest gave platen hoor! Ik wist niet dat je dat stadhuis in kon in STockholmBen er vanmiddag nog langs gelopen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen![]()
National Express NRW heeft een tweede Ersatzzug gehuurd, een paar dubbeldeksrijtuigen van DB Regio zullen in de RB48 (Wuppertal-Bonn) gaan rijden: https://nationalexpress.d(...)jax&ag=modal&aa=show![]()
Wat is nou eigenlijk de reden dat op oudjaarsdag de treinen maar tot 20.00 uit rijden? Op alle andere feestdagen rijden de treinen ook gewoon alsof het een gewone (zon)dag is. Of is het een vuurwerkding?![]()
Mogen wij ook 1 feestavondje rust?quote:Op zondag 30 december 2018 14:54 schreef Fixers het volgende:
Wat is nou eigenlijk de reden dat op oudjaarsdag de treinen maar tot 20.00 uit rijden? Op alle andere feestdagen rijden de treinen ook gewoon alsof het een gewone (zon)dag is. Of is het een vuurwerkding?![]()
![]()
Iedereen die in een ziekenhuis werkt lacht je zo hard uit nu
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen![]()
Je moet met kerstmis maar eens proberen in het VK met het OV te reizen. Kun je lachen johquote:Op zondag 30 december 2018 14:54 schreef Fixers het volgende:
Wat is nou eigenlijk de reden dat op oudjaarsdag de treinen maar tot 20.00 uit rijden? Op alle andere feestdagen rijden de treinen ook gewoon alsof het een gewone (zon)dag is. Of is het een vuurwerkding?![]()
![]()
Op eoa manier heb ik grote moeite met die woordkeus. Geen idee waar dat vandaan komt ookquote:Op zondag 30 december 2018 17:45 schreef Adrie072 het volgende:
Mooie fotoseries heren! Goed uiteinde allen!![]()
Maar ik wens jullie ook allemaal een hele plezierige jaarwisseling
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen![]()
Nee, ik lach hun juist uitquote:Op zondag 30 december 2018 17:27 schreef Dr_Flash het volgende:
Iedereen die in een ziekenhuis werkt lacht je zo hard uit nu![]()
![]()
Enerzijds vind ik het vreemd dat OV stopt na 20.00, anderzijds heb ik zelf eens bus gereden van 16:00 tot 21:00 en toen merkte ik dat vanaf 19:00 je helemaal voor jan lul rondjes rijdt.
Kennelijk erg ingebakken dat je op oudjaarsavond niet op OV mag rekenen.![]()
Vorig jaar ook een van de laatste sprinters moeten rijden, vertrek vanaf het beginstation was trouwens nog een halfuur later dan de beoogde 20.00 uur. Hele rit helemaal niemand in de trein gehad. Terug gelukkig als leeg mat.quote:Op zondag 30 december 2018 19:31 schreef Bitlord het volgende:
Enerzijds vind ik het vreemd dat OV stopt na 20.00, anderzijds heb ik zelf eens bus gereden van 16:00 tot 21:00 en toen merkte ik dat vanaf 19:00 je helemaal voor jan lul rondjes rijdt.
Kennelijk erg ingebakken dat je op oudjaarsavond niet op OV mag rekenen.![]()
Ach, elk jaar heb je wel weer ergens een 'vergisnederlander'.
"Oh, rijden de treinen niet meer?"
"Nee, volgend jaar weer."
"Hoe kom ik dan in Lutjebroek?"
"Geen idee, niet met het OV in ieder geval. Wellicht dat er nog een taxi is?"
"En wie gaat dat betalen?"
"Nou, ik denk u."
"Ja, maar jullie rijden niet!"
![]()
![]()
Doe kort voor vertrek de reisplannercheck.quote:Op zondag 30 december 2018 19:44 schreef MTL het volgende:
Ach, elk jaar heb je wel weer ergens een 'vergisnederlander'.
"Oh, rijden de treinen niet meer?"
"Nee, volgend jaar weer."
"Hoe kom ik dan in Lutjebroek?"
"Geen idee, niet met het OV in ieder geval. Wellicht dat er nog een taxi is?"
"En wie gaat dat betalen?"
"Nou, ik denk u."
"Ja, maar jullie rijden niet!"
![]()
![]()
ook een goeie is mensen die denken dat na middernacht de spr naar dordt van 01:00 wel gewoon gaat rijdenquote:Op zondag 30 december 2018 19:44 schreef MTL het volgende:
Ach, elk jaar heb je wel weer ergens een 'vergisnederlander'.
"Oh, rijden de treinen niet meer?"
"Nee, volgend jaar weer."
"Hoe kom ik dan in Lutjebroek?"
"Geen idee, niet met het OV in ieder geval. Wellicht dat er nog een taxi is?"
"En wie gaat dat betalen?"
"Nou, ik denk u."
"Ja, maar jullie rijden niet!"
![]()
![]()
In dit geval wel iets langer voor vertrek: als je normaal de IC van 22.46u uit Enschede naar Amersfoort wil pakken heb je er weinig aan als je dat om 21u nog checkt. De laatste gaat namelijk om 18.46u al...quote:Op zondag 30 december 2018 19:49 schreef James1988 het volgende:
[..]
Doe kort voor vertrek de reisplannercheck.PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Forum Opties Forumhop: Hop naar: