abonnement Unibet Coolblue
pi_184008310
Omdat de leaseauto ingeleverd moet worden ben ik op zoek naar een tweedehands auto. Omdat je met dit budget al snel bij auto’s terecht komt die wat ouder zijn en/of een hogere kilometerstand hebben wil ik graag advies over een betrouwbare auto.

Het verwachte aantal kilometers per jaar is nog enigszins onzeker, omdat auto/OV voor mij (Utrecht - Schiphol-Oost) redelijk om het even is in de periodes dat het druk is op de weg. Als ik elke dag met de auto zou gaan kom ik op 17000 km uit, privé verwacht ik iets van 10000, dus maximaal 27000 per jaar. In de praktijk reken ik op een stuk minder, zeg 15000-20000 per jaar. Ik neig hierom ook naar benzine. Daarnaast woon ik in een milieuzone, en is de kans dat ik met een diesel niet eens meer bij huis mag parkeren vrij groot.

Must-haves zijn airco (voorkeur volautomatisch maar geen must) en cruise control. Mooi meegenomen maar niet must-have is automaat. Verder hoeft hij ook niet heel erg snel te zijn, ik heb zelf een tijd een Polo 1.2 TDI Slowmotion gehad en dat went ook :P Langzamer dan dat hoeft ook weer niet.

Ben zelf wel gecharmeerd van de VW Polo (of soortgelijk zoals Leon/Fabia, of iets anders Duits), maar hoorde dat bepaalde motorblokken vaak problemen veroorzaken. Hoor hier dan ook graag advies over. Heb ook gekeken naar de C30 (zie ook het logo :P) maar moeilijk te vinden in mijn budget en duurder in onderhoud. Verder vind ik Ford ook prima. Japans iets minder fan van (rij nu een Yaris en vind de wegligging beroerd), maar sta zeker open voor suggesties.

Budget is ¤4000-6000. Alle tips zijn welkom! :)
  donderdag 27 december 2018 @ 18:13:23 #2
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_184008469
Hehe, eindelijk eens iemand met een goede OP. Dat mag ook wel eens gezegd worden :)

Ik denk dat je voor dat budget het beste kan kijken welke auto's standaard de opties hebben die jij wil, zodat je de zoekopdracht kan verkleinen. Op dit moment denk ik dat er heel veel auto's in vallen met verschillende groottes, bouwjaren etc.
(Een BMW E46 heeft bijvoorbeeld zo goed als standaard cruise, clima en stuurwiel bediening, toen ik die een kocht kwam er geen ander merk/type in de buurt voor die prijs met dergelijke opties standaard).
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  Moderator donderdag 27 december 2018 @ 18:16:16 #3
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_184008608
Tja, voor betrouwbare, kleine benzineauto's kom je gauw bij Japanners (behalve Nissan) terecht. Die zijn wel gewild, waardoor de vraagprijs hoog ligt. Kijk je bijvoorbeeld naar de Mazda 2, dan zit je voor je budget al gauw tegen 8-10 jaar oude auto's te kijken.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  donderdag 27 december 2018 @ 18:26:33 #5
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_184008746
quote:
1s.gif Op donderdag 27 december 2018 18:19 schreef Jordy-B het volgende:
Tja, voor betrouwbare, kleine benzineauto's kom je gauw bij Japanners (behalve Nissan) terecht. Die zijn wel gewild, waardoor de vraagprijs hoog ligt. Kijk je bijvoorbeeld naar de Mazda 2, dan zit je voor je budget al gauw tegen 8-10 jaar oude auto's te kijken.
Zijn Japanners niet vaak(er) kariger uitgevoerd, omdat opties veel duurder zijn?

Of ligt dat misschien aan het merk, want ik weet wel dat Hyundai en Kia hun auto's de laatste (10?) jaar standaard met veel opties afleverden om op dat gebied concurrerend te kunnen zijn met de gevestigde merken.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_184008895
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 18:26 schreef daNpy het volgende:

[..]

Zijn Japanners niet vaak(er) kariger uitgevoerd, omdat opties veel duurder zijn?

Of ligt dat misschien aan het merk, want ik weet wel dat Hyundai en Kia hun auto's de laatste (10?) jaar standaard met veel opties afleverden om op dat gebied concurrerend te kunnen zijn met de gevestigde merken.
Mwoah, ik weet niet hoe het de laatste tijd is, maar bij mijn weten hebben Japanners best wel wat luxe al standaard in huis. Verschilt ook per type auto. Een gebakje is wellicht wat minder luxe uitgevoerd

Hyundai en Kia zijn trouwens Koreanen.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_184009202
Ik heb een paar weken terug een Colt gekocht voor 5k. 2009 facelift model, vijf deurs, airco, cruise control en carkit aanwezig. Tot nu toe echt een topding, rij er elke dag met plezier mee naar Rotterdam (85km retour). Verbruik is tot nu toe ongeveer 1 op 16.
  donderdag 27 december 2018 @ 18:48:21 #8
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_184009213
quote:
1s.gif Op donderdag 27 december 2018 18:16 schreef jitzzzze het volgende:
Een Ford focus, prima auto's die alles doen wat je wilt.

En inderdaad, een uitstekende OP.
Idd, ford focus zijn prima wagens. Heb er jarenlang 1 gehad en qua wegligging is het één van de fijnste auto's die je kan kopen.
Huilen dan.
pi_184009489
quote:
14s.gif Op donderdag 27 december 2018 18:13 schreef daNpy het volgende:
Hehe, eindelijk eens iemand met een goede OP. Dat mag ook wel eens gezegd worden :)

Ik denk dat je voor dat budget het beste kan kijken welke auto's standaard de opties hebben die jij wil, zodat je de zoekopdracht kan verkleinen. Op dit moment denk ik dat er heel veel auto's in vallen met verschillende groottes, bouwjaren etc.
(Een BMW E46 heeft bijvoorbeeld zo goed als standaard cruise, clima en stuurwiel bediening, toen ik die een kocht kwam er geen ander merk/type in de buurt voor die prijs met dergelijke opties standaard).

Dat zijn er inderdaad heel veel, daarom ben ik ook op zoek naar wat slim is om in die categorie te kopen. Het mag klein zijn, en BMW/Mercedes/Audi hoeft van mij niet. Wat ik ook lastig vind is om in te schatten wat verstandig is qua bouwjaar en aantal kilometers, en wat in de klasse van +-10 jaar oud nou echt do’s en don’ts zijn.

quote:
1s.gif Op donderdag 27 december 2018 18:16 schreef jitzzzze het volgende:
Een Ford focus, prima auto's die alles doen wat je wilt.

En inderdaad, een uitstekende OP.
Ford Focus heb ik net even naar zitten kijken en kan je wat moois voor krijgen (qua opties). Je zit rond de 500 euro op kilometerstanden van 100.000-150.000. Nog dingen om op te letten? En is er nog een reden (anders dan ruimte) om voor de Fiesta te gaan i.p.v. Focus?
pi_184009799
quote:
1s.gif Op donderdag 27 december 2018 18:19 schreef Jordy-B het volgende:
Tja, voor betrouwbare, kleine benzineauto's kom je gauw bij Japanners (behalve Nissan) terecht. Die zijn wel gewild, waardoor de vraagprijs hoog ligt. Kijk je bijvoorbeeld naar de Mazda 2, dan zit je voor je budget al gauw tegen 8-10 jaar oude auto's te kijken.
Mazda 2 is wel een goede tip, pa had vroeger altijd Mazda :) alleen wel veel minder aanbod dan bijvoorbeeld de Focus

quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 18:47 schreef Dudeweiser het volgende:
Ik heb een paar weken terug een Colt gekocht voor 5k. 2009 facelift model, vijf deurs, airco, cruise control en carkit aanwezig. Tot nu toe echt een topding, rij er elke dag met plezier mee naar Rotterdam (85km retour). Verbruik is tot nu toe ongeveer 1 op 16.
Moet zeggen dat het qua looks niet mijn favoriete auto is, maar zal hem toch eens op het lijstje zetten.
  Moderator donderdag 27 december 2018 @ 19:22:07 #11
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_184009914
quote:
1s.gif Op donderdag 27 december 2018 19:01 schreef Viezze het volgende:

[..]

Ford Focus heb ik net even naar zitten kijken en kan je wat moois voor krijgen (qua opties). Je zit rond de 500 euro op kilometerstanden van 100.000-150.000. Nog dingen om op te letten? En is er nog een reden (anders dan ruimte) om voor de Fiesta te gaan i.p.v. Focus?
De Fiësta staat op een ander onderstel; de Focus is zoals gezegd een auto met een sublieme wegligging. Een Fiësta is op geen enkele wijze (naast het uiterlijk) te vergelijken met een Focus.
  Moderator donderdag 27 december 2018 @ 19:23:38 #12
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_184009949
quote:
1s.gif Op donderdag 27 december 2018 19:22 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

De Fiësta staat op een ander onderstel; de Focus is zoals gezegd een auto met een sublieme wegligging. Een Fiësta is op geen enkele wijze (naast het uiterlijk) te vergelijken met een Focus.
Aandachtspunten moet je even Google voor aanslingeren; elk model en elk motorblok heeft zo z'n specifieke dingen. Behalve de 1.6 diesel hebben ze niets spannends, maar je moet het wel even weten.
  donderdag 27 december 2018 @ 19:23:42 #13
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_184009950
quote:
1s.gif Op donderdag 27 december 2018 19:22 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

De Fiësta staat op een ander onderstel; de Focus is zoals gezegd een auto met een sublieme wegligging. Een Fiësta is op geen enkele wijze (naast het uiterlijk) te vergelijken met een Focus.
Exact.
Huilen dan.
  Moderator donderdag 27 december 2018 @ 19:25:04 #14
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_184010123
Goed om te weten!

Reden dat ik het vroeg was dat ik zelf een tijd een (lease) Fiesta heb gehad en daar was ik heel blij mee, maar was bj 2014 dus dat is wel een heel ander model dan ik nu overweeg.
  donderdag 27 december 2018 @ 19:45:21 #16
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_184010372
quote:
1s.gif Op donderdag 27 december 2018 19:25 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Een Fiësta vind ik persoonlijk helemaal niets om in te rijden, de Focus vind ik heerlijk.
Zelfde ervaring hier.
Huilen dan.
  donderdag 27 december 2018 @ 20:19:04 #17
320891 Geelman
Uw conservatieve baken
pi_184011123
Tsja, een Focus is een klasse hoger dan een Fiesta. Kan je ook niet goed met elkaar vergelijken. Een nieuwere Fiesta (vanaf 2009) rijdt overigens prima naar mijn mening.
Ook zag ik, dat al het zwoegen, alsook alle bekwaamheid in het werk, louter naijver is van de een op de ander; ook dit is ijdelheid en najagen van wind.
  donderdag 27 december 2018 @ 20:20:15 #18
320891 Geelman
Uw conservatieve baken
pi_184011165
.

[ Bericht 99% gewijzigd door Geelman op 27-12-2018 20:20:22 ]
Ook zag ik, dat al het zwoegen, alsook alle bekwaamheid in het werk, louter naijver is van de een op de ander; ook dit is ijdelheid en najagen van wind.
pi_184011327
Voor mijn vrouwtje een Renault Megane 3 gekocht, je krijgt ze geloof ik wel voor jouw budget, leuke auto om in te rijden en er zit alles op en aan.

Een Ibiza krijg je ook wel denk ik, vanaf 2010 dat model is ook wel leuk.

Update ons even als je iets op het oog hebt !

Waarom geen nieuwe leasebak uitzoeken ?
Ik was hier...
  donderdag 27 december 2018 @ 20:38:01 #20
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_184011782
quote:
1s.gif Op donderdag 27 december 2018 19:01 schreef Viezze het volgende:

Wat ik ook lastig vind is om in te schatten wat verstandig is qua bouwjaar en aantal kilometers, en wat in de klasse van +-10 jaar oud nou echt do’s en don’ts zijn.
Dat is ook lastig. Daarom mijn tip om je eisen op papier te zetten, dat kunnen wij niet voor je doen. Dan vallen er hopelijk een boel af.
Een diesel is nog wel te overwegen met zoveel km per jaar denk ik?

Zelf zou ik een klasse hoger/jonger shoppen voor een dergelijk kilometrage eigenlijk.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_184015582
quote:
1s.gif Op donderdag 27 december 2018 19:16 schreef Viezze het volgende:

[..]

Mazda 2 is wel een goede tip, pa had vroeger altijd Mazda :) alleen wel veel minder aanbod dan bijvoorbeeld de Focus

[..]

Moet zeggen dat het qua looks niet mijn favoriete auto is, maar zal hem toch eens op het lijstje zetten.
Ik heb hem ook niet gekocht voor de looks, maar voor de betrouwbaarheid :P Had maar 80k gereden trouwens
pi_184015973
quote:
1s.gif Op donderdag 27 december 2018 20:24 schreef Nismo91 het volgende:
Voor mijn vrouwtje een Renault Megane 3 gekocht, je krijgt ze geloof ik wel voor jouw budget, leuke auto om in te rijden en er zit alles op en aan.

Een Ibiza krijg je ook wel denk ik, vanaf 2010 dat model is ook wel leuk.

Update ons even als je iets op het oog hebt !

Waarom geen nieuwe leasebak uitzoeken ?
Zal eens kijken naar Megane/Ibiza, zal ook zeker updates blijven sturen!

Geen nieuwe leasebak omdat vriendin en ik beide in korte tijd van een baan met lease naar zonder lease zijn gegaan :-P
pi_184016099
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 20:38 schreef daNpy het volgende:

[..]

Dat is ook lastig. Daarom mijn tip om je eisen op papier te zetten, dat kunnen wij niet voor je doen. Dan vallen er hopelijk een boel af.
Een diesel is nog wel te overwegen met zoveel km per jaar denk ik?

Zelf zou ik een klasse hoger/jonger shoppen voor een dergelijk kilometrage eigenlijk.
Het lastige is dat ik niet weet hoevaak ik de trein of de auto pak, dus het aantal kilometers kan fluctueren. En zoals gezegd woon ik in een milieuzone, en acht ik de kans aannemelijk dat je met een diesel uit het bouwjaar waar ik nu naar kijk op korte termijn niet meer er in mag.

Klasse hoger is nog wel eens de moeite waard om te kijken wat ik dan krijg :-) Bedoel je dan vooral jonger of ook groter?
  donderdag 27 december 2018 @ 23:47:21 #24
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_184018485
quote:
1s.gif Op donderdag 27 december 2018 22:37 schreef Viezze het volgende:

[..]

Het lastige is dat ik niet weet hoevaak ik de trein of de auto pak, dus het aantal kilometers kan fluctueren. En zoals gezegd woon ik in een milieuzone, en acht ik de kans aannemelijk dat je met een diesel uit het bouwjaar waar ik nu naar kijk op korte termijn niet meer er in mag.

Klasse hoger is nog wel eens de moeite waard om te kijken wat ik dan krijg :-) Bedoel je dan vooral jonger of ook groter?
Misschien jonger, en tov een Polo wellicht ook groter :)
Dat van de milieu onzin was ik ff vergeten idd.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_184019011
quote:
1s.gif Op donderdag 27 december 2018 18:19 schreef Jordy-B het volgende:
(behalve Nissan)
Alsof Mitsubishi en Subaru beter zijn als Nissan. :')
quote:
terecht. Die zijn wel gewild, waardoor de vraagprijs hoog ligt. Kijk je bijvoorbeeld naar de Mazda 2, dan zit je voor je budget al gauw tegen 8-10 jaar oude auto's te kijken.
Mazda's willen nog wel eens snel roesten. Daarom altijd de onderkant goed bekijken.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')