Ik woon al 4 jaar in een etagewoning. Sinds ik hier ben ingetrokken, heb ik regelmatig conflict met de bovenbuur. Het dreigt nu uit de hand te lopen. Ik ben een zanger in de jazz en latin genre. Muziek en zingen zijn mijn passies, en hierdoor ben ik bewust parttime gaan werken, en geen carrieretijger geworden. Zo heb ik meer tijd over om mij hierin te ontwikkelen en ervaring op te doen.
Ik heb in een studentenflat gewoond, met 8 kamergenoten. Daar oefende ik ook, en heb nooit klachten gehad over mijn instrument en manier van leven. Hoe ziet mijn routine ongeveer eruit?
Normaalgesproken doe ik eerst een uurje toonladders in mijn kamer, deur dicht. Daarna is het gewoon tussendoor liedjes oefenen en recreatief zingen, tijdens het koken bijvoorbeeld. Of bij een inspiratie, of wanneer ik zin heb, of een repertoire moet oefenen. Uiteraard zonder microfoon, en tussen 15:00 en 21:30. Naast het zingen, is het zo goed als stil; ik ben vrijgezel en heb geen kinderen. Ik zal toegeven dat ik een grote stem heb en geen zachte stem, maar oké.
Voordat ik officieël in deze woning ben ingetrokken, ben ik even langsgeweest bij de directe buren, om hun te informeren over mijn oefenroutine en of ze dat tussen bepaalde tijden goed zouden vinden. Ik kreeg positieve reacties.. totdat ik bij de bovenbuur aanklopte. Aan de reactie was duidelijk te zien, dat deze niet echt blij was met het feit dat er een zanger kwam wonen.
De volgende dag vond ik een stuk papier op mijn deur geplakt, met de volgende welkomstboodschap, in hoofdletters geschreven: "GEEN MUZIEKOVERLAST, NOOIT".
Om het verhaal kort te maken, heb ik de afgelopen 4 jaar meerdere keren conflict gehad met deze bovenbuur. Een keer heb ik aangebeld om te praten, maar ik kreeg het volgende meegenomen: "Rot toch op man", en dan de deur dichtgegooid. Eerlijk gezegd, had ik hem bijna een klap gegeven, maar dan ben ik 'verkeerd bezig' dus ik liet het daarbij. Sindsdien doe ik mijn ding gewoon, maar eerlijk gezegd blijf ik toch bewust van het feit dat een bovenbuur zich telkens met mij bezighoudt, zonder te weten wat voor monster hij 4 jaar lang aan het creëren is. Soms denk ik eraan om over te gaan tot een heftige confrontatie.
Om maar een voorbeeld te noemen: Het is 16:00 en ik ben aan het koken, muziekje aan op mijn telefoon en begin te zingen. Binnen 2 minuten word er van boven ''h0m0" gescholden en geschreeuwd. Ook begint deze bovenbuur binnen de kortste keer met een of andere object op de vloer(dus mijn plafond) te kloppen, alsof dat ervoor zal zorgen dat ik daarmee stop?
Buurtbemiddeling kon niks betekenen, woningcorporatie kan ook niks doen, en ook de wijkagent kan niks doen. De woningcorporatie heeft aangegeven dat ik sowieso het recht heb om geluid te maken tot 22:00, maar tegen de handelingen van de bovenbuur kunnen ze niks doen. Ik heb ooit oordopjes voor deze bovenbuur aangeschaft, maar deze kreeg ik teruggestuurd, want volgens hem, "heeft het geen nut". Ik heb de andere directe buren gevraagd of zij last ervaren, en dit was niet zo. Een van hen heeft zelfs verteld: "Heel soms hoor ik jou wel, wanneer ik buiten sta, maar het klinkt goed hoor!". Compleet andere manier van reageren dus.
Ik ben niet geweldadig, en best wel geduldig, maar het dreigt nu uit de hand te lopen. Ik heb dus besloten, om te verhuizen, desnoods naar een andere regio, wanneer mijn financiële toestand iets verbetert.
Wat is mijn vraag eigenlijk? Het zal toch wel mogelijk zijn om een woonruimte te vinden, waarin ik tussen 15:00 en 21:30 vrijuit en voluit mag zingen, zonder dat ik mij hoef in te houden? Een vrijstaand huis kopen is geen optie. Dus voor mij blijft het bij huren. Een beter geïsoleerde, minder gehorige huurwoning, waarschijnlijk een hoekwoning? Geen tussenwoning, dat weet ik zeker.
Sinds kort denk ik eraan om woningruil te proberen, en bij de beschrijving van de gewenste woning, aan te geven dat ik een goed geïsoleerde woning zoek, aangezien ik een paar uur per dag zal zingen? Wellicht heb ik dan geluk?
Al moet ik naar een andere regio hiervoor verhuizen, als ik maar m'n ding rustig kan doen, binnen sociale tijden.