abonnement Unibet Coolblue
pi_183776158
Ja hoi!

Wij hebben een nieuwe keuken gekocht. Daarin komen een combimagnetron en een bakoven met elk een aansluitwaarde van 3,6KW. Daarnaast komt dan nog de kookplaat (7,1KW), een vaatwasser (2,4KW) en nog wat minder energievretende apparaten als een afzuigkap en een koelvriescombi. De vrouw des huizes beschikt wel ook nog over een arsenaal aan keukenapparaten. Te denken valt aan een electrische snelkookpan, een vacumeerapparaat, een sous vide, een ijsmachine en meer van dat.

Verder hebben we 3 kleine kinderen en draaien dus zowel de wasmachine als de droger overuren.

In de huidige situatie hebben we slechts een eenvoudige combimagnetron, en in die setting is het tot nu toe altijd goed gegaan. Al moeten we, zo realiseer ik me nu, toch regelmatig aan het randje zitten, uit de huidige 1x35A (gecheckt bij Liander) aansluiting peuter je immers hooguit 8KW. Met een veel potentere combimagnetron en een extra bakoven erbij ben ik bang dat we die 8KW gaan overschrijden bij vlagen. Maar is die angst in de praktijk terecht?

Verder is het zo dat we omwille van diezelfde oven en combimagnetron twee nieuwe groepen moeten laten aanleggen. Ons huis is van 1986 en beschikt dus niet over een hoofdschakelaar en ook niet alle groepen zijn geaard. Voldoende ruimte voor die twee extra groepen is er in de huidige kast ook niet. Volgens mij draait het er dan op uit dat ik linksom of rechtsom sowieso een volledig nieuwe groepenkast moet laten plaatsen. Is die conclusie terecht?

Als ik dan toch een nieuwe groepenkast moet laten plaatsen zou dat dus prima meteen ook een 3-fasen kast kunnen worden, kan ik meteen een krachtgroep laten aanleggen met het oog op de toekomst (lees: electrisch rijden). In dat geval zouden de extra kosten uitkomen op een paar extra componenten (krachtgroep, bijbehorende 4P aardlek, 4P ipv 2P hoofdschakelaar) en de aansluitkosten bij de beheerder á zo'n ¤240 mits de juiste kabel al binnen ligt. Qua verdere kosten lees ik op de site van Liander dat 1x35A en 3x25A hetzelfde zouden moeten kosten.

En hoe gaat dan zo'n verzwaring in zijn werk? Kan je, terwijl de oude groepenkast er nog een tijdje blijft hangen, die verzwaring alvast laten uitvoeren, of kom je dan met het hele spul op 1 fase uit en dus max 1x 25A? Of moet die verzwaring en de ombouw van de kast op dezelfde dag gebeuren? Of juist eerst de kast verbouwen, 3 fase kast op maar één fase aansluiten, en dan op 3 fasen aansluiten als de netbeheerder is geweest?

Geen paniek, ik blijf er zelf mooi vanaf. Een stopcontact aanleggen is geen probleem maar in de meterkast prutsen lijkt me geen goed plan. Afgezien daarvan, ik heb geen hoofdschakelaar in de huidige situatie, en om die aan te sluiten zouden dus de netzekeringen eruit moeten. Die zijn verzegeld, dus een installateur heb ik sowieso nodig.
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
  zondag 16 december 2018 @ 23:45:23 #2
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits' La
pi_183776826
Je hebt al die apparaten tegelijk aan?
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_183777192
Eerst de groepenkast op orde brengen, dan de netbeheerder laten komen. De installateur plaats dan op de hoofdschakelaar tijdelijk een brug tussen de L1, L2 en L3 op de hoofdschakelaar.

Vervolgens de netbeheerder laten komen voor de aanpassing naar 3x25A daarna pas de kookplaat aansluiten en in gebruik nemen.
pi_183777645
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2018 23:45 schreef PzKpfw het volgende:
Je hebt al die apparaten tegelijk aan?
Niet per se allemaal, maar beide ovens plus kookplaat en een wasmachine is zeker niet ondenkbaar. Dan ga je over 8KW heen.
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_183777685
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2018 23:57 schreef Ivo1985 het volgende:
Eerst de groepenkast op orde brengen, dan de netbeheerder laten komen. De installateur plaats dan op de hoofdschakelaar tijdelijk een brug tussen de L1, L2 en L3 op de hoofdschakelaar.

Vervolgens de netbeheerder laten komen voor de aanpassing naar 3x25A daarna pas de kookplaat aansluiten en in gebruik nemen.
Wij hebben geen gas aansluiting, en kunnen dus slecht zonder kook groep. Komt er dus op neer dat de netbeheerder en installateur op dezelfde dag hun kunstje moeten doen of hooguit een dag in het verschil. Maar evengoed thanks voor de eerste informatieve reactie :)
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
  Moderator maandag 17 december 2018 @ 06:16:20 #6
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_183778816
quote:
1s.gif Op maandag 17 december 2018 00:25 schreef Bartholomeus het volgende:

[..]

Wij hebben geen gas aansluiting, en kunnen dus slecht zonder kook groep. Komt er dus op neer dat de netbeheerder en installateur op dezelfde dag hun kunstje moeten doen of hooguit een dag in het verschil. Maar evengoed thanks voor de eerste informatieve reactie :)
Dat zou niet meevallen, mijn ervaring is dat netbeheerders zich namelijk totaal niet laten plannen.
En komen wanneer het in hun planning uitkomt !
pi_183779313
Plaats eens een foto van je meterkast (inclusief het deel met de hoofdzekering). Bij ons appartement uit 1989 (Amsterdam, Liander) was de aansluiting voorbereid voor 3-fase, d.w.z. bedraad tot en met de hoofdzekering. Aansluiting is een paar weken geleden verzwaard naar 3x25. Keurig een afspraak met Liander gemaakt via aansluiting.nl. Werd diezelfde week nog teruggebeld door Liander voor een datum én een tijd en daar heeft Liander zich keurig aan gehouden. Verzwaren (meterwissel, extra zekeringen en een paar draden trekken) was binnen twee uurtjes klaar.
  maandag 17 december 2018 @ 08:20:06 #8
389107 elhasa
mijn naam is haas
pi_183779411
ik heb ook mijn mk laten verzwaren van 1 x35 naar 3x25. Dit ivm de aanschaf van een inductie kookplaat welke sowieso 3 fase nodig heeft.

Op mijnaansluiting.nl een aanvraag gedaan en na ca 10 dagen werd ik gebeld voor een afspraak, omdat er iemand uitviel was ik die week erop gelijk aan de beurt. Voordat ze komen moet je een installateur jou mk laten aanpassen zodat deze geschikt is voor 3 fase. Het is een uurtje werk voor Liander. Je krijgt automatisch een slimme meter trouwens

Nadat Liander geweest is kan je desgewenst en indien noodzakelijk je mk laten wijzigen met extra groepen zodat deze geschikt is voor je nieuwe keuken.
pi_183780458
quote:
1s.gif Op maandag 17 december 2018 06:16 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Dat zou niet meevallen, mijn ervaring is dat netbeheerders zich namelijk totaal niet laten plannen.
En komen wanneer het in hun planning uitkomt !
Het geluk is met de dommen zeggen ze toch? Nou, dat komt goed dan :7

quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 07:56 schreef Plankje55 het volgende:
Plaats eens een foto van je meterkast (inclusief het deel met de hoofdzekering). Bij ons appartement uit 1989 (Amsterdam, Liander) was de aansluiting voorbereid voor 3-fase, d.w.z. bedraad tot en met de hoofdzekering. Aansluiting is een paar weken geleden verzwaard naar 3x25. Keurig een afspraak met Liander gemaakt via aansluiting.nl. Werd diezelfde week nog teruggebeld door Liander voor een datum én een tijd en daar heeft Liander zich keurig aan gehouden. Verzwaren (meterwissel, extra zekeringen en een paar draden trekken) was binnen twee uurtjes klaar.
De kabel komt vanuit de kruipruimte in een buis naar de netzekering(en), die zitten in een dichte ondoorzichtige zwarte kast. Daar valt dus niet veel aan te zien helaas. Zal eens met Liander bellen of het bij die ¤240,- or so blijft of niet, ze zullen allicht weten waar welke kabels liggen toch :?
Deksel er even af halen gaat niet, is verzegeld. Afgezien daarvan moet je daar als hobbyist ook niet aan willen komen vind ik.

quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 08:20 schreef elhasa het volgende:
ik heb ook mijn mk laten verzwaren van 1 x35 naar 3x25. Dit ivm de aanschaf van een inductie kookplaat welke sowieso 3 fase nodig heeft.

Op mijnaansluiting.nl een aanvraag gedaan en na ca 10 dagen werd ik gebeld voor een afspraak, omdat er iemand uitviel was ik die week erop gelijk aan de beurt. Voordat ze komen moet je een installateur jou mk laten aanpassen zodat deze geschikt is voor 3 fase. Het is een uurtje werk voor Liander. Je krijgt automatisch een slimme meter trouwens

Nadat Liander geweest is kan je desgewenst en indien noodzakelijk je mk laten wijzigen met extra groepen zodat deze geschikt is voor je nieuwe keuken.
Een slimme meter hebben we al, dus dat is geen bezwaar. Verder zal het er dan dus inderdaad op neerkomen dat ik een poosje met maar 1x25A moet zien toe te komen. Nouja, kwestie van niet tegelijk koken en wassen/drogen, en ook 's avonds niet de wasmachine en droger tegelijk aanzetten. Is even lastig, maar moet te doen zijn voor tijdelijk :)
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_183780875
De maat van de kast geeft een indicatie of er drie zekeringhouders in kunnen zitten.
pi_183781031
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 10:52 schreef Plankje55 het volgende:
De maat van de kast geeft een indicatie of er drie zekeringhouders in kunnen zitten.
Da's leuk, maar dan kan er nog steeds (hoewel onwaarschijnlijk) één fase binnenkomen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183782130
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 10:52 schreef Plankje55 het volgende:
De maat van de kast geeft een indicatie of er drie zekeringhouders in kunnen zitten.
Is net zo breed als een normale stoppenkast en zo'n 20cm hoog, één op het oog zou het best kunnen dat je gelijk hebt.
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
  maandag 17 december 2018 @ 12:35:29 #13
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_183782920
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 10:52 schreef Plankje55 het volgende:
De maat van de kast geeft een indicatie of er drie zekeringhouders in kunnen zitten.
Daar is niet altijd wat van te zeggen.

Bij mij had de firma zonder het kastje open te maken besloten dat er maar 1 fase binnen kwam. Ik had nog gezegd dat de laatste keer dat dat kastje op ging ik toch echt drie fases zag. Maar de opzichter had geen zegeltang bij zich en had geen zin om het kastje te openen.


Nadat ik 5 maanden heb gewacht op:
offerte,
liever niet graven in de winter
vergunning graafwerkzaamheden
alles inplannen
huren graafmachine
en ik ook mijn tuin had leggehaald

kwam de hele stoet smorgens om 9 uur bij mij aan.
graafmachine, weg afzetting, 3 auto's met mannetjes

Nadat ze het kastje opengemaakt hadden bleken er drie fases in te zitten en is idereen na drie koppen koffie om 10 uur weer vertokken.
Tot nooit .......
pi_183783018
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 12:35 schreef Speekselklier het volgende:

Bij mij had de firma zonder het kastje open te maken besloten dat er maar 1 fase binnen kwam. Ik had nog gezegd dat de laatste keer dat dat kastje op ging ik toch echt drie fases zag. Maar de opzichter had geen zegeltang bij zich en had geen zin om het kastje te openen.

Nadat ik 5 maanden heb gewacht op:
offerte,
liever niet graven in de winter
vergunning graafwerkzaamheden
huren graafmachine
en ik ook mijn tuin had leggehaald

kwam de hele stoet smorgens om 9 uur bij mij aan.
graafmachine, weg afzetting, 3 auto's.

Nadat ze het kastje opengemaakt hadden bleken er drie fases in te zitten en is idereen na drie koppen koffie om 10 uur weer vertokken.
_O- _O- prachtig verhaal. Doet me denken aan de CV monteur die niet wilde geloven dat ie de aanvoer en retour verkeerd had aangesloten bij de ketel...
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 17 december 2018 @ 12:41:05 #15
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_183783060
De man die het kastje opentrok zei echt dat dit niet de eerste keer is.
En dat de mannen die de eerste keer langskomen te lui zijn om een zegel te verwijderen om te kijken wat er daadwerkelijk nodig is.
Tot nooit .......
pi_183784383
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 12:04 schreef Bartholomeus het volgende:

[..]

Is net zo breed als een normale stoppenkast en zo'n 20cm hoog, één op het oog zou het best kunnen dat je gelijk hebt.
Foto van mijn aansluiting. Drie zekeringhouders zijn ongeveer net zo breed als het meterbord.


[ Bericht 5% gewijzigd door Plankje55 op 17-12-2018 13:44:14 (fotofix) ]
pi_183784596
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 13:38 schreef Plankje55 het volgende:

[..]

Foto van mijn aansluiting. Drie zekeringhouders zijn ongeveer net zo breed als het meterbord.
[ afbeelding ]
Mijn aansluiting is in het geheel zo breed als dat stuk waar in je foto de meter op hangt.
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_183784650
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 12:35 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Daar is niet altijd wat van te zeggen.

Bij mij had de firma zonder het kastje open te maken besloten dat er maar 1 fase binnen kwam. Ik had nog gezegd dat de laatste keer dat dat kastje op ging ik toch echt drie fases zag. Maar de opzichter had geen zegeltang bij zich en had geen zin om het kastje te openen.


Nadat ik 5 maanden heb gewacht op:
offerte,
liever niet graven in de winter
vergunning graafwerkzaamheden
alles inplannen
huren graafmachine
en ik ook mijn tuin had leggehaald

kwam de hele stoet smorgens om 9 uur bij mij aan.
graafmachine, weg afzetting, 3 auto's met mannetjes

Nadat ze het kastje opengemaakt hadden bleken er drie fases in te zitten en is idereen na drie koppen koffie om 10 uur weer vertokken.
Tekenend voor de "efficiëntie" van onze netbeheerders.

Bij mij was het precies omgekeerd. Er kwam in de oude situatie één fase binnen, via een kabel die was doorgelust van bij mijn buren.
Via mijnaansluiting.nl de aanvraag gedaan, gemeld dat er nu sprake was van een gedeelde kabel en foto's toegevoegd waaruit één en ander duidelijk zou blijken voor iemand wiens vakgebied het is.

Afspraak gemaakt, komt er één monteur met zegeltang en een doosje hoofdstoppen. Eerste wat de monteur zei na het openen van de meterkast "dat gaat hem niet worden vandaag, u zit op een gedeelde kabel met de buren en heeft een 1-fase meter". Nee echt....

Monteur maakt foto's en een berichtje en belt met kantoor. Nieuwe afspraak zou gemaakt worden.

Ja we komen dan en dan even kijken naar de situatie, en dan plannen we daarna de werkzaamheden in. Hoezo, komen kijken? Er is al tweemaal duidelijk gemaakt hoe de situatie is compleet met foto's en al. Waarvan één keer door een monteur van de netbeheerder zelf. Nee, de uitvoerder moest en zou langskomen. Dus zo geschiedde.

Om vervolgens bijna 3 maanden na de oorspronkelijk afgesproken datum te kunnen beschikken over de 3-fase aansluiting.
pi_183788444
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 13:47 schreef Bartholomeus het volgende:

[..]

Mijn aansluiting is in het geheel zo breed als dat stuk waar in je foto de meter op hangt.
Heb je een kunststofkabel (grijs) of een teerkabel (zwart met jute).
Heb je een kunststofkabel dan is het zeker 3 fase en is uitbreiding mogelijk in de meterkast.
Is het een teerkabel dan is de kans nog steeds groot dat het een 3 fase kabel is maar het kan dan een 1 fase kabel zijn.
Echter gezien je reactie op de foto denk ik dat het hoe dan ook een 3 fase kabel is en dan zijn de werkzaamheden met ongeveer een half uur tot een uur klaar als ik deze zou uitvoeren.
Dat de installatie nog niet 3 fase is uitgevoerd is geen probleem aangezien er dan maar 1 fase word doorgezet, de installateur kan altijd de boel nog vervangen.
Hoe dan ook zsm de aanvraag doen aangezien de gemiddelde wachttijd erg lang is vanwege de drukte en personeelstekort.
pi_183789343
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 17:12 schreef NaOnsDeZondvloed het volgende:

[..]

Heb je een kunststofkabel (grijs) of een teerkabel (zwart met jute).
Heb je een kunststofkabel dan is het zeker 3 fase en is uitbreiding mogelijk in de meterkast.
Is het een teerkabel dan is de kans nog steeds groot dat het een 3 fase kabel is maar het kan dan een 1 fase kabel zijn.
Echter gezien je reactie op de foto denk ik dat het hoe dan ook een 3 fase kabel is en dan zijn de werkzaamheden met ongeveer een half uur tot een uur klaar als ik deze zou uitvoeren.
Dat de installatie nog niet 3 fase is uitgevoerd is geen probleem aangezien er dan maar 1 fase word doorgezet, de installateur kan altijd de boel nog vervangen.
Hoe dan ook zsm de aanvraag doen aangezien de gemiddelde wachttijd erg lang is vanwege de drukte en personeelstekort.
Ik kan er niets van zien, de buis verdwijnt aan de bovenkant in de aansluitkast en aan de onderkant in de kruipruimte.
Thanks voor de tip :)
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_183830306
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 18:01 schreef Bartholomeus het volgende:

[..]

Ik kan er niets van zien, de buis verdwijnt aan de bovenkant in de aansluitkast en aan de onderkant in de kruipruimte.
Thanks voor de tip :)
Heb je een foto van je aansluitkast en je kwh meter?
Daar kan ik al een hoop uit halen.
Graag een foto met beiden erop en van dichtbij.
pi_183910091
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2018 15:54 schreef NaOnsDeZondvloed het volgende:

[..]

Heb je een foto van je aansluitkast en je kwh meter?
Daar kan ik al een hoop uit halen.
Graag een foto met beiden erop en van dichtbij.
Het is een slimme meter voor 1 fase, logisch ook omdat we op dit moment nog een 1x35A aansluiting hebben.
Verder moet het haast wel een kunststof kabel zijn, het huis is van 1986.

Inmiddels zijn we een paar stappen verder. Er is contact met een installateur en die heeft me een offerte gestuurd voor toch heel schappelijke prijzen. Mijn enige punt van bedenking is dat hij voorstelt om een complete kast van het merk Gacia te monteren. Ik heb de bewuste kast eens opgezocht, en die is voor zo'n ¤374 ex BTW te koop. Elders kan ik ook een Schneider kast samenstellen, die slechts 2 tientjes duurder is.

Nu is Gacia een onbekend merk, en in de elektrawereld is onbekend al heel snel ook onbemind. Verder komt het uit China, maarja, onze Iphones en Samsungs ook en daar betalen we ook vrijwillig godsvermogens voor. Ik werk zelf in de staalsector en kan uit eigen ervaring vertellen dat ook lang niet al het staal dat uit China kwam slecht was, sterker nog, het was vaak beter dan dat van sommige europese fabrieken. Maarja, het kwam uit China hè? Dus ook daar werd nogal eens op gescheten.

Dus! Waarom wel of geen Gacia? En in de vergelijking tussen de twee, hoe veel beter is Schneider dan? En vooral: waarom? Iemand die beide wel eens in de handen heeft gehad en er een gefundeerde mening over kan geven?

Edit: er zijn er meer met dezelfde vraag, en ook enkelen die al in 2013 de stoute schoenen aangetrokken hebben. Daar laat er bij de buren van Tweakers een van weten dat dat inmiddels ruim 5 jaar probleemloos werkt. Het flikkert dus in ieder geval niet na 3 jaar en 1 dag van ellende van de muur :P

[ Bericht 9% gewijzigd door Bartholomeus op 23-12-2018 00:16:03 ]
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_183910832
Of het goed werkt weet je natuurlijk pas als het het test met een installatie tester. Misschien klappen de aardleks er wel pas bij 300 mah uit IPV bij 30
  zondag 23 december 2018 @ 10:06:53 #24
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_183914185
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2018 00:38 schreef Makrolon het volgende:
Of het goed werkt weet je natuurlijk pas als het het test met een installatie tester. Misschien klappen de aardleks er wel pas bij 300 mah uit IPV bij 30
dat moet de installateur testen na het plaatsen. Maar ik zou hem eens vragen waarom niet een "merk"' kast ? Ken het merk niet, kan er niks over zeggen.

Ik zou de meterkast alsvast laten aanpassen voor 3 fasen, tijdelijk alles op 1 fase door middel van 2 bruggetjes tussen de fasen, en dan kan de netbeheerder zo de 3 fasen aan de hoofdschakelaar aansluiten en de bruggetjes verwijderen.

Dan is het klaar. Kabels voor de nieuwe groepen kan je daarna nog leggen en aan(laten)sluiten

zou ook de kast ruim genoeg nemen, liever een maatje groter zodat je later evt nog kan uitbreiden met een ALS en paar groepen voor bv Warmtepomp, zonnepanelen oid. Natuurlijk kan je ook later een kast ernaast plaatsen als er plek voor is
  zondag 23 december 2018 @ 10:57:53 #25
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_183914837
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2018 10:06 schreef gateway het volgende:

[..]

dat moet de installateur testen na het plaatsen. Maar ik zou hem eens vragen waarom niet een "merk"' kast ? Ken het merk niet, kan er niks over zeggen.
En dan de komende 15 jaar hopen dat de aardlek het ook een tweede keer doet. Doe mij maar gewoon een scheider of abb.
Tot nooit .......
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')