abonnement Unibet Coolblue
pi_183697102
Vriendin en ik hebben een huis gekocht eind 2016 voor 320.000 in Rotterdam.
Nu wil ik het huis op mijn naam zetten en moet ik dus mijn partner uitkopen. Ik heb voldoende inkomen om hypotheek (300k kan ik dragen volgens https://www.viisi.nl/maximale-hypotheek-berekenen/) zelf te dragen. Ik heb begrepen dat je hypotheek iets hoger mag als je van 2 eigenaren naar 1 gaat i.p.v. van kopen van een nieuwe huis. Anders heb ik voldoende eigen geld.

Welke mogelijkheden zijn er?

1: Huis taxeren, bv 350.000. Ik moet hypotheek overnemen + overwaarde 15k (30k / 2) betalen aan partner. Normale procedure, maar vind het zonde 500e te betalen om weer te taxeren binnen 25 maanden.
2: Huis taxeren, bv 350.000. Ik moet hypotheek overnemen + 10k vrijwillig overwaarde betalen aan partner, want ik loop risco dat huis onderwater komt te staan. Mag dit?
3: Huis niet taxeren en hypotheek (320k) overnemen zonder overwaarde te geven aan partner. Mag dit?
4. Huis niet taxeren en hypotheek (320k) overnemen en zelf vast te stellen overwaarde bedrag aan partner geven. Mag dit?

Kunnen we bovenstaande opties met onze notaris makkelijk bespreken tijdens de "Akte van verdeling" of moet ik dit eerst afstemmen met mijn partner?

Een aantal spullen willen we gewoon onderling verdelen/betalen.

Alvast bedankt.
  Redactie Frontpage donderdag 13 december 2018 @ 08:52:25 #2
38148 crew  Innisdemon
pi_183697422
Ik kan met punt 2 niet zo goed voorstellen. Jij zou overwaarde moeten betalen, omdát er een risico is dat de boel onder water komt?
Dan zou dat toch andersom moeten zijn??
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  donderdag 13 december 2018 @ 09:07:21 #3
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_183697568
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2018 08:52 schreef Innisdemon het volgende:
Ik kan met punt 2 niet zo goed voorstellen. Jij zou overwaarde moeten betalen, omdát er een risico is dat de boel onder water komt?
Dan zou dat toch andersom moeten zijn??
Hij bedoeld dat hij minder overwaarde betaald omdat het risico bestaat dat het huis onder water komt te staan.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  donderdag 13 december 2018 @ 09:08:13 #4
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_183697575
quote:
5s.gif Op donderdag 13 december 2018 08:01 schreef vfhomey het volgende:
Vriendin en ik hebben een huis gekocht eind 2016 voor 320.000 in Rotterdam.
Nu wil ik het huis op mijn naam zetten en moet ik dus mijn partner uitkopen. Ik heb voldoende inkomen om hypotheek (300k kan ik dragen volgens https://www.viisi.nl/maximale-hypotheek-berekenen/) zelf te dragen. Ik heb begrepen dat je hypotheek iets hoger mag als je van 2 eigenaren naar 1 gaat i.p.v. van kopen van een nieuwe huis. Anders heb ik voldoende eigen geld.

Welke mogelijkheden zijn er?

1: Huis taxeren, bv 350.000. Ik moet hypotheek overnemen + overwaarde 15k (30k / 2) betalen aan partner. Normale procedure, maar vind het zonde 500e te betalen om weer te taxeren binnen 25 maanden.
2: Huis taxeren, bv 350.000. Ik moet hypotheek overnemen + 10k vrijwillig overwaarde betalen aan partner, want ik loop risco dat huis onderwater komt te staan. Mag dit?
3: Huis niet taxeren en hypotheek (320k) overnemen zonder overwaarde te geven aan partner. Mag dit?
4. Huis niet taxeren en hypotheek (320k) overnemen en zelf vast te stellen overwaarde bedrag aan partner geven. Mag dit?

Kunnen we bovenstaande opties met onze notaris makkelijk bespreken tijdens de "Akte van verdeling" of moet ik dit eerst afstemmen met mijn partner?

Een aantal spullen willen we gewoon onderling verdelen/betalen.

Alvast bedankt.
Je kunt alles met de notaris bespreken, maar die rekent een tarief per uur.... Onderling vooraf bespreken wat de wensen en voorkeuren zijn is dus wel voordeliger.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_183697705
Taxatiekosten 500 ¤ ? Dat kan veel goedkoper.
Je ontkomt niet aan zo'n taxatie. En je ontkomt niet aan het uitbetalen van de helft van de meerwaarde.
pi_183698202
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2018 09:20 schreef paardendokter het volgende:
Taxatiekosten 500 ¤ ? Dat kan veel goedkoper.
Je ontkomt niet aan zo'n taxatie. En je ontkomt niet aan het uitbetalen van de helft van de meerwaarde.
Mijn hypotheekadviseur zei dat ik de hypotheek gewoon kan overnemen (zonder taxatie) en dus de over- of onderwaarde niet hoef te bepalen als we dat niet willen. Hoe oud mag een taxatie volgens jou maximaal zijn? Wat als je binnen 3 maanden na aankoop al uit elkaar gaat...
pi_183698994
quote:
5s.gif Op donderdag 13 december 2018 08:01 schreef vfhomey het volgende:
Vriendin en ik hebben een huis gekocht eind 2016 voor 320.000 in Rotterdam.
Nu wil ik het huis op mijn naam zetten en moet ik dus mijn partner uitkopen. Ik heb voldoende inkomen om hypotheek (300k kan ik dragen volgens https://www.viisi.nl/maximale-hypotheek-berekenen/) zelf te dragen. Ik heb begrepen dat je hypotheek iets hoger mag als je van 2 eigenaren naar 1 gaat i.p.v. van kopen van een nieuwe huis. Anders heb ik voldoende eigen geld.

Welke mogelijkheden zijn er?

1: Huis taxeren, bv 350.000. Ik moet hypotheek overnemen + overwaarde 15k (30k / 2) betalen aan partner. Normale procedure, maar vind het zonde 500e te betalen om weer te taxeren binnen 25 maanden.
2: Huis taxeren, bv 350.000. Ik moet hypotheek overnemen + 10k vrijwillig overwaarde betalen aan partner, want ik loop risco dat huis onderwater komt te staan. Mag dit?
3: Huis niet taxeren en hypotheek (320k) overnemen zonder overwaarde te geven aan partner. Mag dit?
4. Huis niet taxeren en hypotheek (320k) overnemen en zelf vast te stellen overwaarde bedrag aan partner geven. Mag dit?

Kunnen we bovenstaande opties met onze notaris makkelijk bespreken tijdens de "Akte van verdeling" of moet ik dit eerst afstemmen met mijn partner?

Een aantal spullen willen we gewoon onderling verdelen/betalen.

Alvast bedankt.
Ga je je (dan) ex ook extra betalen als de overwaarde bij een toekomstige verkoop verder gestegen is? De afrekening vindt nu plaats; eventueel toekomstige stijging of daling is voor rekening en risico van de blijvende eigenaar.

Ik zou niet weten waarom een taxatie nodig is als je het eens kunt worden over de huidige waarde.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_183700003
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2018 10:04 schreef vfhomey het volgende:

[..]

Mijn hypotheekadviseur zei dat ik de hypotheek gewoon kan overnemen (zonder taxatie) en dus de over- of onderwaarde niet hoef te bepalen als we dat niet willen. Hoe oud mag een taxatie volgens jou maximaal zijn? Wat als je binnen 3 maanden na aankoop al uit elkaar gaat...
Met "niet ontkomen aan een taxatie" bedoel ik dat je je aanstaande ex met objectieve informatie zal moeten overtuigen wat de waarde van JULLIE huis op dit moment is !
pi_183700412
quote:
5s.gif Op donderdag 13 december 2018 08:01 schreef vfhomey het volgende:
Vriendin en ik hebben een huis gekocht eind 2016 voor 320.000 in Rotterdam.
Nu wil ik het huis op mijn naam zetten en moet ik dus mijn partner uitkopen.
Wat was/is de samenlevingsvorm en wat is daarin vastgelegd m.b.t. O.G?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183703011
Gewoon optie 1 en niet moeilijk doen over een paar honderd euro kosten.
  donderdag 13 december 2018 @ 14:17:06 #11
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_183703359
quote:
5s.gif Op donderdag 13 december 2018 08:01 schreef vfhomey het volgende:
Kunnen we bovenstaande opties met onze notaris makkelijk bespreken tijdens de "Akte van verdeling" of moet ik dit eerst afstemmen met mijn partner?
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2018 10:04 schreef vfhomey het volgende:
Mijn hypotheekadviseur zei dat ik de hypotheek gewoon kan overnemen (zonder taxatie) en dus de over- of onderwaarde niet hoef te bepalen als we dat niet willen.
Heb je gegronde reden aan te nemen dat je ex die overwaarde niet wil of loop je vast op de zaken vooruit met euro tekens in de ogen?
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
  donderdag 13 december 2018 @ 15:10:09 #12
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_183704664
Ik ben in de war, is de relatie nou wel of niet over?
So we just called him Fred
  donderdag 13 december 2018 @ 15:25:24 #13
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_183704940
Moet je als ex-partners het niet al eens zijn over zaken als overwaarde voordat je bij de notaris gaat aanschuiven?
The love you take is equal to the love you make.
  donderdag 13 december 2018 @ 18:35:21 #14
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_183708376
quote:
7s.gif Op donderdag 13 december 2018 15:10 schreef FredvZ het volgende:
Ik ben in de war, is de relatie nou wel of niet over?
Aangezien hij het ook over verdeling van spullen had ging ik eigenlijk uit van wel. :@
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
pi_183708643
Optie 1 en je betaalt ¤250 (¤500/2) voor de taxatie.
pi_183711051
je ontkomt niet aan die zinloze actie van taxatie, want je bank zal dit eisen. Daarnaast zou ik al partner zijnde dit ook eisen ivm het bepalen van de overwaarde.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')